Oefeningen om achterhand sterker te maken ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 20:57

tactmatisch aandrijven = ieder pas drijven op het moment dat het achterbeen in de lucht hangt waardoor het achterbeen verder naar voren grijpt. (en niet iedere pas 3x wat ik heel veel zie; daar worden ze pas afgestompt van) In de praktijk gebruik ik het weleens maar zo min mogelijk. Alleen in oefeningen waar het paard moeite mee heeft zoals travers en appuyeren.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 22:34

Schijnovergangen,wijken,schouderbinnenwaarts

jilldrost

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:46

pleasurepaard schreef:
heey heey,
een in uitje is tog 2 lage sprongetjes achter elkaar waar ze tussenook nog een pas moet maken..
Ik weet het bijna cker maar niej helemaal..

een in uitje zijn zegmaar 2 sprongen vlak achter elkaar.
Het maakt niet uit hoe hoog het is maar als je paard nog niet zo sterk is moet je het niet zo hoog opbouwen.
Na de 1e sprong komt het paard neer en gelijk weer omhoog :)

zoek anders is op youtube staan veel filmpjes

Tessebes

Re: Oefeningen om achterhand sterker te maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 13:27

Schouderbinnenwaarts rijden, zodat ze het binnenachterbeen onder de massa moeten plaatsen. Dit kan op de lange zijde om te beginnen, als de hulpen duidelijk zijn, kun je het ook op de kleine volte doen, zodat de voorhand een kleinere volte maakt dan de achterhand.

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:05

veel kleine sprongetjes (waar ze wel bij moet afzetten) is ook goed om een sterkere achterhand te krijgen. succes ermee

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:09

In uitjes, veel (schijn)overgangen! :j

B_a_b_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:02

achterwaarts lopen op de volte....en overgangen rijden

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:05

Longeren met een pessoa teugel schijnt ook te helpen. Ze moeten dan de achterhand er mooi onder plaatsen om de druk van voren wat lichter te krijgen. Het is dus een wisselwerking.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:10

longeren met pessoa-teugel
balkjes - cavaletti's tot sprongetjes en in-uitjes
overgangen, schijnovergangen en schakelen
voltes verkleinen en vergroten in alle gangen
wijken, schouder-voor tot schouderbinnen
voltes met binnen en buitenstelling afgewisseld
contragalop
bergopwaarts trainen (indien je de mogelijkheid hebt)
rustig galopperen in losse/diepe zand

Nataliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:16

Ik ben een paard maanden geleden ook op zoek geweest naar manieren om de achterhand te versterken. Ik maak nu buitenritten heuvel op heuvel af en schakel in de bak veel met tempo's. En echt, het werkt!
Dus veel succes en blijf het vasthouden, 1weekje, weekje niet en dan weer wel gaat niet, het is echt steeds doorgaan ;)

lindedekker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:11

Hey, ik heb ook dit probleem. Inderdaad echt veel overgangen rijden. En vooral van draf naar galop. Ik kreeg me paard dan moeilijk terug naar de draf, maar na een tijdje steeds die overgangen te rijden, kreeg ik hem steeds makkelijker terug. Dan komt die achterhand erbij en hangt ie dus niet aan de voorkant en kan dus makkelijk overgangen rijden.

Gister heb ik geweldigs ontdekt voor die achterhand. In de galop op de rechte zijdes buitenstelling, dat doe je dan met je zit, dus op je buitenbil zitten en binnenheup naar voren. Dus niet alleen maar aan die teugel, want dan haal je je paard uit balans. Dan in de bochten juist andersom: Binnenstelling, dus buiten heup naar binnen en op je linkerbil zitten. Mijn paard kreeg opeens zo'n andere gang, het leek net of ik op een ander paard zat!

cherrypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:15

ik heb laatst een interessant artikel gelezen over een man die zijn pony's leerde hun achterbenen op commando op te tillen en dan zo steeds verder onder hem zetten, een soort Spaanse pas in stap

malika6996

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:54

Ik heb een draver, die pas net van de baan af komt. Hij weet niet hoe hij zijn achterhand zou moeten gebruiken. Nu ben ik dat heel erg aan het trainen door balkjes te lopen, hem een tuig om te doen en een autoband erachter te hangen zodat hij moet slepen, heel vaak lange stukken verzamelde draf rijden, juist niet galopperend maar juist in hele rustige draf een berg op en af lopen en in het bos op een recht stuk hem laten galopperen. En serieus na 2 weken zag ik al een duidelijke verbetering.

TessaHa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:04

Ik zou vooral veel voltes en schijnovergangen maken.
En balkjes lopen lijkt mij ook wel te werken ;)