Mariska15 schreef:Ik ben blij dat mensen boven mij Promessa heeft verbeterd!
Door te wisselen uit het basistempo kom je een heel eind! Net zoals hierboven al beschreven staat
Ik ben daar ook blij om sluit me verder bij het bovenstaande aan.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Noucca schreef:Vakkundig de stop inrijden is makkelijker als je teveel gaat terugnemen waar het niet hoort, dan als je je paard gewoon laat doen.
Je moet niet zomaar alles laten afhangen van je paard (gaat hij snel doorhebben en van profiteren trouwens) maar met een goed basistempo kan een paard zich als het niet te hoog is perfect redden door wat vroeger of later af te zetten, en door veel combinaties (en niet enkel in-uitjes en dubbelsprongen, maar een hele rij achter elkaar) leert hij het zelf.
Dan pas wordt het imo tijd om de ruiter het te leren, want als je teveel gaat corrigeren zonder dat je dat gevoel en dat inzicht hebt, doe je meer fout dan goed.
(en ik heb er jammer genoeg ervaring mee, want mijn paard is de stop in gereden, omdat ik van mijn vorige instructeur al veel te vroeg zelf de afstand moest gaan regelen.. )
Het is natuurlijk ideaal dat je als ruiter de afstanden kan inschatten en regelen, maar dat is veel moeilijker dan velen denken, en zolang je dat niet onder de knie hebt, kan je beter gewoon vlot rijden en je paard het laten inschatten.
Paarden zijn vaak veel slimmer dan hun ruiters in dat opzicht!!
).Riant schreef:Een paard moet leren wachten, hij mag niet trekken op de sprong hij moet gehoorzaam zijn, scherp voor het been zijn. Dus ik vind dat je weldegelijk je tempo reguleert, voor de sprong en na de sprong.
Riant schreef:Noucia ik ben het roerend met je eens! dat is hoe je het leert gewoon een makkelijk kruisje op verschillende manieren oefenen en als je dat goed beheerst is het hogere werk niet veel moeilijker.
(bij mij alleszins toch)
. Resultaat; paard maakt een enorme sprong en Floor kukelt er zijwaarts af. Hersenschudding en springtrauma
. Dus nou spring ik gewoon helemaal niet meer.. alleen als ik weet dat het paard ervaring heeft en rustig blijft.. helaas rij ik nu alleen maar op mijn eigen paard, die helemaal flipt bij het zien van hindernissen (want; springpaard), en die dus niet rustig blijft. Iemand tips, zodat ik misschien tóch nog een keer over 60 cm ga komen? En dan bedoel ik dus niet tips om de afstand in te schatten, maar gewoon hoe ik het minder eng kan vinden? Heb nl hetzelfde met balkjes galopperen op een volte.. Marliesje schreef:Ik ben het met je eens, maar ik las in een boek van Piet Raijmakers juist dat het beter is om een beginner alleen maar passende lijntjes enzo te laten rijden, zodat het altijd past (ook jonge paarden) later laat hij dan pas een enkelvoudige hindernis springen. Tegen die tijd heeft ruiter en paard al wat gevoel voor de afstanden gekregen en vertrouwen omdat het altijd paste.

Flor schreef:Hmm, dit is wel handig, deze tips. Mijn paard komt wel altijd goed uit, hij is als springpaard beleerd en weet dus precies hoe hij zelf afstanden moet inschatten. Bovendien springt hij ook alleen mee in de sprinles. Máár.. ik spring zelf niet meer, omdat ik een paar x van andere paarden ben afgevallen met springen. De laatste keer zat ik op een jong paard, net 3 maanden ingereden. Kon heel goed springen, alleen geen afstanden inschatten, en omdat hij nog geen echt regelmatige gangen had en ik geen echte springruiter ben, kon ik dat óók niet... Resultaat; paard maakt een enorme sprong en Floor kukelt er zijwaarts af. Hersenschudding en springtrauma
. Dus nou spring ik gewoon helemaal niet meer.. alleen als ik weet dat het paard ervaring heeft en rustig blijft.. helaas rij ik nu alleen maar op mijn eigen paard, die helemaal flipt bij het zien van hindernissen (want; springpaard), en die dus niet rustig blijft. Iemand tips, zodat ik misschien tóch nog een keer over 60 cm ga komen? En dan bedoel ik dus niet tips om de afstand in te schatten, maar gewoon hoe ik het minder eng kan vinden? Heb nl hetzelfde met balkjes galopperen op een volte..