Heel hard galoperen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:55

reactie op Tender: dat doe ik dus ook, zie mijn laatste reactie. Maar zeker weten dat ie hard gaat als ik ga galopperen (hij probeert sowieso altijd harder te gaan) Maar dan heeft hij al geleerd dat hij niet door mijn hand moet trekken, en dan houdt ik mijn hand eraan en kan hij kiezen wat hij ermee doet...

Reactie op Misser: ik ruk niet aan zijn bek, dat zou ik nooit doen en dat is ook niet verstandig, daar raken ze alleen maar supererg gespannen van. Dan trek je ze ook op de rem (halt), en dat is niet de bedoeling, want het is de bedoeling dat hij rustig leert galopperen en dat hij leert dat als hij niet door de hand heen trekt, het prettiger voor hem is (want als hij langzamer gaat ontspant ik DAT IS HET ALLERBELANGRIJKSTE!!!)
Ik houd gewoon mijn hand eraan en dan mag het paard / pony zien wat hij ermee doet. Als hij door blijft trekken houd ik wel vast. Dat is niet prettig voor hem, maar als hij zich ontspant doe ik dat ook. De keuze is aan hem: of doortrekken (wat vervelend is) of luisteren. En ik denk dat de meeste paarden het principe van terugnemen (='trekken' aan de teugels) wel kennen: van simpel naar halthouden, of gewoon als je naast hem loopt en hij loopt door, dan houdt je hem toch ook tegen totdat hij stilstaat (en ontspannen)? Dat principe kent ieder paard. Dus dan zou hij dat in galop ook moeten kunnen. In feite is hij vrij om te kiezen wat hij doet, maar als hij zich ontspant (dus langzamer) is dat voor hem veel fijner.

Je kunt zeggen: het is dwingend om hem iets 'vervelends' aan te doen zodat hij gaat luisteren, maar doen we dat niet allemaal: als een paard niet op been reageert, duwen we toch iets harder en voeren we dat op totdat ie wel reageert? Daar is toch soms ook een spoortje voor nodig? Datkun je ook gemeen noemen, maar als hij luistert heb je de spoor niet nodig.

Lees en vergelijk de volgende tekstjes:

Paarden kunnen slecht voor het been zijn, dan duwen we soms net even wat harder (en voeren op als hij niet reageert) totdat hij wel luistert en dan ontspant het been zich toch ook weer tot het moment dat het weer nodig is? Op die manier worden ze beter aan het been (en zijn ze te controleren, waarna je de controle over het tempo kunt verfijnen door onzichtbaarder met je been te worden / minder spoor)

Paarden kunnen slecht voor de hand zijn, dan trekken we soms net even wat harder (en voeren op als hij niet reageert) totdat hij wel luistert en dan ontspant de hand zich toch ook weer tot het moment dat het weer nodig is? Op die manier worden ze beter aan de hand (en zijn ze te controleren, waarna je de controle over het tempo kunt verfijnen door met je zit op te vangen en op te rijden / minder hand)

Die tekstjes lijken wel erg op elkaar he? Is er dan zo'n groot verschil als je deze tekstjes over elkaar legt?????

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:03

Annemiekie: Als een paard even "om" moet, omdat je er in de stal langs wilt, ga je dan duwen en blijven duwen totdat je hem heb omgezet, of prik je hem even één-twee keer met een vinger zachtjes in z'n zij?
In het 1e geval gaat je paard lekker tegen je aanhangen en krijg je 'm alleen om als je ook sterk genoeg bent (je hebt veel kracht nodig). In het 2e geval zullen de meeste paarden vlot om gaan (zeker als ze deze 'hulp' al een tijdje kennen)(je hebt één vinger nodig).

Zelfde geld voor alle hulpen (erop en ernaast): Korte signalen, die je desnoods herhaalt werken beter dan lang aanhoudende signalen.

ikdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:18

Dus jij bedoelt nu dat rukken en plukken aan de teugels beter is dan aanhoudende druk??
Mijn mening is toch echt dat je zelf als een bijzet/stootteugel (zo een met van die rubber dingetjes) moet werken. Die dingen werken ook als het paard er zelf aan trekt. Als het paard niet trekt, trekken die dingen ook niet, dus het paard kan dan zelf bepalen wat hij doet. Als het paard niet aan mijn handen trekt, trek ik ook niet aan zijn kop (alhoewel, trekken is niet het goede woord, nu ik mijn berichtjes teruglees heb ik het wat lom p opgeschreven: tegenohuden is een beter woord, op druk nemen.)
Werk als een bijzetteugel, is mijn mening.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:20

Rukken en plukken niet nee, ik heb het over subtiel.
Waarom rij jij dan niet gewoon met een bijzetteugel, als je dat DE manier vind Verward

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:32

afgezien daarvan is een bijzetteugel bedoeld om een paard na te laten geven en Emmz heeft een probleem met "remmen".

In dat geval zou ik dus niet verwijzen naar een bijzet.
In zo'n geval helpt eindeloos lang en veel druk op de teugels zetten ook niet, omdat een paard zichzelf daar tegenin gaat lopen gooien met zijn gewicht, als je in zo'n geval wilt remmen met je teugels zul je dat moeten doen door korte hulpen te geven en bij elke reactie even weer na te geven. Het kan zijn dat je dit 100 keer achter elkaar moet doen, maar dat is altijd nog te prefereren boven het druk houden op de teugels, want dat zal gegarandeerd niet werk.

(neem hierbij het risico om weer voor moraalridder uitgemaakt te worden, maar zal dit principe te aller tijde verdedigen!)

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:34

Tender schreef:
(neem hierbij het risico om weer voor moraalridder uitgemaakt te worden, maar zal dit principe te aller tijde verdedigen!)

En ik met jou!
Nog ééntje erbij en we kunnen de Moraalridders van de Ronde Tafel worden Clown

esperado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:00

uhm iedereen heeft het nu over je race galop, maar zorg eerss eens dat je de rest voor elkaar hebt om de gallop heen.
Wat ik eruit opmaak staat je paard totaal niet aan de hulpen. ja been =hard en mond=stoppen. Je zal er denk ik eerst aan moeten werken dat er andere dingen bestaan als hard en stoppen.

rij ook in de stap en draf wat tempowisselingen. je zegt dat ze niet kan wijken, leer haar dat ze voor druk opzij moet dan komt de rest vanzelf wel over een tijdje.

loopt ze in draf en stap ontspannen, (redelijk) rechtuit en heb je controle; zet haar op een volte en sluit deze. Open hem en ben je bijna op de "normale" volte geef je de galophulpen. Zorg dat je goed begrenst met je buitenkant. Gaat ze weer scheuren dan ga je over naar draf en rij weer naar ontspanning. Spring weer aan en galopeer tot (eigenlijk net voordat) ze gaat scheuren dan ga je weer naar draf .
De stukjes worden als het goed is steeds langer.
Na een tijdje ga je een zijde rechtuit . en zo kan je het steeds verder uitbouwen en kan je ook in de galop tempowisselingen gaan rijden en stukjes schoudervoor etc.

maar neem wel les

oja en trekken aan een teugel heeft geen zin, kweek je alleen maar eelt mee in dr mondhoeken Tong uitsteken sterker is ze toch wel.
ophouding->loslaten

ikdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:06

Nee, nee, nee, ik maak niet de mensen uit voor moraalridder die het niet per definitie met mij eens zijn!
Maar mensen die zeggen dat je een hard galopperend paard terug kan nemen, enkel en alleen op je zit, dat vind ik een beetje te makkelijk gedacht. Een paard dat er (ik citeer Emmz) er als een speer vandoor gaat en ook niet op een kleine volte te remmen is, kun je echt niet alleen op je zit terugnemen.
Die moet je, naar mijn mening, leren naar de teugel te luisteren. Daarna kun je, als je die controle hebt, je hulpen gaan verfijnen en meer met je zit gaan rijden. Dat leren gehoorzamen aan de teugelhulpen kun je op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld door (wat Tender zegt) heel veel kleine ophoudinkjes te maken. Maar mijn ervaring is dat het ook goed werkt om je handen op een en dezelfde plek te houden, druk te nemen op de teugels (weerstand bieden, tegenhouden, ophouding, hoe je het ook wil noemen), dan te wachten totdat het paard ZELF nageeft, ontspant, afbuigt en rustig gaat. Dat kost enige moeite, maar je moet je NIET uit het zadel laten trekken, want dan is het effect weg. Als het paard dan nageeft, METEEN ONTSPANNEN om aan het paard duidelijk te maken dat je hem hier wilt hebben. Dan gaat het paard gelijk weer harder, dan herhaal ik dezelfde procedure.
Ik kan mijn verzorgpaard nu rustig in draf rijden, maar ik moet iedere keer dat ik erop stap (kan alleen in het weekend rijden), weer aangeven waar ik hem wil hebben (dus dat hij niet steeds door mijn hand heentrekt, wat ie het liefste wel zou doen) Als ik dan een paar keer heb gedaan wat ik net beschreven heb, dan is het goed en weet hij weer dat het fijner is om niet door mijn hand heen te trekken, dan om sterk te zijn (want dan ben ik ook sterk)

Er zijn best wel andere manieren om je paard rustig te rijden, maar ik kan ook wel perfect de boekjes citeren van het het allemaal zou moeten zijn. Maar bij zulk soort paarden die er zo hard vandoor gaan, werkt zit gewoon even niet (het is wel zaak om zo rustig mogelijk te blijven zitten, maar alleen zit gaat gewoonweg niet omdat je niet eens fatsoenlijk kunt zitten)
De mensen die dus roepen: je mag een paard niet aan de teugels zitten maar je moet een paard terug nemen, ALLEEN op je zit, díe noem ik de moraalridders.

ikdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:23

O ja, dat bedacht ik me gister ook nog:
Emmz, zorg dat je pony, als je de galophulp geeft, OOK METEEN IN GALOP GAAT, dus niet eerst harder gaat draven (beter aan de hulpen dus eigenlijk) Want als ie vanuit draf meteen in galop gaat, heeft ze nog niet zoveel vaart, en kun je haar (wel goed daarop geconcentreerd zijn) makkelijker terugnemen. Als ze al veel vaart heeft door het harde draven, is het voor je pony veel moeilijker om terug te gaan naar een langzame galop. Als je dus rustiger begint en haar al weer terugneemt voordat ze echt vaart kan maken, gaat het veel makkelijker. Maar ook hier geldt weer: meteeeeeeeen ontspannen als ze netjes terugkomt en 100000 keer herhalen. Dan leert ze het geheid, want mijn moddervette, racende kleine verzorgpony kan het zelfs!!!

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 19:47

Zet af en toe eens een volte in..............succes gegarandeerd...

ikdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 10:29

Dat werkte toch ook niet, staat in het eerste berichtje!?!

Maybe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 15:06

In je eerste berichtje vertel je dat je verzorgpaard vaak in de wei staat... Ik denk dat dit er ook wel mee te maken heeft. Als mijn verzorgpaard overdag en snachts in de wei staat is ze de volgende dag een "tikkende grasbom" Ik doe haar dan voor het rijden even aan de longe zodat ze kan uitkuren (dan loopt ze dus als een halve gare de meest rare sprongen en bokken te maken) Haha! en daarna kan ik lekker rijden!. Als ze gewoon binnen heeft gestaan is er niks aan de hand.
Succes ermee!

ikdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 15:45

Wat gek!! In de wei zou je denken dat ze de energie die ze kwijt willen, ook kwijt kunnen!! En op stal kunnen ze zo moeilijk rennen, dan lijkt het mij dat ze dat dan maar in de bak doen.
Mijn verzorgpaard staat overdag in de wei en 's nachts op stal, maar als ze om wat voor reden dan ook een paar dagen op stal moet en ze mag er weer uit, dan houd ik mijn hart vast om haar gespring en geren. Mijn andere verzorgpaard + verz.pony staan ook 24/7 op de wei en die heb ik nog nóóit fris meegemaakt.

Mij lijkt het niet echt dat ze van 24/7 op de wei staan fris worden. en het is toch ook alleen in de galop dat ie zo gaat rennen. Dat zou die pony dan ook in de draf moeten doen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 17:32

mijn paard is nu net lekker rustig als ze op de wei heeft gestaan... Daar heeft ze de ruimte en kan ze doen wat ze wil. Als ze door slecht weer of wat dan ook haar stal niet uit is geweest is ze echt veel feller... Maarja, zoveel paarden, zoveel gewoontes...

Faustie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 18:21

Klinkt bekend in de oren... De mijne kon vroeger ook alleen maar snel en hard gaan! Nu heb ik haar onder controle, hoewel ze er héél soms nog eens tussenuit schiet.

Is het een gevoelig paardje? Zoja, dan moet je proberen heel subtiel met je hulpen te zijn. Rustig zitten, teugels losjes (zéker niet strak of trekken), laar de pony desnoods naar buiten kijken. En dan rustig en subtiel je hulp geven, eventueel bijgestaan door de stem (klikkend geluidje). Als ze aangaloppeert, probeer haar dan niét tegen te houden. Op de hoofdhouding moet je nog niet te hard letten, het is natuurlijk aangenamer dat ze laag en rond loopt, maar als ze rustig blijft met haar hoofd de lucht in, laat het dan zo.

Veel cirkels rijden, cirkel verkleinen (niet te klein, hoe kleiner de cirkel hoe moeilijker en hoe meer inspanning dat vraagt. het paard moet vertrouwen krijgen en de indruk hebben dat galopperen helemaal niet zo moeilijk is) en daarna terug openen met druk van je binnenbeen.

Galoppeer in korte stukjes, niet te veel rechtuit.

Ga voor de galop ook niet te traag draven, door te verzamelen wek je namelijk spanning op, en als je die niet kan oplossen (ik weet niet of je dat kan?), dan is het logisch dat het paard als een speer vertrekt.

Blijf altijd rustig en kalm!! Zo weinig mogelijk straffen, maar wel héél veel belonen!

Succes iig.