Mijn paard kleeft en steigert!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:17

De reden, lijkt mij, is dat hij niet weg wil bij zijn 'kuddegenoten'. En dus verzet toont, om te blijven.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:21

Dus zeker een reden.

Ik ga met de andere mee van meer aan het been. Ga dat thuis al mee aan het werk en rij hem op wedstrijd terein sterk voorwaarts.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:37

josien schreef:
Dus zeker een reden.

Ik ga met de andere mee van meer aan het been. Ga dat thuis al mee aan het werk en rij hem op wedstrijd terein sterk voorwaarts.

Inderdaad genoeg been geven en uit de mond blijven, dan heeft het paard tenminste de ruimte om weg te kunnen voor het been.

Wel zijn er ook gewoon ontzettende doerakken die gewoon van de gelegenheid gebruik maken, maar eigenlijk heb jij dan al een fout gemaakt en het zover laten komen.
Als ze hardnekkig zijn met steigeren zou ik eerst een waarschuwing geven op de hals. Ik heb het idee dat ze dan eerder naar beneden komen dan wanneer je ze op de kont slaat. Geen reactie? Dan een flinkere tik en als laatste redmiddel bij bijvoorbeeld de kans op achterover slaan een tik tussen de oren, maar die zou ik liever niet gebruiken.
Moet wel eerlijk zeggen dat die van mij 1x een poging tot steigeren heeft gedaan en na een flinke schup voorwaarts heeft ze het nooit meer gedaan.

Mickelodeon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:23

Wat ook nog wel eens wil helpen bij een steigerend paard is je hand langs de oren halen, niet slaan!! maar alleen maar een snelle aai over beide oren ( dat ze een beetje omflappen, alsof ze onder een tak doorlopen). Mijn pony steigerde vroeger nog al eens, voorwaarts drijven en slaan hielp niet, want ze kon op d'r achterbenen lopen dus.... dit was mijn enige redmiddel.
En op een gegeven moment voel je het steigeren aankomen dan moet je dus snel genoeg een" aai "over de oren geven en op een boze toon zeggen NEE! Uiteindelijk is mijn pony er vanaf gekomen. ( bij het paard van mijn zusje werkt het ook!) Succes ermee, ik hoop dat het snel overgaat!!

Lancelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:38

je mag zeker niet te bruusk reageren!
Dat is mss te reden waarom die zo steigert! Omdat jij hem een slechte opvoeding geeft.
en een tik aan de oren mag je zeker niet doen! Paarden zijn erg gevoelig.
Je moet hem natuurlijk straffen wegens zijn ongehoorzaamheid, maar overdrijven hoef je nu ook weer niet.

Mies2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:08

Ellende schreef:
Weet je wat pure mensenmishandeling is? Zonder reden omhoog komen, dat kan gevaarlijk zijn voor én het paard zelf, én het mens dus. Als een paard steigert (zonder reden, dus niet uit angst/schrikken ofzo) moet je dat afstraffen. Als één tikje niet helpt, dan dus grover geschut. Daar is niets zieligs aan. Een paard krijgt een trauma van slaan zonder reden, mijn bijrijdmerrie heeft dondersgoed in de gaten dat ze fout zit, en dat ze daarvoor afgestraft wordt.

Maar ik begrijp het al, voortaan zal ik zachtjes op haar hals kloppen en vragen of ze het alsjeblieft niet meer zal doen. Ik denk dat dat inderdaad veel meer indruk maakt.

Ja inderdaad je hebt helemaal gelijk!!
Als ik aan me paard ga vragen of hij dat alsjeblieft niet wil doen werkt dat echt niet maar er zijn hier5 mensen die niet nadenken en niet begrijpen dat een paard er zelf om vraagt dat hij/zij op zijn vlikker krijgt door dat hij/zij iets doet wat niet mag, denk ff na mensen een paard kan jou ook verongelukken als je er niks aan doet.

groetjes

Mies2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:11

Lancelot schreef:
je mag zeker niet te bruusk reageren!
Dat is mss te reden waarom die zo steigert! Omdat jij hem een slechte opvoeding geeft.
en een tik aan de oren mag je zeker niet doen! Paarden zijn erg gevoelig.
Je moet hem natuurlijk straffen wegens zijn ongehoorzaamheid, maar overdrijven hoef je nu ook weer niet.

Jij weet helemaal niet hoe zij haar paard opvoed daar ben jij toch niet bij of wel soms jij kan daar dus niet je oordeel over doen!!
Boos!
Heb jij zelf een paard??Vast niet want dan weet je ook wel dat het best moeilijk is om je paard te moeten opvoeden...

Groetjes

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:14

josien schreef:
Als het zonder reden is. Waarom zou een paard zonder reden omhooh komen. Nee, dat gaat er bij mij niet in. Dat wij mensen zonder reden gemeen kunnen zijn, betekent niet dat paarden dat zijn.

Bij mijn paard was het pure dominantie en stoer doen. Hij is een hengst. Dat vind ik geen grondige reden dus pak ik dat aan Haha!

sigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 18:05

maar wat MOETEN we daar aan doen ,bij ons hebben we er ook 1 en die doet thuis alles maar op wedstrijd is het een ramp.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 22:48

Ik denk wel dat het uit balans halen, een goede manier is om steigeren te VOORKOMEN, dus niet als het paard al in de lucht hangt, maar als je het aan voelt komen. Een paard moet namelijk wel eerst recht op zijn achterbenen kunnen staan voor hij steigert, dus als je hem goed voorwaarts op een volte zet, kan hij dat niet. Daarna natuurlijk gelijk weer voorwaarts.

Mies2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 09:44

Ellende schreef:
Weet je wat pure mensenmishandeling is? Zonder reden omhoog komen, dat kan gevaarlijk zijn voor én het paard zelf, én het mens dus. Als een paard steigert (zonder reden, dus niet uit angst/schrikken ofzo) moet je dat afstraffen. Als één tikje niet helpt, dan dus grover geschut. Daar is niets zieligs aan. Een paard krijgt een trauma van slaan zonder reden, mijn bijrijdmerrie heeft dondersgoed in de gaten dat ze fout zit, en dat ze daarvoor afgestraft wordt.

Maar ik begrijp het al, voortaan zal ik zachtjes op haar hals kloppen en vragen of ze het alsjeblieft niet meer zal doen. Ik denk dat dat inderdaad veel meer indruk maakt.

Ik ben het helemaal met je eens!!!Me paard ziet me al aan komen als ik ga vragen of hij alsjeblieft wil stoppen met dat omhoog komen...Denk niet dat dat werkt, ik weet het wel zeker!!

Als je een beetje na denkt weet je dat het gevaarlijk kan zijn ook voor jou je paard zou bv achterover kunnen klappen en ik kan je vertellen dat dat geen lekker gevoel is...
Dus je zal je paard toxh echt moeten straven!!!

Groetjes

Mies2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 09:48

sigi schreef:
maar wat MOETEN we daar aan doen ,bij ons hebben we er ook 1 en die doet thuis alles maar op wedstrijd is het een ramp.

Dat paard laat je dus op wedstrijd vallen, je moet gewoon een keer een wedstrijd verkloten, pak hem/haar maar is aan.
Want het is geen pijn of wat dan ook, want als hij/zij alles thuis wel kan kan het ook ergens anders!!
Ik weet niet wat dat paard doet maar je moet hem/haar gewoon goed aanpakken, dat meneer/mevrouw het gewoon leerd dat het op een andere stal ook gewoon kan.
Maar het kan ook zijn dat de ruiter anders rijd door dat hij/zij alles netjes wil doen dus anders gaat rijden waardoor het paard zijn kans pakt.
Maar is dit niet het geval dan moet je hem/haar gewoon vlink aanpakken.

Suc6!!!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 10:36

Beste Smurfie en andere mensen die het zielig vinden om een paard te slaan als hij stijgert.. (hier zijn echt al veel toppics over eigenlijk)

Wat zielig is is als dat paard omvalt en zijn rug breekt DAT is zielig!! Wat nog zieliger is: is als jij eronder ligt en ook je rug breekt.. En wat helemaal zielig is is als jullie er op concours andere mee verwonden DAT is pas zielig!!!!!

Ik denk dat jullie het gevaar van sommige situaties niet helemaal zien. Niet denigrerend bedoeld maar een halfinger die omhoog komt is misschien ook iets minder indrukwekkend dan een KWPN van 1,76. Geloof me als die stijl omhoog komt is dat geen feestje!!.

Ik ben absoluut tegen geweld en overmatig slaan ik rijd zelf bijna nooit met een zweep.. maar als een paard op terrein met andere mensen en paarden gevaarlijk gedrag vertoont is alles geoorloofd om hem met vier benen op de grond en onder controle te krijgen.. veiligheid gaat bij mij vóór zielig of niet. Ik ben zelf twee keer achterover geklapt met een paard waarbij ik twee keer een heleboel kneuzingen en blauwe plekken had (engeltje op mijn schouder Schijnheilig ) mijn paard heeft toen ook een heel erg gekneusde rug gehad omdat ie op de lepel van het zadel viel. 8 weken niet rijden dus. Huilen (zielig he??)

En het is niet de bedoeling dat je een paard als een idioot keihard tussen zijn oren gaat lopen timmeren. Je geeft hem er gewoon een tik. Het paard moet leren dat steigeren en bokken concequenties heeft. Mijn merrie komt ook wel eens omhoog juist omdat ze dan plakkerig/lam aan het been wordt. Met meer been zet je de achterhand eronder waardoor een paard nog steeds wel omhoog kan. Dus hand naar voor en een tik werkt soms beter.. ik kan je ook een dvd laten zien waarin paarden weldegelijk vanuit draf en galop omhoog kunnen komen dus het is niet waar dat een paard alleen kan stijgeren als hij stil staat.

Voorbeeld: ik sta langs de weg bij een stoplicht en mijn paard wil niet wachten en protesteert.. ik houd haar tegen maar het paard komt omhoog.. naar voren schoppen kan niet want dat sta ik midden op de weg.. Dus: pats tik tussen zijn oren en de zweep overdwars over de hals bij de eerst volgende neiging om hoog gelijk weer een tik op bovenkant de hals.. Blijft ie jengelen dan krijgt ie een keer een oplawaai en moet het afgelopen zijn. Daar mee schaad je geen vertrouwen in tegenstelling je kweekt respect en beschermt het paard (en jezelf) voor ongelukken.

Niemand mag zijn paard mishandelen als een paard uit angst en paniek omhoog komt dan zeg ik pak het rustig aan ga thuis werken aan de oorzaak en werk aan je vertrouwen.. maar als het uit protest komt gelijk corrigeren!! Je hoeft niet keihard te slaan om je paard te corrigeren.. maar een tik is vaak wel de goede oplossing. Heeft met zielig niks te maken wel met gezond verstand.

Dus mijn tip voorwaarts houden als het lukt, zo niet wel een tik geven .. (kan ook boven op de hals achter de oren het moet niet perse op zijn hoofd) maar wel blijven corrigeren.. gelijk met je stem erbij want paarden vinden schreeuwen heel erg vervelend. Als je merkt dat hij de neiging heeft om omhoog te komen dan je zweep schuin over de hals pakken en zodra je merkt dat ie opkomt hand naar voor en met stem, een tik en been corrigeeren. Nooit vergeten daarna te belonen als het wel goed gaat.

Succ6

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 14:07

Riant: ik vind het echt super gezegt OK dan!

Charissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 19:39

mijn paard steigerde ook ineens vanuit het niets, ze had het nog nooit gedaan, ik vertrouwde het niet en heb haar na laten kijken, artsen konden niets vinden, maar ze bleef het doen, iedere keer als je erop zat, na ong. een half jaar zoeken en doen, zijn de rtsen erachter gekomen, dat ze een ernstige ontsteking in haar buik had, die veroorzaakt werd, door een hardnekkige bacterie!
sinds een paar weken, ben ik haar weer aan het optrainen, ik heb er nu twee keer los opgereden , en ze wilde weliswaar bij de tweede keer omhoog komen, maar toen begon ik te schreeuwen en toen liep ze wel weer, toen heeft ze het ook niet weer geprobeert!
Ik vind het wel een beetje eng, omdat zo het laatste halfjaar, voordat ze de oorzaak hadden gevonden , tientallen keren heeft gesteigerd, duys nu is het ook een beetje mijn eigen fout!

Ik zou als ik jou was, er eerst eens zeker van zijn, dat ze niks heeft, want schijn bedriegd, artsen geloofden mij ook niet, maar uiteindelijk was ik de gene, die het bij het rechte eind had, omdat ik mijn paard het beste ken, kijk dus naar hem en observeer hem, ook op stal en in de wei, als je er 100% zeker van bent, dat hij niks heeft, dan mag je hem bestraffen, maar steigeren, is vaak een teken, dat er iets niet in orde is!

veel sterkte ermee!!!, Ik weet wat het is, om bang te zijn! Maar laat je niet klein krijgen, als blikt, dat er niks is!!! veel succes

Texan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 13:18

Stel je hebt een paard dat alles voor je doet, kerngezond is maar opeens tijdens het rijden krijgt ie het in zijn hoofd om zo vliegensvlug stil te gaan staan en gevaarlijk omhoog te komen en blijft komen.
Hier doe je echt nix aan want het gebeurd allemaal zo snel dat je niet eens tijd hebt om te reageren. Dit paard is erg gevoellig voor straf maar je kan dit gedrag ook niet toestaan want het is echt levensgevaarlijk voor paard en mens. WAT DOE JE DAN??? En met vliegensvlug bedoel ik echt vlug ook vanuit gallop kan ie ineens pats onder je vandaan vliegen op de rem gaan en omhoog komen en dit is niet bij te houden.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 15:26

Zoals je het nu vertelt lijkt mij het een rijtechnisch probleem. Maar dat is zo vanaf de computer moeilijk te beoordelen hoe je dat dan aan moet pakken.

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 16:45

Dankjullie wel voor de rwacties! Ik heb hier echt hee lveel aan! Inderdaad Texan, je kan er weinig aan doen, hij kan zelfs vanuit galop steigeren. Het gaat wel steeds beter dankzij jullie reacties!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 18:15

pharagirlke schreef:
Ben je nou helemaal Verward wie geeft zijn paard nou een klap tussen de oren! ze hebben mij altijd vertelt dat dat het slechtste is wat je kan doen!!
rot dat je paardje steigert, ik zou het proberen met benen geven en zorgen dat ie weer op vier benen komt! als ie rustig door loopt en je zegt braaf linkt ie braaf met het rustig lopen Knipoog

hier wil ik even op reageren ik weet niet of anderen dat al hebben gedaan.
maar als een paard gaat steigeren, stel in zijn stal, en hij stoot zijn hoofd (dus tussen zijn oren) dan komt hij gelijk weer naar beneden. het idee van ik stoot mijn hoofd ik kan niet verder enz.
tussen zijn oren is dus normaal, als jouw paard steigert en je geeft hem een tik tussen zijn oren dan komt hij naar beneden met gedachten dat hij zijn hoofd heeft gestoten. dus slecht is het niet!!!
(zo is dit mij al meerdere malen verteld)

een klap OP zijn hoofd ben ik het niet mee eens, dit zou trouwens ook niet veel nut hebben.

on-topic:
ik zou het zelfde gedaan hebben als jou, dus als hij eenmaal netjes doorloopt, gewoon braaf zeggen. ik ben ook best benieuwd dus ga even de rest van de berichten lezen

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:34

Bij sommige paarden ... maar da's wel lef hebben voor de ruiter is NIET reageren de enige mogelijke oplossing. Ik heb een Merrie gehad die Absoluut niet met een zweepje te rijden was. Als ik er alleen al een in mijn hand had werd ze helelemaal nerveus en ging aan de kletter.. Dit was ook echt een zeer slecht behandelde merrie. Als je paard echt angst heeft maak je het met slaan erger. Geduld en rust.. goede dingen uitbundig belonen en met je stem en been blijven corrigeren.

Texan: heb je het stijger probleen met je DA besproken en zegt die dat er niks aan de hand is .. of is het paard over het algemeen gewoon gezond. Het paard van een kennis die echt mega braaf is echt bijna te suf voor woorden deed het ook.

Bleek dat hij een verschoven ruggewervel had door waarschijnlij vastliggen in de stal.. bij bepaalde oefeningen had het, supergezonde brave paard dus echt veel pijn.

Namarda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 01:53

heb je er al eens een tandarts naar alten kijken?
Mijn pony heeft namaelijk ook een periode gehad dat ze per uur zo'n 10 keer omhoog kwam, tot iemand met het idee kwam om er een keer een tandarts naar te laten kijken.
Dat hebben we gedaan en er zaten inderdaad haken op haar kiezen, de veearts heeft de kiezen bijgevijld en ze heeft nooit weer gesteigert.
Dus voordat je begint met slaan zou ik eerst al het andere uitsluiten

Groetjes

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 09:51

pharagirlke schreef:
Ben je nou helemaal Verward wie geeft zijn paard nou een klap tussen de oren! ze hebben mij altijd vertelt dat dat het slechtste is wat je kan doen!!

bij ons op de manege is ook een paard en als hij niet wil lopen krijgt hij ook gewoon een mep tussen zijn oren hoor, aan een tik op zijn kont heeft hij schijt en hij gaat rollen als je hem stil laat staan. Je kan aandrijven wat je wil hij doet toch nix en reageert alleen op een mep tussen zijn oren.. dan zit er nix anders op he Verward

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 09:53

ja het is ook wat cow_horse zegt! Een klap OP zijn hoofd ben ik het ook niet meeeens maar een klap tussen zijn oren kan hij makkelijk hebben, hij denkt dat hij zijn hoofd stoot als hij steigert dus jah..

ikdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 10:14

Wat is het verschil tussen een klap tussen de oren en een klap op het hoofd?? Volgens mij (ik kan me natuurlijk vergissen) zitten de oren op het hoofd van een paard. Als je daar tussen slaat, sla je toch op zn kop??

Wat een bullshit van mensen zie zeggen dat het zielig is voor een paard om hem te slaan. Moet ie maar niet steigeren!!! Uit het verhaal van de topicstarter leidt ik af dat het paard gewoon steigert omdat hij niet bij nadere paarden weg wil. Wat is dat voor verwend gedrag!!! Dan corrigeer je hem, en dan gaat ie steigeren!! Sorry hoor, maar met dat soort paarden heb ik echt geen medelijden. Mn broer had ook een asbak die constant steigerde, en bij die hielp het ook om gewoon met de hand op de oren te slaan. Eieren en zakjes water enzo lijkt me alleen weggelegd voor de profi's die fluitend op een steigerend paard zitten. Alsof je als amateur nog andere dingen te doen hebt tijdens het steigeren dan zorgen om er niet af te vallen (ik in ieder geval niet...) Tijd om een ei te pakken ofzo heb ik echt niet. Gewoon een timmer op zijn kop verkopen.
Vooruit schoppen is ook wel een oplossing, maar dan heb je pech als je paard dan gewoon niet reageert op een 'steiger-sprong' neemt (beetje een ongewenst Spaanse Rijschool-idee). Als je paard gewoon stil gaat staan en niet reageert en al omhoog is voordat je hem vooruit hebt kunnen slaan / schoppen, dan lijkt mij toch echt een klap op zijn kop een welverdiende 'beloning'. Zn kop opzij trekken zie je ook wel eens, maar dan moet je het steigeren goed uit kunnen zitten en zeker weten dat je nooit per ongeluk aan de teugels hangt.
Iemand zei ook dat het steigeren een reactie op jouw grove hulpen was. Ik denk dat het gewoon een reactie was, omdat je paard zijn zin even niet kreeg. En ik vind dat je dat een paard wel af moet leren.

Jouw reactie op de situatie in je startberichtje vond ik helemaal niet verkeerd. Wegsturen als hij kleeft, begrenzen. Een gemanierd paard luistert dan. Die van jou is niet zo gemanierd op dit gebied, dus hij komt omhoog. Dan zou ik hem een timmer op zijn kop/oren verkopen. Dan weet hij dat dit fout gedrag is. Als hij weer op de grond staat, dan vooruit rijden. EN BELONEN ALS HIJ BRAAF IS. Dan leert hij dat het prettiger is als hij niet steigert maar gewoon luistert. Geen medelijden met het paard hebben, hij heeft ook geen medelijden met jou!!!

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 10:22

wat ik nu doe (helpt heel goed) als ik weet dat hij gaat steigeren trek ik zijn kop gewoon naar 1 kant en dan kan hij fdus alleen maar rondjes draaiern en niet steigeren. Meestal doe ik dat met rechts, dan trek ik zijn hoofd helemaal naar rechts en ik gooi mijn linkerteugel los endan voorkom je het dus..