Discussie: Over de grens van je paard gaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:06

Als je antwoord krijgt mag je ook even bij die van mij komen...

Fabienne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:11

Daar heeft Pearl_tje helemaal gelijk in. Het ene paard is het andere niet.

Het paard wat ik rijd, rijd ik haar er even doorheen, maar ze protesteert nooit echt. Maar dat ik haar bv net even wat losser wil hebben, dan oefen ik dat even door. Totdat ik tevreden ben. Dan beloon ik en stop ik met die betreffende oefening.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:47

Het kan ook zijn dat de manier van rijden soms bepaalde protesten oproept. Als je soms op een bepaalde manier toch wat verkrampt, werkt dat meteen door in de bewegingen van het paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:58

Over grenzen heengaan......... Moeilijk!

Ik zelf respecteer het feit dat het paard mij een grens duidelijk maakt. Ik ben daar altijd best blij mee, stukje zelfbehoud van het paard zelfen daarnaast hou ik van paarden met karakter.

Ik luister altijd naar mijn eigen gevoel. Als mijn gevoel zegt JA en doorgaan, dan ga ik door.. Als mijn gevoel zegt NEE dan laat ik het erbij en ga ik even wat anders doen. Het is heel moeilijk uit te leggen. Het ligt ook heel erg aan het paard. De ene gaat na een paar huppels toch doen wat je vraagt en de ander gaat het "gevecht" met je aan. Het verschilt dus per minuut en per paard hoe ik op protest/grens aangeven reageer, ik kan hier dus eigenlijk geen zinnig antwoord op geven! Ik probeer altijd zo eerlijk mogelijk naar een paard toe te zijn en heel goed te analyseren of het niet aan mij ligt, aan het tuig of aan het lijf van het dier. Je kan een paard heel makkelijk overvragen, maar dan moet je niet raar opkijken als je dan protes krijgt.

Moeilijk moeilijk vraagstuk dit, ik ga er nog een nachie over slapen... wellicht dat ik het morgen beter uit kan leggen wat ik bedoel.... Het enige dat ik zeg is dat het totaal afhangt van wat ik op dat moment voel gebeuren onder me

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:53

nooit over de grens van je paard heen gaan,houdt respect!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 22:03

Elisa2 schreef:
nooit over de grens van je paard heen gaan,houdt respect!

Tsja wat het maar zo simpel. Om een paard te trainen tot een bepaald niveau (en dat hoeft niet hoog te zijn, kan ook het inrijden zijn) zul je toch over bepaalde grenzen moeten gaan.
Mijn paard, een echte merrie geeft die mensen erg snel aan. En daar moet je toch iets mee doen. Gevolg wanneer je dat niet zou doen zou zijn een weidepaard. Erg leuk om te zien, maar dat willen de meeste ruiters niet.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 22:07

Precies Coby... Lachen
Ik kan me ook erg vinden in de reactie van G&K, je voelt zelf wel wanneer je te ver gaat bij je paard... En ik heb niet het idee dat ik veelste ver ga bij Twister...

Misschien kan ik het vergelijken met het trainen van jezelf in de sportschool. Als je spierpijn hebt stop je ook niet, dan kweek je ook nooit spieren. Als je even voorbij dat punt gaat, bouw je iets op.

Of zeg ik nou iets heel erg doms?! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 22:11

Je zegt niks doms Haha! Haha! maar ga dat maar eens uitleggen aan een paard Haha! Haha! Haha!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 22:17

zolang die spieren ontspannen zijn..kunnen ze groeien..als ze moe zijn gaan ze ook verkrampen en als je zelf verkrampt natuurlijk ook

Pintopini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 22:22

Wat je zegt klink zeker niet dom, maar je moet wel weten wanneer je moet stoppen. Zelf heb je het in de hand.

Ik heb zelf een jong paard en in het begin max les van een half uurtje en dat is onderhand uitgebreidnaar bijna een uur, maar meneer heeft moeite om na een half uur zn aandacht erbij te houden en gaat dan schudden met zn hoofd. Mijn instructrice heeft hem ook ingereden en zegt dat ik dan gewoon moet doorzetten, maar wel rustig aan.
Moet ik wel bij vermelden dat ik max 3 keer rij (2x in de bak en 1x buiten)en hij heeft 2 vrije dagen per week, eens per 2 weken les. Verder longeren en freestyle. En bij die van mij moet ik oppassen dat ik niet te ver ga, hij wilt heel graag werken voor je.
Gewoon basis werk, vragen wat JIJ wilt, zodra hij doet wat jij wilt uitbundig belonen en achter je laten iets anders doen of stoppen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 22:49

Het is voor mij natuurlijk ook moeilijk te zeggen of jij met Twister over die grenzen heen gaat.... Ik zie alleen wat er gebeurt, maar voel het op dat moment niet.

Verder zal het idd ook heel erg paardafhankelijk zijn, bij Regina moet ik niet over haar grenzen heen gaan. Die zal idd blijven vechten, bij haar moet ik echt die grenzen respecteren, en dan kom ik er ook alleen duurt het wat langer.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 23:25

Zep schreef:
Het idee achter training is dat je over grenzen heengaat. Knipoog

Om bij spiertraining te blijven: in training veroorzaak je een overbelasting, waardoor het lichaam reageert met spieropbouw. Even heel kort door de bocht samengevat.

Je moet tussendoor alleen voldoende herstelmomenten opbouwen, en je moet niet zo ver gaan dat je onherstelbare schade toebrengt.

Een waarheid als een koe, maar het paard kan er wel lichamelijk aan toe zijn, maar of hij geestelijk ook zo ver is? Blijkbaar heeft hij nooit zo hard (op deze manier) moeten werken, en dan opeens wel?
Langzamer opbouwen zou ook mijn advies zijn.

Verzet heeft een oorzaak en of die nu voortkomt uit zijn lichamelijke of geestelijke beperkingen, doe er wat mee, je wilt geen verzet maar harmony. Ik zou dat niet willen bereiken door 'ff door dat punt heen te gaan'. Neem er de tijd voor!

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 09:13

allemaal waar, je moet om goed te trainen natuurlijk grenzen verleggen anders kom je nooit verder. en je moet ook langzaam opbouwen, maar ik neem aan dat je dat wel doet.
ik denk dat je gewoon moet doorzetten, je paard heeft het altijd makkelijk gehad, en gaat nu protesteren om dat het moeilijker/ zwaarder wort, maar dat wil niet altijd zeggen dat hij het niet kan, ze willen soms ook gewoon niet.
je zegt ook dat als je over dat punt heen bent hij heel braaf loopt. dan zou ik zeker gewoon even doorzetten. want dan kan hij het dus wel aan, alleen probeert hij er toch steeds weer ondeuit te komen omdat hij dit vroeger ook niet hoefde.
kijk maar naar manege pony's die lopen ook altijd braaf hun rondje met een kleuter op de rug, maar zodra je meer wil zijn ze niet meer zo braaf, omdat ze dat nooit hoeven
in elk geval succes ermee

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 09:16

ik zou eigenlijk niet zeggen dat het echt een grens is, want als je 'erdoorheen' bent doet ze alles voor je, het lijkt meer op gewoon even uitproberen of ze er vandaag onderuit kan komen.
volgens mij doen heel veel paarden dat

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 09:30

marlo schreef:
ik zou eigenlijk niet zeggen dat het echt een grens is, want als je 'erdoorheen' bent doet ze alles voor je, het lijkt meer op gewoon even uitproberen of ze er vandaag onderuit kan komen.
volgens mij doen heel veel paarden dat

Toch is het imo een soort grens, niet een grens van dat ze niet meer kan. Maar wel een grens dat ze aangeeft, zoals de instructrice zei: " tot hier en niet verder". Ik heb er vannacht nog eens over na liggen denken, misschien moet je af en toe een keer door een grens heen rijden. Maar is het nog wel uitproberen of niet aan het werk willen als ze het een paar keer per week doet? Of probeert ze dan toch wat aan te geven? Wat zou het toch makkelijk zijn als ze konden praten Knipoog
Ik vraag me ook af of heel veel paarden dat doen, die van mij wil op een gegeven moment gewoon aan het werk, die hoef ik niet elke week weer te overtuigen dat ze aan het werk moet. Soms wel hoor, maar als ze regelmatig beweging krijgt kan ik gewoon met haar wegrijden. Aan de andere kant moet ik ook niet proberen dit paard door een grens heen te rijden.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 09:44

ze zal nu zeker uitproberen omdat ze nu nog weet dat ze er altijd onderuitkwam/ of helemaal niet hoefde
maar om het zekere voor het onzekere te nemen zou je haar ook na kunnen laten kijken door DA of fysio wat pijn betreft.
maar ik denk echt dat het om uitproberen gaat omdat ze daarna wel goed te rijden is, als het echt pijk was zou je er daarna niet zo braaf mee verder kunen rijden

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 09:53

Ik denk ook niet dat het echt pijn is.... maar moet het pijn zijn om een duidelijke grens van het paard te zijn waar je rekening mee moet houden? Het ene paard laat zich gewoon makkelijker door een grens heen rijden dan een ander. En eigenlijk is het veel moeilijker een paard te rijden die zich door zo'n grens heen laat rijden, dan eentje die zichzelf in bescherming neemt.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:07

ja maar het paard moet een keer door heen om te weten 'hoe het moet' je kunt niet maar eeuwig blijven wachten tot het een keer vanzelf komt, zeker dit soort paarden die in het verleden 'niks hebben hoeven doen' hebben een extra zetje nodig in de goede richting.
ik heb de foto's uit haar profiel eens bekeken en dat zag er ontspannen uit.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:10

Het komt ook niet vanzelf, dan zal het nooit gebeuren.
En ja misschien moet ze ook een keer door die grens heengereden worden, maar moet dat elke week weer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:18

Richtje schreef:
maar moet dat elke week weer?

Dat zou in principe niet nodig moeten zijn, maar was het maar zo lekker simpel...

Als het een spiertechnisch verhaal is is het wekelijks weer een paar dagen stil zetten misschien niet zo handig in deze fase. Maar zoals ik al zei, daar kun je moeilijk wat van zeggen als je de combinatie niet aan het werk ziet.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:19

Richtje schreef:
Het komt ook niet vanzelf, dan zal het nooit gebeuren.
En ja misschien moet ze ook een keer door die grens heengereden worden, maar moet dat elke week weer?

Dat ligt maar net aan wat voor paard je hebt. Ik heb een pony gehad die een tijd nodig had voordat hij wat snapte. Als hij de oefening door had deed hij het zonder protest.

Mijn huidige is gewoon een luie ... met een giga karakter. De ene dag loopt hij de sterren van de hemel en als meneer geen zin heeft is het alleen maar protest. steigeren, staken bokken, bit vastpakken en rennen etc.

Als ik altijd zou stoppen als hij de grens aan geeft loopt hij met zijn hoofd in de lucht rondjes door de bak te sloffen.

Het is gewoon per paard verschillend, heb je een werkwillig paard of eentje die af en toe een pak op ... nodig heeft.

ikdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:28

Gebruik je verstand in het rijden. Als ze de tong op de schoenen heeft, zit er een kansje in dat je teveel van dr vraagt.

Maar ik heb ook zo'n paard (noujah, niet de mijne, maar ik rijd hem) Die is veertien en heeft eigenlijk zijn hele leven door het bos kunnen crossen. Het is dus moeilijk om hem tot dressuur aan te zetten.
Ik merk dat hij gewoon nooit meewerkt. Ik moet echt streng voor hem zijn, alleen dan doet hij iets voor me. En als hij dan zegt 'owkee, jij hebt gewonnen' dan is hetgeen wat ik van hem vraag ineens niet zo moeilijk meer!! Maar daar gaat een hoop moeite aan vooraf (iets 'makkelijk nieuws' gaat makkelijker dan iets 'moeilijk nieuws')
Vooral omdat jij ook zegt dat jouw paard ook nooit echt dressuur heeft gelopen, kan het best zijn dat hij iets meer 'druk' nodig heeft. Ik weet natuurlijk niet wat je van haar vraagt 'als ze iets harder aan het werk moet'. Maar bij 'mijn' paard is het gewoon klieren. Arbeidstempo lopen, wijken op de volte en beginnende appuyementjes in stap zijn echt niet teveel voor hem. En als hij zich overgeeft kan hij het prima.

Als je gewoon voor jezelf weet dat je niet teveel vraagt en dat je paard ergens pijn heeft, lijkt het mij geen probleem om gewoon even door te drukken.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 12:20

Ik ben pas een aantal weken geleden begonnen met lessen, dus IMO is het logisch dat ze nog wat tegen stribbelt.

De fysio is er al eens eerder bij geweest, en volgens haar mankeert ze niks.

Dat ze een paar dagen stil heeft gestaan, kwam doordat ze een wond had, ik ben pas weer gaan rijden toen het goed genezen was. En natuurlijk heb ik haar niet gelijk hard aan het werk gezet, de les was pas een aantal dagen daarna. Lachen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 12:32

[quote="Richtje"]Het komt ook niet vanzelf, dan zal het nooit gebeuren.
En ja misschien moet ze ook een keer door die grens heengereden worden, maar moet dat elke week weer?[/quote

Naar mijn mening is het net als bij mensen alleen hebben wij het geluk om te kunnen praten en paarden niet, maar op school leer je ook elke week weer iets nieuws en misschien een stomme vergelijking maar ik kan ook niet zeggen tegen een leraar: he nu even niet want ik heb er geen zin in. De een leert wel sneller als de ander maar bij veel en regelmatig oefenen kom je een heel eind. Ik zal ook moeten doorbijten als ik een heel boekwerk moet leren, en dat gaat ook gepaart met tegenstribbelen maar als je het eenmaal geoefend hebt wordt het steeds makkelijker en ga je het begrijpen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 12:37

Maar een mens zal ook stoppen op het moment dat het geestelijk dan wel lichamelijk te veel voor hem wordt.

Ik blijf het gewoon heel moeilijk vinden, vooral omdat ik niet kan voelen hoe Twister is op zo'n moment, ik zie of hoor alleen wat er gebeurt en ergens zit mij dat gewoon niet lekker.
Misschien ook wel, omdat dit bij mijn eigen paard compleet de verkeerde manier zou zijn, die zou dat namelijk niet accepteren. Misschien is dit idd voor Twister wel de goede manier. Ik ben er voorlopig nog niet uit volgens mij Schijnheilig