tinker wil niet galloperen?? wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:24

Ruitje
WAAR zie jij een bevestiging dat ie t niet snapt?
heb t eens vluchtig over gelezen en heb t niet zien staan. staat ie der wel bied ik heel snel mijn excuses aan. maar zo niet zal ik zeker niet sorry zeggen tót ik weet of t uit rottigheid of uit het 'niet snappen' is

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:30

Ik zie het nergens staan,maar ik zie ook nergens staan dat hij het uit rottigheid doet.Maar wat ik wel zeker weet is dat als hij het uit rottigheid doet:hij er niet veel slechter van word als je er even een dagje niks aan doet.

Als hij het niet snapt en je gaat er meteen met de harde manier tegen aan hij er zeker wel veel slechter van kan worden.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:30

ik heb een 4 jarige Noriker (zwaar trekpaard) die ook niet wil galopperen in de bak en eerst ook niet buiten.

Op aanraden van mijn lesgever ben ik begonnen met buiten heuvelopwaarts te galopperen, nu galoppeert ie buiten wel.

In de bak nog niet, maar dat komt nog wel.

vorig jaar had ik een andere lesgeefster, ook eentje die het met hard slaan, grote sporen en straffen probeerde, resultaat: ik werd er steeds afgebokt en Morrie werd steeds dwarser.

Ik heb een heel jaar (!) besteed aan het vertrouwen, dat ie door dat slaan en prikken was kwijtgeraakt, terug te winnen en nu gaat het eigenlijk prima!

Geduld dus en niet kwaad worden, vooral niet slaan, schoppen en prikken.

Geef je paard de tijd en behoudt het vertrouwen dat hij in je heeft!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:35

ik neem aan dat zij al een aantal dingen geprobeert heeft, dus ook rust...en niet na 1x niet galopperen meteen op bokt om hulp riep Knipoog

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:36

Kan jij best AANNEMEN maar dat weet je niet ! Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:38

en slaan zodat het paard niet meer weet hoe ie het heeft, is in mijn ogen altijd verkeerd!

met vertrouwen bereik je veel meer dan met klappen en voor de meeste Tinkers (en vergelijkbare paarden) is galopperen nou eenmaal geen hobby.

Ik heb mijn paard er zelfs een heel jaar lang niet mee gepest en ben toen op een gezellige manier weer begonnen, eerst onbelast aan de fiets (longeren doe ik niet, vind ik slecht voor de pezen en gewrichten van zo'n zwaar paard) en toen met een lichtgewichtje erop en zo heb ik het opgebouwd.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:39

Ode aan Smurf Lachen !

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:45

smurf schreef:
en slaan zodat het paard niet meer weet hoe ie het heeft, is in mijn ogen altijd verkeerd!

met vertrouwen bereik je veel meer dan met klappen en voor de meeste Tinkers (en vergelijkbare paarden) is galopperen nou eenmaal geen hobby.

Ik heb mijn paard er zelfs een heel jaar lang niet mee gepest en ben toen op een gezellige manier weer begonnen, eerst onbelast aan de fiets (longeren doe ik niet, vind ik slecht voor de pezen en gewrichten van zo'n zwaar paard) en toen met een lichtgewichtje erop en zo heb ik het opgebouwd.

als mijn paard (beter gezegd pony) t in zijn hoofd haalt me aan te vallen, ofzo. krijgt ie toch echt wel een mep dat ie niet meer weet hoe die t heeft hoor.
en als tie bokt krijgt ie ook een serieuze tik!
met lieve woordje als: wil je asjeblieft niet meer bokken? want dat vind ik niet zo fijn. bereik je bij sommige paarden nou eenmaal niets. het hangt ookv an paard tot paard af.
het ene paard zal af en toe een tik nodig hebben, terwijl bij t andere paard een goede harde kreet al genoeg.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:50

Ik sluit me aan bij Ruitje en Smurf.

Het is voor een paard vaak heel moeilijk om te leren galopperen in een kleine bak. Ze hebben hun balans vaak nog niet. Met een koudbloed die het nog niet helemaal snapt helpt geduld meer dan slaan.

Phara: het gaat in dit topic niet over 'aanvallen' of 'bokken' oid. Dat is een heel ander verhaal. Probeer je eens voor te stellen dat jij in de klas zit en er wordt iets nieuws geprobeerd met wiskunde. Als je de som niet goed hebt moet je op de gang zitten. Kan me zo voorstellen dat je dan veel tijd op de gang door gaat brengen terwijl je nog steeds niet snapt wat er verkeerd gaat aan die som.
Laatst bijgewerkt door Apple op 15-09-04 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

aanvallen??? bokken???

je kunt je beter afvragen waarom je pony dat doet voordat je erop los slaat!

ook bij paarden is het actie-reactie!

Ik ga pas 36 jaar met paarden om en ben een paar jaar geleden het zieknhuis in gebeten door een dekhengst, eigen schuld, moet je maar niet met armen vol hooi bij een hengst de box in gaan, zo'n dier heeft niet voor niets een bovendeur met tralies die apart open kan.....
Zo'n beest een klap geven, heeft geen enkele zin.

eerst nadenken wat je zelf fout doet, dan reageren naar het paard toe.

Als jij door er maar op los te meppen het vertrouwen van je pony verspeelt, zal het erg lang duren voordat je dat vertrouwen terug hebt gewonnen.

Ik vind slaan ook niet getuigen van veel respect voor je pony overigens, dat moet je verdienen, dat kan je niet afdwingen door hem kort te slaan

ruitje

pharagirlke schreef:
als mijn paard (beter gezegd pony) t in zijn hoofd haalt me aan te vallen, ofzo. krijgt ie toch echt wel een mep dat ie niet meer weet hoe die t heeft hoor.
en als tie bokt krijgt ie ook een serieuze tik!
met lieve woordje als: wil je asjeblieft niet meer bokken? want dat vind ik niet zo fijn. bereik je bij sommige paarden nou eenmaal niets. het hangt ookv an paard tot paard af.
het ene paard zal af en toe een tik nodig hebben, terwijl bij t andere paard een goede harde kreet al genoeg.

SLAAT ZO NERGENS OP....elke idioot ziet het verschil wel tussen bokken bijten en aanvallen en niet kunnen galopperen.Dat is appels met peren vergelijken!Iedereen is het me je eens dat een paard op sommige momenten een lel verdiend maar NIET in dit geval Lachen

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:55

Laten we de (domme) adviezen van pharagirlke niet tot in den treure blijven bediscussieren, maar door gaan op de vraag van de TS. Ik denk ook niet dat slaan de oplossing is. Het stukje van de TS is maar heel kort, maar ik haal eruit dat dit een jong paard is dat nog veel moet leren (en dus niet gestraft moet worden omdat hij iets niet wil). Pak het allemaal rustig aan. Ik weet niet zo heel veel van koudbloedpaarden, maar de adviezen de je hier krijgt om het eens buiten op een recht stuk te proberen lijken me waardevol.

Ik ben helemaal niet tegen een ferme tik, wanneer een paard het verdient heeft! Maar dat lijkt me bij dit probleem niet aan de orde.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:08

Een 4-jarige koudbloed zal eerst zijn rugspieren moeten intwikkelen en leren gebruiken, dit is niet in een weekje klaar!

Pas als dat voor elkaar is, kan je aan galopperen in een bak gaan denken.

Hoe je de rugspieren traint, kan je lesgever je precies vertellen. Dit hoeft niet persé onder het zadel, daar zijn meer manieren voor.

Ik weet niet wat voor type Tinker je hebt, maar al sje een zwaar type hebt, zou ik niet persoonlijk niet teveel longeren en niet te strak bijzetten, dat werkt vaak niet goed voor de benen en gewrichten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:11

oke. heb even in discussie gelegen met ruitje. maar geef haar (en jullie dus) nu wel gelijk. heb impulsief gereageert Bloos sorry. heb even nagedacht en daar is dit uitgekomen.
indien hij t gewoon doet omdat ie t niet snapt:
als je les hebt kan je je lesgever vragen of die ziet wat je fout doet. heb je m zelf in gereden? zo nee. weet je wie het gedaan heeft, misschien kan die je wel vertellen of je wat fout doet, zo niet kan die je wel vertellen of die galoppeerde of niet.
en als die t bij haar wel deed is de vraag: doet ie t uit rottigheid of uit 'niet snappen' ook al opgelost. maar als ze het bij hem niet deed weet je t natuurlijk nog steeds niet...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:14

het kan dus ook nog zijn dat hij het fysiek nog niet aankan om met een mens op z'n rug te galopperen, dat de balans er nog niet is, kan goed bij een 4 jarige koudbloed.

Je kunt dit testen door met hem te gaan fietsen in een verkeers-arme omgeving met rechte wegen en goede bermen (een polder b.v. zijn er overal in Nederland) en hem aan de fiets te laten galopperen zonder iemand op z'n rug op lange rechte stukken.

Ik kan me goed voorstellen dat je dit niet aandurft, maar wellicht is er iemand bij je op stal die dat wel durft en kan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:30

Phara,mijn complimenten over je laatste reactie Lachen !

tamiralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:41

hoi je zou het beter eerst aan de longeerlijn kunnen proberen en dan laat je hem veel op de stem wennen dan zou het ook beter kunnen gaan. want mijn paard gaat ook helemaal niet makkelijk in de galop en ik doe het soms gewoon met zweepje in mijn hand maar het best zou je gewoon het meest kunnen oefenen

pianka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 20:18

Als je buitenrijd is het ook makkelijk als je het een heuveltje op doet. Dan is galop makkelijker als draf. Of op een lang zandpad achter een andere pony aan.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 20:34

nog even voor de duidelijkheid: ze heeft een veulen van net 4 maand,(ik weet niet ofdat er iets mee te maken heeft) ik heb haar dan ook net 4 maand. ze doet het echt niet uit rottigheid. ik snap dus gewoon niet waarom ze niet wil gallopperen. aan de longe doet ze het wel. ik heb net ook nog op haar gereden. het ging hartstikke goed, mooi nageeflijk enzo, maar ze wil maar niet galloperen!!! Verward

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 20:46

als ik het zo hoor, ook met dat veulen erbij, dan denk ik dat het vanzelf goed gaat komen.

Blijf niet aandringen, laat die galop lekker zitten en pak het over een paar maanden weer eens op.

Laat je adviseren door een goede lesgever, die kan zien hoe het met de balans van je paard gesteld is.

De tips hierboven van pianka zijn ook goede tips!
Laat je niet ompraten om je paard te gaan slaan en schoppen, daar bereik je helemaal niets mee, galopperen gaat ze er niet van hoor!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:11

en op rechte stukken gaat ze ook niet?
heb je er al buiten geprobeert eigenlijk?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:48

ik heb ook een tinker en die kon ook niet galloperen toen ik hem kocht.
nu 10 maanden verder lukt het aardig het galloperen doet ie wel alleen de goede is nog moeilijk.
ik heb een goede instructrice die me hier heel goed mee geholpen heeft.
Ik moest als ie eindelijk in galop viel vanuit de middendraf lang door galloperen kilometers maken noemde ze dat en je kon naar een paar weken verschil merken, Maar het heeft wel tijd nodig en geduld.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:22

Wat is dat nu tikken en slaan, want de tinker kan niet galoperen.
Mijn verzorgpaard ( fries ) kon ook niet galoperen in het begin, of wacht even ze kon het wel maar ze wist niet of het mocht. Want haar veulens gaan altijd naar de keuring en daar mag ze alleen draven niet galoperen. Dus toen moest ik het van mijn instructrice ook meppen, en denk je dat het hielp ....... nee, echt niet twee passen meer niet. Later kwam mijn vriendin eens kijken een keer en die zei toen '' je doet je handen naar voren, zo kan hij alleen maar harder draven''. Dus ze gaf me de tip tijdens de hulp voor galop een beetje tegen te houden met me handen. En het gaat al een stuk beter !!!!!!!!! Dus probeer dat eens. *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:19

Ja dat hadden we ook geprobeert en het hielp niet.
En ja ik hen wel goed les.
Nu 6 maanden later kan hij het eindelijk we hebben er dus 6 maand over gedaan om het hem te leren.
Hij springt af en toe nog wel verkeerd aan maar dan neem ik hem terug en spring direct weer aan en dan zit hij altijd goed.
Ik heb die van mij toch echt wel eens een tik gegeven en het heeft bij ons wel goed geholpen.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:25

ik heb het mijn haflinger geleerd door tijdens een buitenrit op een lang zandpad, achter haar stalgenootje aan te laten gaan, dan sprong ze wel aan, het zat eerst voor geen meter, maar ze deed het wel.
alleen de rechtergalop, die gaat nu ook in de bak hartstikke goed.
Daar hebben we eerst aan gewerkt, het heeft ongeveer een half jaar geduurd voor ze het wat onder die knie had, en toen zijn we met de linkergalop begonnen. zo in de bak srpingt ze meestal nog verkeerd aan, op buitenritten lukt het wel, en in de bak achter haar maatje aan ook, maar samen lukt het meestal nog niet helaas, soms springt ze goed aan maar dan springt ze weer over. ik probeer het zo af en toe een keer achter haar maatje aan om het te oefenen, probeer het dan eerst gewoon samen, maar zet er nog niet zoveel druk op...