Instappen => meteen nageeflijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 16:22

Hangt ervanaf hoe het paard reageert als ik opstap, is het meteen kijkrig of onrustig, laat ik hem aan een wat kortere teugel lopen en vraag ik wat om aandacht te houden, anders met gewoon lange teugel, zoveel moeilijk kunstjes hoeft hij niet te doen van mij dus is dat nergens voor nodig hem dan al nageeflijk te laten lopen.

Wel moet het paard meteen aan het been zijn, hoeft niet hard te gaan maar doorlopen en naar mijn been luisteren.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 19:08

Dat is imo weer verschillend per paard. Man 1 heeft gelijk in het punt dat hij noemt dat paarden in de draf en galop makkelijker nageefelijk te rijden zijn als ze dat in de stap ook doen. Een huis begin je namelijk ook niet bij de zolder te bouwen. Bij het paard begin je dus ook bij de basis (de kelder van het huis). Vooral bij jonge paarden is dit handig. Aangezien dit gewoonte dieren zijn is dit handig om het ze op deze manier goed aan te leren. Ik ben wel van mening dat je het paard beter voorwaarts neerwaarts los kan werken, hierdoor krijgt het paard vertrouwen in de hand, wordt de achterhand sterk en de rugspieren rekken op en worden daardoor ontspannen.

Bij paarden met meer ervaring en een juiste aanleuning stap ik zelf de eerste 10 minuten aan een losse teugel. Deze laten zich immers toch makkelijker oppakken en bewerken waardoor het nageefelijk rijden daarna geen probleem moet zijn.

Mijn idee van juist (dressuur) rijden is dat je je bij elk paard aan kunt passen per methode wat het beste bij de ruiter en het desbetreffende paard past. Vele wegen leiden naar Rome...

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 20:10

ik vind de manier van man 2 goed als het met je paard kan, met die van mij doe ik dat altijd eerst een parrondjes waar zij wil lopen, en de rest vande 10 minuten instappen lang en laag tot bijna de grond. en dan ook zo eerst aandraven. sommige paarden kunnen dat niet die zou ik dan eerst wat kort houden en later proberen of ze zo willen draven/stappen, zodat je ernaar toewerkt dta ze op den duur wel zo ingestapt kunnen worden.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 20:18

Suusiej schreef:
Ehhh wat is nageeflijk?? Bloos

Als ik op mijn paard stap, stap ik eerst een minuut of 5 en ik rijd veel voltes. Hij moet wel lekker doorlopen van mij. Zo wordt hij goed wakker Lachen Hij hoeft niet meteen aan de teugel te lopen ofzo. Daarna gaan we echt aan het werk Cheese!

nageeflijk is dat als jij je hand naar voren brengt, dat hij je hand volgt. kortom: rij jij je paard bij het losstappen al naar beneden toe.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 20:31

Bij Coby heb ik geleerd vanaf het eerste moment wel contact te hebben met de mond, maar in die zin dat het paard het bit accepteerd en lengte opzoekt. Dus een soort uitgestrekte stap creeren.

Op die manier ontwikkel je de stap, zoekt het paard het bit op en heeft hij tijd om los te stappen. Bovendien, als je een spooky paard hebt, is het handig enige controle te hebben.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 14:45

meteen aan de teugel is er bij mij niet bij!

het duurt minstens een half uur voordat mijn bijrijdpaard ontspannen loopt en los is.
daarna komt ze langzamerhand naar beneden (als ze echt ontspannen is, en dat is voor haar vrij moeilijk). ze loopt dan ook niet echt aan de teugel, maar in ieder geval al lekker laag.

ik vraag ook niet of ze naar beneden komt want dat werkt bij haar alleen maar averechts (ik trek dus niet he! even voor de duidelijkheid, maar heb meerdere keren geprobeerd om te kneden en haar hoofdje ging naar boven ipv naar bedeneden).

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 14:51

Man2, ik laat mijn paard eerst een minuut of 5 aan een lang teugeltje stappen en rondkijken. Daarna begin ik rustig met teugels iets opnemen (hoeft maar een paar cm te zijn, gewoon contact met de mond nemen) en nagevelijk stappen aan de lange teugel om zo steeds naar iets kortere teugels te gaan.
Ik zie het nut er niet van hem gelijk op te pakken (dan bedoel ik dus echt gelijk 'strak in de krul' wat je zoveel ziet) , laat hem even rustig warm lopen en door hem in het begin even te laten kijken ziet hij de rest van het uur niet meer ineens overal dingen.

Maar wat al wel gezegd is, vaak zoekt Graz gewoon zelf mijn hand al op bij het losstappen dus dan geeft hij ook al na Knipoog.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:13

Is imo idd geheel afhankelijk van het paard en de omstandigheden.

Regina longeer ik altijd de eerste tien minuten, niet omdat ze te heet is, maar omdat ze aan de longe veel sneller de ontspanning opzoekt zodat ik al een enigzins los en ontspannen paard heb als ik opstap.
Stap ik wel een keer gelijk op, dan houd ik gelijk contact met haar mond, ze moet in mijn tempo stappen vanaf het begin. Doe ik dat niet, dan wordt het alleen maar een groter gevecht op het moment dat ik haar oppak, en heeft ze al weer van alles gezien dat als ze aan het werk moet als leuke afleiding kan dienen.

peggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:21

idd paard afhankelijk. toch ga ik meer voor man 1. hij hoeft niet aan de teugel vanaf de eerste seconde maar moet wel contact nemen. dan rustig opbouwen en meer oprichting vragen (al naar gelang niveau vh paard).
bij mij mogen ze dus best met de neus over de grond de eerste minuten maar wel met contact en dus niet aan een lange teugel.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:41

Ik ga voor een soort kruising van man 1 en man 2.
Ieder paard, jong en groenig of meer doorgereden moet bij mij sowieso stilstaan bij het opstijgen en vanaf pas 1 aan de hulpen zijn. Redelijk consequent dus.
Ik rij alle paarden los in alle drie de gangen waarvan ik met 10 minuten stap begin. Ik rij de paarden voorwaarts-neerwaarts maar in de galop begin ik ze iets meer 'op te pakken'. Na de losrijfase pak ik ze meer op en gaat de trainingsfase beginnen. Na de trainingsfase rij ik ze weer 10 minuten na in de draf en de stap. Neusje net voor de loodlijn maar wel laag en rond en netjes over de rug.

Met een heet of fris paard schiet de losrijfase er wel eens bij in en ben je om ongelukken te voorkomen gewoonweg genoodzaakt om meteen de teugels op maat te nemen. Wel probeer ik dan met diverse afwisselende oefeningen het paard alsnog binnen een aantal minuten tot ontspanning te krijgen en als het frisse eruit is, rij ik ze gewoon wat langer na.
Longeren voordat ik ga rijden met als doel puur de frissigheid eruit te longeren probeer ik écht te voorkomen omdat ik uit eigen ervaring heb geleerd dat je uiteindelijk een half uur staat te longeren voordat je het 'aandurft' om erop te stappen en dan is je paard leeg en kan er nog weinig sprake zijn van training.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:47

SuperPepeijn schreef:
ligt er helemaal aan. ik vind dat een paard eerst voorwaarts moet zijn en dan pas nageeflijk, daar werk ik dus altijd als eerst aan. verder laat ik mijn paard ook altijd 5-10 min. instappen aan de lange teugel, tenzij hij veel te druk is of al los gelopen heeft van te voren.

Hier ga ik helemaal in mee (nou ja, behalve het hij dan, ik heb een merrie)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:21

Ik wil wel dat de pony's die ik rijd vrijwel gelijk nagevelijk lopen, maar dat is wat anders dan aan de teugel. Ik rijd meestal met lange teugel laag los, maar wel met contact en als het lukt gelijk al een vorm van aanleuning. Ook aan de lange teugel moeten ze mijn hand aannemen en soepel volgen. In die lage lijn probeer ik ze rustig los te stappen met wendingen en stelling vragen om ze daarna meer op te pakken.
Als een pony heel druk is (kijkerig en met hoofd omhoog of schrikkerig), dan neem ik de teugels eerst op maat, om ze na te laten geven en vandaaruit te proberen ze de hals weer te laten strekken om zo weer verder los te rijden.
Soms als je een dominant paard eerst de tijd geeft om te doen wat hij zelf wil, dan krijg je hem daarna moeilijker weer aan het werk. Ook gebruiken ze de vrijheid soms om geintjes te bedenken... Laat dus niet helemaal door het paard zelf bepalen hoe en waarlangs het loopt...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 01-06-04 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:21

ik ben het eens met man twee.
gewoon nog even lekker stappen met een los teugeltje.
dat gedoe met aan de teugel lopen begint me ondertussen een beetje gek te maken...
gewoon ff relaxen, dat met de teugel komt laters wel Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:22

Als je paard trouwens lekker soepel en ontspannen is, dan zoekt hij uit zichzelf al je hand op... Dat gaat vanzelf en is helemaal geen "gedoe"...

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:39

Bovendien rijd ik het paard ook niet direct aan de teugel. Dat lukt soms het hele uur niet, maar dat is ook mijn doel niet. Zeker bij dit paard is het doel om haar netjes de ontspanning op te laten zoeken. Gaat dat vrij snel, dan wil ik dat ze steeds meer mijn hand op gaat zoeken en een stukje ronder gaat lopen.
Maar hoewel ik dus wel direct met contact met de mond rijd, en haar niet de eerste tien minuten laat freewheelen (wat ze de hele dag al mag) rijd ik haar niet rond zodra ik erop stap oid.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:44

Niet direct aan de teugel, maar wel contactteugel en lekker lang en laag, mits dit mogelijk is het het paard niet te fris. Ertussenin denk ik dus.

goos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 18:29

ik stap altijd eerst 5 minuten gewoon door de bank dan pak ik hem een beetje op lekker laag ingesteld maar toch aan mijn hand dan ga ik eerst zo draven en figuren rijden zodat hij lekker los is en dan pak ik hem op..en aan het eind laat ik hem weer laag aan mijn hand stappen en dan weer 5 minuten rust klaar Haha!

Lancelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 18:35

Ik vind dat man 2 gelijk heeft.
je paard moet ook eerst wat opgewarmd worden en niet direct aan teugel komen lopen.
normaal leren instructeurs/instructrices het altijd zo aan om je paard eerst wat los te stappen.

Jokky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 19:13

Ik ook 2, ff een paar rondjes lang, dan pak ik d'r op. Aan de lange teugel doe ik ook al oefeningen, bv. heel ruim laten stappen, slangenvoltes etc. Pas als ze helemaal warm is gestapt/gedraafd is gaat ze nageven (en dat doet ze dan ook super!) maar ze is nooit stijf. Het gaat steeds beter Haha! Ben echt blij met m'n lieverd Lovers

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 23:25

Ik heb niet alles door gelezen maar ik ga voor:
Citaat:
Als je op je paard stapt, moet je vanaf seconde 1 ze nageeflijk laten lopen. Zo geraken ze het gewoon en is is het minder moeilijk om te later nageeflijk te hebben in draf en galop. Zijn paarden zijn het zo gewoon en ze zijn ook lekker nageeflijk. Hun hoofd zal geen één keertje omhoog komen.

Dom met de snoet over de grond lopen doen ze maar in de wei. Als ik erop zit moeten ze luisteren. Overigens zoeken ze zelf het contact op. Heel regelmatig steek ik de handen naar voren en moet het paard de hand volgen. Ik druk mijn benen er gewoon aan en activeer eerst de achterhand waarbij ik wel contact met de mond hou.

Een beetje rondhupsen zonder contact met de mond vind ik dus helemaal niks. Ik nodig paarden dus steeds uit om het contact op te zoeken.

Illona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:52

Tja allebei een beetje,
Ik stap eerst even een rondje losse teugel, daarna met een redelijk lange teugel nageeflijk stappe en drave. Laat die paarden eerst even lekker ontspannen losrijden Haha!

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:39

man 2, ik laat mijn paarden en de paarden die ik rijd altijd met lang teugeltje zeker 10 minuten instappen, ik vind dat redelijk normaal, en daarna pak ikhem op en rijd ik lang en laag wat oefeningen zoals voltes, slangevoltes enzovoort en daarna ga ik draven

Cuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:18

Wat ik zelf altijd doe is eerst gewoon lekker met een los teugeltje en dan vijf minuten zo laag en lang mogelijk laten lopen en al vast wat wendigen laten lopen, let wel grote wendingen geen volte 10 meter ofzo.... het kan wel maar dan lang en laag!

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:54

eej, ik rij een tijdje al een merrie en zodra je zit en de teugels vast pakt loopt ze nageeflijk, terwijl ik niks doe. Ze loopt niet diep, dat komt na het losrijden wel. Maar als ik een paard rij die dit niet heeft ga ik voor manier 2 zeker, een paard wat net van stal komt is erg stijf, nog niet warm,(en echt niet alle spieren worden warm genoeg door het poetsen)Als wij net uit bed komen kunnen we toch ook niet alles, denk er zo maar eens aan!
Wel een superstelling (die vraag)!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 17:14

Ik laat haar altijd een paar minuten, 5 tot 10 aan een lang teugeltje losstappen. Wel goed aan het been, en dan langzamerhadn pak ik haar lang en laag op.