Ik vind gewoon: neem dan niet meerdere paarden! Het heeft niks met luxe te maken, ik neem er gewoon niet meer dan 1 omdat ik dan tijd tekort kom. En dus rijd ik zelf mijn paard los en stap ik mijn paard uit, dat lijkt me niet meer dan normaal . Als je al niet eens tijd hebt om met je paard(en) te stappen, doe je toch iets niet goed qua planning e.d. Een stapmolen is verder niet schadelijk ofzo, maar wel een beetje geestdodend. Helemaal zo een waaraan ze vaststaan. Mijn paard staat gewoon overdag in een gedraineerde paddock met andere paarden, dan bewegen ze ook, maar niet een uur lang hetzelfde rondje.
Maar nogmaals, als de een zelf zijn paard uitstapt en de ander zijn paard in de molen zet, moet ieder dat voor zich weten. Het ging erom HOE je je paard traint en wat je doet aan warming-up en cooling-down. Volgens mij doet iedereen dat netjes, op welke manier dan ook .
Jan_324
Geplaatst: 22-11-01 18:25
Ik rijd voor mijn werk soms 3 paarden achtermekaar, heb daar soms een uur of 4 de tijd voor en in en uitstappen is dan zonde van de tijd! DAt is niet een kwestie veel paarden hebben en geen geld hebben maar gewoon van dat die paarden beweging moeten hebben binnen een bepaalde tijd. Alles draait om tijd en geld en mijn werk ook!
Er zijn idd paarden die een hekel aan de molen hebben. Die houden hem ook constant tegen. Verschrikkelijk irritant zo'n paard. Zo eentje gaat dan ook niet aan de molen maar gaat het land in of wordt gewoon veel mee gewerkt. Je hebt ook paarden en die vinden het niet erg en sommige vinden het zelfs leuk!
Merel Blom
Geplaatst: 22-11-01 20:56
bij ons staan ze los.
een qua planning: juist wanneer je je paarden in de molen zet, kun je een strakkere planning maken.
Over meerder paarden: ik rij met 2 paarden mee in de junioren selectie en met 2 pony's in de EK selectie. Je moet meerder paarden hebben, om op top niveau mee te kunnen draaien. Paarden lopen niet top, als ze zich niet prettig voelen. In de trainingsmolen is hier ook een deel van., Kennelijk vinden ze het niet erg, anders zouden ze het ook niet leuk vinden. Mijn paarden vinden het zelfs leuk om in de molen te gaan. Ze krijgen sociaal contact, kunnen lejkker uitwaaien en zien veel verschillende dingen.
Waar ik me hier vreselijk aan stoor, is dat de meeste hier zo verschikkelijk hobby matig bezig zijn. Opzich vind ik dat prima, voor mij is het deels ook hobby, maar loop dan niet iedereen af te zeiken die ook wat willen berijken en ook echt professioneel bezig zijn met huyn paarden.
Margreet
Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-01 21:52
Het doel van mijn topic was niet om een discussie te starten over wel/niet in de stapmolen.
Gail
Geplaatst: 23-11-01 11:38
Als ik nu weer 'You Go Girl' schrijf in reactie op Merels pleidooi, ben ik dan weer onderbouwd bezig?? Sorry hoor, maar neem dan in ieder geval even de moeite om mijn andere onderbouwde berichten te lezen + het lijkt me toch wel heel duidelijk wat ik bedoel. Hoef toch niet alles uit te kauwen?
Snap ik Margreet, maar het is wel een onderdeel van de cooling down. Het klinkt alsof iedereen het hier inderdaad heel netjes doet. Mensen moeten alleen niet andere veroordelen als gemakzuchtig omdat ze een andere wijze van cooling down hebben.
Lunatic
Geplaatst: 23-11-01 23:48
Naast niet onderbouwd was het ook een oneliner, niet zo happen hoor .
En 'excuse me' dat ik een beetje lol heb met mijn paard en "hobbymatig bezig ben" ! Overigens bedoelde ik niet mensen die beroepsmatig en/of professioneel paarden rijden/hebben, deze mensen moeten vaak (zoals Steef bijv) meerdere paarden rijden. Maar dan vind ik nog dat het uitstappen daar ook een onderdeel van hoort te zijn en niet dat ze standaard in de molen gaan, simpelweg omdat dat 'zonde van de tijd is'.
cloris
Geplaatst: 23-11-01 23:59
Ik stap mijn paard eerst 5 minuten in, daarna een klein drafje en daarna pak ik hem rustig op en gaan we rustig aan het werk, na het werk stap ik hem weer rustig uit, en is hij bezweet gaat hij onder het solarium. Lijkt me heerlijk trouwens zo'n stapmolen, zou wel goed zijn voor mijn paard.
Jan_324
Geplaatst: 24-11-01 00:12
ik zal wel heel raar zijn maar ik snap niet waarom het uitstappen een onderdeel van het rijden is. Als je paard maar niet kokend heet en badend in het zweet op stal komt is het volgens mij goed. Mijn paarden hebben zelfs een hekel aan het uitstappen omdat ze het koud krijgen. Aan de molen mogen ze fijn een dekentje op en zit er niemand op hun rug. Ik denk echt dat de paarden er gebaat bij zijn bij uitstappen aan de molen. Ik vind jouw erg kortzichtig denken Lunatic.
Lunatic
Geplaatst: 24-11-01 00:32
Stappen over het algemeen is ALTIJD goed, of dat nu met ruiter erop, aan de hand of in de stapmolen is. Daar gaat het ook niet om, het uitstappen hoort net zo goed bij het rijden/trainen als de training zelf. Dat weet iedereen toch?
Maar zoals ik al zei, mensen die beroepsmatig/professioneel bezig zijn, en dus meerdere paarden rijden, zullen daar niet zoveel tijd voor hebben. Daar val jij ook onder denk ik, Steef?
Nou ja, hoe iemand het doet maakt niet uit verder, als een paard maar goed uitstapt. Er zijn er ook die een paard bezweet en buiten adem op stal zetten en dat is zeker niet gezond.
Jan_324
Geplaatst: 24-11-01 00:36
precies! en daar gaat het om! dat je hem niet bezweet en kokend in de stal zet! En de een doet het met een molen en de andere doet dat met erop. Ik heb geen tijd voor derop dus zet ik hem in de molen.
Flus
Geplaatst: 24-11-01 16:52
Volgens mij trek je lekker veel tijd voor uit, je paard zal wel blij met je zijn!!!!!
#Ymke#
Geplaatst: 24-11-01 20:45
Ik begin met stappen in de bak. Gewoon aan een lange teugel, zweetdeken op, en domweg langs de hoefslag stappen. Wel op beide handen. Na ongeveer een kwartier gestapt te hebben, gaat de deken eraf. Dan ga ik ( nog steeds aan dat lange teugeltje) figuren draaien. Vooral heel veel cirkels, van groot naar klein, en door de hele bak. Dan draaf ik aan, en rij ik hem een paar rondjes over de hoefslag in een flink voorwaarts tempo, op beide handen. Dan neem ik de teugels wat korter zodat ik licht contact heb met de mond. Dan ga ik het tempo iets opvangen en heel veel figuren draaien. Het is heel leuk om een figuur te bedenken. Ondertussen blijf ik lichtrijden. Af en toe een stukje zijgangen, nog niet teveel. Dan pak ik hem helemaal op, en ga heel veel overgangen rijden. Ook van stap naar galop, draf naar galop, galop naar halthouden, galop naar draf. Soms laat ik hem aanspringen in galop, en neem hem meteen weer terug. Beetje zijgangen en dagelijkse oefeningen zoals wegrijden op lange zijde's rond stellen op volte's e.d. Met galop rij ik veel tempowisselingen. Volte's verkleinen, rechtdoor NAAST de hoefslag galoperen, is ook erg leuk Gewoon het echte werk dus.
Als cooldown laat ik hem meestal aan een licht contact teugeltje goed voorwaarts draven ( hij word snel stijf de volgende dag na een dag hard werken) , ook wat volte's en op beide handen. Langzaam aan laat ik hem dan helemaal los van voren, dus een lange teugel, en hij zakt helemaal laag. Zo laat ik hem dan ongeveer 5 rondjes op beide handen draven, en dan een rustige overgang naar stap. Even twee rondjes ongeveer stappen zonder deken, dan dekentje erop en verder ( als het niet regent) buiten over de straat stappen.