Rijden lukt helemaal niet meer+depressief paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 12:41

Ik herken veel uit je verhaal.
Zo ben ik al twee en een half jaar aan het tobben.
Nu blijkt dus dat mijn merrie last heeft van Kissing spines wat alles dus verklaarbaar maakt.
Op zich had dat met de behandelingen en fysio goed kunnen komen ware het niet dat ze ook nog eens een headshaker is.
In de bak is ze dus niet meer te rijden.
Vandaag ga ik vor het eerst eens kijken hoe het gaat met een bosritje.

Dus....blijft jou paard deze klachten houden, zou ik er zeker een keer een DA naar laten kijken .
Hoe reageert het paard trouwens als je met je knokkels langs haar ruggengraad gaat?

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 16:48

Wat is Kissing spines juist?
meestal reageert hij niet echt als ik langs z'n ruggegraat ga.

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:58

wij hadden thuis ook een sterrenkijken, eerst is diana_mabel er al 4 jaar mee druk geweest maarhet is haar niet gelukt. via allerlei handelaren is ze bij ons komen staan. 2 jaar actief rijden en bij dressuren altijd met elastieken bijzet rijden, en ja hoor toen werdt ze zo M dress
alleen door allerlei blesures is ze het nu helaas niet meer

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 17:01

maar had jouw paard een gespierde nek?

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:53

Pascaline schreef:
In augustus komt er een paard op training voor enkele maanden dus zal zazou niet meer alleen zijn Lachen

Genieten gaat wel voor een deel, als ik echt rustig wil stappen moet ik naar buiten gaan, in de 'piste' is hij altijd veel minder ontspannen.

thnx voor de tips en als het weer het toelaat ga ik morgen weer stappen maar dan ook acht alleen stappen Lachen

maar, dat paard gaat uiteindelijk ook weer weg, dus moet je nu al beginnen daar een oplossing voor te zoeken.. denk ik Lachen

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:59

Pascaline schreef:
Wat is Kissing spines juist?
meestal reageert hij niet echt als ik langs z'n ruggegraat ga.

ik ben het eens met RK.
ik zou niet meteen een dierenarts erijb halen en fysio heeft ook geen zin want die vinden altijd wel wat.
ik zou het gewoon eerst proberen zoals RK uitlegt Lachen

suc6

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 17:59

We zijn nu zelf wat op zoek naar een pony voor m'n zus maar daar wilden mijn ouders nog mee wachten tot na de verbousingen (binnen 6 maanden)
De wei staat nu ook te huur dus misschien komt er een vast paard te staan, maar we zoeken nog niet echt een huurder ofzo tot na de verbouwingen omdat er niet genoeg stallen zijn voor 2paarden (ze kunnen met 2 in 1 open stal en dat is waarschijnlijk de oplossing voor dat paard dat op traning komt
dus dat blijft idd een baatje een probleem.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:59

danifur schreef:
ik ben het eens met RK.
ik zou niet meteen een dierenarts erijb halen en fysio heeft ook geen zin want die vinden altijd wel wat.
ik zou het gewoon eerst proberen zoals RK uitlegt Lachen

suc6

Tuurlijk eerst proberen.
Maar komt er geen verbetering in, zou ik wel actie ondernemen.
Had ik dat toen ook maar meteen gedaan, dan had het niet zo ver hoeven komen en was het goed te behandelen geweest.
Maar ja.......das achteraf gel*l.
Ik wil alleen waarschuwen omdat ik zelf de ellende gehad heb.
Het is enkel een advies uit eigen ervaring.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 02:37

Nog een aanvulling op detips van RK:

Als jij en aan zijn mond zit en tegelijk vraagt of hij harder wilt zal hij nooit gaan ontspannen en nooit langzamer gaan. Je paard begrijpt simpelweg niet wat je van hem wilt. De ene keer trek je hem hard in zijn mond als hij sneller moet, de andere keer als hij langzamer moet. Hij begrijpt echt het verschil niet tussen het naar beneden dwingen (wat altijd een verkeerde manier is) en het trekken om hem langzamer te krijgen Ik denk dat dat een van de redenen is dat je paard niet reargeerd.

Zoals al gezegd, denk niet aan dat hoofd, ga gewoon lekker met een los teugeltje te rijden en probeer er op te letten dat als je je paard langzamer vraagt, je dit doet zonder je benen aan te leggen en dat je goed rechtop zit. Als je voorover zit zeg je namelijk ook dat hij sneller moet.

Persoonlijk zou ik ook even een tandarts laten komen om te zorgen dat hje zeker weet dat het niet aan zijn mond ligt.

Enne, een paard heeft geen harde mond maar krijgt een harde mond door de handen van zijn ruiter Knipoog

succes met je paardje

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 03:08

ik herken dit ook ja, heb het dan niet zozeer met sterrenkijken, had ik in het begin weleens, dan vertikte hij het gewoon wat te doen, ook al probeerde je hem zo ontspannen te krijgen, deed hij dat, vroeg je wat meer, deed hij t niet meer.. En dan wordt je boos en ga je te ruw doen, net als wat runningkawa zegt, dan moet je ff stoppen want je maakt het anders alleen maar erger... Ga indd maar weer lessen en verder zelf er niet aan prutsen en hem lekker door de rug heen rijden en dan gewoon weer teugels op maat en ophoudingen geven zodat je iig aanleuning hebt! Dan komt de rest vanzelf wel..

ik heb t dus niet hiermee, maar mijne is heel erg lui, daar moet je zoveel aan doen, lees> hem eerst heel hard aanpakken voordat hij loopt zoals er in hem zit, wat me dus nog niet helemaal lukt.. Mijn instructrice dan wel, die mepte m eerst flink en die kan natuurlijk beter rijden dus hij liep daarna als een tierelier Tong uitstekenmaar dat bedoel ik, hij is zo lui gewoon, alleen als je hem helemaal rot mept, dit klinkt heel hard, doe ik ook nooit maar we hebben dat ns 1 keer gedaan doet hij hget pas..

En jij hebt dat met sterrenkijken, je moet hem niet meppen, daar niet van, je weet de oplossing niuet, net zoals ik dat bij mijn luie donder echt af heel vaak met at luie gedoe niet heb Knipoog maar ik bedoel dat je instructrice het misschien beter ziet ofzo,neem les en laat anders je instructrice voelen hoe het is, dat is wat handiger voor haar ook denk k..

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 20:00

Onassa schreef:
Ik herken veel uit je verhaal.
Zo ben ik al twee en een half jaar aan het tobben.
Nu blijkt dus dat mijn merrie last heeft van Kissing spines wat alles dus verklaarbaar maakt.

dito. ik dacht goed les te hebben en mijn veearts zei letterlijk "zweep erover en doorrijden, hij stelt zich gewoon aan".
ik ben van trainer en veearts veranderd.

onassa: die van mij heeft ca. 2 jaar stil gestaan met blessures en er is nog een chip verwijderd, maar hij doet ut weer Clown

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:17

Onassa schreef:
Tuurlijk eerst proberen.
Maar komt er geen verbetering in, zou ik wel actie ondernemen.
Had ik dat toen ook maar meteen gedaan, dan had het niet zo ver hoeven komen en was het goed te behandelen geweest.
Maar ja.......das achteraf gel*l.
Ik wil alleen waarschuwen omdat ik zelf de ellende gehad heb.
Het is enkel een advies uit eigen ervaring.

ja ik snap wat je bedoeld, maar ik bedoel het ook niet rottig ofzo!
maar ik ben zelf helemaal niet op al dat gekwakkel aan je paard.
oke een fysio kan goed zijn, als hij weet wat hij moet behandelen!
maar als jij uit het niks een fysio erbij haalt dan vinden ze toch altijd wel iets waar ze voor terug moeten komen, en jij maar lekker betalen.

maar ik snap wat je bedoeld hoor Haha!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 15:35

Danifur ,ik snap ook heel goed wat ij bedoelt hoor.
In zo'n periode krijg je van iedereen advies wat je het beste kan doen en tja, je probeert toch wat.
Wat ik er dus ook eigenlijk mee wil zeggen is, dat ik de afgelopen jaren door al dat "gekwakkel" uiteindelijk weinig ben opgeschoten en nu dus pas sinds de rontgenfoto's pas weet wat er echt aan de hand is.
Dat zou mijn advies ook zijn......kwakkel niet te lang zelf ,maar laat het goed onderzoeken!

Bellamafia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:14

Je kan best boos worden maar reageer dat dan niet op je pony af okay??Dat verdient het beestje niet ..., tuurlijk kan het soms zijn schuld zijn omdat hij je bv eens in de maling neemt maar jou verhaal lijkt daar niet op....

Ik denk dat je zelf niet al teveel in 1 keer van je pony moet vragen.
Zelf zei je al dat hij sterren liep te kijken... dat is dan 1 punt waar je aan werkt dat je pony nageefelijk loopt ..... hier werk je dan aan totdat je aan het volgende punt toebent... dat zou dan zijn dat je pony nageefelijk loopt in STAP,DRAF EN GALLOP...

Ik denk dus dat je GROTE DOEL .. moet verdelen in kleine doelen en je je pony wat tijd moet gunnen...

En ga nooooit zagen ... dat vind ik zo zielig!!!Zal jij ook vast niet leuk vinden... ik vind dat de enige rede wanneer je mag zagen is als je bv op straat aan de kletter gaat ...

Veel succes met je pony!!!!
Haha!