spoortje de oplossing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 23:16

youngster schreef:
23 euro voor een spoortje?? Waar koop jij die dingen???

Ehmm ik ben het wel met Jippie eens.. Een spoortje kan helpen, mits je wel heel erg consequent bent, anders heb je zometeen hetzelfde resultaat.. Dus niet reageren is tik..

Rolleyes
zeg toch net dat ik alleen wil leren sneller te reageren. en ik zal wel degelijk consequent zijn!
ook helpt een spoortje om de hulpen te verfijnen, bv bij het wijken alstie echt niet wil een beetje 'kietelen' met het spoortje.*dus niet echt in zijn vel porren*

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:33

Je kan het altijd proberen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-04 00:48

denk ik eigenlijk ook vvallar

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 07:26

Ik ga toch met jippie mee. Het niet voorwaarts zijn van een paard heeft idd vaak te maken met het inconsequent zijn van de ruiter. Met een spoortje wordt een paard vaak lui op een inconsequente ruiter met spoor. Overleggen dus met instructeur.

\of je paard nu in de galop beter zijn achterhand onderbrengt, geen idee dat is iets wat je alleen maar kan zien/ voelen, maar niet vanachter een pc beoordelen,

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 19:19

sjakie schreef:
Ik ga toch met jippie mee. Het niet voorwaarts zijn van een paard heeft idd vaak te maken met het inconsequent zijn van de ruiter. Met een spoortje wordt een paard vaak lui op een inconsequente ruiter met spoor. Overleggen dus met instructeur.

\of je paard nu in de galop beter zijn achterhand onderbrengt, geen idee dat is iets wat je alleen maar kan zien/ voelen, maar niet vanachter een pc beoordelen,

Rolleyes hij ís goed voorwaarts Rolleyes
ik wil het alléén voor de hulpen te verfijnen

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:06

Je zegt zelf in je berichtje, Pharaon is niet echt goed aan het been.
Als hij wel voorwaarts dan is het enige andere wat ik er van kan maken, dat hij uit zichzelf wel loopt als hij wil, maar niet reageert als jij been geeft? (Dan maakt het dus niet uit dat hij voorwaarts is, want hij moet op jouw hulpen voorwaarts zijn)
Ik zou toch met zweep gaan rijden, daarmee kun je jezelf gewoon veel beter controleren dan met een spoortje. Met een spoortje heb je nogal gauw dat je ongemerkt te vaak gaat prikken en als je been niet stil genoeg ligt dat je heel de tijd prikt. (En ik moet eerlijk zeggen n.a.v. foto's en berichtjes van jou, dat ik niet het idee heb dat je een super stil been hebt e.d. Niet vervelend bedoeld, ik rijd zelf niet veel beter Tong uitsteken maar daar moet je wel rekening mee houden)
Overleg idd eens met je instructeur voordat je zelf gaat uitproberen met een spoortje.
Ik ken de frustratie van een paard dat niet voorwaarts is en niet reageert, maar ik ben heel blij dat ik door heb gezet om gewoon consequent te blijven, 1 keer rustig been, 1 keer iets harder en daarna tik achter m'n kuit (en toen ik m'n paard net had weleens een heel harde tik, maar dat is met een normaal gereden paard, dat alleen wat traag is, niet nodig)

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:16

Wacht ff ik snap hierzow iets niet..

pharagirlke"]
Pharaon is niet echt super aan het been. Ik wou hem dat leren met een gewoon klein spoortje (dus zon 'knop' spoortje) een kort. gewoon om de hulp wat te verfijnen!
[/quote]

Als een paard niet aan het been is.. moet je dat dan niet eerst aanleren voordat je je hulpen gaat verfijnen?

[quote="pharagirlke schreef:
ik had het ide dat hij meer 'sprong' in galop als anders. Heb vandaag heel veel overgangen en voltes gereden om hem los te krijgen (dus volte verkleinen en terug groter maken in galop) en op de volte blijven werken (behalve het wijken en binnenstelling enzo dan)
kan het zijn dattie zijn achterhand er onder probeert te zetten?[/
[/quote]

Leg me eens ff uit hoe een paard was niet eens aan je hulpen is en dus daardoor minder goed over de rug gereden word wel kan verzamen.. ljikt me wel leuk om te weten nl.

Mijn tip.. zoek eerst de oorzaak van zn slome gedrag.. heeft dit die buiten ook? vind die het binnen wel leuk? heeft die niets aan zn rug of iets anders medisch wat de oorzaak zou kunnen zijn? begrijpt die je hulpen wel? noem maar op..

neem goed les.. en als je paard goed voorwaards is.. ga dan eens verder kijken naar hulpen verfijnen en verzamelen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 22:32

Rolleyes
sloom? Phara Bloos! nee hoor. Alles behalve Haha! phara is voorwaarts. Alleen niet genoeg stelling.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 23:03

Een paard kan heel goed loperig zijn, maar niet aan het been.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 23:09

maar ik bedoel dus dat ie in galop zich niet genoeg buigt. bedoelen jullie dat met niet aan het been?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:08

ik moet eerlijk zeggen dat ik nu niet meer weet (en ik geloof eerlijk gezegd de TS ook niet meer) wat het probleem nu is.

En idd wat apple nog eens herhaalt, een snel of vlot paard kan ontzettend slecht voorwaarts zijn op het been. Vaak ook het gevolg van een ruiter die zijn been er niet durft aan te leggen maar dat terzijde.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:39

Kuitdruk --> geen reactie --> tikje achter je kuit.
Dan reageert ie heel fel zeg je.
Dat is toch juist positief? Naar mijn idee beter een voorwaarts paard beheerster gaan rijden dan een flegmatiek paard vooruit schoppen.
Je paard moet leren dat jij een reactie op jou been verwacht, en IMO krijg je dat niet door een spoortje te gaan gebruiken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 14:59

ja maar dan zit ik nog met die moeilijke binnenstelling in galop. hem als het waren naar buiten 'drukken' werkt niet echt...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 16:52

Waarom denk je daaraan als je paard niet aan je been is. Eerst je paard aan je been maken, dan pas "kunstjes" doen

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 17:13

als het naar buitendrukken niet lukt geeft je paard nog steeds geen reactie op het been.
Eerst reactie dus en idd dan pas kunstjes

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 18:35

Spoortje is niet de oplossing
Inderdaad goed les nemen en consequent leren rijden.
Kuit aandrukken is gaan,zo niet dan tikje.
Elke keer een reactie eisen.
Reageert ie nu niet op druk van de kuit dan over een paar weken ook niet meer op kriebelen met spoortje.
Heb het al weleens eerder uitgelegd.Een paard voelt een vlieg lopen over zijn huid(heb je vast weleens gezien dat ie dan reageert met trillen)dus de druk van je kuit voelt ie ook.
Reageert ie hier niet op dan is er dus een ander probleem *LOL*
Hij voelt je echt wel.
Sluit me dus bij anderen aan,lessen,consequent rijden en natuurlijk geen spoortje,dan zit je op een hellend vlak.
Succes ermee OK dan!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:51

Spoortje werkt juist heel goed! Been, geen reactie? SPOORRRRRR (dus niet kriebelen maar gewoon flinke por!). Voorwaarts? BELONEN!!! en consequent blijven hierin! Hij moet voor het been zijn niet voor de zweep. Dus als ie niet op je been reageert, straft het been af, niet de zweep. Paard legt die link anders niet zo snel. Hij zal je been best voelen ja, maar als ie desondanks niet reageert moet je hem ff duidelijk maken wat de bedoeling ook alweer was.

Wedden dat ie de volgende x wel op je kuit weg gaat. Het is echt zó simpel, maar dan moet je wel duidelijk zijn tegenover je paard Knipoog

Hoe kan je nou een hulp verfijnen als ie nog niet eens op een kuitdruk weg wil? Dan zal ie toch eerst moeten reageren zoals jij wil. Dat gaat er nog aan vooraf, pas daarna kun je gaan verfijnen. Ik vind dat verfijnen met een spoor zoiets vaags, als je paard goed aan het been is heb je nl je spoor niet nodig want dan gáát die op de lichtste kuitdruk weg.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:55

Starbreeze schreef:
Spoortje werkt juist heel goed! Been, geen reactie? SPOORRRRRR. Voorwaarts? BELONEN!!! en consequent blijven hierin!

Het kan idd heel goed werken, maar hoeveel mensen zie je niet met een spoortje rijden die geen controle hebben over wanneer ze wel en niet prikken? Dan is een paard heel snel ook afgestompt op een spoortje, terwijl ik nog niemand onbewust met een zweep heb zien tikken (wel vaak overbodig en inconsequent, maar dat is gewoon een gebrek aan verstand Knipoog)
Zoals ik dus in mijn vorige berichtje ook al zei, over je zweep heb gewoon veel meer controle dan over een spoortje, daarom vind ik het verstandiger om aan onervarener ruiters (waar ik mezelf ook bij reken Haha!) niet met spoor, maar met zweep te gaan rijden

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:59

DaphneL schreef:
Het kan idd heel goed werken, maar hoeveel mensen zie je niet met een spoortje rijden die geen controle hebben over wanneer ze wel en niet prikken? Dan is een paard heel snel ook afgestompt op een spoortje, terwijl ik nog niemand onbewust met een zweep heb zien tikken (wel vaak overbodig en inconsequent, maar dat is gewoon een gebrek aan verstand Knipoog)
Zoals ik dus in mijn vorige berichtje ook al zei, over je zweep heb gewoon veel meer controle dan over een spoortje, daarom vind ik het verstandiger om aan onervarener ruiters (waar ik mezelf ook bij reken Haha!) niet met spoor, maar met zweep te gaan rijden

Mee eens! Maar ze zegt zelf dat ze een stil been heeft Knipoog dus ik ga er dan vanuit dat dat zo is Tong uitsteken Om de pas prikken met je spoor is uit den boze, iemand die dat doet moeten ze van het paard aftrekken!! Maar goed we gaan niet van het slechtste uit Knipoog

Ik vind een zweep tricky, omdat je gewoon SNEL moet reageren en met een zweep precies op de plek van je kuit tikken gaat vaak niet, die komt meestal op de achterhand van het paard terecht. Dan straf je dus op een andere plaats, das niezo logisch Knipoog

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:02

Tsja, die mensen die hun paard om de pas (of gewoon iedere pas Tong uitsteken) prikken, vinden ook van zichzelf dat ze een stil been hebben.. Scheve mond (Weer niks tegen jou hoor, pharagirlke, ik heb je nooit zien rijden, alleen weleens wat foto's gezien geloof ik)

Met die zweep heb je idd dat probleem weer, maar ik zie toch liever iemand die z'n paard op de kont tikt (met nadruk op tikken en geen slaan) om reactie te krijgen, dan iedere pas een spoor in de buik..
Je hebt ook mensen die tikken met de zweep op de schouder (manege-logica).. (Vind ik dus ook niet logisch, maar dat terzijde)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 22:37

DaphneL schreef:
Tsja, die mensen die hun paard om de pas (of gewoon iedere pas Tong uitsteken) prikken, vinden ook van zichzelf dat ze een stil been hebben.. Scheve mond (Weer niks tegen jou hoor, pharagirlke, ik heb je nooit zien rijden, alleen weleens wat foto's gezien geloof ik)

Met die zweep heb je idd dat probleem weer, maar ik zie toch liever iemand die z'n paard op de kont tikt (met nadruk op tikken en geen slaan) om reactie te krijgen, dan iedere pas een spoor in de buik..
Je hebt ook mensen die tikken met de zweep op de schouder (manege-logica).. (Vind ik dus ook niet logisch, maar dat terzijde)

ik wacht met spoortje eer ik mijn lesgever gesproken heb over het spoortje, die kan me vast en zeker zeggen of ik een stil been heb of niet Haha!