theorie en de praktijk van "advies topics" op bokt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:35

Riant schreef:
.............
inmiddels heb ik heel veel geleerd maar weet soms zo weinig..
_

Hoe meer je leert hoe beter je in gaat zien dat je zo weinig weet.
Althans is mijn ervaring.
En ook dat ieder paard anders is en toch ook weer niet.

Ooit had ik een instructeur die riep"kilometers maken dan leer je het vanzelf wel".
Nu merk ik dat hij gelijk heeft, hoe meer ik rij hoe meer het vanzelf gaat.
Zoals na jaren springlessen er toch nog bij na willen denken, terwijl ik nu op intuïtie spring.
Je voelt wanneer je moet gaan.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:36

Ik gebruik geen 'trucjes" simpelweg omdat je het probleem niet oplost maar omzeilt. Dat is tenminste mijn ervaring. Als er dingen niet goed gaan dan zoek ik hulp (zo, dat klinkt wanhopig! Haha! ). Ik ga niet zelf trutten, maar ga allerlei 'aanpakken' proberen, onder begeleiding. Ik ben daar erg 'laf' in omdat ik bang ben dat ik anders een paard compleet vast rij. Verder doe ik alles volgens het boekje (maar ja, over welk boekje hebben we het dan?). Mijn trucjes gaan niet verder dan rijden met een zweep (en soms sporen).

OK, 1 trucje dan Knipoog : Als mijn paard te diep loopt (dat doet hij af en toe nog in de galop), dan doe ik mijn handen omhoog, komt hij omhoog, dan gaan mijn handen naar beneden. Dat is niet volgens het boekje ~~}>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:41

Tinusje schreef:
OK, 1 trucje dan Knipoog : Als mijn paard te diep loopt (dat doet hij af en toe nog in de galop), dan doe ik mijn handen omhoog, komt hij omhoog, dan gaan mijn handen naar beneden. Dat is niet volgens het boekje ~~}>

Ook niet de meest effectieve manier Haha! Knipoog Beetje been bijgeven zodat je druk in je hand krijgt is handiger Haha!

Het probleem bij de meeste ruiters ( incl. mijzelf) is dat je voor je gevoel en idee het wel allemaal goed doet. Bedoel.........we zijn allemaal paardenliefhebbers en willen het allemaal zo goed mogelijk doen. In de praktijk lukt dat alleen niet zo best.

In Duitsland bijv. ligt het nivo veel en veel hoger. De mentaliteit en inzet en doorzettingsvermogen is veel groter daar. Ik vermoed dat het ook een soort van verantwoording naar het paard toe is daar.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:48

Pipo schreef:
Ook niet de meest effectieve manier Haha! Knipoog Beetje been bijgeven zodat je druk in je hand krijgt is handiger Haha!

Ja, daar ben ik inmiddels ook achter! Haha! Iets met je handen oplossen is nooit effectief.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 08:34

Toch denk ik dat wel meer doorgewinterde ruiters in hun paarden carrieren onder weg wel eens wat foute tips hebebn gekregen en ontdekten dat het niet echt de goede manier was.. maar goed je moet het soms ook een keer fout doen om ervan te leren.

Zelf ben ik nu een jaartje of 22 aan het hobbelen en heb wel gemerkt dat ik van het rijden in de handel op veel verschillende paarden het meeste heb geleerd. Ik vind het nu nog prettig om regelmatig een ander paard te rijden tussendoor dat houdt me wel scherp.
Ik denk dat het waar is dat je gevoel zich ontwikkeld naarmate je meer kilometers maakt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:42

In het ideale plaatje heb je je handen altijd stil, en geeft het paard na op een stille, weerstand biedende hand, terwijl in de praktijk toch meerdere instructeurs ook gewoon zeggen dat als je paard niet door de kaak heen komt, je best het paard erdoorheen mag kneden, maar dan wel van achter naar voren rijden. Dus als je meer druk wilt geven met je hand, kan dat alleen als je meer druk hebt met je been...
Ook merk ik dat het paard beter op eigen benen gaat lopen als je niet passief de teugels steeds vast hebt, maar meer steeds meegeeft in de beweging en af en toe een ophouding maakt (ook altijd weer vanuit het been) Als je steeds vast houd, hebben paarden iets om op te gaan hangen. En als ze vasthouden in hun lijf wil je dat juist niet!

Als ik foto's van mezelf zie, dan zie ik dezelfde dingen als anderen... Ik zie wanneer ik niet rechtop zit, ik zie wanneer ik mijn handen wijd heb, mijn hakken optrek enz. Er zijn maar weinig mensen (en ik wilde dat veel meer daarvan reageerden op mijn topics met opbouwende adviezen Haha!) die echt dingen aan het lopen van mijn paard kunnen zien die ik zelf niet zie! Dus of ie nu wel of niet voldoende over de rug loopt als ik het gevoel heb van wel, of ie wel of niet actief is van achteren gerelateerd aan het africhtingsniveau...
En hele kleine houdings/gewichtsdingetjes...

Maar gelukkig heb ik daarvoor heel vaak les (2,5x per week van verschillende instructeurs met elk hun eigen accenten) en kan mijn instructrice heel goed zien en beeldend uitleggen hoe ik mijn zit moet gebruiken en zien ze of mijn paard echt goed en fijn loopt, of dat het vooral een mooi plaatje voor een jury is...

Heel in het begin toen ik Moenira reed, was ze lekker voorwaarts (achteraf vluchterig) en omdat mijn eigen pony altijd zo sloom was geweest reed ik ook altijd heel voorwaarts. Toen ik een foto's plaatste zei Dees dat ik op moest passen dat ik niet te veel moest willen, omdat ik haar daarmee uit elkaar reed... Daar had ze achteraf gezien helemaal gelijk in en mijn instructeurs begonnen er ook over. Pas sinds een tijdje kan ik het verschil voelen tussen goed uitstrekken en in balans rijden, en op de voorhand jagen...
Dus Dees... OK dan! en zo zijn er wel meer hele kleine dingen geweest waar ik toch wat aan had...

En in de praktijk gaat het niet altijd om het mooie plaatje, maar om de trainingswaarde van wat je doet... Dus in mijn lessen ziet het er ook wel eens niet mooi uit en gaat de pony in verzet als het haar te moeilijk wordt... De kunst is de balans te vinden tussen ontspanning en inspanning en grenzen verleggen...

En ook de groten der aarde lopen aan tegen verzet op zijn tijd...
Een mens dat getraind wordt voelt namelijk ook zijn spieren en zit soms tegen de pijngrens aan. dan kan hij dat zeggen, en paard kan alleen het lichaam gebruiken om het aan te geven dat het moeilijk wordt... En de meeste paarden zullen dat ook rustig doen. Waarbij het ene paard kleinzerig is en liever lui dan moe, en een ander paard pas gaat piepen als het ernstig overvraagd en inmiddels geblesseerd is!

Maar ja... Of het slim is daar foto's van te plaatsen op HAW Schijnheilig
denk het niet Tong uitsteken Haha! Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:09

Ben het er mee eens dat echt maatadvies op bokt niet zal werken. Niemand geeft echt alle info die je nodig hebt om het perfect passende advies te kunnen geven. Daarom worden veel 'standaard' adviezen gegeven. Gelukkig is dat vaak nuttig, want het blijkt dat erg veel mensen datgene wat sommige 'standaard' vinden, als iets nieuws ervaren. Daar komt dan toch het nut van bokt naar voren.
Ook als mensen iets dat hun instructie heeft geadviseert niet kunnen plaatsen kan het nuttig zijn: In het slechtste geval komt er het duidelijke advies naar voren:"Zoek andere instructie!". Dat is ook misschien makkelijker te doen als je dat advies van meerdere kanten krijgt .
Het leukst en het 'leerzaamst' zijn echter de discussies over de achtergronden van de theorie en de effecten van de praktijk. Helaas zijn dat vaak topics die redelijk snel op slot gaan, doordat het religie-syndroom de discussies al gauw de onprettige kant op duwt. Toch zijn dit topics waar veel te leren valt, als je door de soms onprettige sfeer heen kunt snijden .

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 12:46

Ik zou het ook leuk vinden als inderdaad tussen de juiste mensen een positive discussie zou ontstaan. Natuurlijk is het gevoel en de timing lastig uit te leggen over internet. maar "zoek een andere instructeur" vind ik (hoewel er best hele slechte tussen zitten) een beetje kort door de bocht.
En het onderschrift vna RK blijft alom vantoepassing, maar je ziet zoveel reacties als "wat zegt je instructeur ervan?" en dan verder helemaal geen commentaar. "neem les" is wel een goed advies maar het onderbouwen is soms ook wel wenselijk. Het wordt een beetje een dooddoener. En wat ik hier lees heeft iedereen goed les, en nog wil je wel eens horen of andere ook met hetzelfde probleem zitten en hoe ze er mee omgaan.

Ik wordt hierdoor soms echt een beetje "RT-moe" terwijl ik toch ook bijvoorbeeld van Tyrza een tip heb gelezen waar ik wel wat aan heb gehad.

Helaas lopen sommige discussies wat hoog op vanwege betweterij en mensen die niet van anderen willen leren. Maar dat zijn vaak wel de leukste topics.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:56

Bokt kan een aanvulling zijn op je instructie maar kan het niet vervangen.
Ik persoonlijk zit soms in de knoop met Mable en moet dan nog een week tot de volgende les dan raadpleeg ik bokt. (mijn instructrice zit ook op bokt Tong uitsteken )
De week daarop overleg ik dan tijdens de les met mijn instructrice waar ik in die week allemaal tegen aan ben gelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:01

Inhoudelijke discussies lees ik ook graag.
Over hoe een paard bijv van binnen beweegt, hoe zijn hals rug enz er van binnen uitziet als hij op bepaalde manieren loopt.
Jammer dat er dan altijd mensen zijn die nooit niks gepresteerd hebben, maar wel beter rijden dan Anky...in hun eigen wei.

verder over dat les nemen.
Dat is gewoon wat je moet doen.
En kijk maar eens hoevaak je leest dat het niet gedaan word.
Vandaar dat ik het niet kan laten het express te zeggen, soms echt uit plagerij als zinnetje eronder.
Maar daarintegen toch echt gemeend.
Diepgaand advies is nu eenmaal niet te geven zonder de combi te zien.
Verder zijnveel vragers op bokt niet eens zover iets diepgaand te snappen.
Daar is standard advies als laat voor eens los al heeeeeeel diepgaand.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:04

QQQQ schreef
Citaat:
Het leukst en het 'leerzaamst' zijn echter de discussies over de achtergronden van de theorie en de effecten van de praktijk. Helaas zijn dat vaak topics die redelijk snel op slot gaan, doordat het religie-syndroom de discussies al gauw de onprettige kant op duwt. Toch zijn dit topics waar veel te leren valt, als je door de soms onprettige sfeer heen kunt snijden .

Mee eens.

Verder: zodra je wat diepgang in een topic probeert aan te brengendoor bijvoorbeeld iets vanuit de theorie te benaderen komen er kreten voorbij als: 'uit een boekje leer je niet rijden' of 'paardrijden doe je op je gevoel en dat staat niet in een boekje' of 'aan theorie heb je niets in de praktijk'.

Toch denk ik dat menig ruiter zich iets verder en dieper in zowel rijkunst als het wezen paard zou mogen verdiepen. Ik vind dat veel te weinig mensen weten wat ze doen, waarom ze iets doen (of juist niet) of welke gevolgen dat heeft.

En ja, natúúrlijk heeft je instructie altijd gelijk, maar het vormen van een eigen mening en visie èn het kunnen onderbouwen daarvan, kan geen kwaad (al was het maar voor het vormen van je eigen persoonlijkheid in het algemeen).

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:08

RK schreef
Citaat:
Jammer dat er dan altijd mensen zijn die nooit niks gepresteerd hebben, maar wel beter rijden dan Anky...in hun eigen wei.

Het wel of niet iets gepresteerd hebben is voor mij geen maatstaf. Ik ken wel degelijk mensen die stukken beter rijden dan Anky maar die 'nooit niks gepresteerd hebben' (in de wedstrijdring neem ik aan?).

(overigens ben je bewust van je contaminatie in deze zin. Nooit niks is dus feitelijk alles. Sorry, beroepsdeformatie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:12

Ik vind wel dat je mag verwachten van mensen die zeggen dat ze heel goed in iets zijn, daar ook "bewijzen' voor moeten geven.
Goed onderbouwd waarom dat zo is.
daarbij kan een paard uitbrengen op wedstrijd wel eens een goed handje bij helpen.
Want heb jij je paard perfect voor elkaar, is het niet moeilijk een basis nivo goed te doorlopen.
En daardoor kun je laten zien waaqrom jou manier zo goed helpt voor de paarden.

Ja ik ben me er van bewust, maar doer er nooit niks mee Tong uitsteken

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:19

Kawa,
Daar ben ik het ten dele mee eens. Vanuit marketing-oogpunt is het heel verstandig om in de sport te starten. Maar, wat nu als jouw manier van rijden en werken met paarden niet strookt met de moderne dressuursport? Moet je dan je eigen methode 'verloochenen' en in de sport gaan rijden om je te bewijzen, meer bekendheid aan jezelf te geven en 'klanten te werven'?
Daar heb ik mijn bedenkingen over...

Overigens denk ik steeds aan mensen als Richard Hinrichs en Bent Branderup Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:27

Maar bv werk aaan de hand, kan toch een goede voorbereiding zijn later in de proef?
daar hoe je toch niks om te verlochenen?
je kan dan als je goed bent laten zien dat het juist veel simpeler/beter gaat?

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:39

Het lijkt erop dat je pas erkenning krijgt als je tussen de witte hekjes verschijnt.

Ineens schiet me nu weer een opmerking te binnen die ik in mijn eerste bericht in dit topic ook had moeten neerzetten: 'presteer eerst maar eens iets'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:44

Nee als je zo ook echt goed bent, krijg je ook wel erkenning zonder witte hekjes of springring.
Maar denk wel dat het er makkelijker van word.
Want ik kan ook roepen dat ik goed rij en mijn paarden zo geweldig zijn
Maar wie komt er nu op af als ik dat nergens kan bewijzen?

Je kan wel zeggen goede les te geven, maar zonder leerlingen die je dan voorbij ziet komen en denkt, wauuuw, waar heeft die dat geleerd, dat paard loopt zo lekker door zijn lijf of zonder zelf zo met paarden in de kijker te rijden, kom je denk ik met je les niet snel ver.
Dat is dan toch jammer?
Hoe meer mensen het dan zo kunnen hoe beter?

En als jij paarden zo geweldig natuurlijk en lekker kunt laten lopen, moet je toch ergens beginnen om dat aan de man te brengen?
Hoe moet je het anders doen?

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:49

Riant schreef:
Ik zou het ook leuk vinden als inderdaad tussen de juiste mensen een positive discussie zou ontstaan.

Wie zijn die juiste mensen dan?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 13:55

Er blijven verschillende rijstijlen die niet stroken met elkaar, maar er zit in iedere stijl wel iets nuttigs dus je kan wel van elkaar leren of interesse tonen. De rijkunst die veel met barokke paarden wordt beoefend in niet altijd in een reguliere proef te vatten, maar principes als verzameling buiging etc blijven toch overal voorkomen zelfs bij western.

Er moeten hier best mensen zijn waar ik van kan leren of op een leuke manier mee kan discussieren, maar met een meerderheid aan "Anky's" die ergens wel een klok hebben horen luiden maar niet echt weten waar de klepel te vinden is is het soms zo vermoeiend om je door de reacties te worstelen op zoek naar een nuttige tip.

Ik vind inderdaad wel dat "op niveau" rijden en presteren met elkaar te maken hebben. Dat hoeft van mij niet altijd bewezen te worden in de sport zoals wij die kennen, ik ben veel met jonge paarden en in de hadel bezig geweest dus ik rijd (vind ik) op beter niveau dan ik geklasseerd ben. En er zijn wel meer hele handige meiden (en jongens) die niet startten. Toch als je thuis gaat trainen voor je wissels om de pas en zigzag appuyementen, of met gemak een parcours van 1.40 springt, lijkt mij dat je dat op wedstrijden (of anders evenementen) graag bevestigd wil zien.
Zeker in de dressuur is eigenlijk iedere wedstrijd een toets waardoor je weer verder kan leren.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 14:02

Tinusje schreef:
Wie zijn die juiste mensen dan?

Da's een lastige, maar ik heb zo mijn favoriten Haha! Ik wil hier niet met namen gaan noemen maar ik denk dat iedereen zo een paar mensen heeft waarvan ze het commentaar kunnen waarderen en het eens zijn.

Ik hoef tegenwoordig soms niet eens in een profiel te kijken om te weten dat ik een reactie van een "wannabe Anky" aan het lezen ben.
Begrijp me niet verkeerd hoor iedereen moet het leren en we hebben net besproken dat degelijk paardrijden gepaard gaat met de nodige ervaring dus ik heb niks tegen die mensen maar het advies is niet altijd nuttig Tong uitsteken

Meestal stuur ik een PB-tje als ik en reactie erg goed vind of krijg ik per PB een goede tip of een bedankje.

Soms lees ik wel eens een toppic met een interessant onderwerp en dan ben ik benieuwd of bokker X en Y hebben gereageerd en wat ze hebben gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:03

Ik ben ook vrij handig met jonge paarden, ook voordat ik ooit een paard wedstrijd heb gereden.
Deze reed je dan ook B/l nivo dressuur en springen, die wat langer bleef had wat m oefeningen erbij zitten.
Maar zo gauw je dan ook de wedstrijd ring in kwam, werd ook bevestigd dat je gevoel van die afgelopen jaren ook geen bedrog was.

Die toetsing vind ik wel degelijk van waarde als je zegt goede les te geven. Wat je manier van rijden ook is.
Als jij je paard in balans, recht en in takt hebt, kun je dat ook makkelijk bewijzen op die manier in de basis sport. Waardoor je naar mijn idee toch meer klanten gaat krijgen.

En ff toevoegen, ik geef geen les, vind mezelf daar niet goed genoeg voor.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:20

runningkawa schreef:
En ff toevoegen, ik geef geen les, vind mezelf daar niet goed genoeg voor.

Ik denk dat je wel moet snappen hoe wat en waarom, want je moet iets kunnen uitleggen.
Ik geef wel les, maar niet zomaar iedereen. Ik moet in de combinatie zien dat ik er iets mee kan. Zie ik dat het niks voor mij is dan begin ik er niet aan.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 20:57

Ik geef ook wel les voor de lol voornamelijk B/L ruiters en ik waag me nog wel eens aan Het M maar dan houd ik ook op. Ik kan het wel maar ik heb op hoger nivreau té weinig ervaring (zeker in dressuur) om het een ander uit te leggen. Ik heb er ook een papiertje bij gehaald omdat de ORUN een optie was bij mijn opleiding. En eigenlijk doe ik het vooral omdat ik het echt leuk vind om voor een paar ruiters de tijd te nemen en ze een stap verder te helpen. Ik heb ook maar 4/5 "klanten" Dan wordt het ook niet saai of routine.

Heb net zelf toevallig weer springles gehad en ik heb weer stof tot denken!!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 23:09

Daar zit volgens mij het probleem met paardrijden op papier en in het echt, het is heel nuttig om te weten hoe het in theorie allemaal moet, maar ten eerste moet je lichaam naar je luisteren (wat bij mij iig niet altijd het geval is) en ten tweede reageert elk paard anders en is het moment ook nog doorslaggevend. Daarom is les vanaf de kant onmisbaar. Maar toch heb ik van Bokt al heel veel opgestoken inderdaad vooral van de discussies tussen bepaalde personen. En sommige dingen hebben me tot denken aangezet.

pevoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 04:06

Ik zie ook liever een combinatie aan het werk dan dat ik een vraag op RT zie staan maar soms lees ik dingen waarvan ik denk: Hier moet ik op reageren want dit is gevaarlijk. Te veel mensen beseffen niet dat een paard een levend wezen is en niet een "gebruiksobject". Dan kun je zeggen dat ze geen paard hadden moeten kopen maar soms doen ze dat TOCH.

Daarnaast houd ik van mijn werk en zal ik dezelfde vragen blijven beantwoorden Tong uitsteken Keer op keer! En gelukkig ontmoet ik hier heel veel mensen die WEL verstand hebben van pony's en paarden. Ik kan over mensen die onverantwoord bezig zijn een boek volschrijven maar ik zal ze niet kwaad aankijken en dan weglopen maar altijd vertellen waarom ik vind dat ze in mijn ogen onverantwoord bezig zijn.

DAARNA loop ik pas weg Haha!