Verkeerd uitkomen (springen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 21:01

Mariska15 schreef:
Ik ben blij dat mensen boven mij Promessa heeft verbeterd!

Door te wisselen uit het basistempo kom je een heel eind! Net zoals hierboven al beschreven staat

Ik ben daar ook blij om sluit me verder bij het bovenstaande aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 21:43

Noucca schreef:
Vakkundig de stop inrijden is makkelijker als je teveel gaat terugnemen waar het niet hoort, dan als je je paard gewoon laat doen.
Je moet niet zomaar alles laten afhangen van je paard (gaat hij snel doorhebben en van profiteren trouwens Knipoog ) maar met een goed basistempo kan een paard zich als het niet te hoog is perfect redden door wat vroeger of later af te zetten, en door veel combinaties (en niet enkel in-uitjes en dubbelsprongen, maar een hele rij achter elkaar) leert hij het zelf.
Dan pas wordt het imo tijd om de ruiter het te leren, want als je teveel gaat corrigeren zonder dat je dat gevoel en dat inzicht hebt, doe je meer fout dan goed.
(en ik heb er jammer genoeg ervaring mee, want mijn paard is de stop in gereden, omdat ik van mijn vorige instructeur al veel te vroeg zelf de afstand moest gaan regelen.. )

Het is natuurlijk ideaal dat je als ruiter de afstanden kan inschatten en regelen, maar dat is veel moeilijker dan velen denken, en zolang je dat niet onder de knie hebt, kan je beter gewoon vlot rijden en je paard het laten inschatten.
Paarden zijn vaak veel slimmer dan hun ruiters in dat opzicht!!

Ik ben het met je eens dat als je er geen bal van ziet (zoals ik) dat je gewoon een vlot basis tempo aan moet nemen.
Braaf stil zitten, en niet terugnemen en niet bijrijden.
En idd je laat dan je paard het uitzoeken, maar daarin mag je niet hinderen.
ook niet als hij eerder afgaat dan je dacht, of later en jij dus al half in zijn nek gaat zitten voordat hij van de grond komt.
Allemaal erg belangrijk om er niet de stop in te krijgen.

En dat langzaam laten gaan zoals eerder beschreven is dus ook echt genoeg om je paard de stop in te krijgen, net als onder je uit laten racen.
Je zult dus dressuurmatig toch zover moeten zijn dat je wel tempo controle hebt, en daarin een aktieve galop kunt onderhouden in 1 tempo, Ook tussen de sprongen.
En daar gaat het al bij veel mensen fout.
Dus laat maar uitzoeken, gaat niet helemaal op omdat je wel degelijk alle controle moet behouden . En de tip laat de teugels maar los, dat is vragen om ongelukken.

Want al met al om je paard wat uit te laten zoeken, moet je toch al aardig wat kunnen dressuren. En laat je hem toch niet totaal aan zijn lot over, wat ik wel associeer met laat maar uitzoeken zoals hier omschreven.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 22:22

Ja ik moet me (alweer het wordt echt slecht maar je bent gewoon eerst) bij RK aansluiten. Tuurlijk moeten paarden zelf leren kijken, zelf leren afstanddenin te schatten,en hijmoet zelf springen. Dus je hoeft je paard niet met alles te helpen zeker niet over 60 cm. Maar je moet hem wel begeleiden!!!!

Als je ziet (of niet ziet) dat het echt niet past ga je niet zitten wachten tot Je ondersteboven met gescheurde spier in je schouder in een oxer ligt (en ik ben niet te beroerd toe te geven dat is dat toevallig uit ervaring weet Huilen ).

Een paard moet leren wachten, hij mag niet trekken op de sprong hij moet gehoorzaam zijn, scherp voor het been zijn. Dus ik vind dat je weldegelijk je tempo reguleert, voor de sprong en na de sprong.

Gewoon een doodsimpel laag kruisje, vanuit een ontspannen (doch active) galop gewoon heel simpel springen, landden in de goede galop en in het zelfde tempo door, kan veel moeilijker zijn dan dubbels in uitjes en noem maar op. De galop en de sprong moeten allemaal in een basis ritme gebeuren uiteindelijk. Schakelen is leuk (en noodzakelijk), maar het blijft corrigeren.

Je moet niet teveel gaan (terug)rijden, teveel gaan tillen of te ver voorover tuurlijk, misschien bedoel je dat, maar wel met goede aanleuning en voorwaarts houden!! Anders laat je het dier in de steek, controle en gehoorzaamheid komen bij mij vóór toeters en bellen (lees moelijker springwerk). Echt niks doen is vragen om een ongeluk of een stop (beide tegelijk kan ook).

Springen is serieus meer dan blijven zitten en sturen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:31

zo is het mij een keer verteld....

Noucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:35

Riant schreef:
Een paard moet leren wachten, hij mag niet trekken op de sprong hij moet gehoorzaam zijn, scherp voor het been zijn. Dus ik vind dat je weldegelijk je tempo reguleert, voor de sprong en na de sprong.

Op die manier tempo reguleren is idd noodzakelijk (dat bedoel ik dan ook met een vlot basistempo) maar velen denken bij tempo reguleren alleen maar aan terugnemen, en teveel terugnemen kan je wel eens zuur opbreken.
Dus imo kies je een (vlot genoeg) basistempo en reguleer je het in die mate dat je je pony niet toestaat om sneller of trager te gaan.
Verder is het gewoon een kwestie van afwachten onder voldoende druk (zowel teugels als benen) en als je het zo doet komen er (op lagere hoogtes) eigenlijk nooit ongelukken van, omdat je paard zich in dat basistempo sterk genoeg zou moeten maken om 'noodsituaties' op te lossen.
Van daaruit kan je dan gaan leren spelen met het tempo en gaan terugnemen en ruimer laten worden, en van daaruit kan je de hindernissen gaan opbouwen en wat hoger springen ('tenminste, dat is toch de aanpak die bij mij en mijn paardje goed werkt en waar ik ook het meeste achter sta)
Tuurlijk zijn er verschillende manieren van aanpak, maar ik denk dat het er in alle gevallen op aankomt om de gulden middenweg te zoeken tussen niks doen en teveel doen als ruiter.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:28

Noucia ik ben het roerend met je eens! dat is hoe je het leert gewoon een makkelijk kruisje op verschillende manieren oefenen en als je dat goed beheerst is het hogere werk niet veel moeilijker.

Noucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:00

Riant schreef:
Noucia ik ben het roerend met je eens! dat is hoe je het leert gewoon een makkelijk kruisje op verschillende manieren oefenen en als je dat goed beheerst is het hogere werk niet veel moeilijker.

Het 'moeilijke' aan het hoge werk zit vaak vooral in het koppie van de ruiter Knipoog (bij mij alleszins toch)

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:10

Ik ben het met je eens, maar ik las in een boek van Piet Raijmakers juist dat het beter is om een beginner alleen maar passende lijntjes enzo te laten rijden, zodat het altijd past (ook jonge paarden) later laat hij dan pas een enkelvoudige hindernis springen. Tegen die tijd heeft ruiter en paard al wat gevoel voor de afstanden gekregen en vertrouwen omdat het altijd paste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:57

Klopt
In het begin kruisje met drafbalk
Later iets op 4 galopsprongen erachter en dat soort dingen

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:56

Hmm, dit is wel handig, deze tips. Mijn paard komt wel altijd goed uit, hij is als springpaard beleerd en weet dus precies hoe hij zelf afstanden moet inschatten. Bovendien springt hij ook alleen mee in de sprinles. Máár.. ik spring zelf niet meer, omdat ik een paar x van andere paarden ben afgevallen met springen. De laatste keer zat ik op een jong paard, net 3 maanden ingereden. Kon heel goed springen, alleen geen afstanden inschatten, en omdat hij nog geen echt regelmatige gangen had en ik geen echte springruiter ben, kon ik dat óók niet.. . Resultaat; paard maakt een enorme sprong en Floor kukelt er zijwaarts af. Hersenschudding en springtrauma Schijnheilig. Dus nou spring ik gewoon helemaal niet meer.. alleen als ik weet dat het paard ervaring heeft en rustig blijft.. helaas rij ik nu alleen maar op mijn eigen paard, die helemaal flipt bij het zien van hindernissen (want; springpaard), en die dus niet rustig blijft. Iemand tips, zodat ik misschien tóch nog een keer over 60 cm ga komen? En dan bedoel ik dus niet tips om de afstand in te schatten, maar gewoon hoe ik het minder eng kan vinden? Heb nl hetzelfde met balkjes galopperen op een volte..

Noucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 11:24

Marliesje schreef:
Ik ben het met je eens, maar ik las in een boek van Piet Raijmakers juist dat het beter is om een beginner alleen maar passende lijntjes enzo te laten rijden, zodat het altijd past (ook jonge paarden) later laat hij dan pas een enkelvoudige hindernis springen. Tegen die tijd heeft ruiter en paard al wat gevoel voor de afstanden gekregen en vertrouwen omdat het altijd paste.

En laat dat nou net zijn wat ik hier al een paar keer heb aangeraden Knipoog
Daar ben ik het dus maw helemaal mee eens Lachen

Noucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 11:29

Flor schreef:
Hmm, dit is wel handig, deze tips. Mijn paard komt wel altijd goed uit, hij is als springpaard beleerd en weet dus precies hoe hij zelf afstanden moet inschatten. Bovendien springt hij ook alleen mee in de sprinles. Máár.. ik spring zelf niet meer, omdat ik een paar x van andere paarden ben afgevallen met springen. De laatste keer zat ik op een jong paard, net 3 maanden ingereden. Kon heel goed springen, alleen geen afstanden inschatten, en omdat hij nog geen echt regelmatige gangen had en ik geen echte springruiter ben, kon ik dat óók niet.. . Resultaat; paard maakt een enorme sprong en Floor kukelt er zijwaarts af. Hersenschudding en springtrauma Schijnheilig. Dus nou spring ik gewoon helemaal niet meer.. alleen als ik weet dat het paard ervaring heeft en rustig blijft.. helaas rij ik nu alleen maar op mijn eigen paard, die helemaal flipt bij het zien van hindernissen (want; springpaard), en die dus niet rustig blijft. Iemand tips, zodat ik misschien tóch nog een keer over 60 cm ga komen? En dan bedoel ik dus niet tips om de afstand in te schatten, maar gewoon hoe ik het minder eng kan vinden? Heb nl hetzelfde met balkjes galopperen op een volte..

Ik zou dan in het begin gewoon even bij die balkjes blijven, op verschillende manieren (dus afstanden groter en kleiner, 1 galoppas, twee galoppassen, in een volte, op een rechte lijn, op een gebroken lijn, l wat je maar kan bedenken.
Als je echt terug het springen wil opbouwen zou ik les nemen van iemand, en heel duidelijk zeggen dat je je vertrouwen helemaal kwijt bent door allerlei gebeurtenissen en dus helemaal vanaf 0 terug wil starten.
Vertrouwen terugwinnen lukt veel beter onder goede begeleiding dan alleen.
Moest ik je in die situatie les geven zou ik je veel lijntjes laten springen (dus eigenlijk ook hetzelfde als om de afstanden te leren zien, maar dan met een ander doel), maar daar zou ik als ik jou was niet alleen mee beginnen.