wenK/Fellor MEETING pas op: zware dressuur!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:29

Taaclover schreef:
[image]
Erg leuke foto

En wenK, niet voorover duiken he Tong uitsteken , dat moet je toch wel beetje onder de kenie hebben Haha!

WenK

I know... Ik doe dat trouwens alleen als ik echt geen druk op de teugels heb, zodra er druk op komt staan mijn handen direct rechtop... Hij is zo licht in de mond dat je werkelijk alleen het gewicht van de teugels in je handen hebt.... zalig!!!

Morrie

snel afleren dan maar met een pelham..... doet een beetje *au* in z'n mondje *ervaring met pelham en dubbele teugels* Haha! Cool

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:30

Na het rijden op vamos laat ik het voorover duiken wel uit mijn hoofd ja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:31

smurf schreef:
snel afleren dan maar met een pelham..... doet een beetje *au* in z'n mondje *ervaring met pelham en dubbele teugels* Haha! Cool

HIj heeft er totaal geen last van , anders komt meneer echt wel meteen omhoog en dit bit ligt het lekkerst in zijn mond. Hij kiest hiervoor, ik niet. Tis niet om hem in te houden ofzo. Maar we werken met longeren enzo gewoon op trensje. heb btw gehoord smurf dat jij morrie ook nog regelmatig met pelham rijdt dus... Verward je zou zelf toch moeten weten dat als je het goed gebruikt dat het geen kwaad kan er zo'n trens in te hangen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-07-04 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:32

Marreke schreef:
Een paard dat twee maanden onder het zadel is zo'n scherp bit inhangen omdat hij met een trensje z'n mond openhoud? Dat snap ik echt niet. Probeer dan in alle rust het "probleem" met de trens op te lossen ipv meteen maar een Pelham erin.

On-topic nu maar: wat een vreselijk mooie manen heeft die Tinker.

ben het ook niet zo eens met de pelham, je hebt wel mooi een los teugeltje, maar probeer eens een gewoon, dan iets dunner trensje met een sperriem of een lage neusriem (ookal is het laatste lelijk Knipoog) want een pelham werk wel erg scherp in, en zeker voor een jong paard

verder zijn het leuke beeskes *LOL*

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:32

Er stond echt absoluut geen druk op de teugels, de inwerking van mijn handen (in de zin van rechtop of piano) zal voor hem amper tot niet te merken zijn geweest. de *au* lijkt me dus erg stug. Zoals ik net al zei, zodra er enige druk op mijn handen komt (hoe licht ook) komen ze direct rechtop...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:33

Nimmedor schreef:
ben het ook niet zo eens met de pelham, je hebt wel mooi een los teugeltje, maar probeer eens een gewoon, dan iets dunner trensje met een sperriem of een lage neusriem (ookal is het laatste lelijk Knipoog) want een pelham werk wel erg scherp in, en zeker voor een jong paard

verder zijn het leuke beeskes *LOL*

Sorry, maar ben het er niet mee eens dat je bij een jong paard zn bek dicht moet snoeren. Dat vind ik kwalijker dan het paard het bit uit laten zoeken waar hij het lekkerst op loopt. Das pas je probleem uit de weg gaan, niet met een los tuegeltje en vrij bekken met een pelham rijden
Hij houdt op de trens zijn mond open omdat ie dat een vervelend bit vind en ik kan moeilijk zn bek dichttrekken met de teugels omdat ie mn pelham niet fijn zou vinden?? Dus blijkbaar vind ie dit prettiger. Nogmaals weet ik onderhand echt wel waar ik mee bezig ben en iedereen mag hem komen bekijken en rijden en zien dat ie echt lief behandeld en gereden wordt hoor.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:35

Nimmedor, dit paard is zo ontzettend op de zit gereden dat heel de teuegl er niet aan te pas komt. Hij is wel een flinke hittepetit en ik kan me heel goed voorstellen dat Fellor er dit bit in hangt, zeker omdat hij er gewoon goed op loopt. Je hebt wel een flink paard onder je hoor, dit is zeker geen doetje.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:37

Fellor, ik denk trouwens niet dat Smurf bedoelt dat de pelham eruit moet, maar m.o.o. mijn handen, dat als mijn handhouding bij druk ook zo plat zou zijn dit zeer kan doen in zijn mond, door de pelham en dubbele teugels....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:38

leuk diertje die schimmel
whaha en smurf, idd die van jou is dus echt wel veeeeel breder Haha!

en wat die pelham betrefd...
sorry daar zie ik ook het nut niet van in!
2 maanden onder het zadel... voor ie in het B loopt rijd je met stang en trens en slof?
ervaring of niet, 2 maanden onder het zadel, dan heeft ie nog niet eens eelt op zijn lagen van het bit, en dan zou je al zo'n scherp bit inhangen ?
en losse teugels??
wat als ie een "schijnbeweging" maakt?
dan zit je als ruiter meestal niet echt mee in de beweging, en krijgt ie me toch een optater in zijn mond !
paarden die net zadelmak zijn , schrikken snel en maken nog veel ongecontroleerde bewegingen
dus dat bit... probeeranders lievereen dikker bit of evt recht(ongebroken)bitje,maar niet zo'n slagwerk als dit !

CK88

Fellor schreef:
Sorry, maar ben het er niet mee eens dat je bij een jong paard zn bek dicht moet snoeren. Dat vind ik kwalijker dan het paard het bit uit laten zoeken waar hij het lekkerst op loopt. Das pas je probleem uit de weg gaan, niet met een los tuegeltje en vrij bekken met een pelham rijden

het is niet je probleem uit de weg gaan, maar gewoon de oplossing.

zijn mond 'dichtsnoeren' zoals jij het noemt, is echt een betere oplossing zeker als je ooit wil dressuren met je paard, want dan moet je wel druk in de teugels hebben, en als je dan zo'n bit er in hebt hangen is dat echt niet fijn voor zijn mondje...

Zie dit niet als een aanvalling of een begin van een discussie, maar gewoon als een tip.

Want je wilt toch ooit echt aan het werk met je paardje?

Anoniem

WenK schreef:
Fellor, ik denk trouwens niet dat Smurf bedoelt dat de pelham eruit moet, maar m.o.o. mijn handen, dat als mijn handhouding bij druk ook zo plat zou zijn dit zeer kan doen in zijn mond, door de pelham en dubbele teugels....

Ah, vandaar, had al zoiets van, goh die is omgeslagen Schijnheilig Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:42

Citaat:
Maar we werken met longeren enzo gewoon op trensje. heb btw gehoord smurf dat jij morrie ook nog regelmatig met pelham rijdt dus... je zou zelf toch moeten weten dat als je het goed gebruikt dat het geen kwaad kan er zo'n trens in te hangen.

o nee, ik zal de laatste zijn die zegt dat die pelham eruit moet, ik rijd zelf ook met een pelham Haha!

maar piano-handjes met een pelham = *au* dat bedoelde ik!

Mooie oefening WenK, ook zonder druk op de teugels je handen rechtop houden, zoals ik vroeger op de manege heb geleerd: doen alsof je 2 glazen cola in de handen hebt en er mag geen druppel gemorst worden!

Ik doe dan altijd alsof ik 2 kuikentjes in m'n handen heb, die het ritje ook willen overleven

@ crossmonster: Morrie is al 2 jaar zadelmak en schrikt zich regelmatig het rambam, is overigens geheel zijn probleem...... als hij zich netjes gedraagt, kan ik hem netjes volgen.....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:43

Citaat:
Ah, vandaar, had al zoiets van, goh die is omgeslagen

ik heb wel een dubbelgebroken bitje gescoord van 17 cm, maar daarop is ie niet te sturen en de tong binnehouden blijft moeilijk met zo'n dik ding in z'n mond.....

*overweeg tongverkleining voor Morrie*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:44

smurf schreef:
ik heb wel een dubbelgebroken bitje gescoord van 17 cm, maar daarop is ie niet te sturen en de tong binnehouden blijft moeilijk met zo'n dik ding in z'n mond.....

*overweeg tongverkleining voor Morrie*

Das ook een idee *LOL* , ach, ze kunnen ook hele mensen ombouwen. Maar ik snap het idee van het onbestuurbare, gewoon lekker met bit blijven rijden dat jij fijn vindt, ik bedoel.... ze kennen je paard heel niet.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:46

Citaat:
ze kennen je paard heel niet.

ze beginnen het al te leren *LOL* , reed laatst met WenK in het bos en toen zei iemand: hé dat is toch die Noriker OK dan!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:46

crossmonster schreef:
2 maanden onder het zadel... voor ie in het B loopt rijd je met stang en trens en slof?
ervaring of niet, 2 maanden onder het zadel, dan heeft ie nog niet eens eelt op zijn lagen van het bit, en dan zou je al zo'n scherp bit inhangen ?

Voor zo ver ik begrepen heb heeft dit dier op jonge leeftijd al veel met dingen in zijn mond gelopen die veel en veel harder en scherper zijn dan een pelham ooit kan zijn.

Ik heb begrepen dat jij dit paard niet kent, ik vind persoonlijk dat je dan wel erg snel oordeeld. In principe vind ik dat er een zo zacht mogelijk bit in moet, bij elk paard. Alleen hoeft dat niet voor elk paard hetzelfde bit te zijn. Het 1 vind een dubbelgebroken trensje het fijnst, voor een ander is dat een ongebroken bitje of een stangetje.

Bij dit paard is dat toevallig een pelham. Fellor heeft deze keuze weloverwogen gemaakt, en in dit geval ben ik met haar eens dat een pelham (op dit moment) het beste past bij dit paaard.
Wat de losse teugels betreft, ook met losse teugels kun je meegaan met de beweging, de beweging voel je vanuit zijn rug, als mijn paardje met haar hoofd naar beneden gaat duiken voel ik dat eerder aan mijn zit (=rug) dan aan mijn handen en ja, bij haar heb ik de teugels meestal op contact (iets druk)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:55

Nimmedor schreef:
het is niet je probleem uit de weg gaan, maar gewoon de oplossing.

zijn mond 'dichtsnoeren' zoals jij het noemt, is echt een betere oplossing zeker als je ooit wil dressuren met je paard, want dan moet je wel druk in de teugels hebben, en als je dan zo'n bit er in hebt hangen is dat echt niet fijn voor zijn mondje...

Zie dit niet als een aanvalling of een begin van een discussie, maar gewoon als een tip.

Want je wilt toch ooit echt aan het werk met je paardje?

Het komt zeg maar over alsof jij het wel even weet en tpevallig is dichtsnoeren van zn mond inderdaad slechter dan met een pelham op los teugeltje als je een getraumatiseerd paard had, dus sorry dat ei niet meteen geweldig met strakke aanleuning je hand opzoekt, maar ga jij maar s op een hittepetit met trauma en hensgtengedrag rijden en leer hem binnen 1 weken verzamelen op je zit, sorry, maar kan dan echt wel zeggen dat ik geen beginner meer ben. Maar jij weet het natuurlijk allemaal toppie OK dan! Kom een keer rijden.. Wie zegt dat ik hem nooit op druk ga rijden? En als ik met sperriem zou moeten rijden omdat ik nou perse dressuur wil rijden...dan maar niet (overigens onzin, maar goed)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:58

Kna trouwens ook wel een paar foto's plaatsen dat ik hem een trens in hang, dichtsnoer met sperriem en hem hoewel ie dat totaal niet leuk vind even flink op druk rij en (zoals heel veel ahum, sorry dat ik het zeg) en flink met mn binnenteugel of beide heen en weer natuurlijk naar beneden trek.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 18:01

Hier op bokt heb je toch wel een veel grotere mond dan in het echt hoor dametje Knipoog

Ik weet dat de tink van WenK leuk is (voor een tinker Knipoog ), jouw paard ken ik verder niet, maar die krijg ik van de herfst vast wel te zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 18:02

Margreet schreef:
Hier op bokt heb je toch wel een veel grotere mond dan in het echt hoor dametje Knipoog

Ik weet dat de tink van WenK leuk is (voor een tinker Knipoog ), jouw paard ken ik verder niet, maar die krijg ik van de herfst vast wel te zien

Sorry, maar heb je amper gesproken, dus wacht maar Tong uitsteken Sorry, maar snap dat ik af en toe beetje moe wordt Scheve mond . Normaal ben ik ook totaal niet aanvallend e.d. Heb trouwens gehoord van arnoud dat dat bij jou ook het geval is Knipoog

En ja, we zullen elkaar regelmatig tegekomen binnekort
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-07-04 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 18:05

Margreet schreef:
Ik weet dat de tink van WenK leuk is (voor een tinker ;)

Haha!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 18:07

Wil nes ook wel eens meeten trouwens, margreet, ben wel benieuwd naar dat kasteel van je Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 18:08

WenK schreef:
Wil nes ook wel eens meeten trouwens, margreet, ben wel benieuwd naar dat kasteel van je Knipoog

Nescio (zi schrijf je het toch?) is ook leuk , mooi paard. Maar beetje ontopic wenk, straks wordt ons eigen topic gesloten. Verdrietig