Dressuurstage Antoine De Bodt "Montana"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:47

Zwelgje krijgt ook een buiginkje van mij...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:53

Ik wordt hier niet warm van,
ik kan je wel een aantal Bokkers opnoemen waar je ook een week terecht had gekund maar voor minder geld en waar je veel meer van had opgestoken.

Marengo_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:59

Ik was ook op stage bij AdB en het grote probleem van onze combinatie was tempo maken en houden. Verder hadden we problemen met de linkerstelling. Ook bij AdB moet er met de benen en de zit gewerkt worden. Ik heb bijna alleen opmerkingen gehad over mijn benen en zit en niet zo zeer over de positie van mijn handen.

Het enige wat ik weet is dat ik ben thuisgekomen met een paard heb dat heel goed luistert naar het been en op de CORRECTE manier draait, zowel links als recht. Zelf in galop!

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, natuurlijk zijn er mensen die deze problemen op andere manieren aanpakken. Maar ik heb het volgende gezien op een week:

Montana was een paard met een wat onregelmatige gang en slechte buiging en is nu een paard met regelmatige gang en betere buiging geworden.

Ushi is nu in plaats van een borsthappend monster een leuk paard geworden, heel gevoelig voor de hulpen en geen borsthappen meer te bespeuren.

Licor is van een geweldig goed paard verandert naar een nog beter paard, die mooi verzameld gereden wordt nu.

Marengo is van een niet-luisterend-naar-de-hulpen paard met slechte stellingen veranderd naar een klein bommetje bij momenten en met goede buigingen!

We zien wel degelijk resultaat dus, of je nu voor of tegen zijn methode bent.
Laatst bijgewerkt door Marengo_82 op 12-07-04 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:00

Wauw wat loopt ze later lekker ontspannen!
Ik denk dat deze man zeker wel weet wat hij doet.

Wat leuk zeg al die verschillende momenten, Jij erop , aan de longe, Dubbele longe, AdB erop *LOL* erg leuk.
Het paard is zeker niet zo groot of wel ?

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:02

IK heb alleen een vraagje over de handhouding.......
Ik lees dat je (en AdB) het niet uit kunt leggen maar kun je toch proberen het een beetje te verklaren,wat is de achterliggende gedachte en wat maakt het verschil.
Mag ook per PB als het te off topic is......

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 15:19

Dat van die binnenhand iets hoger gebruik ik soms ook, maar het enige dat mij eigenlijk stoort is die lange teugels... Misschien juist omdat ik altijd ook met zo'n lange teugels reed, en dat eindelijk afgeleerd ben?
Maar verder vind ik het er wel beter uit zien(losser, alsof je haar overal kan rijden waar je wil), en al helemaal na de uitleg die ik van jullie allevier gehoord heb.

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 15:22

angelke schreef:
Dat van die binnenhand iets hoger gebruik ik soms ook, maar het enige dat mij eigenlijk stoort is die lange teugels...

Is iets waar wij ons aan de kant ook heel de tijd aan stoorden. Knipoog
Hebben het haar ook regelmatig gezegd, maar is haar gewoonte en zal nog effe duren voor die weg is. Tong uitsteken

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 15:54

Tja, ieder heeft zo zijn gedachte over deze rijstijl he. Maar voor je hier mensen hun methode gaat afkraken kan je het best eens proberen. Want ik vermoed dat er de meeste nog geen les van gehad hebben dus eigenlijk maar gewoon wat naar het beeld zitten te staren en niet naar de rest. Zoals sommige al vertelde was montana heel moeilijk buigbaar op de linkerhand en daar moest dus serieus aan gewerkt worden en dat heeft nu wel heel goed resultaat want mijn paard is ongelooflijk soepel geworden. Dat van die handen, welja kijk ik rij liever met mijn handen hoog en dan niet de kans te hebben dat ik mijn paard in de hand zit te trekken dan mijn handen daar ergens lager en meer in de mond te zitten prutsen.
Antoine is een man die ongelooflijk veel ervaring heeft en dat merk je gewoon tijdens zijn lessen. Voor elk paard appart heeft hij de juiste oplossingen. Ik geef toe dat ik de eerste dagen ook niet echt onder de indruk was van zijn manier maar eenmaal ik het verschil voelde was ik echt super tevreden.
Sjuimpje: wel ik vond het zijn geld dubbel en dik waard
Ik vind persoonlijk mijn teugels nog niet zolang op de foto's hoor. Je had me een paar maand terug eens moeten zien Tong uitsteken

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 15:55

Idere zijn mening inderdaad, en ik ben dus wel degelijk aanwezig geweest bij zijn trainingen en manieren van lesgeven........

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 16:18

Taaclover schreef:
Ben benieuwd wat voor commentaar je op een protocol krijgt als iemand zo in de ring rijdt.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je de hele tijd met je binnenhand zo hoog rijdt, dit is enkel ter correctie. Ik neem aan dat jij bij je training ook niet zo rijdt zoals je in de ring rijdt, of niet soms? Knipoog

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 16:38

jeetje, de 22e foto ziet er niet uit!! ( daar zit die antoine ofzo erop )

Maar verder wel leuke Cheese! hoor Lachen
Laatst bijgewerkt door Chocopasta op 12-07-04 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 16:40

Idra schreef:
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je de hele tijd met je binnenhand zo hoog rijdt, dit is enkel ter correctie. Ik neem aan dat jij bij je training ook niet zo rijdt zoals je in de ring rijdt, of niet soms? Knipoog

Maar wat doe je dan als je in de ring moet corrigeren Verward
Ik kan mijn paard in de proef ook best corrigeren als hij tegen mijn binnenbeen aanvalt of niet nageefelijk is. Valt niet echt op voor de jury maar als jullie in het AdB systeem moeten corrigeren wanneer je paard op een volte wegloopt dan zullen jullie toch die binnenhand moeten gebruiken en ook als jullie paard gaat hangen dan moeten die handen toch de lucht in.
Dus je gaat me niet vertellen dat je deze zaken niet meeneemt in de proef, iedereen moet schakelen in een proef. Liefst zo subtiel mogelijk dat de jury het niet ziet Bloos Cool

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 16:42

Even iets anders. hoe groot is je paard eigenlijk? Met AdB erop is het net een ieniemienie beestje. Haha!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 16:46

Idra schreef:

Euhh, jawel
Ik zou niet weten waarom ik mijn rijstijl tijdens mijn proef zou moeten veranderen.
Dat is nou juist dressuur, verfijnen van je hulpen Knipoog
Mijn pony is zo fijn op de hulpen dat het niet uitmaakt of ik nou thuis aan het trainen ben of op wedstrijd ben.
Op wedstrijd is hij eigenlijk nog feller omdat ik dan sporen om moet.

saartje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 16:47

ik vind ook dat montana op die foto's super loopt hoor Elke!! OK dan!
je kan echt heel veel verbetering zien en super dat ze nu veel beter wendbaar enzo is!!
Ik zou zelf ook graag een cursus bij adb volgen, zeker als je ziet hoezeer die 4mensen door hem geholpen zijn. elk met een ander probleem en al die verschillende problemen zijn opgelost, dus kan je volgens mij niet beweren dat zijn systeem niet goed is of niet zou werken, ik denk echt wel dat die man heel goed weet waar hij mee bezig is, en volgens mij kun je niet oordelen vooraleer je echt een les bij hem gevolgd hebt...!!
dus super hoor elke *LOL*

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 16:52

saartje39 schreef:
ik denk echt wel dat die man heel goed weet waar hij mee bezig is, en volgens mij kun je niet oordelen vooraleer je echt een les bij hem gevolgd hebt...!!

Mag je volgens jou dus wel oordelen als je wel een les gevolgd hebt?
En mag je dan ook zeggen dat je vindt dat hij niet goed bezig is?

saartje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 16:54

ja tuurlijk dat is ieder zijn mening natuurlijk hé!!
ik weet alleen dat er al zeker 4mensen en er zijn er nog veel meer wel heel goed geholpen zijn door zijn lessen.
het is ook wel normaal dat er misschien mensen zijn die het daar helemaal niet mee eens zijn...
maar dat kan je dan pas (denk ik toch) weten wanneer je al les van hem gehad hebt.

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:07

Nog even over die hoge binnenhand: Dat is niet alleen voor het paard maar ZEKER voor de ruiter een hulpmiddel om recht te blijven in een wending: Heel veel ruiters zetten de binnehand juist naar beneden (op bovenbeen of zelfs op knie), en tegelijk de buitenhand omhoog, waardoor ze zichzelf scheef op het paard zetten. De bedoeling is dat ze een wending maken maar door de lage binnenhand en hoge buitenhand gooien ze hun eigen gewicht naar buiten waardoor het paard naar buiten valt (zoekt ruitergewicht op)en over de buitenschouder heen dweilt. Wanneer je je binnenhand wat hoger doet dan de buitenhand, houd je jezelf in het midden van het zadel en kan het paard correcter de wending door. Het is een tussenoplossing! Geen einddoel! Daarna kan je je handen weer op een normale manier houden, of slechts licht binnenhand naar boven. Overigens is AdB lang niet de enige die dit predikt hoor, er zijn veel meer mensen die op de klassieke manier lesgevendie dit zeggen (Ernest van Loon, D. de Wispelaere om er een paar te noemen)

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:09

de theorie van David de Whispelaere is toch echt op geen enkel vlak met die van Antoine te vergelijken hoor!!!

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:12

DAT zeg ik toch ook niet! alleen dat op het punt van die binnenhand meer mensen zijn die daar zo over denken

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:14

punt.......

MyBonfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:15

Er is aan de foto's zeker verbetering te zien zeg! Erg leuk paard heb je. Wat me opviel is dat je elke keer een ander dekje erop hebt liggen!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:16

ik ga ook helemaal met zwelgje mee !!!

leer de mensen liever hoe ze op een fatsoenlijke manier hun paard kunnen corrigeren, deze fouten die je nu op de foto ziet, en die in de proeven zeer zwaar gestrafd worden, moeten dalijjk weer allemaal afgeleerd worden Verward

tegen mij zeiden ze altijd .. tis moeilijker iets AF te leren
dan iets AAN twe leren Knipoog
ben ook stellig van mening dat het nooit anders is ... Knipoog

en ik durf te wedden dat het met de normale wijze net zo goed verbeterd was als deze

maar als jij het naar je zin hebt gehad OK dan!
maar voor het geld je daarvoor kwijt bent
was ik liever op vakantie gegaan Knipoog

Synthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:21

Citaat:
en ik durf te wedden dat het met de normale wijze net zo goed verbeterd was als deze

En wat is dan volgens jou een normale manier???
Dat van die binnenhand maar weer ´es: Dat is zoals ynskje21 schreeef dus al vaak een gewoonte geworden voor de ruiter... dus moet je het afleren, in plaats dat je je paard de schuld geeft dat ie steeds over de buitenschouder valt.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:26

Lijkt me erg leuk om lekker een tijdje zo bezig te zijn met je paardje.
Ik las al wat over die hoge handen, maar hoort daar ook bij dat je lange teugel moet houden.
Ik zelf vind namelijk dat ze wel iets korter mogen. En wat ik al zei las ik al over die handen, maar dan mis ik alsnog dat je armen 1 zijn met de teugels, jij steekt je armen naar voren. Antoine doet ze nog iets naar beneden waardoor je arm de verlening wordt van de teugels.
Snapje Haha!