in rengalop terug naar huis.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:29

Ik weet niet of je nog opstapt en zo'n rit maakt.. maar als ze gaat galloperen, meteen aan een zijde van de teugel je hand sluiten. Meestal helpt dit, omdat het harder aankomt dan 2 tegelijk. Dan kunnen ze nl het bit vastpakken.
Probeer andere weg terug, of afslaan?
Gooit ze haar hoofd ook in de lucht?

Tip voor jouw veiligheid: doe aan voorzijde zadel een bokriempje door de ogen, of een sperriempje. Heb je iig een houvast mocht je bijv beugel verliezen. (ook gehad nl en zat mooi uit door met 1 hand riempje vast te houden, beugel terug en paard terug gepakt)

"Mijn" merrie van 22 jr wil onderweg ook terug naar huis. Die gaat heel de weg dribbelen en als je effe de teugel wat loslaat springt ze in galoppas. Heel irritant. Ze is wel te houden (heb dan stang in), maar is eigenlijk geen doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 00:12

Mijn pony heeft ook uitgevonden dat hij d\kan drammen op de terugweg sinds hij kreupel is geweest. soms begint hij zo te klieren dat ik af stap voor onze veiligheid. Ik kan hem niet te strak pakken want dan dreigt hij met steigeren en een flinke rodeo. Ik probeer hem ook in dribbelpasje te houden en ga dus niet hard op de terugweg maar blijf stappen totdat hij ontspant, en anders dribbelen we tot het te gevaarlijk wordt en ik afstap. Met andere paarden is hij poeslief. misschien kun je eerst wat vaker met anderen samen rijden? En dan ook rustig stappen op de terugweg?
Het begint met dribbelen, geef je teveel ruimte wordt het een drafje waarna ze ervandoor spurten... Op tijd reageren is dus belangrijk en haar niet te lang haar eigen zin geven door haar te laten draven als ze zelf wil...
Wees voorzichtig! Deze geintjes zijn erg gevaarlijk! Vraag hulp mee!

airbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 16:23

hallo
ik had eerst een shetlander en een keer op de terugweg ging ze er ook gewoon vandoor...ik kon niets doen, dan stuurde ik haar de weg op(bleef door rennen) stuurde haar terug de berm in(ging nog harder rennen). tenslotte na ongeveer 5 km was ze zo moe dat ik haar (nog steeds in galop) tegen een hek kun sturen. nu ben ik wat groter en sterker dus nu hou ik haar beter, maar als ze het weer probeert moet je haar voor die tijd al tegen een hek of boom sturen en er desnoods aan de hand vasthouden. Het is echt heeel gevaarlijk!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 23:49

hoi, Wat Rosa doet is echt het bit vastpakken, ik kan idd niets meer doen, hangen echterover zitten, echt overdreven. haar doorlaten galopperen tot ze moe is, Martingaal, een ander paard mee. Het helpt gewoon niet, ze deed het ook al voor het veulen en ik wil er ook niet meteen een nieuw bit inzetten en een thiedeman erop doen. in de bak is ze heel braaf, alleen op de terugweg van de bak(is een kilometertje verderop vandaar) gaat ze rennen. Meestal doe ik dit dus lopend ernaast. Buiten is het, zodra ze de hoek om is, rennen. ik krijg nu waarschijnlijk ook lessen. Mijn vriendinnen zeiden toen ze erop reden, dat ze haar heel makkelijk konden terug nemen en dat ze helemaal niet trok.
Ik dacht dat ik het perfecte paardje voor mij had gekocht......

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 00:32

Ik heb ongeveer het zelfde probleem gehad, maar het was nog niet zo ver dat het gevaarlijk naar huis rennen was, maar er werd op de terugweg stevig gedribbeld en kon haar absoluut niet los laten, want dan gingen we harder en harder.

Op een gegeven moment was ik het zo ontzettend zat dat ik haar een harde ruk in de mond heb gegeven en direct daarna een flinke schop tussen de ribben Bloos! . Dat resulteerde in steigeren, waarvoor ik haar op dat moment niet heb bestraft, omdat ik wist dat ik niet eerlijk tegen over haar was en zij geen andere uitweg had dan omhoog komen .

Sinds die tijd hebben we geen problemen meer richting huis. Ik kan gewoon stappen, draven of gallopperen en komt nu gewoon terug als ik het vraag OK dan! . Soms moet je toch even over de grens heen gaan wat eerlijk is voor je paard, maar je moet dan ook de eventuele reactie kunnen waarderen Schijnheilig .

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:53

Tegen een boom aanrijden lijkt me niet de ideale oplossing, als ze besluiten om p het laatste moment erlangs te gaan, en jij vangt met je knie of been die boom op dan loop je de volgende dagen errug moeilijk, als je nog ooit loopt.
Ik maak altijd ophoudingen, links en rechts. waardoor ze gaat zigzaggen.. je haalt dan de snelheid er een beetje uit, en dan kun je ze op een volte zetten..
Ga idd eens een buitenrit maken met een instructeur, waarschijnlijk ga je zoals de anderen hierboven zeggen toch gespannen zitten omdat je weet wat er gaat komen... ik ken het.. onbewust doe je dat. Dus veel oefenen aan de hand, met een instructeur, of evt met je vriendin erop.
want dit moet ze afleren.. levensgevaarlijk voor jouw en je paard (en de omstanders).
Heel veel succes OK dan!

pevoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 19:21

Als je dit rustig aanpakt kan het best goedkomen. Laat de eerstvolgende rit iemand met je meegaan die naast je pony loopt of ga samen met een andere pony waarvan je weet dat hij of zij goed te houden is. Dit doe je zo een aantal weken, want dan krijg jij je vertrouwen terug en de pony heeft dan weer vertrouwen in jou. Het is nu al een aantal malen mis gegaan en elke keer krijgt julie vetrouwen in elkaar een opdoffer. De eerste keer dat je het weer gaat proberen moet je op de heenweg veel galopperen zodat je pony enigzins moe is. Al ga je kerstliedjes zingen ..... voor mijn part stap je af en ga je ernaast lopen maar je mag op de terugweg NIET in galop.

xXxSANNExXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 19:36

rij eens met een slof!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 15:19

xXxSANNExXx schreef:
rij eens met een slof!

Jij geeft altijd van die mooie oplossingen he? Scheve mond

Mijn pony heeft dat ook vaak geflikt, op de terugweg ineens vertrekken en niet meer te stoppen tot hij thuis was.
Bij mij was het grootste probleem eigenlijk dat ik wist dat hij op de terugweg een stuk vlotter liep en verwachtte dat hij ging rennen, en ik hem daarom strak hield, en maar bleef stappen (dribbelen). Wilde ik dan een klein stukje draven was hij weg (niet erg fijn, aangezien ik hier nogal eens een kruispunt over moet).
Toen ik eenmaal op de terugweg ook los ging laten ging het een stuk beter, hij ging er niet meer zo tegenin. Gewoon aan een los teugeltje, en ging hij harder dan het tempo wat ik aangaf, ophouding en gelijk weer los. Daarna versnelde hij weer, weer een ophouding (ik heb echt weleens flink in moeten komen), net zolang tot hij mijn tempo hield. In draf precies hetzelfde, rustig drafje, en zodra hij ook maar harder wilde een ophouding, los. Nu kan ik gewoon in alle gangen rijden op de terugweg, zelfs een flinke galop vlak voor we thuis zijn is geen probleem meer, hij weet zich prima te gedragen Lachen
Je kunt IMO beter een paar keer een flinke ophouding maken, dan er contant druk op te houden / aan te hangen, dan hebben ze juist iets om op te hangen en zich naar voren te gooien en tegenin te gaan.

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 19:43

lekkere manege om te zeggen dat je moet gaan zagen!!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 18:58

Tegen een boom aanrijden - ja als je het ziekenhuis in wilt moet je dat eens proberen ja. Een beetje paard glipt er langs en smeert je eraan af, en je knie verbrijzelen, da's helemaal niet grappig.

pevoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:46

geen slof alsjeblieft ..... altijd die rotslof ....

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 11:02

Wat je ook kan proberen, is om als zij dat hele stuk afgerend heeft, een klein stukje terug te gaan en dan zeg maar een drafje te maken of gewoon te blijven stappen, dat heeft tenminste bij mijn pony effect gehad en nou doet ie het nooit meer, gewoon laat zien dat er maar een de baas is: en dat ben jij

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:19

heb ook op zo'n beessie gereden. heel mak in de bak.
ja, hoor, k'mocht er mee buiten. let je wel op, ze is nogal fris buiten, zeker als het op de terugweg is? tuurlijk hoor!

nou , ze was ietsie 'frisser' dan ik gedacht had Haha!

soms kan thuiskomen en daar ze nog eens goed aan het werk zetten helpen.
soms ook niet.

ik ging vanaf die dag, dagelijks naar buiten. steeds dezelfde weg. mét iemand ernaast die er een longe aan had hangen.
punt was dat je je teugels niet mocht opnemen bij dat paardje. gewoon lichte ophouding als ze start met dribbelen.
niets meer. want hield je ze meer tegen, ging de kop in de lucht en was het race naar huis.
om den lange duur kon de longe eraf en stapte ze rustig ( maar wel in een goede pas ) naar huis.
heeft een week of 2 gekost.

ieder paard is anders, maar misschien dat je er iets aan hebt?

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 17:19

Het paard waarop ik wel eens een buitenrit maak gaat er ook wel eens in galop vandoor. De noodrem die ik bij onze westernmanege aangeleerd heb gekregen werk dan prima: 1 teugel heel kort nemen (andere loslaten, zodat ie bij wijze van spreken in je schoen kan bijten - afhankelijk van de soepelheid van je paard - ) en op die manier het paard op een kleine volte zetten. Ik heb ergens gelezen (volgens mij bij Parelli) dat als je op die manier een extreme stelling vraagt, dat het paard zijn achterhand niet meer goed kan gebruiken en dus terugvalt uit de galop, naar stap en uiteindelijk stopt.

In ieder geval werkt het in de praktijk goed Scheve mond. Misschien wel eerst eens voorzichtig in de bak oefenen hoe het voelt om die beweging te maken, niet te plotseling en te ver trekken (een stijf paard kun je ook op zijn neus trekken), en zorg dat je genoeg ruimte hebt om een cirkel te maken (niet aan te raden op smalle bospaadjes Blauw oog Ziek). Afhankelijk van je paard kan er wel wat kracht nodig zijn ... Het heeft mijn vertrouwen in ieder geval aanzienlijk geboost, te weten dat ik mijn paard onder "alle" omstandigheden kan stoppen, dan zit je weer rustiger, waardoor je het in de praktijk minder nodig zal hebben .

Dit werkt in ieder geval beter dan met 2 handen aan de teugels sjorren (naar mijn beperkte ervaring gaan ze daar vaak alleen maar harder van rennen ...). Je pakt de oorzaak van het probleem hiermee natuurlijk niet aan, maar je komt wel veilig thuis! *LOL*

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 19:26

Ik denk zelf dat je, hoe verleidelijk harder gaan ook is, het beste gewoon ritten in stap kan maken. Als ze daar ook druk is, kan je haar waarschijnlijk nog wel houden, zoals je zelf al aangaf gebeurt het alleen als je wilt draven. Zelf zou ik - alhoewel zoals anderen al hebben gezegd het lastig is in te schatten van achter een beeldscherm, ik ken de pony tenslotte niet! - alleen stappen, tot ik het paard in stap geheel onder controle is en het niet steeds harder wil. Dan misschien enkele keren tegen de draf aandrijven, maar niet in draf laten gaan! Want zoals je zelf al zei, dan ben je haar kwijt!! Dus het lijkt me slimmer om eerst zeker ervan te zijn dat ze niet zal wegschieten vanuit draf, als je daar zeker van bent kan je een langzaam, rustig drafje proberen. En veel in de bak oefenen lijkt me ook slim, misschien dat ze daar ook rustiger van wordt uiteindelijk?

Nog veel succes ermee!!

Ik heb op de manege geleerd dat je aan een teugel moet trekken als een paard niet meer te houden is. Staan ze in een keer stil. Maar de ene keer dat mijn paard (toen hij 5 jaar minder bereden was en wij 'm kregen, hij barstte dus gewoon van de energie!) er in rengalop vandoor ging in z'n eentje, heb ik dat niet gedaan omdat hij zo hard ging dat ik het idee had dat ik dan 10 meter verder op het kiezelpad zou liggen... Bloos Dus ligt er wel aan HOE hard ie gaat!! Een volte is helaas in het bos niet altijd mogelijk... Scheve mond

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:22

Nood breekt wet !!!
Als ie aan de kletter is op een gevaarlijk punt is wmb alles (wat veilig is bomen zijn geen goed idee) toegestaan als ie maar stopt dus ook trekken en zagen. Er staat hier in dit topic vast wel iets over de "one reign stop" (gebruik anders de zoekfunctie).. Dat wil nog wel eens helpen.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:30

Riant schreef:
Er staat hier in dit topic vast wel iets over de "one reign stop" (gebruik anders de zoekfunctie).. Dat wil nog wel eens helpen.
Dat moet "one rein stop" zijn, en dat werkt (naar mijn beperkte ervaring) uitstekend als noodrem OK dan!