Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Over schrikken... en schrikken... 

Er zijn ook paarden die er keihard vandoor gaan, of zich al bokkend omdraaien of gewoon zo erg reageren dat de ruiter er maar afspringt voordat hij ongelukkig valt...
 Andere methode die ik hier gehanteerd zie worden is paard (pony in dit geval) suf longeren voordat ze ermee gaan rijden, deze is paar maanden zadelmak en wordt nu voor de 10de keer ofzo bereden?
 Verder zie ik hier misschien niet een echte slof cultuur maar wel veel slof gebruik om de verkeerde redenen.
 Medelijden heb ik met die paarden, vooral als die ruiter niet echt zachtaardig te noemen valt en het paard gefrustreerd raakt. Paard zelf is nog jong, werd voorheen gereden door iemand die netjes kan rijden en paard heeft bij haar geen moeite voorwaarts-neerwaarts te lopen....
 Ik longeer ook met pessoateugel stand 1 en ik kreeg complimenten op de hals van mijn paard die wat meer hals aan het ontwikkelen is...mede dankzij de pessoateugel.
 Ik heb een tijdje met een paard gereden dat zo vervelend kon zijn, manege paard overigens, dat die op den duur in een maand of 2 ... 4 thiedemanteugels stuk trok.