Hoe krijg ik m'n pony het water in??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:46

Vaak helpt het heel goed als je een paar pony's in het midden van de plas laat staan. Jou pony realiseert zich dat hij alleen is en wil naar de groep toe, hij moet dan alleen even door het water Knipoog .
Gewoon heel veel geduld hebben maar wel consecuent blijven. Daarbij bedoel ik dus niet je pony het water in schoppen maar hem er wel voor houden met zijn neus richting water en iedere keer weer proberen of hij een stapje in het water wil zetten en niet toestaan dat hij omdraait of achteruit gaat.
De aanhouder wint!
Succes OK dan!

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 11:03

Zo dichtbij durft ze nogwel te komen.
Afbeelding
(het is wel een beetje onduidelijke foto maarja..)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:47

Ik heb ook eens een megagroot paardje van zijn waterangst afgeholpen!
Plan a la misshaffie Haha!:
Ik ging erop Knipoog , gewoon stappen met lange teugel desnoods actief, en zijn baasje moest VOOR mij lopen met iets in zijn mond Clown om op te knabbelen en met wat lekkers voor het paard in zijn hand.
De eigenaar moest vlak voor de plas ERNAAST komen lopen, en net doen alsof hij het halstertouw eraan had geknoopt. Gewoon door blijven lopen.
Als het paard zou weigeren voor de plas, eigenaar er eerst in en dan proberen paard mee te krijgen! Bloos
Als het goed is loopt hij dan gewoon het water in, goed belonen als hij het doet en niet opgeven! OK dan!
Succes! OK dan!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:33

goh lijkt maddox wel, die krijg je ook niet met een voetje het water in. Stel je voor dat je voetjes nat worden haha, maar die loopt ook op het erf bv. het liefste OM de plassen heen...

FleurBscht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:31

Ik denk dat het komt doordat ze niet door het water kan kijken. Ze kan dus de bodem niet zien en veel paarden vinden dat erg eng. Mijn verzorgpony heeft ook heel lang gehad dat ze het water niet in durfte, maar het is ons tog gelukt. Wij hebben het gewoon zovaak geprobeerd dat ze er op een gegeven moment tog is in gegaan. En nu loopt ze er gewoon weer in! Dus gewoon doorgaan met wat je doet, dat hebben wij ook allemaal gedaan.

FleurBscht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:33

Owja, en misschien heeft ze vroeger wel een hele nare ervaring opgelopen met water. Ik weet niet of je haar al hebt sinds ze een veulen is, maar als dat niet zo is kan het zijn dat de vorige eigenaar heeft gezorgd (misschien per ongeluk) dat ze nu het water niet meer indurft.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 17:29

FleurBscht schreef:
Ik denk dat het komt doordat ze niet door het water kan kijken. Ze kan dus de bodem niet zien en veel paarden vinden dat erg eng. Mijn verzorgpony heeft ook heel lang gehad dat ze het water niet in durfte, maar het is ons tog gelukt. Wij hebben het gewoon zovaak geprobeerd dat ze er op een gegeven moment tog is in gegaan. En nu loopt ze er gewoon weer in! Dus gewoon doorgaan met wat je doet, dat hebben wij ook allemaal gedaan.

Dat ís het ook Knipoog
Ik begrijp best dat ze het eng vind enzo hoor, ik vraag er ook niet om waarom ze het eng vind Lachen
Maar om tips om haar erin te krijgen Knipoog

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:25

Denk dat je het met voer ook niet voor elkaar krijgt.
Als ie er echt niet in wil laat ie zich ook niet omkopen.

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:12

Misschien heeft je pony nare ervaringen met water in haar/zijn leven gehad. Gewoon met andere pony's en met heel veel geduld en tijd zal het waarschijnelijk wel lukken. Het kan goed 3 uur duren voordat ze erin gaat, en dat ze het dan de volgende dag nog niet doen. Echt heel veel geduld hebben. En met buitenrijden, door elke plas. Ze moet leren je vertrouwen, want als ze dat doet, heb je ook meer kans dat ze het doet. Ze moet gaan denken " Okeej, mn baasje zegd dat het goed is en dat het kan, dus dan ga ik wel in het water".. Dus veel vertrouwens-oefeningen. Dus door bijvoorbeeld, droge (veilige) slootjes, over zeiltjes stappen, en al dat soort "enge" dingen.

Maar dit bovenstaande zal ook alleen werken als het angst is. Misschien is het puur aanstellerij. Maar jij bent de enige die kan zien/voelen/merken of het angst of aanstellerij is.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:17

ik weet niet hoe lang de plas is?

maar misschien is dit een methode voor jullie...:gaerop en rij eerst enkele malen langs het water,laat een vriendin met mak water paard vooroplopen en een vriendin met mak waterpaard naast jou.
zoa ga je langs het water stappen met jou dus in het midden.water-jij-vriendin.

dan ga je ongemerkt wat schuiner rijden en je laat je vriendin naast jou jouw pony zijwaarts erin duwen door er tegen aan te rijden.
het is wel echt teamwork!

thuis oefenen met voetjes in emmers water...kan ookhelpen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:12

Laat hem ook lekker kijken naar het water en ruiken.
Meestal zetten ze dan wel 1 voetje erin om te kijken hoe het is.
Dit is namelijk wel een natuurlijke reactie. Probeer het eens. Knipoog

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 00:21

Ik had vroeger een buffel van een pony die iedere pony het water in drukte. Gewoon eerst langs het water lopen met jouw pony net naast het water, na een paar keer drukt degene met de "buffel" je al wijkend het water in. In eerste instantie blij zijn met een paar hoefjes in het water en langzaam uitbouwen. Degene op de "buffel"moet het werk opknappen, jij moet alleen zorgen dat je pony pal ernaast blijft lopen en verder niet teveel doen.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 11:50

Bedank voor de tips!
Ik zal de volgende bosrit er een paar van proberen ( niet allemaal natuurlijk, dan raakt m'n pony gefrustreert Haha! )

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 11:53

heb ook een keer gehad, toen ik een pony ging kijken om te kopen dat er een plas lag en die sprong er half overheen Was nog een drukke jonge ook, is dus niks geworden, maar dat was wel ff schrikken Haha!

FleurBscht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:15

Nou mijn tip is dus: Blijven proberen!
Das tog een tip Tong uitsteken

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 20:22

ik zit met hetzelfde probleem met plassen en afspuiten geen probleem maar een meertje is egt zow eng met al die enge goudvisjes Tong uitsteken

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 20:29

Zet haar benen stap voor stap(til ze op en zet ze vooruit,maar pas wel op dat ze niet weerterug gaat staan, ook altijd zorgen dat er genoeg mensen bereid zijn om te helpen) dichterbij het water. Alsze in het water staat hevig belonen met wat lekkers, laat haar ook een wat zien/drinken zodat ze weet dat het niet eng is. Anders kun je water tegen haar benen(en mond eventueel) aan "strooien" oid.
Vind ze afspoelen met de slang ook eng? Als ze dat ook eng vind, probeer haar dan eens daaraan te wennen, dan komt het vanzelf wel, en was het ook warm genoeg? Veel pony's gaan niet omdat ze het te koud vinden, maar dat lijkt mij niet het probleem hier. Probeer het haar/hem te laten zien als een soort spelletje, erin, eruit, lekkers. Erin, eruit, lekkers enz..
Veel succes! OK dan! *Sorry voor dit lange verhaal Bloos Haha! *

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 13:24

Onyx schreef:
Zet haar benen stap voor stap(til ze op en zet ze vooruit,maar pas wel op dat ze niet weerterug gaat staan, ook altijd zorgen dat er genoeg mensen bereid zijn om te helpen) dichterbij het water. Alsze in het water staat hevig belonen met wat lekkers, laat haar ook een wat zien/drinken zodat ze weet dat het niet eng is. Anders kun je water tegen haar benen(en mond eventueel) aan "strooien" oid.
Vind ze afspoelen met de slang ook eng? Als ze dat ook eng vind, probeer haar dan eens daaraan te wennen, dan komt het vanzelf wel, en was het ook warm genoeg? Veel pony's gaan niet omdat ze het te koud vinden, maar dat lijkt mij niet het probleem hier. Probeer het haar/hem te laten zien als een soort spelletje, erin, eruit, lekkers. Erin, eruit, lekkers enz..
Veel succes! OK dan! *Sorry voor dit lange verhaal Bloos Haha! *

Tja, ik zal proberen wat me wel een goed idee lijkt, maar niet alles tegelijk Knipoog
Het lijkt mij dat ik nu genoeg tips heb verzameld, dus van mijn part mag dit topic op slot.

En ohja: ze is absoluut niet (meer) bang voor de waterslang, ik kan ook gewoon een emmer water over dr heen gooien, ook als ze los staat Knipoog

toen ik dr net had was dat wel anders Haha!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 16:21

Ze kunnen de diepte niet inschatten! Die van mij gaat er wel in, maar ik merk dat als het water troebel is en ze de bodem niet ziet ze er veel moeilijker ingaat.Bij mij gaat ze er schuin ook makkelijker in als dat ik haar recht voor het meer zet.Succes OK dan!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 18:44

Heb ik zondag ook geprobeerd, alleen er lag dus een stukje droog. Gewoon lange teugel, en drijven, alleen maar drijven. Er lag dus een soort zandbank, en ik maar drijven, ander paardje ervoor.. Uiteindelijk in denderende galop door het water, maar aan het eind stond ze er gewoon in, lekker te maaien met d'r been. Echt zorgen dat ze land ziet waar ze heen kan gaan!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 18:49

Ik zie dat het water in dat meertje vrij troebel is. Paarden vinden het vaak eng om het water in te gaan als ze de bodem niet meer kunnen zien. Ze weten dan niet hoe diep het is (en of er geen grote stokken en krokodillen in zitten).

Verder vinden veel paarden het eng als je recht op het water af komt rijden. Als je evenwijdig aan het water rijdt en dan langzaam maar zeker schuin naar het water toe rijdt is het vaak al minder eng. Desnoods rij je dmv een pasje wijken met een voetje het water in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 19:26

Shiloh schreef:
Bij een paard dat ECHT het water niet inwil, NO WAY dat dit werkt! Als je op je paard zit heeft je paard veel minder vertrouwen in je als dat je ernaast staat... daarom werkt de volgende methode wel, want het is ook belangrijk dat je niet gaat trekken, maar bij je paard blijft....

Skip durfde er vorige zomer ook absoluut niet het water in. Heb een paar keer erg lang bij het water gestaan, maar no way dat ze erin ging!

.....

de manier die jij beschrijft helpt bij mijn paardje ook niet hoor en geloof me, ik had alles geprobeerd!
Uiteindelijk is het me met veel lief vragen wel gelukt, twee voetjes.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 20:29

Apple schreef:
Ik zie dat het water in dat meertje vrij troebel is. Paarden vinden het vaak eng om het water in te gaan als ze de bodem niet meer kunnen zien. Ze weten dan niet hoe diep het is (en of er geen grote stokken en krokodillen in zitten).

Verder vinden veel paarden het eng als je recht op het water af komt rijden. Als je evenwijdig aan het water rijdt en dan langzaam maar zeker schuin naar het water toe rijdt is het vaak al minder eng. Desnoods rij je dmv een pasje wijken met een voetje het water in.

Ja idd, het water is erg troebel, en ja ik weet ook dat dat 1 van de vele redenen is, waarom ze er niet in gaat Knipoog

Ik heb ook veel rondjes om het meertje heen gereden, maar alles tevergeefs, maar ja et is niet zo heel belangerijk, en als ze het ECHT niet wilt, nou dan laat ik het maar zo hoor.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 17:01

Omdat ze geen diepte kunnen schatten, zou je eens kunnen proberen om je paard te laten ruiken (jij ernaast) Meestal zetten paarden wel een voetje int water.

Jady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 17:05

Ik ken het dillema.....
Maar ik houd vol en met geduld kom ik er ooit wel Haha!