pony reageert steeds slechter op bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 23:28

Zo doe ik het dus ook. Als het nodig is veel druk geven en niet alleen van voren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 01:04

dutske schreef:
tip van de eeuw: neem les van iemand die de juiste diploma's heeft, en het goed kan uitleggen.

Papieren zeggen IMO helemaal niks.
Dat je je papiertje hebt wil niet zeggen dat je een goede instructeur bent

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:01

Shetfan schreef:
Ik heb een pony en heb ook les. Sinds een tijdje zijn we begonnen met aan de teugel rijden maar om hem aan de teugel te krijgen moet ik heel hard trekken. Hij doet het nu wel maar wil niet meer stoppen als ik nog harder aan de teugels trek. Zodra ik mijn teugels losgooi en wil stoppen, luistert hij meteen. Wie weet er iets, en is een hackamore misschien de oplossing. Ik reed nml een keer met halster en hij ging netjes aan de teugel en wilde ook snel stoppen als ik dat vroeg. Hij is alleen wel eigenwijs dus denk ik; met een hackamore is hij niet te houden als hij het in zn bol krijgt....... Scheve mond

hallo Shetfan,

me aansluitend bij alle commentaren over 'beter les' heb ik nog een aanvullende opmerking.

Als je niet eerst geleerd hebt om te geven kun je ook niet nemen. Je pony heeft kennelijk totaal geen vertrouwen in jouw hand in de zin dat je hand ook (en vooral) moet kunnen geven voordat je ueberhaupt maar aan 'aan de teugel rijden' kunt denken.

Aan de teugel rijden is niet het 'krulletje' - aan de teugel rijden heeft alles te maken met dat wat tussen de oren zit: "wat wil je dat ik doe, ruiter?" Vriendelijkheid, zachtheid, bereidheid, vertrouwen.
Kennelijk ontbreekt het daaraan, in jouw lessituatie.

Dat bereik je niet met trekken. Dat bereik je met geven. Lachen

En zomaar ineens 'beginnen' met aan de teugel rijden, daar begrijp ik ook niets van. Het is iets dat -als lesopbouw in de loop van de tijd correct is- vanzelf wel komt.

Geen goede instructie, zoals ik je verhaal lees.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 20:02

Met jou ben ik het eens! Beetje vreemd als je zo dingen leert in de les, zou me meteen afvragen of me instructeur/trice wel weet waar die het over heeft Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 20:16

Stopppen met aand e tuegel ridjen, andere instructrice zoeken en eerts je pony fatsoenlijk van achter naar voren naard e hand toe rijden. TREKKEN IS NIET DE MANIER om je paard aan de tuegel te krijgen. Dan trek je hem alkleen maar in de krul.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 20:39

Megantjuh schreef:
Met jou ben ik het eens! Beetje vreemd als je zo dingen leert in de les, zou me meteen afvragen of me instructeur/trice wel weet waar die het over heeft Scheve mond

ja, raar he.
instructie is toch om iets beter te laten gaan?

Kennelijk zijn er een hoop instructeurs die het kunnen verkopen dat het eerst slechter moet, voordat het beter kan.
Ik geloof daar absoluut niet in.

Instructie met kennelijk meer marketingpraatjes dan werkelijk kunnen.
Brr!

Zo sprak ik laatst een huilende ruiter en moeder. Ze hadden al een jaar les van de beste instructeur, maar helaas, de pony werd alsmaar meer gespannen. Heel voorzichtig gevraagd of die 'beste' instructeur dan wel de beste in haar geval was - maar ze begrepen geloof ik niet wat ik bedoelde. Verdrietig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 20:46

Nou Bertje, dat kan best wel eens zo zijn hoor!! Haha! Haha! Haha!

Als iemand gewend is aan een scheef paard, die onder begeleiding weer recht wordt dan kan dat voor de ruiter heel scheef aanvoelen Haha! Haha! Haha! en in die zin zou je dus kunnen zeggen dat het voor de ruiter slechter gaat.

Als een paard achter de teugel loopt, dan wil ik eerst de neus er uit, liever sterrenkijken dan op zn kop, dus dan gaan we eerst terug (lees voor de ruiter slechter) om dan op een correcte manier de aanleuning voor elkaar te breien.

Een ruiter die aan het bit hangt omdat het paard zo hard wil, zal idd de eerste paar lessen met een sjeezend paard de bak door gaan omdat ik eerst wil dat ze leert loslaten, dus zal het eerst slechter gaan....

zomaar wat nu even in me opkomt hoor Haha! Haha! Haha!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 20:48

stef schreef:
Papieren zeggen IMO helemaal niks.
Dat je je papiertje hebt wil niet zeggen dat je een goede instructeur bent

daarom zeg ik ook: iemand die het goed kan uitleggen
natuurlijk zegt een papiertje niet veel, maar zo weet je tenminste dat die er voor "geleerd" heeft.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 20:54

Shetfan schreef:
Ik heb een pony en heb ook les. Sinds een tijdje zijn we begonnen met aan de teugel rijden maar om hem aan de teugel te krijgen moet ik heel hard trekken. Hij doet het nu wel maar wil niet meer stoppen als ik nog harder aan de teugels trek. Zodra ik mijn teugels losgooi en wil stoppen, luistert hij meteen. Wie weet er iets, en is een hackamore misschien de oplossing. Ik reed nml een keer met halster en hij ging netjes aan de teugel en wilde ook snel stoppen als ik dat vroeg. Hij is alleen wel eigenwijs dus denk ik; met een hackamore is hij niet te houden als hij het in zn bol krijgt....... Scheve mond

hoe harder je trekt hoe harder je pony gaat, om onder de druk vandaan te komen, verder ben ik t er helemaal met Bertje en Gijsenkim eens

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 20:55

hou oud is je instructrice? 6 jaar?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 20:58

lowara schreef:
hou oud is je instructrice? 6 jaar?

nee, die vinden alles zielig, zal wel iemand van 13/14 zijn Haha!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 21:05

gijsenkim schreef:
Nou Bertie, dat kan best wel eens zo zijn hoor!! Haha! Haha! Haha!

Als iemand gewend is aan een scheef paard, die onder begeleiding weer recht wordt dan kan dat voor de ruiter heel scheef aanvoelen Haha! Haha! Haha! en in die zin zou je dus kunnen zeggen dat het voor de ruiter slechter gaat.

Als een paard achter de teugel loopt, dan wil ik eerst de neus er uit, liever sterrenkijken dan op zn kop, dus dan gaan we eerst terug (lees voor de ruiter slechter) om dan op een correcte manier de aanleuning voor elkaar te breien.

Een ruiter die aan het bit hangt omdat het paard zo hard wil, zal idd de eerste paar lessen met een sjeezend paard de bak door gaan omdat ik eerst wil dat ze leert loslaten, dus zal het eerst slechter gaan....

zomaar wat nu even in me opkomt hoor Haha! Haha! Haha!

hahahaa! ja, ik begrijp je wel, dat soort 'slechter'. Haha!

Maar zo trekken, dat kun je toch nooit goedpraten?
Of de blaren die ermee gepaard gaan (en dan hebben we het voor het gemak maar niet eens over wat die pony dan in zijn of haar mond te verwerken krijgt).

Hihi, ik denk dat je je best begrijpt wat ik bedoel, en dat ik best begrijp wat jij bedoelt! *LOL* *LOL*

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 21:08

bertie schreef:
Hihi, ik denk dat je je best begrijpt wat ik bedoel, en dat ik best begrijp wat jij bedoelt! *LOL* *LOL*

Yep Clown Knipoog