sterk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:38

pevoco schreef:
Echter, zij is verschrikkelijk sterk in haar mond. Ik had de blaren op mijn handen

je trekt dus terug? je rijd met kracht? anders zou je geen blaren hebben.
geef de pony niets om in te hangen! drijf hem naar voren!

tuurlijk zijn hulpmiddelen niet fout, mits ze goed gebruikt zijn. MAAR om iets zoals dit op te lossen zou je het toch echt van je rijkunsten moeten hebben.

ik begrijp niet waarom mensen vaak een ander bit inhangen, terwijk bij de ruiter zelf de fout ligt. blijkbaar hangt een paard aan de teugels omdat de ruiter dit toestaat, blijkbaar trekt het paard aan de teugels omdat de ruiter het niet weet op te lossen.

pevoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:54

Niets geven om in te hangen en naar voren rijden is een prima tip hoor, maar de uitzonderingsgevallen (jonge paarden met een mond van staal die heel graag werken maar veel te hard gaan) mag je wat mij betreft op een verantwoorde manier "begrenzen", want als ze het eenmaal doorhebben zijn ze doorgaans prima te rijden.
Ja, ik heb wel eens met kracht gereden en ik heb ook wel eens teruggetrokken. Ook heb ik situaties gekend waarin ik bang ben geweest.
(met 55 km per uur op een op hol geslagen pony over een bospad bijvoorbeeld). Maar daar heb ik van geleerd en ben ik een betere instructrice van geworden. Het belangrijkste is voor mij dat het paard of de pony er ook plezier in heeft, de wensen van de ruiter komen op de tweede plaats.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 10:20

als jij niet sterk ben.. kan zij het ook niet zijn.. je moet toch zelf terug trekken wil je blaren op je handen hebben..

doe voor de gein een touw om der nek en hou deze vast.. dan leer je sturen met je dit en benen.. kunnen je blaren ff genezen

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:01

Waarom maakt iedereen zo druk om hoe pevoco haar pony heeft gereden? En dat ze een hulpm iddel heeft gebruikt? Daar zijn ze toch voor? En waarom zijn er ZOVEEL verschillende bitten? Terwijl je 'eigenlijk' maar 1 soort moet gebruiken? Mijn haflinger heb ik op een pessoabit met kinketting gereden. Gevolg? Een super heus wel aan het been geweldig lopende pony. Ik reed er geen wedstrijden mee, dus voor mij was dat idd de oplossing. Misschien niet de juiste of goede maar wel een oplossing En mijn pony werd er niet minder van, tja, die mensen die haar gekocht hebben wouden mij niet geloven toen ik zei dat zij heel sterk was ( Hallo, pessoa en kinketting Haha! ) dus die hadden later problemen ermee. Wat ik wil zeggen is, laat deze mensen (in dit geval bedoel ik pevoco) toch zelf weten. Het pony wordt er niet door mishandeld (daar ben ik niet voor trouwens, als je de verkeerde indruk kreeg Schijnheilig ) en het heeft blijkbaar geholpen. We kunen hier allemaal wel zo vaak zeggen 'niet trekken, niet dit niet dat' terwijl we het allemaal weleens gedaan hebben. Geduld moet je er wel uit eindelijk voor hebben..Wat is er dan mooier dan als ze daar zelf achterkomen? Dat is toch veel meer duidelijk dan als wij hier een beetje zitten adviezen te geven alsof wij het allemaal perfect thuis doen Knipoog Toch?

Ik wil niemand afzieken ofzo en ik zeg niet dat jullie allemaal fouten maken maar wordt niet zo boos als iemand zijn probleem in zijn eigen handen neemt en het probleem oplost op een andere manier dan jullie het zouden doen. En zeik die dan vooral niet af daarvoor.

Nu krijg ik hele bokt over me heen Scheve mond

En voor het meisje van wie dit topic eigenlijk is (hoezo offtopic skitter Scheve mond )
Mijn hengst wordt als ik er net op zit ook heel sterk in de mond. Mijn instructuer advieseerd mij dan om eerst veel voltes te maken, en steeds kleiner en groter maken, en ervoor zorgen dat hij 'een boog' van zijn lichaam maakt, en vooral heelk veel spelen bij deze hengst. Ik weet niet of het misschien zou helpen maar bij mij helpt het in iedere geval iets meer. Ik heb ook veel tegen het hangen, vasthouden etc gedaan (Maar ik rij hem nog steeds op een dubbel gebroken trens) en dit is toch het meest effectief voor hem en mij.

pevoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:41

Bedankt Skitter, soms hebben de posts inderdaad een hatelijke ondertoon. Boos! willen we niet allemaal het beste voor ons paard? Ik hoop van wel!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:43

Idd, het is niet zo dat ik iemand steun als die iets heel verkeerd doet. Bijvoorbeeld, de hengst wat ik nu rij, reed eerst een andere jongen. Die vond dat hij de hengst niet makkelijk genoeg bij zich kon houden (hij hangt en trekt idd nog wat aan de teugel) maar hij deed het niet gemeen, het was gewoon iets wat hij bij zijn vorige (nog voor die jongen, ja ingewikkeld..) amazone kon flikken. En daar maakte hij dus een gewoonte van. Maar wat doet die jongen, die gooit een gedraaied (het metaal van het bit zelf was gedraaid) bit in de paard zn mond. DAT is nou wat ik onnodig vind. Het verschil? Het paard pakte het niet vast om eronder uit te lopen, hij was gewoon puur lui. Hij wou dat zijn ruiter zijn hoofd steunde, niet hemzelf. Mijn pony? Die pakte het bit vast om daarna nog ff lekker haar hals te strekken, en tijdens buitenritten om zo snel mogelijk tye galopperen en thuis om simpelweg niks te doen. Ja misschien gaat iemand mij nu een hypocriet noemen, maar verschil is er zeker. Ik vond een andere bit bij de hengst niet nodig, maar bij mijn pony wel. Bij de hengst was het echt een kwestie van 'anders' rijden 'anders' aanpakken, niet gewoon een andere bit in stoppen. Bij mijn pony was het geen keuze, dat reed je er niet uit. Trouwens eenmaal een andere bit in bij mijn pony, lette ze eindelijk op het trainen, en kon ik zo met haar een fatsoenlijk M proef neerleggen, daarvoor niet. Ik ga maar stoppen met dit verhaal, ik denk dat veel het verkeerd gaan opvatten.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 14:32

Skitter schreef:
Waarom maakt iedereen zo druk om hoe pevoco haar pony heeft gereden? En dat ze een hulpm iddel heeft gebruikt? Daar zijn ze toch voor? En waarom zijn er ZOVEEL verschillende bitten? Terwijl je 'eigenlijk' maar 1 soort moet gebruiken? Mijn haflinger heb ik op een pessoabit met kinketting gereden. Gevolg? Een super heus wel aan het been geweldig lopende pony. Ik reed er geen wedstrijden mee, dus voor mij was dat idd de oplossing. Misschien niet de juiste of goede maar wel een oplossing En mijn pony werd er niet minder van, tja, die mensen die haar gekocht hebben wouden mij niet geloven toen ik zei dat zij heel sterk was ( Hallo, pessoa en kinketting Haha! ) dus die hadden later problemen ermee. Wat ik wil zeggen is, laat deze mensen (in dit geval bedoel ik pevoco) toch zelf weten. Het pony wordt er niet door mishandeld (daar ben ik niet voor trouwens, als je de verkeerde indruk kreeg Schijnheilig ) en het heeft blijkbaar geholpen. We kunen hier allemaal wel zo vaak zeggen 'niet trekken, niet dit niet dat' terwijl we het allemaal weleens gedaan hebben. Geduld moet je er wel uit eindelijk voor hebben..Wat is er dan mooier dan als ze daar zelf achterkomen? Dat is toch veel meer duidelijk dan als wij hier een beetje zitten adviezen te geven alsof wij het allemaal perfect thuis doen Knipoog Toch?

ik ben het voor een gedeelte met je eens.. het gaat er vaak niet om met welk bit je rijdt maar hoe je er mee rijdt. Je kan met het zachtste dubbel gebroke bitje meer kapot maken aan een pony dan als super rijdt met een correctiebit of in jou geval passoabit met ketting..

Waarom er veel mensen tegen zijn om met scherpe bitjes te rijden is om er meer mensen zijn die er niet mee om kunnen gaan dan wel.. ik weet van mezelf dat ik een paard met enkel een stang met scharen niet kan rijden.. ik kan daar niet mee omgaan.. heb ik ook nooit geleerd of nodig gehad.. ik begin er dan ook niet aan! en dit geld niet enkel voor bitjes maar ook voor hulpteugels en sporen!

Tuurlijk zijn er altijd mensen die iets negatiefs weten te zeggen.. en ookal komt het er bot uit.. ze bedoelen het wel goed.. denk ik.. neem ik aan.. Verward

Waar ik het niet mee eens ben is dat je een paard enkel kan corrigeren of iets anders aanleren ed door middel van.. Ik geef toe.. heb geen moeilijk paard maar makkelijk is ze cker ook niet.. heb gewoon het geluk dat ik altijd goed les heb gehad en dat het klikt! Ik denk dat er vele manieren zijn om problemen op te lossen zonder hulpteugels, trekken, schoppen, slaan, sporen en scherpe bitjes..

techniek en geduld geven een beter resultaat dan de andere mogelijkheden..

pevoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:33

Ik hoop dat niemand van jullie dit probleem heeft maar ik kom regelmatig (in ieder geval te vaak) mensen tegen die een paard of pony hebben waarmee het niet klikt en die dit niet toe willen geven (het bekende voorbeeld is de jonge, soms zelfs nog niet helemaal ingereden driekwart arabier die aan een jong kind gegeven word omdat de ouders dat "een mooie combinatie" vinden. Als dit dan in de praktijk niet werkt omdat de pony "te heet" is, krijgt het dier de schuld! Als men hiermee naar mij komt en ik vervolgens het advies geef om een rustige leerpony aan te schaffen, dan worden ze negen van de tien keer kwaad! (is toch niks zo'n sloom beest of dat ziet er toch niet uit). Soms zeg ik dan zoek het zelf maar uit, en soms, als ik zie dat het kind in kwestie er de dupe van gaat worden, gebruik ik een hulpmiddel. Dit voor het plezier en vooral ook de veiligheid van ruiter en pony. Ik ben er toch om te helpen? Heb ik een andere keus? Boos! En Skitter, ik ben het met je eens, ik zou hetzelfde gedaan hebben.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:36

Idd, het ruiter/amazone moet ook in het algemeen kunnen omgaan met het paard of pony. Als je rustig rijd en geduld heb, kun je denk ik ook wel verder met een wat hete paard. Maar als je geen geduld hebt, moet je ook geen paard aanschaffen waarbij dat duidelijk nodig is, en tja..een kind op een heet paard zetten, is volgens mij vragen om problemen. Waarom denk je dat die manege ponys juist zo sloom zijn? Knipoog

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:38

Jemig dit topic loopt wel uit de hand,het gaat om Daanboy ze vraagt een tip en ja ze krijgt les van een orun-instructeur dus die moet het ook wel kunnen oplossen!
Boyke is 11 weken kreupel geweest en nu rijd ze hem geloof ik weer een week of 4/5 ,en meestal is hij weer gauw op te pakken maar wat ze nu heeft mee gemaakt,is echt raar,hij rent keihard reageert niet op je zit!of op een ophouding.Ik weet hoe Boy is rijd hem af en toe ook wel is.En ze weet 1 ding iig dat ze niet moet trekken dat doet ze dus ook niet.Ze rijd rustig licht,en maakt zich zwaar als hij harder gaat en maakt ophoudingen.En lest dus 2 keer in de week
Hopelijk is het jullie nu een beetje duidelijk en word er hier niet meer zo'n discussie gehouden!!
Er word hier ook niet naar iemands mening gevraagd alleen maar naar een tip en dan is het toch geen kleine moeite om je in te houden om geen commentaar te geven ?! Verward
Dus geef alleen je tip en heb je daar geen zin in dan zeg je toch niks! Lachen

pevoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:10

Fijn om te horen dat je vertrouwen hebt in ORUN instructeurs Bloos

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 09:19

tobilover schreef:
Er word hier ook niet naar iemands mening gevraagd alleen maar naar een tip en dan is het toch geen kleine moeite om je in te houden om geen commentaar te geven ?! Verward

Daanboy vroeg wat een pessoabit was en of ze die zou gaan gebruiken (met andere woorden dat heeft ze gehoord ofzo want ze wist niet eens hoe het eruit zag.) Tja, en als mensen zoiets vragen lijkt het mij dat ze dan niet goed bezig zijn. Er was dan al aangeven waarom ze juist geen pessoabit moet gebruiken, en ik heb gewoon simpel mijn verhaaltje verteld over hoe ik een vergelijkbaar probleem hebt opgelost, 2 zelfs, allebei op erg verschillende manieren [opgelost]. Wij kunnen toch onze mening geven? Als ze daar niet tegen kan, dan moet ze ook geen topic openen. Boos!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 19:18

pevoco schreef:
Het belangrijkste is voor mij dat het paard of de pony er ook plezier in heeft, de wensen van de ruiter komen op de tweede plaats.

er plezier in heeft? door er een ander (Waarschijnlijk scherper) bit in te hangen?
ik vind het best dat er een scherper bit in word gehangen om het probleem zo op te lossen, maar ik ben erg gesteld op het feit: eerst doorzetten met zit en beenhulpen, en dan pas misschien het bit vervangen.
het probleem zit mij in de manier waarop dit bit misschien strax gebruikt gaat worden: wie zegt dat de TS met een pessoa bit om kan gaan?
en waarom heeft haar instructeur/trice dit al niet eerder voorgesteld dan, waarschijnlijk omdat hij of zij vind dat de ruiter er nog niet aantoe is?

maar zeg nou zelf, ga je er een scherper bit inhangen om vervolgens er even zacht mee om te gaan als met een gewoon bit? veel mensen hebben toch de neiging om JUIST met een scherper bit hander te gaan trekken, denkend :als ik maar hard genoeg trek kan ik hem houden, na mate wordt ik wel lichter (niet bij stilstaand dat ze het probleem alleenmaar verergeren)

pevoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 01:18

Daanboy schrijft over een plastic stangetje en een dubbel gebroken trensje. Waarom vliegen mensen toch zo makkelijk de boom in als het soort bit ter sprake komt. Ik heb nooit over een scherper bit gesproken maar over een bit met een pittigere inwerking.

Een pelham of Thiedemann bit geven druk achter de oren en hebben een hefboomwerking. Een pessoa bit heeft een kantelwerking en dat zou ik in dit geval niet aanbevelen.

Weet je wat scherp is? Een bit met een gedraaid mondstuk!

Waarom denk je dat ze in de hogere dressuurklassen met stang en trens rijden? Omdat het paardonvriendelijk is?
En nu hoor ik sommigen al denken "ja, maar die mensen kunnen rijden".

Als Daanboy M1 rijd dan kan die combinatie ook rijden, anders haal je geen winstpunten in de L.
En iemand die kan rijden kan heel veel baat hebben bij een bit met hefboomwerking.

Kijk, als een beginner zijn of haar pony niet kan houden, dan zal ik echt niet zeggen dat ze een bit met kinketting moet gebruiken, dat zeg ik pas bij een combinatie waarbij de been-, zit- en teugelhulpen ok zijn.

Wat ik me afvraag is wat de instructeur van Daanboy zegt. En hebben we het goed begrepen; Rijd Daanboy samen met de pony M1 of heeft de pony M1 gelopen?

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 00:06

hefboom werking: dit betekend dus dat de stang tegen de kinketting word aangedrukt: de tong word platgedrukt, de lagen krijgen druk.. ja, paardvriendelijk. (oftewel:kinketting wordt tegen de kingroeve aangedrukt: mondstuk(en dus eigenlijke stang) word tegen de tong en de lagen geperst)
Dit raad ik echt alleenmaar aan als je echt een HELE stille hand hebt, want JUIST door de hefboom werking werk je heel sterk in:en dat heb je zelf niet door.
dit is misschien niet scherper: maar pevoco: een bit met een pittigere inwerking betekend toch ook (meer)pijn.?! hoezo zo een paard dan beter reageren? een pittegere inwerking betekend scherper reageren, waarom? indd zo min mogelijk pijn willen hebben.
(leg het me eens goed uit, het verschil tussen scherpe inwerking en pittegere inwerking, ik snap het niet helemaal, of ben ik nu juist reeel?)

dat vroeg ik me dus ook al af: waarom doet de instuctrice-teur niets? waarom heeft de instucteur dan niet al aangeraden een ander bit te gebruiken?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 00:11

heb alleen jou probleem gelezen. hier mijn oplossing:
1. maak je zwaar, maak ophoudingen met je buiten teugel, desnoods stuur je hem zo dattie tegen de bakrand op moet lopen alstie niet wil stoppen. doettie maar een keer

2. laat hem gaan, wil ie stoppen drijf hem dan door! dattie zolang galoppeert als jíj wil en je dus de leiding van hem overneemt! al mot je hem laten galopperen tot ie wit is van het zweet! zo leert ie het af Knipoog

3. volte kleiner maken, laat hem desnoods om eigen as galopperen, heb ik zelf al een paard laten doen, is heel eng! maar als je paard merkt dattie niet meer stabiel staat stopt ie vanzelf. dus eigenlijk is het niet gevaarlijker dan als ie op hol is.

en : martingaal en zon sperriempje (of hoe noemt dat) wat zijn mond 'toe' houd, veel paarden worden onbestuurbaar als ze hun mond open doen. en de martingaal verkomt het omhoog gooien van het hoofd.

fleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 00:12

muiszje:
denk je nou echt dat ze bitten verkopen die bijwijze van spreke een paard mishandelt...

lijkt me niet he...
wat jij hier zojuist allemaal zegt vind ik echt onzin
als je goed met dat bit omgaat kan het een oplossing zijn
bovendien geef je dat net zelf toe...
mnet goede instructie komt dat meiske er echt wel...
ze zal dus met lichte hand moeten rijden en dat zal haar instructie haar heus wel vertellen als ze ernaar vraagt....
bovendien vind ik dat je peveco onterecht aanvalt..!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 00:13

fleem schreef:
muiszje:
denk je nou echt dat ze bitten verkopen die bijwijze van spreke een paard mishandelt...

lijkt me niet he...
wat jij hier zojuist allemaal zegt vind ik echt onzin
als je goed met dat bit omgaat kan het een oplossing zijn
bovendien geef je dat net zelf toe...
mnet goede instructie komt dat meiske er echt wel...
ze zal dus met lichte hand moeten rijden en dat zal haar instructie haar heus wel vertellen als ze ernaar vraagt....
bovendien vind ik dat je peveco onterecht aanvalt..!

een stang kan bij verkeerd gebruik wel degelijk als 'mishandeling' gezien worden. en daar rekenen zij niet op.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 00:13

pharagirlke schreef:
en de martingaal verkomt het omhoog gooien van het hoofd.

nee, volgens mij niet: deze zorgt dat het paard nog te besturen is voor de ruiter TIJDENS het omhoog houden van het hoofd.

fleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 00:15

pharagirlke schreef:
een stang kan bij verkeerd gebruik wel degelijk als 'mishandeling' gezien worden. en daar rekenen zij niet op.

ze heeft instructie als ze die erbij haald kan het een goed hulpmiddel zijn

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 00:15

het paard word ook gevraagd om terug naar onder te komen door de martingaal. Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 00:16

fleem schreef:
ze heeft instructie als ze die erbij haald kan het een goed hulpmiddel zijn

áls
en dan nog: wat als het paard dit gewend word? weer een scherper bit? uiteindelijk kan ze dan prikkeldraad met stroom op proberen Lips are sealed nee hier is een scherper bit niet echt op de juiste plaats denk ik dan.

fleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 00:17

pharagirlke schreef:
áls
en dan nog: wat als het paard dit gewend word? weer een scherper bit? uiteindelijk kan ze dan prikkeldraad met stroom op proberen Lips are sealed nee hier is een scherper bit niet echt op de juiste plaats denk ik dan.

het is niet een oplossing voor altijd...
maar tijdelijk
om het eruit te rijden...

bovendien zou ik als ik haar was geen hulpmiddellen gebruiken zonder instructie...

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 00:18

ik vind gewoon dat als dat meisje meteen naar een pessoa bit grijpt ze even uitgelegd moet krijgen dat ze het ook nog best met har zit moet kunnen oplossen, en zijn wat mij betreft echt te veel ruiters die meteen naar een ander scherper *of zoals pevoco zegt een pittegere inwerking* bit grijpen, zonder eerst naar hun zelf te kijken *kan ik het niet met mn zit oplossen, en doe ik alles wel goed*
en pony denderd toch niet voor niets door de teugel?!

ik ben zelf ook geen held qua rijden, absoluut niet, verre weg van,
maar vind het nogal raar hoeveel mensen meteen een scherper bit inhangen, en ja, er worden veel bitten verkocht die niet paardvriendelijk KUNNEN zijn (zoals Pharagirlke zegt)

fleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 00:22

er zijn nou eenmaal mensen die niet kiezen voor een lange weg omdat ze daar geen zin aan hebben...
het zou beter zijn als ze het op de manier van jou zou doen MAAR
ik blijf bij mijn punt als tijdelijke oplossing
met instructie zou het wel goed kunnen komen...

bovendien ben ik zelf iemand:
als ik een hulpmiddel zou gebruiken zou ik het met instructie doen:
voor mij geld dus dat er geen paard-mishandelende' bitten zijn...