steigeren=>goede oplossing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 22:18

mijn lesgever antwoord niet echt. had het gevraagd maar ze heeft het zon beetje weg gelachen...
die manege paarden bij ons zijn braaf...en volgens mij snapt ze niet dat ik dit niet alleen af kan. omdat pharaon vergeleken met de manege paarden een echte duivel is...

ik denk ook eerder dat hij nou een manier heeft gevonden om me er af te krijgen...en dat ie het daarom blijft doen. zelf ben ik van mening dat de DA móet komen. moet alleen mijn moeder nog overtuigen Scheve mond iemand tips? heb er al ongeveer zo ver dat ze naar een zadelmaker gaat zoeken

k_loves_p_c

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 23:14

pierre die heeft bij mij ook verschillende keren recht over eind gestaan en 1 keer is het idd bijna mis gegaan we zijn bijna achter over geklapt de omstanders die vertelde dat hij stond te maaien om terug te komen ik heb hem dus elke keer weer moeten slaan tussen zijn oren totdat ik zelf er ziek van werd maar ik heb het geluk gehad dat pierre zo is geschrokken toen ik op de grond lag dat hij het nooit meer hefft gedaad aleen heel laag omhaag niet meer kaarsrecht gelukkig... als slaan niet helpt ,moet je een waterballon meenemen en zodra hij heeft geteigert sla hem stuk tussen z'n oren zo denkt hij dat hij bloedt en zal hij het waarschijnlijk niet meer doen veel geluk

groetjes kirsten

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 23:37

pharagirlke schreef:
mijn lesgever antwoord niet echt. had het gevraagd maar ze heeft het zon beetje weg gelachen...
die manege paarden bij ons zijn braaf...en volgens mij snapt ze niet dat ik dit niet alleen af kan. omdat pharaon vergeleken met de manege paarden een echte duivel is...

ik denk ook eerder dat hij nou een manier heeft gevonden om me er af te krijgen...en dat ie het daarom blijft doen. zelf ben ik van mening dat de DA móet komen. moet alleen mijn moeder nog overtuigen Scheve mond iemand tips? heb er al ongeveer zo ver dat ze naar een zadelmaker gaat zoeken

Misschien haar even dit, of één van de andere, topic(s) laten lezen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 23:41

kan ik wel een keer proberen ja

Jazzebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 11:30

Slaan tussen z'n oren?!!? Waterballonen stuk slaan op z'n hoofd??!!! Hallo gasten WAAR ZIJN JULLIE MEE BEZIG Boos! . Als jullie ook maar een beetje respect en knowhow hebben van je paard dan doe je dit zeker niet.
Zoek iemand die er achter komt waarom je paard dit doet en die je helpt om het het "af te leren" op een PAARDVRIENDELIJKE MANIER!!

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 12:09

Noujah, Jazzebel, soms zijn paarden ook niet even lief hoor en moet je even streng worden...
Mijn paard steigert ook regelmatig en het beste is boos worden. Ze doet het uit protest, bijv. als ik het terrein van de stal af ga. Lijkt me dat ze je op dat moment dus blijkbaar biet accepteert als leider en dan is er ook in paarden taal maar 1 manier om weer de leider te worden.. en dan ben ik nog vriendelijk vergeleken met wat een paard zou doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 13:49

Jazzebel schreef:
Slaan tussen z'n oren?!!? Waterballonen stuk slaan op z'n hoofd??!!! Hallo gasten WAAR ZIJN JULLIE MEE BEZIG Boos! . Als jullie ook maar een beetje respect en knowhow hebben van je paard dan doe je dit zeker niet.
Zoek iemand die er achter komt waarom je paard dit doet en die je helpt om het het "af te leren" op een PAARDVRIENDELIJKE MANIER!!

geef een voorbeeld jazzebel? afleren op een paardvriendelijke manier.
jij hebt makkelijk praten. zie in je berichten dat je 2 dravers hebt. heb jij last van een pony die kaarsrecht staat? en die bijna omklapt? nee toch!
en daarbij, is het paard vriendelijk voor mij?
steigeren is gevaarlijk. Pharaon is maar een kleintje maar heeft genoeg gewicht om mij te verpletteren. en hij kan zijn eigen rug breken als ie steigert.
dan sla ik liever een waterbalon op zijn hoofd stuk dan dat ik hem moet laten afmaken. wat denk jij?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 14:01

als een paard bij mij uit protest of baldadigheid opeens omhoog komt... en wil met drijven niet meer naar beneden, dan kan hij bij mij ook rekenen op een pets op zijn koppie Bloos!

Sorry ik neem dan echt niet het risico dat we samen achterover slaan, of dat hij er niet voor gestraft wordt.
Paarden zijn niet van suiker... en als ze daadwerkelijk achterover kunnen vallen is de schade daarbij vele malen erger dan van dat tikje op zijn hoofd Lachen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 14:58

Jazzebel schreef:

Ik heb nochtans als het paard echt uit pure dominantie steigert liever een klap op zn kop (zal ie niet dood van gaan als ie t op het juiste moment krijgt) of een flinke plets water(zelfs verfrissend in de zomer Haha! ) dan dat ie op een gegeven moment zo hoog steigert dat ie achteroverslaat en paard én ruiter afgevoerd kunnen worden.
Jij schreeuwt wel doe het op een paardvriendelijke manier, maar je schreeuwt er niet bij hoe je het dan op een paardvriendelijke manier doet Lachen

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 15:01

het paardvroiendelijkst is zien te voorkomen dat íe stijgert! en hem er niet voor straffen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 15:46

en hoe voorkom je dat ie steigert(ervanuit gaande dat het niet medisch is)
Als je de oplossing weet mag je die er gerust bijzetten, want volgens mij is het idd de bedoeling om te voorkomen dat ze nog eens gaat steigeren Lachen

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 15:52

gaan druk zetten, niet teveel vragen en duidelijk zijn (qua dominantie) steigeren is een vorm van verzet (aandrijven en inhouden tegelijk, enige uitweg is omhoog) of dominat willen zijn (door te steigeren word íe groter en de mensen meetsal bang). Het i altijd een teken dat er iets niet klopt, dat kun je gaan bestraffen, maar je kunt ook bedenken dat het niet voor niets is en er wat aan gaan doen!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 19:15

maar daar heb je op dat moment dan weinig aan... of spoel je dan even de band terug en ga je bedenken wat je fout doet? Knipoog
OP het moment dat hij/zij steigert vind ik dat bestraffen mag, je zegt al zelf:
Citaat:
of dominat willen zijn (door te steigeren word íe groter en de mensen meetsal bang)

dus op dat moment moet je je niet laten kennen en laten merken dat het niet mag wat hij doet.

Geloof me paarden die elkaar bestraffen in de wei doen elkaar veel meer pijn dan een tikkie op zijn hoofd of een plens water

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 20:29

ik geloof jou best hoor, ik denk alleen niet dat dat helpt. door volkomen rustig te blijven en te negeren (het klinkt raar maar is waar) ben je dominatnter dan als je gaat slaan. Slaan doe je nl uit onmacht

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 12:23

Maar het paard weet toch niet dat je t uit onmacht doet? Volgens mij zou een tik op z'n hoofd wel helpen, maar ik zou eerst proberen of t lukt om hem een schop te geven zodra ie gaat steigeren. Zoiets zei iemand anders ook al, maar daar heb je niet op gereageerd. Zou dat niet helpen? Bij mijn pony hielp t wel. Zodra hij gaat steigeren, flink been geven en (heel belangrijk) meegeven met je handen. Dan schiet hij misschien wel vooruit, maar als je het zo een paar keer doet houdt hij wel op. Want als hij steigert uit verzet, wil hij dus niet werken, en als je hem dan vooruitschopt (klinkt wat hard, maar ik bedoel flink been geven)moet hij juist harder werken, en zal hij dus maar ophouden met steigeren, omdat het niet werkt.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:38

Duncan schreef:
gaan druk zetten, niet teveel vragen en duidelijk zijn (qua dominantie) steigeren is een vorm van verzet (aandrijven en inhouden tegelijk, enige uitweg is omhoog) of dominat willen zijn (door te steigeren word íe groter en de mensen meetsal bang). Het i altijd een teken dat er iets niet klopt, dat kun je gaan bestraffen, maar je kunt ook bedenken dat het niet voor niets is en er wat aan gaan doen!

Goed ik heb een heel duidelijk voorbeeld waar de oorzaak heel goed is aan te wijzen. Mijn merrie wil het terrein niet af, want dan laat ze haar veulen achter. Het is dan ook 1 grote steiger parade totdat we echt weg zijn, wat betekend een kilometer verder en minstens 20 steigers verder.

Nou steigert mijn paard dus omdat ze bij haar veulen wil blijven, maar ik ben de baas en ik wil buiten uit stappen. Niets aan de hand, veulen is oud genoeg om alleen te blijven, het is puur een machts spelletje. voorkomen is maar 1 ding en dat is thuis blijven, dat lijkt me geen goed idee, want dan wint zij. Dus is het een kwestie van een paar keer doorzetten en dan ben je er doorheen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:52

Citaat:
gaan druk zetten, niet teveel vragen en duidelijk zijn

Tja, niet teveel vragen. En dan? De rest van de tijd aan een half lang teugeltje door de bak gaan hobbelen?

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:59

joelledsr"]
Nou steigert mijn paard dus omdat ze bij haar veulen wil blijven, maar ik ben de baas en ik wil buiten uit stappen. Niets aan de hand, veulen is oud genoeg om alleen te blijven, het is puur een machts spelletje. voorkomen is maar 1 ding en dat is thuis blijven, dat lijkt me geen goed idee, want dan wint zij. Dus is het een kwestie van een paar keer doorzetten en dan ben je er doorheen.
[/quote]

dat vraag ik me dan af, in jou ogen wel maar in haar ogen blijkbaar niet

[quote="anouska schreef:
Tja, niet teveel vragen. En dan? De rest van de tijd aan een half lang teugeltje door de bak gaan hobbelen?

niet teveel vragen betekend letterlijk niet teveel vragen. Wat teveel is, verschil6t per paard en jij als ruiter kan zorgen dt een paard meer kan, dat doe je IMO niet door steeds over grenzen heen te gaan, maar net voor de grens te stoppen en zo de grens te verleggen. Als je mazzel hebt en je hebt een paard wat zijn grenzen aan jou verteld (bv dmv steigeren), dan mag je heel blij zijn want dat maakt het trainen van een paard een stuk makkelijker.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 15:07

Mijn paard besloot anders regelmatig dat linkse hoek in de bak zijn grens was. Daar wilde ze niet heen en daarom ging ze overeind staan. Toen heb ik haar er toch een paar keer aan herinnerd dat ze toch door heel de bak moet lopen. (daarna nooit een probleem meer gehad)
Laatst bijgewerkt door Marliesje op 28-06-04 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 15:12

er zijn meer manieren idd, maar het ging hier over paardvriendelijke manieren....

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 15:57

Ja, als zoiets gebeurd probeer ik eerst door voorwaarts te rijden te voorkomen, lukt dat niet en staat ze overeind dan sla ik met mijn vuist net achter hoor oren, niet hard ofzo. Maar sinsdien is ze braaf geweest. Dan is dat eigenlijk toch een paardvriendelijke manier. Beter een keer slaan als honderd keer schoppen en vechten.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 15:58

dat is zo, maar aandrijven en teugels losgooien, is dat niet een idee, en als íe niet zo hoog gaat gewoon negeren...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 16:02

Ik ben niet zo voor het slaan van paarden, maar ik wil toch wel echt heel graag dat er niet gesteigerd word. Dus zodra hij voor het eerst bedenkt dat hij wel eens lekker op z'n achterbenen kan gaan staan (zonder medische of andere goede reden), zal ik 'm dat meteen duidelijk maken. Zulke dingen wil ik vanaf het begin NIET toestaan. Het is gewoon te gevaarlijk. Dus als het nodig is krijgt hij gewoon met de vlakke hand een draai om z'n oren. Doet geen pijn, maar hij schrikt wel.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 16:04

vlakke hand doet geen pijn, tuurlijk Schijnheilig

sorry hoor, maar je zecht zelf, het is gevaarlijk, een paard steigert niet zonder reden.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 16:10

Duncan schreef:
dat is zo, maar aandrijven en teugels losgooien, is dat niet een idee, en als íe niet zo hoog gaat gewoon negeren...

Dan draait ze om en gaat nog niet door de hoek waar ze niet doorheen wil.