Jonge Tinker Gaat steeds aan de kletter... Wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maradon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 12:32

Inderdaad, het meisje waarvoor ze eigelijk is gekocht wil er niet meer op rijden. Die is heel erg geschrokken van de trucs die ze laatst heeft uitgehaald. Ik ben inderdaad ouder, en heb vele malen meer (rij) ervaring als dat meisje. (wat een eigendunk he) Daarom rijd ik er nu op. Maar ook ik zit nu wel met mn handen in het haar. Vandaar mijn vraag hier. Ik ben helemaal niet bang van d'r, en ik houd best van uitdaging, maar gister ging het mij ook te ver. Zo als het nu gaat, kan ze niet meer naar buiten. Dus inderdaad de bak is de enige oplossing dan. Het is wel de bedoeling dat 't meisje van 13 er binnen aanzienlijke tijd weer een leuk paard aan heeft.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:24

Ik sluit me aan bij de rest --> een scherper/ander bit heeft ten alle tijden totaal geen zin dan leren ze er juist doorheen lopen. En eerst in de bak alle knoppen erop: goed te sturen/overgangen en noem maar op... en dan is naar buiten gaan een optie en dan langzaam opbouwen!! (misschien gaat t wel beter alleen of maar met 2en dan met groep en eerst alleen stap/draf enz enz)

En ja uit Ierland/engeland geimporteerd Ziek --> ik denk dat iedereen de ervaringen wel kent.
Zogenaamd ingereden--> maar bij hen is ingereden ook al met bit in en zonder zadel heel hard op en neer crossen (als ie dan niet bokt of afdraait is ie heel lief Schijnheilig ) Wordt er door de importeur vaak een paar keer een zadel opgegooid kijken of ie een beetje stuurt in de bak en stap,draf, galop lukt --> OK deze is ingereden Scheve mond
en ja trauma's (vraag me nog steeds af wat ze met sayla uitgespookt hebben, gelukkig niks wat met rijden e.d. te maken gehad, daarin was ze gelukkig gewoon groen --> We hebben er wel een ontzettend geweldige band door gekregen Lovers )

Mijn tinkie was achter in een groep ook lastig konten duwen erlangs willen --> voorop ging veel beter. Alleen rijden was ook een probleempje ze was gewoon altijd ontzettend gespannen als er geen paard achter haar liep Verward --> maar met geduld en vertrouwen is dat nu ook opgelost OK dan!

een andere tinker ging juist weer aan de kletter door de groep (hij vond gewoon dat ie ten alle tijden t snelste moest zijn) --> een hele tijd alleen rijden heeft bij hem goed geholpen (en natuurlijk leer je als je hem langer kent de trucjes/knopjes om hem bij je te houden)

Meteen op de rem willen zetten als ie gaat rennen is vaak ook geen optie, daar lopen koudbloeden graag dwars doorheen (een touwtrekgevecht kun je niet winnen, je moet slimmer zijn Knipoog )Ze pakken het bit vast en het einde is zoek. Even helemaal loslaten en dan weer oppakken helpt vaak al beter (dan laten ze t bit wel los). En al gaat ie maar een millimiter slomer weer los en nieuwe ophouding en zo doorgaan tot de rust er weer in komt. En ook als ze bv maar aan 1 kant t bit vastpakken juist niet ook met die kant maar juist alleen met de andere kant ophouding maken.

Verder is het zoals ook anderen al zeiden erg moeilijk om advies te geven op afstand, maar dit is wat ik ken uit ervaring dus hoop dat je er alvast iets aan hebt.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:25

ik heb niet heel het topic gelezen en ik denk dat het al wel genoemt is...

sylke was in het begin ook heel snel, alleen maar door stappen, hard door draven, en niet stil staan!
nu gaat het al veel beter, gewoon met normaal bitje...
ze staat slit als ik op wil stappen en stappen kan ze al veel zachter in het bos, in de bak gaat alles goed, alleen draven in het bos dan wil ze nog wel eens door drammen, maar dat komt van zelf goed.

ik gebruik het bit niet om te stoppen maar mijn zit en mijn stem, want als ik het bit gerbuik gaat ze juist alleen maar sneller uit paniek....

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 18:29

Ze is 2 maanden in Nederland...zeer waarschijnlijk half zijn klote ingereden.

Begin gewoon weer bij de basis,niet te veel willen in een keer en houd het simpel.
Begin eens met veel (schijn)overgangen te rijden stap,draf,halthouden lekker veel wendingen...eigenlijk constant bezig houden, zorg dat ze op haar ruiter gaat letten.
Niet constant "remmen" maar probeer als je denkt dat ze relaxed is haar ook wat met langere teugel te laten werken.
Vraag zeker hulp van een instructeur!!!!!!

Een scherp bit is naar mijn mening niet nodig...zeker niet als je in een bak kunt oefenen.

Naar mijn idee is dit zeker rijtechnisch op te lossen en is er niets mis met haar....het klinkt al een slecht bereden paard wat niet weet hoe en wat.

Geef haar de tijd....ze is nog zo jong en 2 maanden hier.

Maar houd er zeker rekening mee dat ze weleens te veel paard kan zijn voor een 13 jarige....(mijn Tinker durf ik geen onervaren ruiter op te zetten want dat is vragen om ongelukken)
Wat krijgt ze voor voer....een Tinker krijgt al snel teveel(qua,eiwitten en/of krachtvoer)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 20:46

Maradon, ik ben echt heel erg benieuwd wat jullie nu gaan doen na al deze goede en overeenkomende tips; goede instructie, opbouwen vanaf de grond (lekker tutten, wandelen, band opbouwen etc.), grondwerk doen, geen scherper bit nemen... Lachen

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 00:42

als ze ervandoor schiet op een volte sturen.
rustig blijven zitten, niet in paniek enz. raken... gewoon met je stem overtuigen om rustig te worden.

verder ben ik het eens met pellie Lachen en veel succes Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:37

ik zou opnieuw beginnen bij dit paard .

en eerst overgangen terug uit draf oefenen, en overgangen terug uit stap.
af en toe halthouden. doe dit maar een aantal weken en niet te snel snellere gangen gaan rijden.

eerst de stap bevestigen, als deze goed is( dus ook terug naar halthouden en stilstaan) mag je pas aan de draf gaan denken.
beetje tijd geven en dit komt wel goed.

ga een week lang maar alleen stappen en halthouden, de week erna oefen je de draf erbij en de week daarna weer biede gangen, denk dat het dan wel moet lukken.

romantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:36

ik denk dat we hier te maken hebben met een tinker die op dit moment te veel energie heeft, mijn paard heeft het af en toe ook wel eens dan hebben ze gewoon te veel energie en dat tanken kan je er mischien uit krijgen om haar eerst eens flink te longeren en dan ook zo longeren dat ze echt moe worden en dan pas *LOL* gaan rijden, bij mij helpt het, succes ermee