ik wil de slof er niet om..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ella46

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 00:16

Cow_horse schreef:
ik had vandaag ook wel een aantal keer vooral op het begin dat ik de slof wel vast heb maar los, dus staat eigenlijk geen druk op....

ik vind het ook niet belangrijk als het er niet netjes uitziet, Knipoog
bedankt voor je opheldering ik snap nu wat je bedoelt Lachen

graag gedaan, laat wel weten hoe het nu verder gaat met rijden Pling

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 00:22

Cassidy schreef:
Ik zou niet aan een slof beginnen, maar eerst kijken wat je paard doet met een martingaal. Daarna eventueel kijken wat hij doet met Thiedemann. Stootteugel is ook geen verkeerde oplossing. Voor de rest bijgezet longeren met touwtjes en pessoa...

Ik denk dat je alleen het probleem hebt om haar in het begin naar beneden te rijden. Als ze daar eenmaal loopt is het toch goed?

mijn nadeel is :longeren is afgeraden werk voor mij. ik mag gewoon niet longeren en daar baal ik wel van, ik kan dus niet en nooit iets aan de longe proberen, daarom ben ik ook op zoek naar het juiste middel dat wel werkt met longeren en ik dat ook weer mag gaan doen.

het naar beneden rijden (niet aan de teugel dus) heb ik als advies gekregen zodat mijn pony haar rug meer gaat gebruiken, maar als de pessoa dus, stel, zou werken. is dit dan niet anders dan wanneer je erop zou gaan zitten, aangezien ze aan de longe dan andere "hulpen" krijgt van de pessoa dan dat ik erop zit?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 00:22

ella46 schreef:
graag gedaan, laat wel weten hoe het nu verder gaat met rijden Pling

ik laat het zeker weten..Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 00:38

Cow_horse schreef:
is dit dan niet anders dan wanneer je erop zou gaan zitten, aangezien ze aan de longe dan andere "hulpen" krijgt van de pessoa dan dat ik erop zit?

Bij de Pessoa gaat er een draadje achter haar achterhand langs zodat het reflex er is de achterhand meer onder de massa te brengen. (Gelijk aan het longeren met dubbele lijn) Dit is bevorderlijk voor het ruggebruik, temeer je ook de pessoa van voren wat hoger kunt instellen, en zodoende wat meer oprichting kunt gaan vragen en het zo voor het paard makkelijker maakt om te verzamelen en het ruggebruik bevordert.

Waarom mag jij niet longeren?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 00:42

okee cassidy ik snap helemaal wat je bedoelt Knipoog

over je vraag ik pb even, Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 00:55

Ik heb je PB ontvangen en mijn oplossing is deze (omdat het niet mogen longeren een gezondheidsprobleem van jouw is en niet van je paard)

Afgesloten longeerkraal opzoeken: Paard Pessoa omdoen en los laten lopen met pessoa om. Middels lichaamspositie tempo en richting van je paard bepalen. Zo train je de rug, en hebt er zelf geen last van als hij gaat rennen/trekken/bokken/vechten.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 00:57

ik ga zsm de spullen halen die ik nodig heb, ben er zeker van dat dit ook gaat werken.. heel erg bedankt voor je advies: en ik laat zeker weten hoe het is gegaan (nu nog even wachten op mijn loon dan Lachen )

OK dan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 01:05

Zorg er wel voor dat je een longeerkraal hebt die goed stevig is. Het moet niet zo zijn dat je paard er in no-time uit kan breken, en bouw het langzaam op. Probeer te longeren zonder Pessoa, later kun je hulpteugels gaan gebruiken. Wees je bewust van je lichaamspositie en je invloed daarvan op je paard. En als je eenmaal een longeerkraal hebt zou je bijvoorbeeld ook kunnen longeren omdat het paard toch niet kan trekken (hij kan namelijk nergens heen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 01:16

Even over de pessoa, die teugel geeft druk op de mond zolang er druk op staat van achteren. Pas als het paard zijn achterhand naar voren en eronder brengt en zo de druk van het touw haalt, dan pas wordt de pessoa lichter in de mond. Het is het principe van zelfbeloning: als de achterhand goed gebruikt wordt, vermindert de druk in de mond.

Pharlap

Slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:39

Mijn paard heeft hetzelfde probleem, het lijkt af en toe wel een giraf.
In het begin kwam het ( achteraf gezien ) door problemen in zijn rug, waar we na lang zoeken en eerst nog een spierbevangenheid, achter zijn gekomen.
De fysio is bij hem geweest en hij heeft allerlei buigoefeningen gehad en ik moest hem masseren. Ook ben ik helemaal overnieuw begonnen met rijden en longeren ( bijzet, dubbele lijn ). Zijn bespiering wordt weer mooi en hij kan met zijn hoofd tussen zijn benen en op de grond een snoepje aanpakken kortom het gaat goed met hem, maar zodra hij aan de teugel moet krijgt hij waarschijnlijk in zijn koppie weer het idee dat dat zeer doet, en gaat hij er dus tegen in.
Ik rijd dus met stootteugel ( die als hij nageeft gewoon in een boogje hangt ) om hem te laten merken dat het geen pijn meer doet, want als ik continu dat gevecht aan moet gaan, raken zowel hij als ik gefrusteerd en word ik automatisch hard in mijn hand en zijn we nog verder van huis.
Een slof heeft voor mij hetzelfde effect als een stootteugel ( als hij omhoog komt werkt hij en geeft hij na dan hangt hij los ) alleen bij een stoot heb je alleen je eigen teugels.
Thiedeman raad ik af want daarmee krijg je heel snel dat hij daarop gaat lopen, dus hangen, en de ellende daarvan is dat hij aan je teugel vast zit ( dus veel sneller, geen gelul in de krul ).
Een martingaal vind ik meer voor springen en buiterijden omdat je met dressuur veel meer je handen van zijn hals af moet doen en een martingaal belemmert daar in.
Dus probeer gewoon die stoot want daarmee moet je toch echt je pony zelf aan de teugel rijden, want je kan hem er niet bij pakken ( en je dwingt hem niet in een houding want het enige wat hij niet kan is een giraf immiteren )