hoe belonen jullie je paard tijdens het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Geaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 19:47

als het goed ging beloon ik haar met mijn vlakke hand Tong uitsteken , en meestal ook met uitstappen gewoon *LOL*
en ik praat met haar als ze iets goed heeft gedaan bijv. goedzo pony braaf enzovoort
Laatst bijgewerkt door Geaa op 09-09-04 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

beautyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 20:02

een klopje op de schouder, met mij nstem of ff paar min. stappen zoals de meeste dus Tong uitsteken

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 23:11

meestal een "Braaf hoor" of een kriebeltje op de schoft Haha!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 23:13

Meestal iets van "goed zo meisje" of "braaf"/"goed gedaan hè" en nog veel meer zinnen die ik nu even niet weet. Verder geef ik vaak een aai over haar schouder of schoft en kriebel even bij haar manen. Als ze echt heel braaf was en ik ga uitstappen dan aai/kriebel ik met 2 handen haar hele hals even.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 23:22

Heel veel met stem, "goed zo", "netjess" "superrr", "braafff hoor" enz.. En af en toe een kriebel/aai met m'n binnenhand.. Af en toe even stappen aan een lange teugel, maar daar wordt ze vaak heel traag van en dat is niet echt bevorderlijk Knipoog Wel wat halsstrekken/lager instellen ter ontspanning tussendoor, zodat ze wel even wat meer kan ontspannen, maar toch op moet letten.
Als ze iets echt moeilijks meteen goed doet stop ik gewoon met rijden en ga ik nog een rondje buiten uitstappen, dat is de grootste beloning Lachen Komt niet vaak voor, maar als ze het doet dan stop ik ook rustig als ik nog niet eens 10 minuten erop zit..

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 10:15

Beloon met idd een kriebel op de schoft met mijn stem en door tijdens mijn rijden regelmatig even tussen de oefeningen door aan de lange teugel te stappen.

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 10:45

Ik beloon met mijn binnenhad door ff een klopje/aai en daarbij braaaaaf te zeggen. ALs hij iets doet dat erg moeilijk is of hij erg moeilijk vind dan accuut stappen en ff half rondje lange teugel. dan weer oppakken en met iets anders verdergaan of uitstappen.

succes

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 11:13

ik geef veel klopjes in haar hals en strelen en knuffelen..

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 12:49

ik gebruik heel veel me stem, ook omdat het een pony is die voor de kar loopt.
verder geen ik hem onderweg wel eens een aai over de hals

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 13:02

Ik rij niet op mijn pony's maar werk met ze aan de lange teugel en voor de koets. Bij het dressuur aan de lange teugel beloon ik ze met voer als ze een nieuwe oefening goed doen maar ik nog wel door wil werken, als ze een tijd goed meegewerkt hebben las ik een pauze in door ze met het hoofd laag een rondje te laten stappen en als ze echt heel goed werken of een nieuwe oefening revolutionair goed doen, laat ik ze rollen. De ultieme ontspanning voor een paard, maar dat gaat inderdaad wat moeilijker onder het zadel Haha!.

Voor de koets beloon ik ze natuurlijk ook met mijn stem, ook met voer en tijdens het rijden door met de zweep even over de billetjes te aaien terwijl ik ze goedkeurend toespreek. Knipoog

Belonen is al met al een groot onderdeel van mijn training, gewoon omdat ik niet steeds dezelfde oefeningen narij maar steeds nieuwe dingen introduceer en ze elke keer weer iets nieuws leren. Ze worden er heel ontspannen door en erg enthousiast. Als ik ze naar de wei wil brengen, proberen ze me altijd over te halen om naar ons trainingspleintje te gaan. En dat is toch best leuk om op te merken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 13:15

Bij Dennis is met mijn stem belonen genoeg, die weet dan precies dat hij iets goeds gedaan heeft.
Bij de jonge pony's beloon ik altijd overdreven, die prijs ik helemaal de hemel in als ze iets nieuws/moeilijks gedaan hebben. Zijn ze gewoon braaf met dingen die ze al goed kennen is het een beloning met mijn stem, een kriebeltje of eventjes een rust pauze in het werk.

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 13:49

idd met mijn stem, goedzo of dat is braaf, en een kriebel bij zijn schoft of even met binnen hand klopje op de hals

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 15:16

Met de stem of met mijn binnenhand een aai over de manenkam, lekker makkelijk want je kan gewoon doorrijden zonder dat je je paard kwijtraakt. Na het rijden een klopje op de hals en een knuffel Haha!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 17:03

braaaaaf en kanppa jongen Haha! en andere liefkozende woordje. af en toe mn hand door d emanenkam. tijdens het uitstappen belonen ( halsklopjes ) en een snoepje.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 19:03

Ik doe momenteel heeeeeel veel met mijn stem. Ik ben mijn pony aan het inrijden en beloon alles wat ze goed doet met mijn stem. Wanneer ze iets goed gedaan heeft wat ze moeilijk vindt geef ik haar lange teugel en stap een eindje. Daarnaast geef ik haar tijdens het rijden halsklopjes op haar "binnen"hals.

mekkera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 19:26

stem en gelijk stoppen, zo vandaag ook, m'n paard sprong direkt goed aan in galop (ze loopt niet graag) en ik stopte direkt. de volgende keer galloppeerd ze voor d'r lol net als ik, en hoef ik haar nergens toe te dwingen. dat werkt toch wel erg lekker Knipoog

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 21:05

goed so meissie!! en een kriebel... ik eindig meestal met iets dat we moeilijk vinden en als het dan goed is gegaan laat ik de lekker uitstappen en lekker los in de bak ff lekker rollen en kroelen Lachen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 21:11

Met mijn stem, door hals te laten strekken of mijn hand gewoon even meelaten gaan naar voren, dus even een moment van ontspanning.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 22:55

ik praat echt heel veel tijdens het rijden..

goed zo jongen, braaf! / goed zo meisje, braaf Lachen
of doe (tijdens stap draf of galop) als hij iets goed doet binnenhand naar voren en geef hem een aai over zijn hals.

meestal rijd ik lang en laag in, en ga ik na een kwartier 20 minuten paar rondjes stappen met lange teugel, en dan ga ik hem oppakken.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:01

Meestal met mijn stem.
Ook wel een aai of klopje op de hals.
En na een hele moeilijke oefening, lange teugel en even lekker stappen!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:35

Met mijn stem en kloppen. Daar wordt ze helemaal vrolijk van na een intensieve training

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:41

Apple schreef:
Ik heb het idee dat mijn paard het prima begrijpt als ik het heb over 'goed zo', 'dat is braaf' Haha!. Soms geef ik nog even een kriebel op de schoft. Ik ga meestal ook zo na een half uurtje een poosje stappen met lange teugel, ik zorg er dan ook voor dat dit direct is na een onderdeel dat goed gegaan is.

Idem .

Als ik "goed zo" of "braaf" zeg, schieten de oortjes meteen naar voren.

Soms als iets super goed gaat, klop ik snel een keer met de binnenhand op de hals met een "braaf" erbij.

Lisanne_Kees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 08:58

Ik beloon hem meestal door een kriebeltje te geven en lekker stappen met lange teugel, als hij netjes wijkt of iets anders normaals gefe ik hem alleen een kriebeltje
Heel soms stop ik

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 09:53

Ik doe zoals meerderen hier mijn binnenhand naar voren en geef haar een aai over de manenkam.

Melanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 18:23

ik zeg heel zachtjes braaaf of geef dr een klein klopje met mijn binnenhand.