De Wispelaere-hulpen niet versterken maar herhalen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:48

Cassidy schreef:
Als ik mijn paard een aanwijzing geef en daar geen reactie op krijg moet ik toch echt wat harder zijn. Kans is namelijk groot dat ze het de tweede keer ook niet doet, en de derde keer al helemaal niet.

dat denk ik ook
Paarden zijn super cooperatief maar ook wel zo slim om je om de tuin te leiden. Ik denk dat het nodig is om soms een tikkie doortastender door te komen met je hulp. Dat wil niet zeggen da tje grof of ruw wordt maar dat je meer overtuigingskracht gebruikt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:59

Ik denk dat je het moet aanvoelen. Het is niet zwart/wit, het is grijs. Soms is het beter om even af te wachten, een andere keer moet je direct ingrijpen. Imo is dat "het ruitergevoel" wat je in meer of mindere mate van nature al hebt en wat maar deels te ontwikkelen is.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 00:41

Hoi, ik ben ook een leerling van David.
Ben het niet helemaal eens met je citaat uit de Bit, want ook hij maakt gebruik van 'oplopende' hulpen.
Het geheim in zijn eigen rijden zit inderdaad zoals Lovely zegt dat ie perfect zit en heel exact z'n hulpen geeft. Hierdoor zal ie niet vaak in een "hoge versterking" moeten gaan.
Ongeveer zo onderwijst ie het beter voor het been krijgen (= reageren op minimale beenhulpen) van een minder voorwaarts paard:
Citaat:
Maak overgangen stap - halt -stap. Gebruik hiervoor geen teugel en alleen zeer licht been. Terugnemen: maak je naar boven en onderen toe lang (haal eens diep adem, borst naar voren, schouders naar achteren en gebruik je buikspieren om die houding vast te houden (zodat je wel door kan ademen!). Duw je benen iets naar beneden-achter uit). Vertraag de beweging van je paard door je eigen buikbeweging tegen te gaan. Vooruit: hou je kuiten letterlijk van het paard af (moet hier niet trager op worden!). Leg ze vervolgens heel zachtjes aan (klopJE). Geen reactie, dan een kloP. Geen reactie: dan zweep (zie verderop). Krijg je nu een reactie op de actie van je zweep, dan belonen en de hele sequentie nogmaals proberen. Uiteindelijk moet het paard net zo 'electrisch' reageren op het klopJE als ie in het begin op de zweep deed ('schrik'reactie). Consequentie is belangrijk: Altijd de hele sequentie afwerken en na het krijgen van een reactie de benen stil houden. Bij terugval weer benen af, dan weer klopJE etc. Het kuiten af maakt het verschil tussen niet en wel vragen groter en je kan het op een gegevenmoment als 'waarschuwing' inbouwen (dan zal het paard meer gaan werken als je je kuit even snel van het paard AF brengt) Bij geen reactie op een tikje: Ga op zoek naar iets waar ie WEL op reageerd. Tot mijn verbazing reageerde verschillende "zweepdove" paarden wel heel goed op het zwiepgeluid van de zweep. Eventueel neem je hiervoor de zweep andersom (dus recht omhoog, boven het paard). Om attentie te vragen even kort in de lucht zwiepen. Opzij zwiepen of "even laten zien" werkt ook goed.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 09:51

Ik denk dat je hetgeen in de Bit stond als volgt zou moeten interpreteren:
David wil reactie op de KLEINSTE hulp. Komt die er niet, dan gebruikt ie wel de versterkende stappen als in mijn vorige post omschreven. Komt de reactie om actief weg te stappen uit halt bijv. pas bij "stap 3", dan zal ie het paard voor de reactie belonen en weer stilzetten om nogmaals weg te stappen. Net zolang tot de reactie bij stap 1 naar wens is.
In die zin neemt ie dus geen genoegen met een reactie op een sterkere hulp, maar blijft de fijnste hulp net zo lang herhalen totdat daar de gewenste reactie op komt.

jackim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 10:10

QQQQ:
ik snap hem Knipoog
dacht dat het als volgt werd geformuleerd: bij geen reactie de hulp niet versterken maar herhalen.
En daar ontstond mijn twijfels, heb namelijk groot respect voor hem, en vond dit dus eigenlijk een niet logische gedachte van hem.
Maar hij versterkt ze dus wel, maar gaat "net zolang door" tot het paard op de kleinste hulp reageert.

Laurae:
Ik zou heel graag les van hem willen, maar de prijs en het vervoer houden me tegen( heb het allebei niet Knipoog )
over een jaar kan je een PB van me verwachten of er nog een plekje vrij is Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:19

Jackim, veel mensen blijven steeds maar de hulp versterken en proberen nooit meer een stapje terug naar een lichtere hulp. David wil graag benadrukken dat je iedere keer weer moet proberen of het paard begrepen heeft wat de zachte hulp betekent. Als je nooit meer de zachte hulp aanbiedt, zal het paard dat zeker niet gaan begrijpen Haha!.

jackim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 10:37

Rij je 6 jaar paard, vind je nu pas (door lovely,qqqq,laurae etc.) het gouden ei van colombus, de rode draad in het rijden etc. uit Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:41

Hihihi, geintje zeker???

jackim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 10:45

niet helemaal een geintje Bloos , weet uiteraard wel het een en ander van dressuur af, maar was wel zo'n dressuurmiep die bij het niet luisteren naar een hulp, een sterkere hulp gaf, en als mijn paard daar op reageerde ik daar genoegen mee nam. Maar nu gaat er bij mij door jullie een lampje branden. en gaan we 'ala de wispeleare' verder Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:54

Jackim, vergeet dan tijdens het rijden niet om iedere keer weer eerst klein te beginnen, via het stappenplan van Q. Er komt een moment dat je paard zegt 'jajajaja, ik weet het ik weet het' Haha!:

jackim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 11:12

lovely: ja, ben iemand die precies is met hulpen, en vaak teruggaat naar de basis, maar er waren wel eens momenten dat ik bv een overgang niet opnieuw maakte, ook al reageerde die pas bij de 3e hulp. de laatste tijd gebeurt me dat dus bij mijn paard nét wat te veel. en ga dus nu weer preciezer "werken".

edit: Eigenlijk is het dus helemaal niet zo mysterieus, maar gewoon een man met hersens Schijnheilig , een logische rijstijl dus..

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:27

Jammer dat Coevorden zo'n end uit de buurt is. Het lijkt me wel leerzaam om eens les van hem te krijgen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:43

Jackim: Je kan eens in Aalsmeer komen kijken. De 22e komt ie weer langs .
Voor mensen in de buurt van Venlo: Daar 'huist' ie nu en hij geeft ook les bij hem thuis...

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:15

Zijn er plaatsen in de buurt van Arnhem waar hij ook komt. ben erg nieuwgierig naar zijn rijden en lesgeven.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:21

Best kans, maar 'k zou het niet weten.
Hij komt door het hele land, maar ook regelmatig in Washington en Praag Haha! .

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 00:14

David wil eigenlijk dat je heel consequent bent met je rijden. Niet je laten verleiden tot grote of verkeerde hulpen, als je kleine hulpen niet werken. Inderdaad moet je wel consequenties verbinden aan een slechte of geen reactie van je paard. Maar wel zo, dat die uiteindelijk snapt wat je bedoelt. Volgens David snappen een hoop paarden uiteindelijk helemaal niet meer wat de bedoeling is, omdat mensen van hun oorspronkelijke ideeen (en bijbehorende hulpen) afstappen. Niet bewust, maar ze verliezen dat uit het oog. En als de ruiter dat al doet, wat moet het paard dan wel niet? Verward

Neem mij: mijn paard was niet de makkelijkste met nageven. Langzamerhand is mijn remedie van kwaad tot erger gegaan. Ik zat dus al "knedend" op paard. Had dat zelf niet eens meer door! Bloos! Gevolg: ik biceps van hier tot Tokyo en eelt op de handen, mijn paard te arm maar ook verkeerd bespierd. Nu moet je weten, ik heb een Lipizzaner met een hele harde kop! Tijdens de les zag David niet de gewenste reactie op zijn aanwijzingen en wilde Capriva zelf graag rijden. Zelfs David kreeg het gelijk met hem aan de stok en moest hard tegen hard spelen. David accepteerde van meet af aan niet dat Capriva door zijn hand heen liep. Hij zette hem stil en wilde niet eerder voorwaarts dan dat Capriva licht in de hand werd. Hier werd een ware karakterstrijd gevoerd! Scheve mond Capriva ging achterwaarts en reageerde op een gegeven moment ook haast niet meer op het been. Toen moest ook David voor een klein moment zijn ideale lichte hulpen opgeven! Maar zodra er reactie was: belonen! Ach gut Nog zoiets waar hij heel erg op hamert in zo'n situatie: "it's all about communication", je paard moet het ook maar snappen.

Nu zijn we dus heel erg aan de simpele basis aan het werken, die ik dus in sommige opzichten duidelijk uit het oog verloren was. Activeren met been en zit, Puur "omlijsten" (als gips in een mal) met je handen. En dat is heel moeilijk: niet teveel doen met die handen, maar ze zijn wel weer belangrijk voor de eenheid. En dus direct heel duidelijk niet accepteren dat Capriva door mijn handen heen dramt. Duidelijk, maar ook zelfverzekerd zijn. Pfff, wie zei dat paardrijden simpel was?

En ga nu alsjeblief niet allemaal zitten mutsen! "Ja, niet trekken met je handen maar de achterhand activeren met been en zit, dat weet iedereen". Ja, zelfs ik, maar houd die idealen maar eens vast!

David, here we come! Alweer hard aan het oefenen voor de volgende les!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 00:23

Oh, dat zal een knap stukje 'psychologische oorlogvoering' geweest zijn.
Paardrijden is eigenlijk geen krachtsport, dat klopt. Het is alleen heel erg moeilijk om zo zuiver consequent en helder te blijven als dat idealiter zou moeten. David heeft dat talent denk ik wel.

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 15:00

Hoi,

Ik ben Elske. Na jaren zoeken naar een "klassieke" dressuurinstructeur ben ik bij David uitgekomen. Sinds December les ik bij hem en het bevalt nog steeds erg goed. Ik ben begonnen met 1 paard bij hem begonnen en rijdt inmiddels een tweede paard erbij. Bij mijn eerste paard heb ik duidelijk verbetering mogen ervaren. Voorheen moest ik iedere pas drijven om hem netjes voorwaarts te houden. Nu doet hij dat uit zichzelf. Hij is beter gaan nageven en heeft meer spieren gekregen. Mijn tweede paard is net een week of 8 onder het zadel. Hij doet iedere keer goed zijn best tijdens het rijden.
Ik heb David regelmatig zien rijden op zijn eigen paarden en op paarden van vreemden. Het verbaasd mij iedere keer weer dat hij zich zo gemakkelijk kan aanpassen aan het paard. Om hem samen te zien werken met zijn oude grand prix paard Figaro (is een rheinlander geen lusitano) is ook werkelijk een genot. Dat paard is zo ongelooflijk gevoelig op de hulpen, hij is compleet te besturen met zit, houding en benen. Ik zou er, bij wijze van spreken, uren naar kunnen kijken.

Groetjes Elske

jackim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 15:54

Erg leuk( en leerzaam) om reactie's van de leerlingen te lezen. Jammer dat er zo weinig over David bekend is.

QQQQ- het leek me erg leuk, maar kan helaas de 22e niet. Maar ik hou David in de gaten Cool

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:17

David 'doet' het erg goed, dus er zal snel genoeg meer over hem bekend worden
Dinsdag ga ik een dagje bij 'm langs, hem ook eens op z'n eigen paarden bezig zien!
Jackim: Hij komt regelmatig bij ons langs (gemiddeld ongeveer eens in de 3 weken), dus PB me maar af en toe om data te vragen

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:28

Ik denk dat de manier waarop ik les krijg er wel een beetje mee te maken heeft.
Mijn instructrice zegt altijd: iets herhalen vinden we niet erg en willen we zeker doen.
Bijvoorbeeld ik vraag stelling en na een paar passen vervalt deze stelling, dan herhaal ik mijn hulp minimaal. Als de stelling dan weer na een paar passen vervalt herhaal ik het nogmaals. Dit is allemaal geen enkel probleem.
Echter als mijn hulpen niet doorkomen en ik geen reactie krijg dan versterk ik wel mijn hulp.

Dus zolang ik reacties blijf krijgen en dus merk dat mijn paard meewerkt blijf ik heel rustig en herhaal zoveel het mogelijk is. Pas als zij niet meewerkt wordt ik minder vriendelijk Lachen
(Natuurlijk moet ik niet het gevoel krijgen dat ik in de zeik genomen word, want ook dan ben ik minder vriendelijk)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 23:32

QQQQ schreef:
Voor mensen in de buurt van Venlo: Daar 'huist' ie nu en hij geeft ook les bij hem thuis...

Ten tijde van het Bit interview 'huisde' David toch in Breda op de Vloeiweide?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 23:36

Klopft, maar hij is dit jaar verhuist naar net over de grens in duitsland.

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:20

Als iemand nog belangstelling heeft voor lessen van David(wie niet Tong uitsteken ), dan is er nog ruimte in onze groep.

Wij hebben maandelijks les van hem. De locatie ligt dus in Drenthe, Coevorden om precies te zijn. Wil je eerst een keer komen kijken, dan ben je van harte welkom . Vrijdag de 23e alweer!

Stuur maar een PB'tje!

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 08:51

nouhou..... is er dan niemand in gelderland die hij lesgeeft of waar hij wel eens komt...???
En waar woont hij dan in duitsland dan kan ik misschien eens bij hemzelf gaan kijken..

Groetjes joyce