Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Randy01 schreef:Kan ik me wel een goede voorstelling bij vormen, maar in dit geval adviseer ik je om eens het boek van Coby van Baalen en Johan Hinneman te lezen.
Daarin staat beschreven hoe Coby zelf heeft moeten leren om de tijd te nemen voor het instappen. Ook de paarden hebben dit moeten leren.
Ik denk dus wel dat het een kwestie is van je paard hierin te 'trainen'. Ik kan me goed voorstellen dat als je paard begint te etteren, je het liefst meteen begint, maar ik denk wel dat je meer moet stilstaan bij de nadelige gevolgen (op de langere termijn) van het korte instappen - zeker in de winter (koude) periode.
Mariek87 schreef:Weet ik, ik heb het boek gelezen, maar doe nog steeds wat ik altijd gedaan heb, met mijn Lagos bijv., die is nu net verkocht, maar als ik daar mee ging stappen dan ontplofte die zowat, dus dan lag ik er sowieso al meteen naast, daarmee is het er eigenlijk ingeslopen. Met de Climax doe ik eigenlijk altijd hetzelfde, die wil op zich wel losstappen, ze ettert wel, maar ze blijft wel 'braaf'. Maar daar irriteer ik me dan genoeg aan om snel aan te draven..
Kendra schreef:Ik heb het daar niet zo moeilijk mee, tenslotte zijn ze wel gebouwd op plotselinge inspanning.
Randy01 schreef:En toch denk ik dat het ook een kwestie van opvoeding en gewenning is. Als je je paard in de winter inrijdt, kan ik me voorstellen dat je niet altijd kunt instappen (en werk je vaak toch eerst aan de longe). Maar er komt altijd een warmer seizoen waarin je je paard hierin kunt trainen.
Ik zou persoonlijk geen paard kopen van iemand waarvan ik weet dat het dier niet normaal is warmgestapt voor het rijden. Gewoon vanwege het slijtage gevaar en de 'klap' op de spieren. Ik vind dat het paard het moet leren om het geduld op te brengen om eerst relaxed in te stappen en dit moet - ook in de winter - aan een losse teugel kunnen. 's Winters is bijna ieder paard veel heter dan tijdens het warmere seizoen. 's Winters stap ik evengoed mijn paarden geruime tijd los maar als ze echt druk zijn, pak ik de teugels wat meer op. Wel laat ik ze in de stap al gehoorzaamheidsoefeningen doen waardoor ze dus met hun hoofd bij mij zijn....
Hetzelfde denk ik trouwens ook over de coolingdown....
Koortje schreef:Ik ga pas draven als mijn paard los en ontspannen is. De ene dag is dat na 10 minuten, de andere dag kan dat na een half uur zijn. Daar kijk ik niet voor op mijn horloge, het is een gevoelsmatige kwestie die je per paard aan moet voelen.
Ik hou mn horloge er niet bij dat ik na een bepaalde tijd moet gaan draven. eerst lekker over de rug en als ze haar onstpant en naar beneden wil komen en lekker voorwaarts doorstapt dan ga ik pas draven. En dat heeft idd ook alles met gevoel te maken
SisLeone schreef:Als ik te lang laat stappen (langer dan 5-10 minuten) dan lig ik er echt af.
Skipper schreef:ik stap meestal ook 10 min los en daarna wat over gangen van draf - stap en andersom, lekker wat dieper en ronder zodat hij lekker over de rug komt. Zelfde met de galop.
Hij heeft wel het geduld om in te stappen echter soms is hij zo gek als een deur en levensgevaarlijk omdat hij dan van alles ziet, dan moet ik hem echt aan het werk zetten en dan niet in stap. Het is niet ideaal en ik stap liever in, maar soms gaat het gewoon niet. En dan denk ik ook van jij wilt zo nodig lopen? Dan zul je ook lopen totdat je er bij neer valt
Sammie schreef:Een manegepaard is toch al los. Die hoef je niet 3 kwartier los te stappen.