Je schreef onder andere:
Citaat:Gisteren heb ik dan ook wat grondoefeningen gedaan en soms dreigde hij echt om te bijten hoe bozer ik was en hoe meer ik hem een tikje gaf hoe meer hij me uitdaagde en probeerde te bijten.
Dat zie ernaar uit dat je je hebt laten verleiden tot een sla-bijt gevechtje.
Stond je bij die grondoefeningen in een longeerbak? Wat ik zou doen is het paard naar de cirkel sturen en laten lopen. Niet gaan opjagen uit boosheid, maar gewoon lekker door laten draven. Op jouw teken (stap achteruit) mag het paard dan weer naar je toe komen. Dan belonen. Bijt hij weer, weer naar de cirkel sturen.
Wat in het algemeen heel goed helpt is niet te focussen op alles wat er niet goed gaat, maar ook te denken aan de positieve aanmoediging. Als je paard iets goed doet meteen belonen, met de stem of een aaitje over zijn manenkam.
Ikzelf merkte doordat ik steeds blij was met heel normale dingen, mijn paard vanzelf meer zijn best ging doen.
In mijn geval houdt dat dan harmonie in; samen aan dezelfde kant staan.
Wat ook een goede is om je paard voor je te winnen is af en toe eens bedenken wat hij leuk vindt en dat samen te gaan doen. Ik heb bijvoorbeeld een tijd gehad waarin het paard nerveus was, ik nerveus ervan, en overal zagen we spoken.
Om daar uit te komen heb ik - naast goede instructie - regelmatig aan het halstertouwtje lopen grazen met het paard.
Daarbij ging ik dan steeds vertrouwdheidsoefeningen doen; voetjes optillen, overal aanraken, zelf raar met mijn armen zwaaien, een keer een paraplu mee.
Uiteraard bepaalde ik steeds waar hij mocht grazen - dit om subtiel de verhouding wie leidt en wie volgt duidelijk te maken.