Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
gijsenkim schreef:Het rijden op zich is nog geen probleem met het zadelmak maken........ dat komt pas bij het beleren......... de psyge van het desbetreffende paard doorgronden is het belangrijkste
Sequel schreef:longeren met een zadeltje, eerst met een halster na enkele jeren met een bitje in de mond. Is het paard hieraan gewend, en je hebt hulp van iemand kun je in de stal van het paard, aan de zadel gaan hangen en proberen erop te gaan zitten, dit moet wel iemand doen die hier ervaring mee heeft. Het paard kan nl niet weglopen in de box
suc6
gijsenkim schreef:Jeetje zeg.......... die had ik nog niet eens gelezen.........
In een stal op een jong paard gaan zitten is zo ongeveer het stomste, maar dan ook het allerstomste wat je kan gaan doen......... gevaarlijk voor jou, en gevaarlijk voor het paard. Das idd geen al te best advies.........

Citaat:Na twee jaar kan ik eindelijk zeggen dat ik (een beetje) op mijn pony kan rijden en dat ik hem zelf aan het inrijden ben.
Het belangrijkste vond ik om vertrouwen in elkaar te krijgen. WB had geen vertrouwen in mensen en de aanval was de beste verdediging dacht hij.
De volgende stap was het leren van de basiscommando's aan de longe en, later, los. Daarna een nieuw hoofdstel en zadel proberen, geen oude versleten spullen. Veel te gevaarlijk.
Tussendoor veel rustperiodes waarin alleen dingen herhaald werden en waarin ik leerde zien wanneer hij iets (niet) helemaal begreep.
Sinds twee maanden zijn we bezig met het "echte" rijden.
Laarzen aan, cap op, aan de longe met een extra begeleider aan de buitenkant en zo erop. Toen dit lukte de extra begeleider weggelaten en de longe als mentale steun voor WB gebruikt.
Nu ga ik drie of vier keer per week een kwartier/half uur door het bos stappen, conditie en evenwicht opbouwen. Soms doen we een drafje tussendoor, soms oefenen we halthouden wat extra. Als dat allemaal goed gaat gaan we pas aan galop denken.
Het inrijden van een paard of pony begint niet bij het erop gaan zitten, maar ver daarvoor.
Sequel schreef:weet jij wel wat er kan gebeuren als je er in een stal op gaat hangen en daarna zitten????? heb je weleens overna gedacht dat er stallen zijn die een dak hebben op 2.50 hoogte....nou lekker als dat paard steuigerd of bokt als je er net op zit of hangt dan kom je onderhand door het plafond heen. als het een paard is of groote pony een A-B-C en mischien wel b pony kan het maar is nog niet verstandig omdat je niet direct wegkunt springen in een kleine ruimte. doe het dan in een paddock net als ik heb gedaan met zadelmak maken. of een longeerbakje. maar als je het in stal gaat doen ben je echt van de zotte..longeren met een zadeltje, eerst met een halster na enkele jeren met een bitje in de mond. Is het paard hieraan gewend, en je hebt hulp van iemand kun je in de stal van het paard, aan de zadel gaan hangen en proberen erop te gaan zitten, dit moet wel iemand doen die hier ervaring mee heeft. Het paard kan nl niet weglopen in de box
suc6