Gewicht links, paard gaat rechts of links?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:35

Daarom moet je juist met je bovenlijf recht blijven zitten

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:43

gijsenkim schreef:
dat is t m juist......... recht blijven zitten op beide zitbeen knobbels evenveel druk. maar omdat je de de ene heup open moet draaien, de kant op die je gaat, zal je automatisch meer druk krijgen op de zitbeenknobbel van de andere kant...... dit kan je weer een stukje compenseren door vooral met je bovenlijf recht te blijven zitten en alleen je hoofd te draaien naar de kant die je heen gaat

Waarom zou je dat compenseren, want naar mijn idee is juist die druk op die zitbeenknobbel, samen met het been aan die kant, hetgene waar je paard voor wijkt...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:45

maar wijken is dus net iets anders dan door gewicht naar binnen vallen Haha!

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:47

Waar zit hem dat verschil dan in? Scheve mond Dat is dus het punt waar ik mijn hoofd over breek.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:51

als je alle gewicht naar de binnekant doet dan valt je paard naar binnen... wat je wil is dat het paard verder recht blijft dus dat hij wijkt voor de druk van de buitenkant...

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:04

gijsenkim schreef:
als je alle gewicht naar de binnekant doet dan valt je paard naar binnen...

Alle gewicht... Maar dat is toch niet hetzelfde als druk op een zitbeenknobbel? Verward

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:12

nou in die zin heb je wel gelijk, maar er zijn een hele berg mensen die de druk op die zitbeenknobbel bewerkstelligen door hun gewicht op die kan te brengen........... en dan zit je dus in het naar binnen vallen en niet het wijken voor het binnenbeen

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:34

Dus misschien ligt daar wel het verschil; in het herstellen van evenwicht enerzijds en het opzoeken van ruimte anderzijds...

Ik zie geloof ik licht aan het einde van de tunnel Haha! Straks eens horen wat mijn trainer ervan denkt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:35

denk dat daar het verschil ligt Haha! Haha!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:47

Hmmm... eens even kijken hoe ik het vorige week heb geleerd Haha!

Wat AdB theorie, we worden er tegenwoordig toch mee overspoelt op Bokt Haha!

Als mijn paard linksgebogen is, en dus naar binnen valt op de rechterhand (= de kant van zijn moeilijke buiging), moet ik mijn gewicht naar de holle kant, zijnde de linkerkant in dit geval, verplaatsen. Zo compenseer ik dus dat hij naar binnen valt.
Zodra mijn paard recht is en dus niet meer valt hoef ik dit niet meer te doen, en moet ik gewoon weer hulpen toepassen ifv de buiging die ik hebben wil.
Tijdens een appuyement bijvoorbeeld moet ik mijn gewicht verplaatsen naar de kant waarheen ik appuyeer.

Is dit nu tegenstrijdig of niet?

Ik geloof dat ik een beetje verstrikt geraak in de theorie... de praktijk gaat me wat beter af.

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 00:50

Ik heb een tijdje geleden een houding- en zit cursus gevolgd.
Hierin werd uitgelegd dat je je paard dmv je gewicht een wending (naar links) laat maken wanneer je je linkerzitbeenknobbel 'verzwaard'.
Dit zou ervoor zorgen dat de linker rugspieren samentrekken, waardoor het paard plooit en wendt. (Of zoiets - kan iemand dit wat precieser uitleggen?)

Verder heb ik hier ook het boek van Mary Wanless thuis liggen ('Rijden met gevoel').
Als ik het mij goed herinner, staat hierin uitgelegd dat de 'natuurlijke reaktie' van de ruiter op een paard dat naar binnen valt 'het tegengewicht geven naar buiten is'. Maar volgens haar is dit verkeerd, en moet je dus net je heup naar binnen verplaatsen.
Natuurlijk kan zij dit beagrumenteren, alleen kan ik me de preciese uitleg niet meer herinneren Haha! . Ik weet wel nog dat het allemaal zeer logisch en aannemelijk klonk.

Weten jullie wat, ik zoek het op en laat het jullie weten Knipoog .

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 01:21

Okay, ik heb al even een aantal dingen opgezocht en ik denk dat ik de juiste hoofdstukken ondertussen wel gevonden heb.
Alleen, de uitleg is lang en niet zo simpel (vooral over spieren van de mens e.d.).
Aangezien het al redelijk laat is en mn ogen beginnen te 'pikken', zal het voor morgen zijn.

Ik geef al even een korte quote mee:
"In zijn boek 'Basic Training of the Youngh Horse' vergelijkt Reiner Klimke het wenden van een paard met het wenden van een fiets. In beide gevallen moeten de ruiter en haar (stalen) ros de middelpuntvliedende kracht opvangen door naar binnen te leunen in een hoek die past bij de wending. Veel mensen schrikken zich rot bij de gedachte dat het paard naar binnen leunt, maar een lichte mate van overhellen is echt noodzakelijk."
Mary Wanless, Rijden met Gevoel, p.205

Hier wordt dus ook de vergelijking met een fiets gemaakt, maar dan wel helemaal anders Knipoog .

Wordt vervolgd ( Tong uitsteken ).

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:50

SarahJ"]
Ik heb een tijdje geleden een houding- en zit cursus gevolgd.
Hierin werd uitgelegd dat je je paard dmv je gewicht een wending (naar links) laat maken wanneer je je linkerzitbeenknobbel 'verzwaard'.
Dit zou ervoor zorgen dat de linker rugspieren samentrekken, waardoor het paard plooit en wendt. (Of zoiets - kan iemand dit wat precieser uitleggen?)
[/quote]

[quote="Ronja schreef:
Het enige moment waarop je paard naar links gaat door je zit, is als je met je linkerzitbeenknobbel de achterhand naar rechts drijft terwijl de schouder op dezelfde plaats blijft, en je van daaruit voorwaarts rijdt. Je stuurt vanuit de achterhand en houdt de schouder tegen. Dan duw je tóch je paard van binnen naar buiten door je gewicht naar binnen te verplaatsen.

Volgens mij duw je dan met je linker(binnen)zitbeenknobbel de achterhand van het paard naar rechts (buiten) en maaktie daarom een wending naar links. Misschien maakt het ook uit of je paard voor- of achterwielaandrijving heeft Haha!

Citaat:
Als ik het mij goed herinner, staat hierin uitgelegd dat de 'natuurlijke reaktie' van de ruiter op een paard dat naar binnen valt 'het tegengewicht geven naar buiten is'. Maar volgens haar is dit verkeerd, en moet je dus net je heup naar binnen verplaatsen.

Ja volgens mij heeft ze gelijk. Als je tegengewicht geeft naar buiten, herstel je het evenwicht, maar wordt het naar binnenvallen ook niet gecorrigeerd! Als je meekomt naar binnen, breng je het paard uit evenwicht, waarna hij zijn eigen evenwicht weer leert opzoeken (anders gaat hij op zijn muil) en hij het naar binnenvallen ziet als iets wat niet zo gunstig voor hem uitdraait...
Lijkt mij dan hè Haha!

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:56

Idra schreef:
Tijdens een appuyement bijvoorbeeld moet ik mijn gewicht verplaatsen naar de kant waarheen ik appuyeer.

Hmm appuyeren... Als je dan meer druk zet op de zitbeenknobbel aan de kant waar je heengaat (in het geval van appuyeren dus aan de kant waar hij gebogen is) dan is dat misschien wel goed voor de buiging, maar volgens mij houd je hem aan die kant dan wel tegen...
Tegenstrijdig is het volgens mij niet, want je zet wel elke keer je gewicht op de kant waar je paard gebogen is en aan de kant waar hij naartoe moet lopen. Maar voor mijn gevoel zou ik het dus precies andersom doen Haha!