Buitenrijden: strijd berm/asfalt.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 13:28

Ik dacht altijd dat het heel slecht was om op t asfalt te draven, omdat de hoeven dan snel zouden slijten/brokkelen. (aan jullie reacties te zien valt dat toch mee Bloos )

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:27

Ik laat sayla ook af en toe/ regelmatig op het asfalt lopen al kan ik eigenlijk overal makkelijk in de berm (zeer brede bermen waar ze niet zomaar uit loopt Knipoog )
Ze vind het leuk om over het asfalt te gaan (misschien klinkt het wel leuk voor haar Tong uitsteken ) en ze heeft nog steeds een probleempje met de hoefsmid dus die wil ik echt niet vaker dan absoluut noodzakelijk laten komen Scheve mond .
Say's hoeven blijven juist heel mooi/netjes en hard door deze afwisseling zand/asfalt.

Heb trouwens wel eens in Duitsland op een haflinger gereden die ook niet graag in de berm liep, maar die hoeven waren veel te kort gesleten en liep ze erg gevoelig, elk steentje/oneffenheidje reageerde ze op Scheve mond
dus ik let er wel op dat de hoeven niet (te) kort worden.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 08:03

In de stap loop ik al regelmatig over het asfalt omdat de bermen daar niet breed genoeg zijn en ik niet het risico wil lopen om daar in een sloot te glijden.
Wij rijden gemiddeld maar 1x n de week een echte buitenrit voor de rest stappen we wel regelmatig langs de weg uit.
Ik denk dus dat ik me niet zo'n zorgen hoef te maken...

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:02

Grappig dat het nu alleen nog maar gaat over wel of niet op het asfalt lopen en of dat wel of niet goe dis ed. Het probleem is volgens mij dat je paard niet wil lopen waar jij vertelt dat hij moet lopen. Als jij wil dat je paard in de berm loopt, moe thij in de berm, als hij door een plas moet dan moet hij er ook door en niet er langs ed. Wanneer je je paard natuurlijk laat bekappen en je smit je meegeeft dat je op het asfalt moet stappen is je probleem nog niet opgelost toch? Je paard wil nog steeds niet in de berm en als dat door weet ik wat voor omstandigheden ineens wel moet dan heb je een probleempje...

Toch heel consequent blijven oefenen zou ik zeggen. Je kunt het wel afwisselen met stukjes over het asfalt (om enorme frustraties te voorkomen Lachen ), maar dat moet dan op een moment dat jij aangeeft dat je op het asfalt wil lopen.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 13:34

Haha, dat is helemaal waar NienkeMulder! Je hebt wel gelijk dat we nu het probleem aan het verschuiven zijn.

Ik zat zelf te denken om het als t volgt aan te pakken:
Als ik aan ben gedraaft en ze komt uit de berm, en ik krijg haar niet gelijk terug.. dan een overgang maken terug naar stap, de berm in
en weer aandraven.
Ze draaft graag dus als ze steeds terug moet naar de stap als ze eruit wil piepen, dan heb ik de kans dat ze het zat wordt en uiteindelijk braaf door de berm wil omdat ze dan lekker voorwaarts mag gaan.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:48

Lachen Het probleem is inderdaad niet aangepakt, ik ben gelijk een zijweg ingeslagen omdat de mijne ook niet graag in de bermen draaft. En ik dat zelf, als het gras hoog staat, ook liever niet heb omdat je niet weet of er kuilen zijn.
Maar goed, natuurlijk is het zo dat jìj bepaalt waar er gedraafd wordt maar als je paard dan vaker struikelt geef hem dan niet op z'n donder, dat struikelen heeft dan een oorzaak Knipoog

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 08:24

Flan struikeld nauwelijks buiten hoor, dat was Eileen..
maar als ze zou struikelen geef ik haar daar uiteraard niet voor op haar donder Haha!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:31

Ik bedoelde het ook in het algemeen Knipoog , maar heb het een beetje raar getypt Lachen

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 17:47

Soxje schreef:
Ik bedoelde het ook in het algemeen Knipoog , maar heb het een beetje raar getypt Lachen

Haha, geeft niks hoor... Haha!