Wat is er nou precies verkeerd aan 'te rond lopen'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:12

Marloez schreef:
Zoals op het derde paardje, zo loopt mijn pony meestal.. Bloos!
Maar wel handig die tip Haha!

wat ik op de foto zag loopt ie wat voorover Knipoog

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:41

Milkaatjuh schreef:
Sily jij zei dat als je paard te diep loopt hij de achterhand niet gebruikt..
Dat klopt niet helemaal. Ik had ooit een verzorgpony die deed dat ook (te diep lopen) Maar die bleef de achterhand gewoon gebruiken hoor!! Knipoog

Nee ik zei dat dit paard op de foto te diep loopt, naar voren kukelt en de achterhand niet gebruikt.
En dat nageefelijk rijden van achteren moet komen, zie nergens staan dat een paard wat te diep loopt standaard zijn achterhand niet gebruikt, of lees ik nou over mijn eigen zin heen Verward

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:58

Ooooh!! hahah Sorry verkeerd begrepen

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 17:30

Vandaag ging ze zich heel erg uitsloven met het rijden (en dat met het warme weer Haha! ) En ze hield haar hoofd weer te rond, en haar rug ook, maar haar achterhand zat er echt heel goed onder, het reed heel relaxt! Lachen Maar ik weet niet of het goed is. Je ziet vaak dat springpaarden die tussen de hindernissen galopperen ook zo gaan.

ViTaMiEnTjUh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:41

Marloez schreef:
Ze loopt wel ontspannen zo, ze schuimt ook vaak dan.
Alleen wil ik dat ze wat meer ass-spieren krijgt snap je??
Haar borst was eerst altiijd heel smal en nu lijktie op die van een haf, dus ik wil haar meer op de achterhand laten lopen Lachen

een haflinger borst???? zo breed is haar bort tog nie whahahaha *LOL* Bloos!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 01:04

Gebruik de zoekfunctie, want er zijn al hele lange discussies geweest over waarom te rond lopen, achter de loodlijn lopen en LDR al dan niet slecht is.
In jouw geval is het zeker niet goed, want jij kan de houding van je paard niet beinvloeden (je geeft aan dat als je de achterkant actiever maakt er geen reactie in de hoofdhouding komt).
Zo'n houding brengt het gewicht van het paard eerder en meer op de voorhand. Vaak betekend het dat het hoofd door de ruiter naar beneden is gedwongen en daar ook wordt gehouden, paard is hierbij vaak zwaar op de hand (gebruikt het als 5e been) of juist achter de teugel.
Ook beperkt een hoofdhouding achter de loodlijn het blikveld van het paard, in extreme gevallen zo erg dat ie alleen de grond direct voor z'n voeten kan zien. Dit maakt het paard 100% afhankelijk van de hulpen van de ruiter en wordt daarom vaak ge-/mis-bruikt om "levendige" paarden te "onderwerpen".
In de dressuur is het officieel de bedoeling dat in elk opleidingsstadium de neus VOOR de loodlijn wordt gehouden. Dit is de 'natuurlijke houding' die ik in mijn onderschrift bedoel.
Ergens anders heb ik een uitgebreide uitleg gegeven over de logica en het rijtechnische effect van al dan niet achter de loodlijn rijden. Hier komt dat lange verhaal nog eens:
Ikzelf schreef:
Nou, dit wordt een wat lang stukje, dus ik hoop dat jullie de moeite willen nemen om het helemaal te volgen (bedenk: jij leest het veel sneller dan dat ik het schreef!)
Ik wil hier iets verduidelijken met wat ik bedoel met het los hangende hoofd en wat daar het grote voordeel van is met het rijden en waarom je alleen zo een echte lichte aanleuning (voor ruiter EN paard) kan verwachten.Ik concentreer hier voornamelijk op de voorkant, omdat we allemaal wel weten dat het paard van achteren actief moet zijn.
De klassieke rijkunst en FEI hebben niet zomaar de "neus voor de loodlijn" regel verzonnen omdat men het wel mooi vond staan. Er is een functionele rede. Zoals ik al eerder zei, zal een los hangend paardenhoofd (bijv bij een in de zon dommelend paard, standje centebak) altijd de neus iets voor de loodlijn hebben. Waarom? Omdat het in die houding in evenwicht hangt op het draaipunt, welke de verbinding naar de halswervels maakt. Een mens op handen en voeten die z'n hoofd laat hangen, hangt met de kin op de borst, door de andere aanhechting en volledig andere gewichtsverdeling van het hoofd.
Voor een meer passende vergelijking: Steek je arm opzij, en laat vervolgens je onderarm vanuit je elleboog losjes naar beneden bungelen.Je onderarm zal even wat pendelen en dan in z'n evenwichts positie eindigen: Loodrecht naar beneden. De onderarm speelt even voor paardehoofd (met dit verschil dat het paardehoofd in z'n evenwichts positie met de neus iets voor de loodlijn zit). De onderarm is met weinig moeite weg te duwen en bij loslaten pendelt ie weer naar z'n evenwichts positie: Dit kost geen kracht.Opmerkelijk is het, dat als er spieren aan de hand-kant van het elleboogscharnier worden aangespannen (druk je middelvinger en duim tegen elkaar) de onderarm niet meer zo los hangt: Hetzelfde is het geval als het paard z'n tanden op elkaar zet (vasthoud in de mond). Dit verteld je dus dat je niet aan de hoofdhouding alleen kunt afleiden of het hoofd ontspannen afhangt. Spieren die zich aanspannen aan de andere kant van de elleboog, hebben veel minder, tot geen effect op het pendelen en dus de losheid van de verbinding.Als je gaat rennen met je arm zo, dan bungelt ie losjes en makkelijk mee met de bewegingen, zonder dat dit enige extra energie kost. Alle energie kan voor de voortbeweging benut worden (het omhoog houden van de bovenarm merk je wel op den duur).
Breng je nu je onderarm wat meer naar je lichaam toe en hou je hem in die hoek, dan pendelt de onderarm niet meer en is de verbinding dus niet meer los. Je kan de onderarm daar "uit zichzelf" laten zitten, of met je andere hand daar houden. Om daar "uit zichzelf" te blijven, moet de arm spieren inzetten, die ie daarvoor niet nodig had. Er wordt dus energie ingezet, puur om de houding te handhaven. Zelfde effect als je de onderarm van je lichaam af in positie houdt.
Nu gaan we verbinding nemen met de hand, bijv via een touwtje. Hangt de arm los af, dan kunnen wij een heel licht contact met het touwtje aannemen. Met een minieme hulp (knijpje) voel je niet alleen het touwtje in je hand, maar je ziet de onderarm ook al bewegen (de hulp komt ook mechanisch door). In zo'n geval kan het gewicht van de teugel genoeg zijn om aanleuning te geven: dit gewicht houd de onderarm dan IETS achter z'n evenwichtspunt (arm dus IETS achter de loodlijn; paardehoofd zal de loodlijn IETS dichter naderen), waardoor subtiele teugelhulpen in beide richtingen een effect geven. In dit geval hebben zowel ruiter als paard een plezierige lichte aanleuning: als de ruiter iets geeft, volgt de mond automatisch naar voren, vraagt de hand iets, volgt ie even makkelijk weer terug. Dit omschrijft naar mijn mening, de losheid in de aanleuning die van Loon in dat artikel van SP bedoelt.
Breng je onderarm weer in een hoek, laat 'm zichzelf weer dragen. Je kan nu een even zo licht contact creeren en ook nu voel je een kneepje in je hand doorkomen. Echter, het resulteerd niet automatisch in een beweging, omdat diezelfde losheid er niet is. Dit komt overeen met het achter de loodlijn gevraagde paardehoofd, dat het paard vervolgens zelf daar houdt. De ruiter krijgt geen gewicht in de hand en kan daarmee een lichte aanleuning krijgen. Het PAARD echter moet moeite doen om het hoofd in die positie te houden en nog meer moeite om de hand soepel te kunnen blijven volgen, want door het gemis aan losheid gaat dit niet meer automatisch, maar moet ie de bewegingen coordineren met z'n spieren.
Met de lichte aanleuning voor ruiter EN paard, stelt het paard zich wat kwetsbaar op: Mocht de ruiter een fikse ruk in de mond geven, dan komt dat zwaar aan! De ruiter heeft dus een goede handvoering nodig om het paard het vertrouwen te geven dat ie nodig heeft om zich zo kwetsbaar op te stellen. Een goede handvoering is er dus een die stil staat ten opzichte van de mond. Een vastgezette hand laat het 'losse' hoofd met elke stap tegen het bit aan botsen en een onrustige hand beweegt het hoofd alle kanten uit. Als reactie hierop zal het paard z'n spieren inzetten om de klappen te dempen: weg is de lichte aanleuning.
Met het achter de loodlijn geplaatste hoofd gebruikt het paard de spieren al en dempt zo de (evt) klappen van een mindere handvoering. Het hoofd hangt echter niet ontspannen af en er wordt onnodig energie verspilt met het op een plaats houden van het hoofd. Het evenwicht is echter wat minder fragiel en zal dus minder snel verstoord worden.
Bovenstaande zal duidelijk moeten maken waarom de FEI de neus graag voor de loodlijn ziet: Omdat men een losse aanleuning van ruiter EN paard wilt zien, omdat het wederzijdse vertrouwen en de kunde van de ruiter getoont dienen te worden. Zoals van Loon al zegt, is zelfs neus op de loodlijn (toegestaan na aanpassing FEI regels) al teveel.
Ook kan je eruit afleiden waarom veel mensen hun heil achter de loodlijn zoeken: Het is voor de ruiter eenvoudiger om daar een constant licht contact te behouden.
Het kan natuurlijk nuttig zijn om tijdelijk, kort achter de loodlijn te werken (bijv. bij enorm concentratie gebrek van het paard), maar het streven moet altijd weer naar die wederzijdse lichtheid gaan.
Ook verklaard het misschien wat van het grote succes van de "achter de loodlijn rijders": zij tonen hiermee een stabielere aanleuning in de ring. Dat oogt dan gecontroleerd, en wint het van de fragielere balans van de "voor de loodlijn rijders", maar getuigd van een minder harmonische samenwerking.
Dit is dus mijn beredeneerde 'view' op dit geheel. Ik ben benieuwd wat jullie van deze redenatie vinden!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:01

Omdat je dan een paard hebt wat niet in balans loopt en onnodig kans op blessures krijgt

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:02

hier ben ik het dus niet mee eens en wel om de volgende reden: ik vind het onlogisch om een paard zijn hoofd-hals houding zo natuurlijk mogelijk te houden terwijl je als ruiter door je eigen gewicht de natuurlijke balans van de rest van het lijf verstoort. van nature heeft een paard zijn gewicht niet op de achterhand. ik heb nog nooit een paard dat in de wei liep met zijn neus voor de loodlijn ontspannen van achteruit aan zien draven.
nog afgezien daarvan zie ik mijn paard in de natuur ook niet zijn hals zo kort maken als ik GP ruiters zie rijden.
ik ben het ermee eens dat de aanleuning los moet zijn, dat het paard zijn eigen hoofd moet dragen, maar niet op de manier die jij zegt.

ik vindt het onzin om uit te gaan van de natuurlijke houding van een paard als je iets volstrekt onnatuurlijks van hem verlangt met rijden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:18

Is het dan wel logisch om een houding te vragen die het paard NOG meer op de voorhand brengt? Nee.
De ruiter draagt bij aan extra gewicht op de voorhand. Een goede ruiter streeft er echter naar om in een dusdanige positie en balans te zitten, dat hij de balans van het paard zo min mogelijk verstoord. Door de hals te verkorten (neus achter loodlijn) maak je het paard z'n balans nog moeilijker.
De aanleuning kan alleen los zijn in de natuurlijke houding, zoals ik heb uitgelegd. Achter de loodlijn heb jij een vals gevoel van losheid. Als in die houding het paard los in de hand is, moet het mbv z'n onderhalsspieren het hoofd dus in die houding houden. Dit is dus het stimuleren van verkeerd spiergebruik. Het hoofd kan achter de loodlijn gehouden worden door de ruiter of door de verkeerde spieren van het paard.
Voor een uitgebreide uitleg over het waarom het niet goed is om achter de loodlijn te rijden kan ik jullie nog naar onderstaande (engelstalige) goed geillustreerde site verwijzen:
http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkur/rollkur.php

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:26

QQQQ schreef:
Is het dan wel logisch om een houding te vragen die het paard NOG meer op de voorhand brengt? Nee.

het is een houding waarmee de kans groter is dat het paard op zijn voorhand loopt; maar als je het goed doet en zijn achterbeen actief houdt, rek je juist zijn rug er meer mee op en wordt hij extra los. het is niet zo dat paarden die dieper lopen alleen maar meer op de voorhand kunnen gaan lopen.
aan de andere hand houdt naar mijn idee het paard voor de loodlijn laten lopen het risico in dat het paard niet echt nageeflijk is en zijn rug niet goed gebruikt en op die manier ook zijn achterbeen niet.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:50

Voor de loodlijn kan een paard net zo goed niet nageeflijk zijn als daarachter.
Met voorwaarts-neerwaarts rijden rek je de rug meer op. Door 'm rond te maken belast je enkel het nekgebied meer. Ook vwnw moet met verbinding en dus aanleuning gebeuren en met het activeren van de achterhand. Ook vwnw brengt het gewicht meer op de voorhand en moet dus niet heel lang volgehouden worden, maar moet gezien worden als een opwarm en/of stretch fase van de training.
De diep en rond houding kan niet veel kwaad als ie slechts kort wordt opgezocht, maar velen rijden alle oefeningen (t/m piaffe & passage aan toe) op die manier. Dan kan het wel kwaad, want dan belast je de voorhand meer en ontlast je de achterhand, waardoor deze wellicht super actief LIJKT, maar niet werkelijk veel doet.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 11:22

Het is niet zo dat mijn paard altijd te rond loopt. Zo tussendoor doet ze dat nogaleens, en dan voel ik echt heel erg dat al het gewicht op de voorhand geplaatst word. Als ik met sporen rijd, loopt ze een stuk beter, ook ontspannerder. Met zweep gaat het helemaal mis, dan crosst ze teveel. Maar terwijl ik juist met de zwee, als ik een zacht tikje op har kont geef, dan doet ze haar achterhand er mooi onder!
Maar ik rijd niet graag met sporen, niet dat ik me benen niet stil kan houden hoor Knipoog dat kan ik prima haha, maar ik heb gewoon een hekel aan die dingen. Lachen
Maar bedankt voor al je uitgebreide reacties QQQQ!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 11:45

QQQQ schreef:
Voor de loodlijn kan een paard net zo goed niet nageeflijk zijn als daarachter.
Met voorwaarts-neerwaarts rijden rek je de rug meer op. Door 'm rond te maken belast je enkel het nekgebied meer. Ook vwnw moet met verbinding en dus aanleuning gebeuren en met het activeren van de achterhand. Ook vwnw brengt het gewicht meer op de voorhand en moet dus niet heel lang volgehouden worden, maar moet gezien worden als een opwarm en/of stretch fase van de training.
De diep en rond houding kan niet veel kwaad als ie slechts kort wordt opgezocht, maar velen rijden alle oefeningen (t/m piaffe & passage aan toe) op die manier. Dan kan het wel kwaad, want dan belast je de voorhand meer en ontlast je de achterhand, waardoor deze wellicht super actief LIJKT, maar niet werkelijk veel doet.

ik wil ook niet zeggen dat je hem alleen maar diep en rond moet rijden.. dat zou een beetje clueloos zijn aangezien je dan op wedstrijd je paard opeens heel anders gaat rijden. ik blijf er wel bij dat het met vwnw makkelijker is om zijn ruggebruik te bewaren.

volgende link is overgenomen uit een hoefslag van een tijdje terug. het is een stuk van fysiotherapeuthe solange schrijer en legt veel beter uit wat ik bedoel dan ik kan
met name het AX-binnenkomen paard Haha!

http://home.student.utwente.nl/l.l.vanderleeden/paard_met_rugpijn_moet_buik_inhouden.doc

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 12:23

Q: heb net het LDR topic een stukje doorgelezen wat je startte toen je hier kwam en zag dat solange toen ook al werd gequote Haha!
ik hou het erop dat we hierover gewoon van mening verschillen...

even offtopic: mijn paard heeft vergroeiingen in zijn rug heeft en was duidelijk unhappy in de periode waarin dat zich ontwikkelde en ik ermee doorreed. ik kan me niet voorstellen dat hij nu vergroeiingen in zijn nek aan het ontwikkelen zou zijn door mijn LDR rijden en daarbij zo vrolijk blijft Lachen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:04

Jade schreef:
ik wil ook niet zeggen dat je hem alleen maar diep en rond moet rijden.. dat zou een beetje clueloos zijn aangezien je dan op wedstrijd je paard opeens heel anders gaat rijden. ik blijf er wel bij dat het met vwnw makkelijker is om zijn ruggebruik te bewaren.

VWNW is met behoud van neus voor de loodlijn !
Dat Solange verhaal over buikspieren is uitgebreid gesproken in de afgesplitste discussie van dat eerste topic van mij. Meningen daarover blijven ongetwijfeld verschillen, maar ik blijf erbij dat het rond instellen van het paard niet vergelijkbaar is met het doen van 'crunches' bij de mens. Buikspieren die bij het paard van belang zijn voor het rug en achterbeen gebruik zijn niet dezelfde die wij mensen met crunches trainen. De gebruikte buikspieren laten zich prima trainen met een houding voor de loodlijn, namelijk deze worden getraint door goed achterbeen gebruik. Een hoofdhouding achter de loodlijn draagt daar niets aan bij (da's mijn mening na heeeeele lange discussies !)
Uit de discussie kwam -naar mijn mening- dat de houding wellicht iets bijdraagt in het sneller trainen van bepaalde halsspieren die nodig zijn voor oprichting. Sneller, door de zwaardere belasting. "Normale" klassieke training traint dit ook, misschien duurt het iets langer (maar niet veel in goede handen). Er zit echter een berg nadelen aan het achter de loodlijn rijden (verkeerd spiergebruik, psychisch effect en het effect op het overbelasten van de nek, daar zijn we niet echt uitgekomen), waar mijnsinziens de voordelen niet tegen opwegen.
De voordelen die er zijn, zijn hooguit voordelig voor de ruiter (tijdwinst), niet voor het paard. De nadelen krijgt het paard volledig op z'n bord (en da's NIET eerlijk! Zij zijn groot en ik is klein! )

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:20

QQQQ"]
Dat Solange verhaal over buikspieren is uitgebreid gesproken in de afgesplitste discussie van dat eerste topic van mij.
[/quote] betekent niet dat het niet meer van toepassing is Knipoog

[quote="QQQ"]
Buikspieren die bij het paard van belang zijn voor het rug en achterbeen gebruik zijn niet dezelfde die wij mensen met crunches trainen. De gebruikte buikspieren laten zich prima trainen met een houding voor de loodlijn, namelijk deze worden getraint door goed achterbeen gebruik. Een hoofdhouding achter de loodlijn draagt daar niets aan bij (da's mijn mening na heeeeele lange discussies !)
[/quote] Dit laat ik liever beoordelen door een fysiotherapeute; het zou haar beroep moeten zijn.

[quote="QQQ schreef:
Uit de discussie kwam -naar mijn mening- dat de houding wellicht iets bijdraagt in het sneller trainen van bepaalde halsspieren die nodig zijn voor oprichting. Sneller, door de zwaardere belasting. "Normale" klassieke training traint dit ook, misschien duurt het iets langer (maar niet veel in goede handen). Er zit echter een berg nadelen aan het achter de loodlijn rijden (verkeerd spiergebruik, psychisch effect en het effect op het overbelasten van de nek, daar zijn we niet echt uitgekomen), waar mijnsinziens de voordelen niet tegen opwegen.
De voordelen die er zijn, zijn hooguit voordelig voor de ruiter (tijdwinst), niet voor het paard. De nadelen krijgt het paard volledig op z'n bord.
dat zijn de voor- en nadelen zoals jij ze ziet. als ik spiergebruik aan een fysiotherapeute haar onderzoek overlaat, blijven als nadelen over het psychisch effect en het effect op het overbelasten van de nek.
je zegt zelf dat jullie niet uit het laatste zijn gekomen, en eerlijk gezegd vind ik mijn paard erg vrolijk onder mijn LDR, dus dan vraag ik me af wat het negatieve psychische aspect is.

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:46

Marloez schreef:
Zoals op het derde paardje, zo loopt mijn pony meestal.. Bloos!
Maar wel handig die tip Haha!
Afbeelding

Even weer teru op Marloez haar pony...
Is het niet zo dat zij weliswaar haar hoofd/nek houdt als op het derde plaatje, maar haar rug als op het tweede plaatje? Dat zou ook die enorme borstspieren (haflingerborst Haha! ) verklaren...

Overigens heb ik er weinig verstand van, dus pin je er niet op vast, ik spui ook alleen mijn gedachten...[/img]

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:48

miepmiep schreef:
Even weer teru op Marloez haar pony...
Is het niet zo dat zij weliswaar haar hoofd/nek houdt als op het derde plaatje, maar haar rug als op het tweede plaatje? Dat zou ook die enorme borstspieren (haflingerborst Haha! ) verklaren...

Overigens heb ik er weinig verstand van, dus pin je er niet op vast, ik spui ook alleen mijn gedachten...[/img]

wat ik van de foto kan zien. ja Lachen

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 16:52

nee dat is niet waar hoor.
Ze houd haar rug eerder bol dan hol Knipoog
Welnu, ze heeft wel 'n wat doorgezakte rug, maar dat had ze al toen ik haar kocht
Maar ik merk wel heel erg als ze zo rond loopt dat ze haar rug heel goed gebruikt

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:55

Dat onderzoek van de fysio is ook door haar 'peers' niet met open armen ontvangen. Uit professionele hoek zijn er genoeg commentaren op dit onderzoek geuit. "De fysiotherapie" en "de geneeskunde" zijn het er dus niet onverdeeld over eens. Net zomin als men het onverdeeld eens is over het overbelasten van de nek.
Het psychische aspect heb ik al aangehaald en ook op de site van Theresa staat daar nog het een en ander over. Je DWINGT een paard hiermee tot overgave. Sommige paarden kunnen daar tegen, anderen exploderen en worden levensgevaarlijk, andere kwijnen weg en krijgen maagzweren en dat soort zaken.
De FEI regelementen zijn niet voor niets opgezet zoals ze zijn en achter de loodlijn mag een paard volgens die regelementen (handleiding) niet lopen. Veel LDR ruiters zijn op wedstrijden niet in staat om de neus voor, of ook maar OP de loodlijn te rijden, zelfs niet bij het uitstrekken(!). Helaas wordt dit te weinig door de jury bestraft.
Veel LDR ruiters weten ook niet eens hoe een paard die op of voor de loodlijn loopt eruit ziet. Dan wordt er een foto getoond waar het paard niet zo erg in de krul loopt en daar wordt dan bij beweert dat ie op de loodlijn loopt. Meestal zit ie er dan gewoon nog achter Rolleyes . Ik vind dat triest.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:31

QQQQ schreef:
Dat onderzoek van de fysio is ook door haar 'peers' niet met open armen ontvangen.

net zoals het artikel van theresa niet erg onderbouwd of goed ontvangen wordt. er is geen enkel wetenschappelijk artikel wat niet 100% bewezen kan worden dat aan alle kanten positief ontvangen wordt.
niet aanvallend bedoeld, maar waarom hebben de "klassiek" getrainde paarden van de spaanse rijschool zo'n gespierde onderhals als die ontspannen is in de training? en zo'n hoekig kontje?
en waarom zie ik geen verschil in bespiering tussen LDR en klassiek getrainde paarden? [edit]op de site van theresa[/edit]

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:49

ik heb even naar de berichten gekeken ik ben het helemaal een met silly *LOL* owh ja ik wou nog ff zeggen dat je een mooie pony hebt Haha!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:03

Je paard moet wel een beetje rond lopen want anders kom je de hoeken nooit door. Maar te rond is ook niet goed want dan rij je steeds maar op de volte en dat geeft overbelasting.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:44

Dat is niet het rond wat hier wordt bedoeld Abacab
Jade: Ik denk dat jij een wat zware hals van het lipizaner ras verward met het hebben van een onderhals
Als jij het verschil in bespiering niet ziet tussen LDR en klassiek gereden paarden, dan is dat misschien een tekortkoming van jou Verward (ook niet aanvallend bedoeld overigens Knipoog ). Zeker is er een verschil te zien in manier van gaan, maar omdat tegenwoordig meer waarde wordt verbonden aan het op de mm nauwkeurig kunnen rondsturen dan aan een harmonisch geheel, wordt dat verschil vooral op wedstrijden meestal in het nadeel van de klassieke ruiter beoordeeld.
Het verhaal van Theresa is overigens geen wetenschappelijk artikel, maar een goed doordacht verhaal met zeer duidelijke uitleg over haar standpunt. Daarnaast laat ze ook nog voorstanders van LDR aan het woord. HAAR standpunt maakt ze wel duidelijk. De meeste argumenten die ze geeft vind ik goed onderbouwd, en ik heb ze nog niet met redelijke tegen argumenten weerlegd gezien

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:14

QQQQ schreef:
Jade: Ik denk dat jij een wat zware hals van het lipizaner ras verward met het hebben van een onderhals
Als jij het verschil in bespiering niet ziet tussen LDR en klassiek gereden paarden, dan is dat misschien een tekortkoming van jou Verward

bij de spaanse rijschool zag ik hele dikke speknekken, een flinke kap erop (wat ik als rastypische eigenschap zie) een ondernek die naar mijn idee qua bespiering niet in verhouding was met de bespiering van de bovenlijn en een slecht bespierde achterhand. zelfs als de onderhals ook een rastypische eigenschap zou zijn verklaart dat niet de slecht bespierde achterhand. misschien ben je zo'n voorstander van klassiek dat je minder kritisch naar alle klassiek getrainde paarden kijkt?
ik zag op de site foto's van paarden met een goed ontwikkelde bovenlijn en achterhand. natuurlijk zag ik ook foto's waarbij het bovenste gedeelte van de nek duidelijk sterker bespierd was dan het driehoekje voor de schoft; net zoals ik paarden in de "ultieme verzameling" zag met een holle rug. (naar mijn idee is het onmogelijk om een paard geheel op het achterbeen te zetten met een bolle rug.) en paarden in piaffe zonder bolling van de rug, zoals ook verteld werd.
de foto's die ik zag van paarden die ik goed vond lopen, zowel klassiek als LDR getraind vond ik weinig vershillen in de bespiering. misschien vind ik gewoon niet zoveel paarden echt goed lopen Verward
die manier van gaan kan ik me iets bij voorstellen, maar ik ben nooit in levende lijven klassiek getrainde paarden tegen gekomen die naar mijn idee een correcte bespiering hadden, dus dat kan ik niet beoordelen Lachen