Achterhand onder kont rijden.. hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bergje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 21:58

Ik ben het wel een beetje met Scott eens: als een paard niet ontspannen blijft tijdens overgangen dan hebben overgangen geen of zelfs averechts effect en kun je de rug van een paard vastrijden. Dit kan ook gebeuren als je probeert zachtjes bij te tikken, want er zijn er die dan dus blokkeren (mijn paard bijvoorbeeld). Dit is abosluut iets rijtechnisch.
Er is hier al opgemerkt dat een paard recht moet zijn/ recht gericht wordt alvorens overgangen zin hebben, en daar sluit ik me geheel bij aan. Overigens dient een goede instructrice te zien dat een paard bij de overgang zijn rug spant en hierop in te spelen.
Longeren met pessoa heeft overigens ook weinig zin als een paard erg scheef is, dan kun je beter onder begeleiding leren met 2 lijnen te longeren omdat je dan beter kunt corrigeren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 09:58

Wat Scotte en Ody hier zeggen is heel waar. De voorwaarde om de achterhand goed bij te kunnen rijden is dat je paard de rug ontspant. Ik rijd meestal laag (schoft hoogste punt of net iets voorbij de schoft) en als hij daarin ontspannen loopt is dat meestal de ideale houding om de rugspieren lang te kunnen maken en te ontspannen. Als je paard ontspannen over de rug loopt, kun je de achterhand activeren op de manier die hierboven door meerderen al beschreven is. Belangrijk is dat je paard zich niet gaat vastzetten op je hand als je hem begrenst. Dan komt er namelijk spanning en kan de achterhand niet meer onder treden.

Mijn eigen pony kon ik dus niet heel erg vlot in tempo laten lopen want zijn spieren konden dat nog niet aan, hij ging dan juist spannen en zijn rug wegdrukken. Door hem in laag tempo zijn achterhand te laten activeren (door pasjes op zij te zetten, schoudervoor te rijden in alle gangen en overgangen, schijnovergangen te rijden en hele KLEINE en korte tempo wisselingetjes werd hij sterker en leniger en kon hij die activiteit met deinende bovenlijn ook in iets hoger tempo volhouden (richting arbeidsdraf)

Alleen maar vooruit jagen werkt niet, want dan jaag je ze snel op de voorhand. Als je dat vooruitjagen met je hand tegen gaat houden, krijg je spanning! (en als je vast blijft houden kan je ze zelfs juist op de kop trekken, ze gaan dan ook eerder hangen op je hand) Mijn instructeur noemt het heel mooi: "luchtig blijven" durven ophouding te maken en vervolgens durven los te laten. En daarbij je handen blijven dragen! En het is nog een hele kunst om dat goed te doseren... Dat neusje wat voor de loodlijn is dan niet erg, te veel bij je willen houden met de neus wel...