Rijden? Opstijgen lukt niet eens!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:00

Sorella schreef:
Korter gaat echt niet, dan trek ik zijn neus door zijn borst heen... Maar hij negeert gewoon het bit en de teugeldruk. En idd als hij dan niet naar voren gaat, dan gaat hij wel naar achteren. Stil staan: ho maar...
Als je aan een teugel trekt kan je onmogelijk zijn hoofd door zijn borst trekken, dan doe je het dus nei tgoed. Het hoofd moet zijwaarts richting de beugelgaan. Dus een soort rekje strekje gebeuren.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:07

Dat van RK lijkt me misschien ook een goede oplossing. Veel paarden doen immers álles voor iets lekkers!

Sorella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 13:13

Ook al gedaan... En dat werkte heel goed, maar ja, ik kom nu niet eens tot het goed gaan zitten,want hij blijft lopen... *wanhopige zucht...*

Sorella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 13:15

Pipo schreef:
Als je aan een teugel trekt kan je onmogelijk zijn hoofd door zijn borst trekken, dan doe je het dus nei tgoed. Het hoofd moet zijwaarts richting de beugelgaan. Dus een soort rekje strekje gebeuren.

Dat bedoel ik ook... Ik heb zijn neus al bijna bij de beugel... Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:17

Maar hij wil wel dat snoepje als je zit?
geef het in het begin meteen
wel zo dat hij zijn hoofd naar achter moet doen, want geen 1 paard kan met het hoofd naar achter lopen (vandaar dat de oplossing van Pipo ook altijd werkt)
maar later geef je het steeds een sec. later
laat hem maar leren wachten op dat snoepje, uiteraard met zijn hoofd opzij.

pas als hij het heel goed begrijpt af gaan bouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:17

Sorella schreef:
Dat bedoel ik ook... Ik heb zijn neus al bijna bij de beugel... Frusty

dan kan hij niet naar voren lopen

Sorella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 13:19

runningkawa schreef:
Maar hij wil wel dat snoepje als je zit?
geef het in het begin meteen
wel zo dat hij zijn hoofd naar achter moet doen, want geen 1 paard kan met het hoofd naar achter lopen (vandaar dat de oplossing van Pipo ook altijd werkt)
maar later geef je het steeds een sec. later
laat hem maar leren wachten op dat snoepje, uiteraard met zijn hoofd opzij.

pas als hij het heel goed begrijpt af gaan bouwen.
`

Ik begrijp nu ff niet goed wat je bedoelt... Bedoel je dat ik voordat ik erop zit al een snoepje moet geven? Verward

Sorella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 13:20

runningkawa schreef:
dan kan hij niet naar voren lopen

Dus wel... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:20

nee, als je erop zit
zodat hij zijn hoofd naar acheter doet om jouw snoepje te pakken
dus zelf niet helemaal naar voren gaan hangen om het te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:21

Sorella schreef:
Dus wel... Scheve mond

nee echt niet, kan geen 1 paard, flikkert ie namelijk om.
dus zijn hoofd is niet bij de beugel, maar ergens anders.

Sorella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 13:23

runningkawa schreef:
nee, als je erop zit
zodat hij zijn hoofd naar acheter doet om jouw snoepje te pakken
dus zelf niet helemaal naar voren gaan hangen om het te geven.

Als ik erop zit...Tja dat is dus het hele eieren eten...
Toen opstijgen nog niet zo'n probleem was, deed ik dat dus, een snoepje geven om hem voor het stilstaan tijdens opstijgen te belonen... Nu heb ik het gevoel dat als ik hem beloon nadat ik na een half uur eindelijk in het zadel zit ik iets verkeerds aan het belonen ben... Zo van het maakt niet uit wat ie doet een snoepje krijgt ie toch wel... Dat doe ik dus niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:28

het gaat niet om het wel of niet belonen met dat snoepje
het gaat erom dat hij zijn hoofd achterste voren houd

dat kan op de pipo manier, dat kan op deze manier

verder als je zit mag er best beloning zijn.
maar ben consequent
een paard mag bij mij pas aanstappen op mijn teken, zo niet zet ik hem weer stil.
En geef zelf been zodat hij weg mag, dus niet uit zichzelf.
daar is denk ik al meteen wat fout gegaan.

inka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:29

Sorella schreef:
Als ik erop zit...Tja dat is dus het hele eieren eten...
Toen opstijgen nog niet zo'n probleem was, deed ik dat dus, een snoepje geven om hem voor het stilstaan tijdens opstijgen te belonen... Nu heb ik het gevoel dat als ik hem beloon nadat ik na een half uur eindelijk in het zadel zit ik iets verkeerds aan het belonen ben... Zo van het maakt niet uit wat ie doet een snoepje krijgt ie toch wel... Dat doe ik dus niet...

Voor elk positief iets moet je hem belonen.
Dus ookal zit je er pas na een halfuur op, hij is toch blijven staan om jou er op te laten. Je moet niet altijd het negatieve, maar ook het positiefe benadrukken ( klinkt een beetje soft, is niet zo bedoelt).

Bij het opstijgen een teugel korter nemen werkt super. Desnoods pak je de teugel bijna bij het bit. Je kan mij niet wijs maken dat hij dan nog weg kan lopen.

Sorella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 13:51

inka schreef:
Voor elk positief iets moet je hem belonen.
Dus ookal zit je er pas na een halfuur op, hij is toch blijven staan om jou er op te laten. Je moet niet altijd het negatieve, maar ook het positiefe benadrukken ( klinkt een beetje soft, is niet zo bedoelt).

Bij het opstijgen een teugel korter nemen werkt super. Desnoods pak je de teugel bijna bij het bit. Je kan mij niet wijs maken dat hij dan nog weg kan lopen.

Tja nu moet ik dus in schande bekennen dat ik ben opgestapt toen hij stopte om te mesten, na dit een half uur op de vele manieren getracht te hebben, zoals jullie hierboven hebben geschreven. Niet echt zijn idee dus om stil te blijven staan (ok: een beetje)... Ik denk dat ik anders gisteren er niet op was gekomen... Boas had dan 'gewonnen'....
Ik zal gaan proberen om de binnen teugel nog korter te nemen (maar ja, hij moet zijn hals dan wel zover kunnen doorbuigen, ik wil geen geblesseerd paard), misschien helpt het... Nu loopt hij gewoon door de (zeer korte) teugel heen of hij gaat achterwaarts... Helaas verzint hij niet dat stilstaan minder zorgen opleverd. Hij is dus slim, maar niet zo slim... Scheve mond

Nikkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:54

runningkawa schreef:
nee echt niet, kan geen 1 paard, flikkert ie namelijk om.
dus zijn hoofd is niet bij de beugel, maar ergens anders.

Volgens mij kan een paard echt wel lopen ook al heeft hij zijn hoofd nog zo erg opzij Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:56

nee, hij kan echt niet fatsoenlijk lopen met zijn hoofd aan de beugel
wat wegdraaien wel, maar nooit zoveel/snel dat jij niet op kunt stappen.

Sorella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 14:02

runningkawa schreef:
nee, hij kan echt niet fatsoenlijk lopen met zijn hoofd aan de beugel
wat wegdraaien wel, maar nooit zoveel/snel dat jij niet op kunt stappen.

Helaas, helaas, Boas weet het te presteren om werkelijk snel rondjes te gaan draaien als ik zijn neus aan de beugel heb, zo snel dat ik met een voet in de beugel dat hossend op mijn ander voet niet bij weet te houden... (het ziet er heeeel dom uit, ik weet het zeker *gniffel*). Eerlijk waar, Boas staat NIET stil...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:05

dan heb je hem niet kort genoeg

maar vraag even iemand van die stal die hem zadelmak gemaakt hebben te komen helpen
want zo te lezen kom jij er nooit uit zonder echte hulp.

want zoals pipo ook al zegt, zon paard staat echt wel stil
en denk maar dat ze het wel weet Haha!

verder wil ik wel eens weten wat jij doet als je er dan eindelijk opzit/

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:08

Oei nu zal ik wel half bokt over mij heen krijgen maar toch. Onze merrie vond het ook niet interessant om stil te blijven staan. Uiteindelijk had ik er genoeg van en haar een schop onder haar buik gegeven. Madam was hevig beledigd en stond te panieken. Resultaat had het wel ik stap op en ze blijft staan. Mij klinkt je probleem ook een beetje in de oren als een dominantie probleem.

Sorella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 14:13

Als ik er eenmaal opzit?
Dan beloon ik hem uitbundig met stem en aaien en als het goed is gegaan een snoepje, zodat hij zijn hoofd naar achteren buigt (aan zijn 'stijve' kant doe ik dat). Ik ga ontspannen in het zadel zitten, leg mijn benen zacht aan en dan mag hij gaan stappen.

Helaas is het niet mijn paard dus ik weet niet waar hij ingereden is en de eigenaar heeft eigelijk niet zoveel intresse in de paarden. Die vind dat ze altijd in een vurige galop moeten zitten en dat je regelrecht vanuit stal wel op een paard kan stappen. Longeren, wat een onzin, zegt hij. Ik neem aan dat zo'n iemand van een inrijstal niet voor de lol zal komen opdagen en dus betaald moet worden voor zijn advies. Dat zal de eigenaar niet zien zitten. Het heeft al 4 maanden geduurd voordat eindelijk de hoefsmid kwam, ik had bijna de handdoek in de ring gegooid om maar niet meer te rijden ivm zijn hoeven. Zelf heb ik echt geen geld om z'n man te laten komen. Ik doe wat ik kan voor Boas, maar het houdt ergens op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:17

Citaat:
Als ik er eenmaal opzit?
Dan beloon ik hem uitbundig met stem en aaien en als het goed is gegaan een snoepje, zodat hij zijn hoofd naar achteren buigt (aan zijn 'stijve' kant doe ik dat). Ik ga ontspannen in het zadel zitten, leg mijn benen zacht aan en dan mag hij gaan stappen.

En hij stapt niet weg als je zit?
Lijkt me bijna onwaarschijnlijk Lachen
Dus stapt hij aan op jou hulp, of stapt hij zelf aan?
dat is namelijk erg belangrijk

verder kun je toch wel voor een paar keer die man laten komen die hem zadelmak heeft gemaakt?
of les gaan halen, waarin je daarmee ook geholpen word?
je bent 26, dus neem aan dat je ook een baan hebt, dus ook wel regelmatig een lesje kunt betalen.

voor zowel jou als het paard erg fijn

Sorella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 14:23

Nou dat is dus het domme... Als ik eenmaal zover ben dat ik hem stil heb staan en opstijg en ga zitten dan blijft ie WEL staan. Hij begint met stappen op mijn teken, op mijn kuit. Nu je het zo zegt, wel heel typisch, he?

Les wordt vanavond hopelijk geregeld. Ik probeer die instructeur al weken te pakken te krijgen, al voordat het met opstijgen zo dramatisch werd. Maar ja, hij is er nooit ofzo, of ik bel telkens op het verkeerde moment of wat dan ook , dus ik ga vanavond naar de manege waar hij ook les geeft want hij moet nu gewoon heeeeel snel komen. Deze man heeft wel verstand van jonge paarden, dus ik hoop dat hij weet wat te doen...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 15:16

Wij hebben dit probleem ook gehad met onze tinker. Die was altijd braaf met opstappen en opeens was het een drama. net als jij waren we zowat een half uur aan het prutsen. Zelfs als iemand hem vast hield dramde die door. Alles hebben we geprobeert. Zelfs zonder zadel om pijn door het zadel uit te sluiten. Niks hielp.

Na een maand hebben we er een DA bijgehaald en bleek dat een paar nekwervels niet goed zaten en hij gewoon pijn had met rijden. Deze zijn rechtgezet. En na een paar keer stond ie weer stil met opstappen.

Misschien is het wijs om zoiets zeker uit te sluiten voordat je van alles en nogwat gaat uitproberen.

Sorella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 17:10

karuna schreef:
Wij hebben dit probleem ook gehad met onze tinker. Die was altijd braaf met opstappen en opeens was het een drama. net als jij waren we zowat een half uur aan het prutsen. Zelfs als iemand hem vast hield dramde die door. Alles hebben we geprobeert. Zelfs zonder zadel om pijn door het zadel uit te sluiten. Niks hielp.

Na een maand hebben we er een DA bijgehaald en bleek dat een paar nekwervels niet goed zaten en hij gewoon pijn had met rijden. Deze zijn rechtgezet. En na een paar keer stond ie weer stil met opstappen.

Misschien is het wijs om zoiets zeker uit te sluiten voordat je van alles en nogwat gaat uitproberen.

Wow... ik wordt hier ff stil van...
Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben... Hij heeft namelijk nog steeds best wel een balans probleem (die ik weet aan het groen zijn) en een zeer stijve kant die hij voor geen meter indraait... Aan die kant reageert hij ook nauwelijks op het been...
Ik zal het eens voorzichtig suggereren richting eigenaar... Maar ja... Ik weet niet of dat veel gaat uitmaken... Hij heeft ook al maanden een van de paarden staan met een dikke hak 'gaat wel over' of 'dat komt nog' zegt ie dan. De beste man wil wel , maar heeft het eigelijk te druk om paarden te hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:18

Dit kan natuurlijk zijn

maar het niet aan het been zijn aan 1 kant is ook wel iets gewoons voor een groen paard
wat jij hem moet aanleren te begrijpen Lachen

En een stijve en minder stijve kant heeft ook elk paard.
De een van nature wat meer dan de ander
vandaar ook het begrip rechtrichten Haha!