Halbe Tritte

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 14:41

Ook ik pas het regelmatig toe.
Niet voor een piaffe, maar voor het goed aan de hulpen worden
Eigenlijk zoals Suzanne het uitlegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 20:08

Ik kan me wel goed vinden in je verhaal Tyrza. Maar als ik met mensen over zo'n onderwerp spreek dan is er nog zo veel spraakverwarring en misverstand en ook verschil in beoordeling. Ik leer van mijn instructrice dat mijn paard altijd voorwaarts moet blijven denken. En traag worden heeft niets met verzamelen te maken. Toch zijn er heel erg veel mensen die dat verschil niet zien en dat maakt een discussie ook zo moeilijk.

Die kreet halbe tritte die ken ik eigenlijk niet. Waar ik in de training wel heel veel mee bezig ben is het schakelen. Daarbij mag mijn paard geen tempo verliezen en moet hij ook nageeflijk blijven. Dat is iets waar je altijd mee bezig blijft. Als dat goed gaat, ga je iets groter schakelen, iets verder door of langer/sneller achter elkaar. Om eerlijk te zijn vind ik dat behoorlijk moeilijk! Dat piaffe-achtige pasje, daar ben ik nog lang niet aan toe en mijn paard ook niet hoor.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:13

Don_Marcello schreef:

Ik zal het komend weekend eens aan Bent Branderup vragen wat nou het verschil is tussen Halbe Tritte en Piaffe.

Waar komt hij dit weekend en is het mogelijk om te kijken?
Maak je ook weer mooie foto's?

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 00:23

Gerrie"]
Waar komt hij dit weekend?
[/quote]

Appelscha, Kloosterhof.
Zie http://www.dekloosterhof.nl

[quote="Gerrie"]
en is het mogelijk om te kijken?
[/quote]
het is besloten. Er zijn een paar plaatsen voor niet deelnemers en die zijn ook lang vooraf besproken.

[quote="Gerrie schreef:
Maak je ook weer mooie foto's?

Maar nog leuker is natuurlijk dat ik zelf les van hem krijg!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:30

Ik blijf het lastige vinden om de rust er in te houden. Mijn merrie is nogal snel heet en vindt het heel moeilijk mooi op het achterbeen te blijven. Ze is vaak loperig maar niet aan het been. Dus stap 1 is altijd eerst op het been naar voren, dan pas remmen en terugrijden, maar wel met behoud van tact en achterbeen. Is best pittig. Naar het schijnt is als ze het eenmaal doet een heel ander en heel gaaf paard wordt, dat mooi van de grond komt. Ze zit dan ook super en je hoeft als het ware alleen maar mee te liften. Met verruimen kan ik slechts hele kleine stukjes naar voren om het achterbeen erbij te houden, dit bouw ik wel verder uit,maar balans blijft dan een probleem. hoewel de dame super kan lopen kost het wel altijd veel discussie en krijg ik helemaal niets cadeau.

Blijft wel supergaaf om haar zo te rijden. Nu maar hopen dat ik dat in de proef ook kan vasthouden!

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 22:54

Nét terug van de leerzame en inspirerende clinic.
Fotos volgen binnenkort

"Halbe tritte" of "Half Steps" is inderdaad de tussenfase (in opleiding vh paard of voor training) tussen verzamelde draf en piaffe. Teveel beweging naar voren om al piaffe te heten.

Halbe tritte ontstaan vanuit een actieve draf waarbij het been dat op de grond staat niet meer naar achteren beweegt en het paard naar voren duwt. Je maakt als het ware halve passen, alleen de beweging van het achterbeen naar voren hou je over, de andere helft van de pas (het wegduwen waardoor je paard voorwaartse snelheid krijgt laat je weg, vandaar ook de naam halbe tritte. Als je het steeds verder doorzet onstaat de piaffe.

Wanneer het nog halbe trite heet en waneer het piaffe wordt is niet helemaaal duidelijk en ook niet zo belangrijk. Je zou het ook een "voorwaartse werkpiaffe" kunnen noemen.

Mooie van de oefening is dat je hem ook in de zijgangen kunt uitvoeren, schouderbinnenwaarts, travers en in appuyement. Om zo steeds één binnenbeen verder door te trainen. Uiteraard wel afwisselen op linker en rechterhand.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 23:23

Inderdaad. Al is het maar 1 pasje teruggereden: je kunt het zien als controle oefening tijdens de zijgang.

Als het paard op dat moment niet gesloten is, zal hij tijdens de HT gaan vertragen. Dan is dat het teken dat het paard niet correct aan de hulpen staan.

Fijne oefening wel he, Don? Lachen

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 00:48

Vertragen bij de halbe tritte is uiteraard uit den boze en je moet natuurlijk ook het naar voren bewegende been goed naar voren laten swingen. Dat is precies het doel van de oefening.

Fijne oefening en juist waar ik in deze fase van de opleiding van LLano mee bezig ben. Alle zijgangen in stap draf en galop en de wissels doet hij nu goed. Halbe tritte zijn nu de volgende stap in de training, naast het beginnen met werk aan de hand. Bent liet met Llano aan de hand al wat piaffe zien aan zijn "makkelijke" kant.

Tyrza, train jij halbe tritte en/of piaffe ook bewust links (gebogen) en rechts (gebogen) uit steeds dus met de linkerheup en achterbeen voor of juist het rechterachterbeen voor of probeer jij het altijd (en alleen maar) recht uit te voeren ?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 08:36

Ik oefen het eerst op de volte, dus met buiging. Dat is in ons geval het makkelijkst, omdat Tol ongemerkt de rug kan vastzetten. Als ie dat eenmaal goed aanpakt, da oefen ik het in rechte lijnen en als dat goed gaat, dan oefen ik het in rechte lijn- afwenden (dus scherpere wending).