Aris Floint onder ´t Zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:10

sophie_kurk schreef:
de foto´s doen het niet meer.. zou ze ze snel weg gehaald hebben?!

bij mij doen ze t wel

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:11

haha nu weer wel.. sorry! Lachen

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:12

Dat een haflinger wel met de 2,5 jaar al ingereden zou mogen worden is onzin. Ieder paard heeft tijd nodig om uit te groeien. Geen enkel paardenras is met de twee jaar al zo volgroeid in de rug dat hij/zij bereden zou mogen worden.

Ik hoop dat je hier iest van kan leren en je pony nog minimaal een half jaar terug zet op de wei zodat hij lekker kan uitgroeien en bijkomen.
Als je het beste voor je pony wil doe je er iig goed aan om hem lekker 'groot' te laten worden. Daarna begin je gewoon weer met rustig longeerwerk. En dan pas opnieuw inrijden.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:18

Ik vind hem er erg jeugdig uitzien voor een 2,5 jarige, maar goed dat kan. Des te meer reden om dat zadel in de kast te hangen en dat beestje lekker weer op de wei te gooien, hier doe je meer kwaad dan goed mee imo. Maar goed, ieder zijn meug...

boomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:34

Jeetje dat beestje ziet er niet uit (in ieder geval niet als een haflinger)! Het spijt me, maar gooi dat paardje nog echt lekker op de wei...

Ik heb mn eigen haflinger ook met 2 1/2 (althans denk ik, waarschijnlijk is ie ouder) en onder begeleiding van een instructrice en advies van de DA ingereden. Maar mijn haf zag er al heel anders uit, een stuk breder en volwassener. Gewoon niet te vergelijken.

love_FlAmE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:57

Waar ben je mee bezig??? Dat hafje is nog veel te jong om op te rijden en ziet er nog jonger uit dan dat ie is, tis echt nog een veulentje. Zet hem maar lekker nog een jaartje terug op de wei voor je hem helemaal verpest.

manouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:06

Ik zeg dit egt niet om je te pesten Ach gut maar als je hem nu al in gaat rijden enzo, gaat hij later eerder dood of krijgt hij last van zijn botten omdat hij te vroeg al belast is. En als je echt goed nadenkt ga je je paard pas op zijn 5e inrijden (ook al is dat laat) Maar dan is hij pas uitgegroeid. En als jou paard kon praten zou hij zeggen dat hij veel liever nog ff in de wei zou kunnen staan, want dan heeft hij daar later plezier van. Maar de keuze is aan jou maar ik weet wel wat ik had gedaan. Dus nog 1 tip, Kies de goede beslissing voor je paard en niet voor jezelf. *LOL*

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:10

Sorry maar ik vind het een arm dier, dat paardje hoort lekker met zijn vriendjes in de wei rond te dollen!! je ziet zo dat hij nog niet volgroeid is!! en ik vind zijn rug voor een 2 jarige erg doorgezakt, zo ziet de rug van mijn bijna 30 jaar oude paardje ook uit!!! Je komt straks echt in de problemen als je door blijft rijden, misschgien kun je dan over een paar jaar helemaal niet meer op hem rijden omdat hij niet goed groeid denk er AUB even over na!!!

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:18

Je bent erg verneukeratief bezig met je paard. Ik zou hem nog minimaal een jaartje terugzetten op de wei om hem lekker paard te laten wezen. Op deze manier ga je je paard belasten op een manier die hij nog niet aankan... Zou er dus erg voorzichtig mee zijn.

amandatjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:07

Ik lees nu alles.. maar als ik jou was zou ik je pony lekker nog 1/5 jaar tot 1 jaar op het land laten staan.. zo als sommige andere zeggen dat hij/ zij der nog niet helemaal uitziet als een 2 1/5 jarige vindt ik eigenlijk ook.. ik vindt um er meer uitzien als net 1 1/5 ofzo.. en idd het is dat je erbij zet dat het een haflinger is, anders zou ik zeggen dat het een welch ofzo is..

ik zou als ik jou was je paardje nog lekker rust geven en lekker veel verwene.. maarja het is je eige keus..
in ieder geval veel suc6 met hem/haar? en ik zou graag foto`s over 1jaartje terug zien.. kijken hoe die is verandert

Kuss amanda

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:13

Ooh.... Hier mee kan je mij ( en vast wel meerdere) heel erg boos maken..!!
Zou het paardjegewoon lekker in het land laten staan.. Waar hij mooi stevig kan worden van het gras..!! Want dit vind ik echt zielig..
Laat hem nog even lekker jong zijn!!

Ciao!

vannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:36

ja wat moet ik zeggen dom nee achterlijk
echt waar ! als je er veel plezier van wilt hebben "wachten dan".
anders is hij straks stuk en dan ja dan is het huilen Huilen .

DEESenJAMBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:48

Je haflinger ziet er inderdaad nog erg iel uit, lijkt me geen plan om die al helemaal door te gaan rijden. Dat je m al tam maakt en er mischien 5 minuten op gaat zitten kan geen kwaad. Maar dan 1x in de week mischien... Het is nog zo een iel ding, ga m 2x in de week longeren ofzo. Maar ga m nog niet rijden. Heb je later alleen maar last van. Laat m nog even lekker genieten van het jong zijn. Tuurlijk kun je lekker met m wandelen en poetsen en knuffen, das alleen maar goed. Maar nogmaals, voor rijden is ie echt nog veel te iel en te klein...

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:51

0ojannekeo0 schreef:
Dus snap ik jullie probleem niet.

Dan snappen wij jouw probleem straks neit als jij straks met een vraag op VMR staat.. Scheve mond

Jeetje..Wat een zielige vertoning zeg.. Lips are sealed Beestje is ook wat overbouwd..Kijk maar is naar zn achterhand..Is neit echt mooi..

Verder tja..Ach als jij je pony met 9 jr weg wil brengen met rug en beenproblemen..Tja...Jouw zorg hoor Lips are sealed Ik vind het niet wijs van je..

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:54

Zoals hierboven al zovaak gezegd: dit beestje ziet er niet uit!!
Kijk voor de lol nou bijvoorbeeld eens naar de kont van het diertje, het skelet, de magerheid. Dit beestje is nog láng niet klaar om ingereden te worden, hoort nog van zijn jeugd te genieten. Dat haflingers al met 2.5 worden ingereden is bullshit!. Ik heb jarenlang naast een haflingerstoeterij gewoont, en er zijn érg veel haflingerhouders die pas in het 4e levensjaar beginnen met inrijden, JUIST omdat het een haflinger is, die hebben lange ontwikkeling nodig.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:57

go Kyno

Vind je heel erg gelijk hebben!!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:01

Jongens misschien weet ze niet beter als er tegen haar gezegd is dat het wel kon.
Ik geloofde vroeger mijn instructie ook blindelings terwijl er nu dingen zijn waarvan ik denk mens hoe heb je het me ooit kunnen leren.

Een paard zijn pezen en banden zijn pas sterk genoeg met 4 jaar oud.
met 3 kun je rustig aan beginnen met longeren en het inrijden niet te lang en niet zo heel vaak. je paard moet sterker worden, de botten moeten nog verder uitharden en je moet spieren kweken,rustig aan doen dus.
de meeste paardenrassen zijn pad met 8 jaar helemaal uitgegroeid je kunt dus wel nagaan dat 2 hardstikke jong is.
Dat je zijn precieze leeftijd niet wist is jammer daardoor is hij ook te vroeg ingereden.Het beste kun je 'm nu weer lekker in de wei zetten en er niet meer mee rijden ook niet longeren .
door dat je hem zo vroeg hebt ingereden heb je grote kans op slijtage. hoe eerder je nu stopt met rijden (en over een jaartje pas weer oppakken) hoe groter de kans is dat de schade meevalt.
Nu merk je daar nog niet zoveel van maar als je paard straks een jaar of 8 /9 (en bij erge slijtage veeeel eerder) heb je grote kans dat je paard veel pijn krijgt en dus als 8 jarige in de frikandellen moet eindigen.
Ik neem aan dat je dat niet wil en het beste voor je paard wil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:09

Hmm K dacht dat k lang nie zo veel reacties zou krijgen, er zitten wel een paar heftige bij, maar na het lezen van jullie reacties ben ik ook meer aan het nadenken gegaan. ik heb besloten om um ong. 2 keer per week te longeren. de rest gaat ie doorbrengen met chantal z´n maatje.

k heb er egt goed over nagedacht en denk dat ik nu een goede beslissing heb genomen.

bedankt OK dan!

Groetjes, 0ojannekeo0

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:11

Er zijn best paarden die met 2,5 ingereden worden (mn op handelsstallen ed ivm het wedstrijdseizoen...), maar dit paard is NIET met 2,5 ingereden En imo is het duidelijk dat dit paard er nog niet klaar voor is, verschrikkelijk wat is dat beestje iel

1 tip, wat dat longeren betreft: hou het heel erg kort, 10 tot 15 minuutjes maximaal... Longeren is net zo belastend als rijden, misschien nog wel zwaarder!

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:13

hej hej ik vind et idd een goede beslissing van je
gelukkig dat je door de reacties anders bent gaan denken
Haha! ik hoop dat alles goed gaat en dat het longeren goed gaat vast wel *LOL*
Laatst bijgewerkt door Rinskee op 31-08-04 19:25, in het totaal 3 keer bewerkt

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:16

Een goede beslissing janneke!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:48

Goede beslissing, maar ik zou ipv longeren lekker gaan wandelen!Suc6 eree!

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:55

ben het met iedereen eens.. Knipoog
Goede beslissing janneke, maar ik zou er echt niet binnen een jaar erop willen zitten..

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:16

0ojannekeo0 schreef:
HmS Wat een reacties van jullie zeg, hij is nog wat aan de dunne kant dat klopt, k ben pas naar haflinger keuring geweest en al de haflingers van tegenwordig zijn niet meer zo fors. en een haflinger mag met 2 en ´n half in gereden worden. Dus snap ik jullie probleem niet.

als je zn rug voor de rest van zn leven wilt verpesten moet je vooral zo doorgaan... Scheve mond
geen enkel paard mag met 2 en n half ingereden worden
eerst uit laten groeien en dan pas rustig aan beginnen met inrijden!
ZELFS een haflinger mag je niet zo vroeg inrijden... je bent echt fout bezig

[edit]lees nu dat je het rustiger aan gaat doen[/edit]
goedzo... maar doe het ajb wel, want anders heb je echt grote kans op een paardje met een slechte rug... Scheve mond

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:43

goed hoor! fijn da t je toch bent gaan nadenken!