western rijden en engels dressuren te combineren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:01

spettic schreef:
Bij Western gaat het ook om het gymnastiseren van je paard. Alleen loopt een westernpaard in een natuurlijke houding aan een losse teugel. En dat is dus wel een groot verschil met een dressuurpaard dat opgericht en met constant teugelcontact loopt.

De verschil zit hem ook nog in bouw westernpaarden hebben over het algemeen een lage halshouding terwijl een dressuurpaard dus een hogere halshouding heeft, waardoor hij opgericht kan lopen. Een westernpaard zal het vast ook wel kunnen, maar voor zo'n paard is het iig veel moeilijker!

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:48

het gaat niet om de bouw, maar om de gewenste hoofdhouding.
een dressuurpaard kan ook laag en diep lopen(kijk naar Anky)
en westernpaard kan ook opgericht lopen,
maar het gaat dus om de hoofdhouding die gewenst is, afhankelijk van wat je doet, dressuur of western.
En dus niet om hoe een paard gebouwd is,
dan zouden er geen Arabieren in de westernsport lopen, want die hebben een hoge hoofdhouding!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:26

Het gaat perfect hoor! Er is een paard bij ons, dat door de eigenaars 2x in de week western wordt gereden en dan door haar half pension eigenares 5x engelse dressuur wordt gereden. En volgens haar is het perfect mogelijk, alleen moet je het paard in kwestie wel even wakker schudden als je gewoon dressuur rijdt.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:04

Ik denk ook dat het kan, alleen op voorwaarde dat de personen dezelfde 'rijmethode' hebben. Als de éné western totaal niet vraagt om nageeflijk te zijn, is dat al wat moeilijker voor de dressuuruiter om hem nageeflijk te krijgen en hem opgericht te hebben. Maar als de 'goede' westernruiter hier ook aan werkt, zal het paard perfect in te stellen zijn denk ik. uiteraard speelt de bouw een klein beetje een rol, maar de houding bepaal je zelf Lachen

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:04

Romkabouter schreef:
Waarom denk je dat je dat niet kan Verward
Als je een beetje kunt rijden, kun je western ook zo leren hoor Lachen

Verklaar je nader Verward
Je bedoelt dat Westernrijden iets heel gemakkelijks is?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:57

Welk een argwanende conclusie Knipoog

Ik zeg niet dat rijden gemakkelijk is Knipoog
Als je redelijk engels kunt rijden, pik je western ook zo op. Een paard is een paard, westernrijden is daarmee niet moeilijker of makkelijker dan engels, het is beide paardrijden.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:20

Romkabouter schreef:
Welk een argwanende conclusie Knipoog

Ik zeg niet dat rijden gemakkelijk is Knipoog
Als je redelijk engels kunt rijden, pik je western ook zo op. Een paard is een paard, westernrijden is daarmee niet moeilijker of makkelijker dan engels, het is beide paardrijden.

Ook dat is niet waar.
Een paard is een paard ja, helemaal mee eens.
Maar een paard dat altijd gewend is aan teugelcontact en dan ineens mag galopperen aan een losse teugel zal dus wel even een sprintje trekken en plat door de bocht gaan Haha! .
Probeer dat maar eens te corrigeren zonder te rukken en te trekken.

Ook is het heel moeilijk aan te leren de teugels onmiddelijk los te laten na een correctie. Tenminste, dat zie ik altijd bij mijn lesklanten die om moeten scholen. Het paard leert sneller als de ruiter Haha!

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 15:18

Romkabouter schreef:
Als je redelijk engels kunt rijden, pik je western ook zo op.

Hangt er een beetje van af, denk ik, hoe je engels rijdt. Op onze westernmanege krijgen de dressuurruiters die gewend zijn op de teugel te rijden en te kloppen met hun kuiten de grootste problemen. Degenen die vooral op zit/benen rijden moeten niet zoveel problemen hebben om om te schakelen (of om beide stijlen te blijven rijden). Hangt er ook vanaf hoe scherp getraind en vergevingsgezind het paard in kwestie is natuurlijk Haha! .

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:39

spettic"]
Een paard is een paard ja, helemaal mee eens.
Maar een paard dat altijd gewend is aan teugelcontact en dan ineens mag galopperen aan een losse teugel zal dus wel even een sprintje trekken en plat door de bocht gaan Haha! .
[/quote]
Onzin, een paard wat in de dressuur goed gereden is blijft in hetzelfde tempo lopen, ook als je de teugels "losgooit"

[quote]
Ook is het heel moeilijk aan te leren de teugels onmiddelijk los te laten na een correctie. Tenminste, dat zie ik altijd bij mijn lesklanten die om moeten scholen. Het paard leert sneller als de ruiter Haha!
[/quote]
Dat is maar hoe moeilijk je het zelf vindt. In het engels is ook een ophouding geven en dan weer los heel normaal Lachen

[quote="WormBoy schreef:
Hangt er een beetje van af, denk ik, hoe je engels rijdt.

Helemaal waar Lachen
Maar een goede ruiter is bewust van zijn lichaam en kan houding en hulpen aanpassen als hem /haar vertelt wordt dat het anders moet.
Of dat adners dan goed of fout is doen in deze niet zo terzake Knipoog

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 01:09

Quarterh0rse schreef:
het moet opzich wel kunnen maar als je het over een hoger niveau heb wat door beide bereikt wil worden gaat dat toch niet werken hoor. maar als je inprecipe een beetje recreatie rijd en af en toe wat werkt in de bak kan het wel.

Nee hoor Lachen op wedstrijd niveau kan ook. Ik doe Western (open wedstrijden op internationaal niveau) Dressuur (Z2 gereden) en Springen (binnenkort 1e wedstrijd starten bij de paarden) niet allemaal op hetzelfde paard Haha! maar het is goed te combineren. De basis ligt heel dicht bij elkaar en sommige dingen die je bij het engelse rijden leert/kent kun je weer gebruiken voor de western en ook andersom. Er zijn natuurlijk ook wel weer dingen waar je op moet letten/verbeteren maar zo leer je alleen maar meer Lachen Succes Lachen

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 17:28

ik rij met buc engels terwijl hij western rijden gewent is....
het gaat prima lekker iets lossere teugels dan normaal hij luisterd supper naar t bit (nu wel weer) en naar de benen en me zit ook,.
we gaan zelfs dresuurwedstrijden doen.

het kan dus prima vind ik