probleem:hulpen schouderbinnenwaarts

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 18:34

QQQQ schreef:
Misschien is het tijd voor andere instructie

Tegen de tijd dat je van pure ellende naar een AdB clinic moet was dat sowieso al niet zo'n gekke gedachte Knipoog

Op een bepaalde manier heeft je instructrice nog gelijk ook. Ik kan me wel voorstellen wat ze doet, het is alleen nooit na te rijden en je zult altijd toegeven op de lengtebuiging. Bij Divoza verkochten ze vroeger een video van Hans von Blixen-Finecke, die deed het ook zo. (ik betwijfel dat jouw instructrice bij von Blixen heeft getraind, misschien heeft ze het zelfs wel van de video gekopieerd *LOL* )

Ik leg in de SB mijn buitenbeen ook nog wel eens bijna extreem naar voren om een paard te corrigeren dat in de buitenschouder wil hangen. Mijn binnenbeen ligt dan overigens nog steeds op de originele plek.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 00:02

Jnien schreef:
:D Haha!

Toch zie je helaas vaak genoeg dat het verkeerd wordt aangeleerd door instructie.
Zo ook mijn vorige instructrice.

Had laatst ook een discussie met iemand die zei dat het binnenbeen naar achteren moest en het buitenbeen op de singel (wat wél soms eens in een training kan helpen, althans ff met het buitenbeen de binnenhand naar binnen tikken, maar daarna gelijk het buitenbeen naar achteren)!
!

Had ik ook met mijn vorige instructrice, het is nu ook heel moeilijk om opnieuw en dan GOED aan te leren, want op die andere manier heb k het al kei lang gedaan...maja het begint nu een beetje te ekomen...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 19:38

Ik sluit me aan bij Don-Marcello

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:08

ik leer het op de zelfde manier als die van je instructrice...en als ik dat lees van adb lijkt t me maar raar...je paard hoor toch recht te zijn en niet schouder krom.....maar misschien heb ik t wel mis hoor....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:21

nee, je paard hoort in de schouderbinnenwaarts gebogen te zijn.

Dat is wat anders dan krom Knipoog

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:57

Als ie niet gebogen is rijd je geen schouderbinnenwaarts maar gewoon scheef. Het kunstje is juist dat ie in zijn hele lichaam evenveel moet buigen.

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 18:19

hmmmm, ga ik zelf maar eens kijken wat ze nou precies doet dan...kom er nog op terug Haha!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:03

wiljemijn schreef:
hmmmm, ga ik zelf maar eens kijken wat ze nou precies doet dan...kom er nog op terug Haha!

Zoals jij et doet, ben je aan het wijken over de hoefslag.. das niet de bedoeling met schouderbinnenwaarts!

beauhanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 16:01

Er zijn toch meer wegen die naar Rome leiden?!!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 19:09

Je kunt ook je paard achterwaarts laten gaan door aan een oor te trekken maar daar zul je ook geen hoge punten voor krijgen.

xXxSANNExXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 19:38

tja.... het kan op bijde manieren

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 20:23

beauhanke schreef:

Jazeker.. maar 1 goede!!

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 00:09

beauhanke schreef:

Ja, een paard krijg je ook in galop met een pak ransel op zn achterwerk, maar dan hebben we het niet meer over dressuur!

Ik snap niet dat zoveel mensen de juiste hulpen niet kennen, en zomaar wat in het wilde weg aan het oefenen zijn.... Verward

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 00:10

xXxSANNExXx schreef:
tja.... het kan op bijde manieren

dan is er eentje niet goed!

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 00:46

Citaat:
Ik snap niet dat zoveel mensen de juiste hulpen niet kennen, en zomaar wat in het wilde weg aan het oefenen zijn....

Helemaal mee eens. Ik snap trouwens niet dat mensen aangeraden wordt om naast hun paard te gaan lopen als ze een rijtechnisch probleem hebben. Stuur ze dan gelijk naar de hockeyclub.

Ik leg het nog 1 keer uit: je zit recht op/rechtuit/binnenbeen lang, je paard is gebogen om je binnenbeen met zijn hele lichaam evenveel, je buitenbeen is achter de singel en begrenst de achterhand, je binnenbeen op zijn normale plek, je binnenhand vraagt stelling door iets van de hals te zijn, je buitenhand is tegen de hals en begrenst de buitenschouder. Je start ahw met het rijden van een volte, alleen op het moment dat je paard op 3 sporen loopt rijd je rechtdoor door. Et voilá, ge rijdt schouderbinnenwaarts.

Veel voorkomende problemen: ruiter knikt in in de heup en zit dus met het gewicht niet goed, paard drukt buitenschouder eruit, ruiter heeft buitenbeen er niet bij waardoor paard achterhand eruit joekeld en dus te recht blijft,(het zgn wijken op de hoefslag), paard loopt met teveel stelling en knikt dus teveel in de hals, en dan heb ik het nog niet eens over op de voorhand klappen en achter niet doortreden.....

Even voor alle duidelijkheid: ik ben geen gediplomeerd instructeur maar die zou dit toch allemaal wel moeten weten lijkt me.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 00:51

OK dan!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 17:42

annegti schreef:
Helemaal mee eens. Ik snap trouwens niet dat mensen aangeraden wordt om naast hun paard te gaan lopen als ze een rijtechnisch probleem hebben. Stuur ze dan gelijk naar de hockeyclub.

Ik leg het nog 1 keer uit: je zit recht op/rechtuit/binnenbeen lang, je paard is gebogen om je binnenbeen met zijn hele lichaam evenveel, je buitenbeen is achter de singel en begrenst de achterhand, je binnenbeen op zijn normale plek, je binnenhand vraagt stelling door iets van de hals te zijn, je buitenhand is tegen de hals en begrenst de buitenschouder. Je start ahw met het rijden van een volte, alleen op het moment dat je paard op 3 sporen loopt rijd je rechtdoor door. Et voilá, ge rijdt schouderbinnenwaarts.

Veel voorkomende problemen: ruiter knikt in in de heup en zit dus met het gewicht niet goed, paard drukt buitenschouder eruit, ruiter heeft buitenbeen er niet bij waardoor paard achterhand eruit joekeld en dus te recht blijft,(het zgn wijken op de hoefslag), paard loopt met teveel stelling en knikt dus teveel in de hals, en dan heb ik het nog niet eens over op de voorhand klappen en achter niet doortreden.....

Even voor alle duidelijkheid: ik ben geen gediplomeerd instructeur maar die zou dit toch allemaal wel moeten weten lijkt me.

Voor deze hulpen hoef je geen gediplomeerd instructeur te zijn, maar dit zijn de enige goede hulpen om een schouderbinnenwaarts te rijden!

Asmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 23:18

thnx vooralle reacties. nu ik het verkeerdheb aangeleerd (wijken over hoefslag ipv sb) en nogmoet oefenen op de andere manier snapt asmila het ooknog niet echt. heb as zondag wedstrijd M1 dus moet ik het toch maar even op de andere manier doen ben ik bang anders gaat ze in travers of looptvan hoefslag af Knipoogof half half ff smokkelen en hopen dat de jury het niet ziet...ssssst....maar thuis blijf ik natuurlijk oefenen Knipoog

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 23:38

Succes zondag. Beetje smokkelen in een proef moet soms weleens.

Gewoon blijven oefenen in eerste instantie vanuit een kleine volte, da's het makkelijkste om het aan te leren, zit de buiging iig alvast goed.