lichtrijden in galop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 23:09

pharagirlke schreef:
heb het ook met me moeder besproken, die zei dat van het moment dat je op een ervaren en hevig springpaard gaat lichtrijden in galop. krijg je poblemen, want gaan 'staan' betekent vooruit!
dus als jij gaat staan is je paard lopen! en dan ben je nog veel verder van huis!
me moeder heeft zelf jumping gereden, dus ik neem van der aan dat ze hier wel juist zit...

Nou, een springruiter zit heel vaak in verlichte zit en dat betekent toch echt niet vooruit hoor.. Verward
Ik ga trouwens tijdens het losrijden vaak lichtrijden in galop omdat mijn paard zo veel sneller ontspant en haar rug loslaat..
Dus denk ook niet dat ze door te gaan lichtrijden terug in draf zal vallen Knipoog

Wat de vraag (of wat ik ervan begrepen heb Knipoog ) betreft..
Ik kan me idd wel inbeelden dat sommige paarden in galop gaan als het moeilijk worden.. anderen zullen dan weer eerder terugvallen
En het zal ook wel afhangen van het type oefening die je vraagt denk ik.
De manier van oplossen is volgens mij ook afhankelijk van paard tot paard.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:55

Cassidy schreef:
Aanspringen in galop is een manier om onder het werk uit te komen. En nee, ik ben niet van mening dat je moet lichtrijden om je paard weer terug naar draf te krijgen. Springt je paard aan in galop, neem je hem terug. Luistert hij niet, zet je hem hard op een kleine cirkel met hoofd ingebogen (neus naar je stijgbeugel toe, (diameter van de cirkel 2m) tot hij draaft. Draaft hij, recht maken en doorgaan met de oefening.

Spring hij aan, kun je of meteen terugnemen, of juist even een spuit gas geven. Afhankelijk van hoe drammerig het paard is Knipoog.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 12:18

Noucca schreef:
Nou, een springruiter zit heel vaak in verlichte zit en dat betekent toch echt niet vooruit hoor.. Verward
Ik ga trouwens tijdens het losrijden vaak lichtrijden in galop omdat mijn paard zo veel sneller ontspant en haar rug loslaat..
Dus denk ook niet dat ze door te gaan lichtrijden terug in draf zal vallen Knipoog

Wat de vraag (of wat ik ervan begrepen heb Knipoog ) betreft..
Ik kan me idd wel inbeelden dat sommige paarden in galop gaan als het moeilijk worden.. anderen zullen dan weer eerder terugvallen
En het zal ook wel afhangen van het type oefening die je vraagt denk ik.
De manier van oplossen is volgens mij ook afhankelijk van paard tot paard.

bedoel jij niet verlichte zit? Verward
want denk niet dat je paard ontspant als jij lichtrijd in galop Verward

Noucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 15:19

pharagirlke schreef:
bedoel jij niet verlichte zit? Verward
want denk niet dat je paard ontspant als jij lichtrijd in galop Verward

Als je goed leest heb ik beide woorden gebruikt, dus ik vergis me niet en geloof me, mijn paard ontspant wel als ik lichtrijd in galop!!
Als ik in draf aan het doorzitten ben en ze is gespannen, dan ga ik lichtrijden en laat ze haar rug beter los, en net hetzelfde gebeurt in galop.
En eerlijk gezegd denk ik niet dat ze zo abnormaal is.. heb het al met verschillende paarden gedaan en allemaal reageren ze er goed op!!
Als je trouwens gaat kijken in de paddock bij jumpings zie je best wel veel mensen dat doen hoor...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 15:35

Nee Noucca, lichtrijden verstaan de meesten toch echt als het staan-zit-staan wat je in de draf tegenkomt. Dus ondanks de galop de staan - zit - staan beweging proberen vol te houden, zodat je paard weer terug gaat de draf in. En geloof me, ook dat heb ik mensen zien doen.

Op het moment dat je continu uit het zadel komt is het verlichte zit. En dat is niet hetzelfde als lichtrijden...Lips are sealed

Noucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 15:40

Cassidy schreef:
Nee Noucca, lichtrijden verstaan de meesten toch echt als het staan-zit-staan wat je in de draf tegenkomt. Dus ondanks de galop de staan - zit - staan beweging proberen vol te houden, zodat je paard weer terug gaat de draf in. En geloof me, ook dat heb ik mensen zien doen.

Op het moment dat je continu uit het zadel komt is het verlichte zit. En dat is niet hetzelfde als lichtrijden...Lips are sealed

Lees nog eens: ik bedoel lichtrijden ook als staan-zit-staan, zowel in draf als in galop
Maar mijn paard gaat NIET in de draf maar laat haar rug los..
Ben ik nou zo onduidelijk Verward

Ik probeer nog een keer:

Verlichte zit: vaak als ik ga springen, of in het begin als ik de eerste keer galoppeer tijdens een training
Lichtrijden (staan-zit-staan dus): in draf, of als ze ergens tussendoor in de galop opeens haar rug wegdrukt
2 verschillende dingen dus..
Ik ben dan wel blond, maar ken echt het verschil tss lichtrijden en verlichte zit nog wel hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 16:42

Als een paard de rug vasthoud, is lichtrijden in draf idd beter en zal hij daardoor ontspannen.

Als jij met je kont uit het zadel komt in galop als hij gespannen is, geeft dat idem dito effect.

En ik denk dat hij nog meer ontspannen word als je gewoon de verlichte zit aanneemt in de galop, dan dat op en neer gehups, waar de gang galop niet echt bevordelijk voor is

Noucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 18:39

runningkawa schreef:
Als een paard de rug vasthoud, is lichtrijden in draf idd beter en zal hij daardoor ontspannen.

Als jij met je kont uit het zadel komt in galop als hij gespannen is, geeft dat idem dito effect.

En ik denk dat hij nog meer ontspannen word als je gewoon de verlichte zit aanneemt in de galop, dan dat op en neer gehups, waar de gang galop niet echt bevordelijk voor is

Mja, kan jij denken, maar ik ken wel de reactie van mijn paard natuurlijk Knipoog
Geloof me nou maar als ik zeg dat ze er ontspannen van wordt en haar rug van gaat loslaten.
Net zoals met verlichte zit, niet meer en niet minder.
Alleen als ik mijn beugels op dressuurmaat (voor mij dan, eigenlijk zijn ze nog veel te kort) kan ik onmogelijk in verlichte zit blijven zonder te gaan klemmen met mijn benen en dan is lichtrijden dus de ideaele oplossing.

En idd is de galop niet de ideale gang om te gaan lichtrijden, heb er dan ook eventjes op moeten oefenen voor ik het onder de knie kreeg, maar eens je het beet hebt is het niet moeilijker dan in draf.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 19:18

Noucca schreef:
Alleen als ik mijn beugels op dressuurmaat (voor mij dan, eigenlijk zijn ze nog veel te kort) kan ik onmogelijk in verlichte zit blijven zonder te gaan klemmen met mijn benen.

dan moet je dus evenwichts oefeningen gaan doen.

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:11

lichtrijden in galop kan heel makkelijk, in de polowereld noemen ze dat halfseat.......heel simpel hoor, 2 passen verlicht zitten en een pas zitten en zo maar door......het is wel even wennen en er is verder ook niets achterhand activerend aan hihii

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:21

pharagirlke schreef:
dan moet je dus evenwichts oefeningen gaan doen.

idd
Net als dat je moet oefenen blijkbaar op het lichtrijden in galop (wat ik niet ga oefenen, maar dat terzijde)
Moet je dat ook op de verlichte zit.
want ook met dressuurbeugels kun je op je beugels staan en de rug ontlasten.

Noucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:40

runningkawa schreef:
idd
Net als dat je moet oefenen blijkbaar op het lichtrijden in galop (wat ik niet ga oefenen, maar dat terzijde)
Moet je dat ook op de verlichte zit.
want ook met dressuurbeugels kun je op je beugels staan en de rug ontlasten.

Mja, jij kan dat mss, ik kan dat niet, en aangezien het effect door het lichtrijden hetzelfde is, heb ik niet echt de ambitie om te zitten oefenen op het lichtrijden met dressuurbeugels.
Vind die beugels zo al irritant genoeg als ze lang zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 16:35

Jij hebt de ambitie niet om bepaalde oefeningen te doen die je beter laten paardrijden, maar komt hier wel aanzetten met problemen om je paard beter te laten lopen?

En vertel mij het verschil eens met dressuurbeugels en gewone beugels? Volgens mij is het de lengte van de stijgbeugelriem die verschillend is, maar de beugel is toch echt hetzelfde.
Hoe rij jij je paard dan warm met dressuurbeugels? Of rij je dan helemaal niet licht?

Noucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 18:05

Cassidy schreef:
Jij hebt de ambitie niet om bepaalde oefeningen te doen die je beter laten paardrijden, maar komt hier wel aanzetten met problemen om je paard beter te laten lopen?

En vertel mij het verschil eens met dressuurbeugels en gewone beugels? Volgens mij is het de lengte van de stijgbeugelriem die verschillend is, maar de beugel is toch echt hetzelfde.
Hoe rij jij je paard dan warm met dressuurbeugels? Of rij je dan helemaal niet licht?

*zucht*
Ten eerste zet ik hier helemaal geen problemen neer.
Ten tweede: niemand kan perfect paardrijden, ik hou het gewoon op wat ik moet kunnen voor het springen, omdat ik daarvoor ook les heb.
Bij de dressuuur blijf ik bij wat ik al kan.
En het is idd enkel de lengte die verschillend is, en ik rijd niet graag en niet zo goed met lange beugels, en zeker niet in verlichte zit.
En als je goed gelezen had had je gezien dat ik WEL lichtrijd (meestal zelfs) maar dus niet met mijn beugels op dressuurmaat in VERLICHTE ZIT kan, of toch niet goed genoeg om dat te doen zonder mijn paard te storen, en daarom ga ik in galop, als ik zulke lange beugels heb juist WEL lichtrijden als mijn paard zijn rug wegdrukt; omdat me dat beter afgaat..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 18:09

Ik kan me er werkelijk helemaal niks bij voorstellen, lichtrijden in galop.... ik denk dat ik het niet eens zou kunnen Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 18:11

Noucca schreef:
Bij de dressuuur blijf ik bij wat ik al kan.

Erg kortzichtige instelling. 'Nuff said...

Noucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 18:16

Cassidy schreef:
Erg kortzichtige instelling. 'Nuff said...

Kan jij best vinden, maar dat is toch mijn keuze zeker.. Verward
Ik ben meer een springruiter, krijg geen dressuurles en ik vind niet dat ik nieuwe dingen moet gaan proberen zonder begeleiding (dacht dat de meesten het daar wel mee eens zouden zijn, aangezien op ongeveer elke vraag met: neem les!! wordt geantwoord..
Ik kan voldoende dressuur om verder te kunnen in wat ik doe en voorlopig hoeft het voor mij niet meer te zijn
Niet iedereen wil alles perfect kunnen he

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:35

Als ex "springruiter" weet ik wel dat je ook met springen nooit dressuurmatig bent uitgeleerd.
Hoe beter je dressuur en dus iij de controle over je paard word, hoe beter het springen ook weer gaat.
Maar dat zul jezelf ook wel weten Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 02:30

gijsenkim schreef:
Ik kan me er werkelijk helemaal niks bij voorstellen, lichtrijden in galop.... ik denk dat ik het niet eens zou kunnen Clown

Vork
zou het ook niet kunnen, mij hebben ze nou net geleert van op je kont te blijven zitten in galop Vork en m zo terug te rijden....

Noucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 08:44

runningkawa schreef:
Als ex "springruiter" weet ik wel dat je ook met springen nooit dressuurmatig bent uitgeleerd.
Hoe beter je dressuur en dus iij de controle over je paard word, hoe beter het springen ook weer gaat.
Maar dat zul jezelf ook wel weten Haha!

Wat ik van dressuur nodig heb voor het springen daar heb ik mijn instructeur van het springen nog voor.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 09:12

gijsenkim schreef:

Ik moet wel ooit van mijn springinstructeur om de pas in de verlichte zit gaan zitten, maar dat is niet om terug naar de draf te gaan.

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 09:30

gijsenkim schreef:

Het is gewoon als je aan het lichtrijden bent, paard is opgesloten, maar je wilt enkele opassen voorwaarts rijden, maar paard springt aan in galop, dan rijd je gewoon licht, galoppeert paard maar 2 of 3 passen en komen ze terug in draf door onbalans.
eerste keer vond ik het ook vreemd, maar het werkt wel bij ons, dus....

Noucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:25

Marliesje schreef:
Ik moet wel ooit van mijn springinstructeur om de pas in de verlichte zit gaan zitten, maar dat is niet om terug naar de draf te gaan.

Eindelijk nog iemand Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 18:46

Waar dan wel voor?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 21:41

vraag k me ook een beetje af Nagelbijten / Gniffelen Bloos