losspringen, veel beter zo zonder ruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:27

mooi beessies zeg
kan lekker springen~!!!

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:43

Nimmedor schreef:
vind het knap dat je dat allemaal kan zien van een foto

Ik denk dat crossmonster en ik gewoon de nodige ervaring in het springen hebben Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 16:13

zoals in alle oude topics al word vermeld...
karakter en voorzichtigheid gaan BOVEN techniek
dus als je instructeur zegt dat ie goed kan springen OMDAT hij zich goed kan redden in situatie's , wil dat niet zeggen dat de techniek ook goed/ perfect is Knipoog

en nimmedor... ik heb wel degelijk een certificaat gehaald voor het beoordelen van rij en springfoto's ...
dus ik kan een foto goed beoordelen ja !
en foto's zijn moment opnames, maar ik zie toch wel degelijk dezelfde dingen op de foto's
dus ik zeg niet dat je een baggerpaard hebt oid
nee ik zeg alleen wat ik van zijn techniek vind.
en dus nogmaals
ja het is belangrijker een paard te hebben dat en WIL springen , en DE BALKEN LAAT LIGGEN dus een paard met karakter en voorzichtigheid !
een paard met een supertechniek wat niet over de sloot wil... daar heb je dus niets aan, een paard wat koste wat kost zonder iets te raken aan de overkant komt, daar heb je wel wat aan
maar een beetje basculeren maakt vaak het springen wel wat aangenamer

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 16:17

Ik denk dat ik het eens met Winnie ga proberen, kijken of hij los wil springen Haha! Hij vind het in de les al zo leuk Lovers

Dit vind ik overigens een heel leuk paard

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 16:44

crossmonster schreef:
Citaat:

in welk opzicht? Ik heb een pony die boven de sprong echt een halve maan vorm krijgt. Ik vind dat nogal moeilijk om op te vangen.

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 16:52

Nou ben blij dat karakter en voorzichtigheid boven techniek gaat, want karakter heeft ze gelukkig wel.
Overigens zei mijn instructeur niet dat ie goed springt, omdat ze zich goed uit situaties redt. Hij zei gewoon het eerste, dat 2e zei ik, want daar ben ik blij mee, omdat ik zelf nog een hoop moet leren. (had het niet duidelijk opgeschreven)
Ze mag alleen wel wat voorzichtiger worden.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 17:16

crossmonster schreef:
zoals in alle oude topics al word vermeld...
karakter en voorzichtigheid gaan BOVEN techniek
dus als je instructeur zegt dat ie goed kan springen OMDAT hij zich goed kan redden in situatie's , wil dat niet zeggen dat de techniek ook goed/ perfect is Knipoog

en nimmedor... ik heb wel degelijk een certificaat gehaald voor het beoordelen van rij en springfoto's ...
dus ik kan een foto goed beoordelen ja !
en foto's zijn moment opnames, maar ik zie toch wel degelijk dezelfde dingen op de foto's
dus ik zeg niet dat je een baggerpaard hebt oid
nee ik zeg alleen wat ik van zijn techniek vind.
en dus nogmaals
ja het is belangrijker een paard te hebben dat en WIL springen , en DE BALKEN LAAT LIGGEN dus een paard met karakter en voorzichtigheid !
een paard met een supertechniek wat niet over de sloot wil... daar heb je dus niets aan, een paard wat koste wat kost zonder iets te raken aan de overkant komt, daar heb je wel wat aan

Ik werk dan ook nog bij een dressuurhandelstal (alleen op moment 'even'niet omdat ik mijn bovenbeen daar gebroken heb) en daar reed ik zo'n 4 paarden per dag, daarna mijne ook nog.En als de eigenaar hele dagen weg was reed ik er 7 maar dat zijn allemaal dus dressuurpaarden, kun je op een dressuur foto ook zien of een paard zich sterk maakt enze?(bedoel ik niet van die overduidelijke foto's van een paard met de kop in de lucht Knipoog)

Het lijkt me heel leerzaam zulke dingen te kunnen zien, waar kun je dat leren?
Ook heb ik een half jaar bij een springstal stage gelopen, en daar enkele paarden zadelmak gemaakt, je kan dan zoveel verschil zien van de techniek als ze jong zijn en nu.
Sommige sprongen dwars door alle hindernissen heen, doken erover enze en nu zijn het de fijnste Z springpaarden, maar dat zijn natuurijk wel allemaal goed gefokte paarden.

Wat ik ermee wil zeggen is dat dit paard zijn tecniek toch nog kan verbeteren?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 17:16

bah wat ben ik slecht in uitleggen zie ik wel weer Scheve mond hoop dat je het een beetje snapt Haha!

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 17:29

Ik heb geen verstand van springen maar vindt het er leuk uitzien. Iig ze vouwt haar voorbenen netjes op en dat zie ik graag!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 21:37

haha ik snap m wel nimmedor

zeer zeker is techniek te verbeteren, maar als ze al ouder zijn .... minimaal
veel in-uitjes, combinatie sprongen en veel vanuit draf met een drafbalk springen maken een paard sterker, vlugger en ronder boven de sprong

mijn ruin is een superfijn springpaard met een goede techniek, dat kan ik heel eerlijk zeggen , hij maakt zich altijd goed rond en vouwt benen goed in
helaas mist hij dan net weer de voorzichtigheid, maar als ik met het losrijden twee keer hem de steil eraf laat gooien , door er te dicht eronder te rijden , springt ie foutloos
hij moet even wakker gemaakt worden
tijdens de cross is het niet erg, hij springt geen cm hoger als dat moet, en dat spaart tijd en energie
mijn concordemerrie is te flitsend boven de sprong, heeft ook een goede techniek, zelfs 10 x beter als mijn ruin , alleen springt ze teveel de lucht nog in en is nog te voorzichtig, tijdens de cross hang ik vaak boven in de takken Haha!

nee maar wat ik bedoel is, elk paard valt wel iets te veranderen , maar dit zul je telkens moeten herhalen , als ik pino niet scherp hou , dan tikt ie er wel eens eentje aan ...
hoe hoger het word hoe minder ie het doet, dat wel .
maar als ik m scherp zet, dan springt ie foutloos

de rugtechniek kun je al verbeteren met dressuur, door vaak laag en hoog in te stellen ( afwisselen )
en door die lendenpartij aan te sterken maak je het basculeren ook beter mogelijk
sommige paarden zullen nooit goed basculeren , maar door goed te trainen gaan de meesten het wel doen

hoe je foto's kunt beoordelen ?
er is laatst een heel topic over geweest !!
springtechniek heette dat ofzo

dressuur is ook te beoordelen , alleen ligt daar minder mijn interesse
vooral belangrijk is dat de voorbenen en achterbenen een gelijke afstand hebben tussen elkaar, vaak zie je dat de voorbenen een twee keer zo grote afstand tussen elkaar hebben als de achterbenen , dan loopt het paard niet goed over de rug...
maar nogmaals, daar waag ik me verder niet aan Knipoog
mensen die lesgeven kunnen overigens wel genoeg fouten ontdekken op foto's, maar ja het blijft een momentopname Knipoog

saar4 :
dan moet je meer springen , en vaker oefenen
als je paard echt basculeerd, dan hoort dat fijn aan te voelen, als ze telkens een noodsprong maakt, of steeds teveel in de hoogte springt en te weinig naar voren, dan is dat idd ook moeilijk uit te zitten en hoeft het dus niet meteen te betekenen dat ie basculeerd Knipoog

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 22:29

Crossmonster wat vind je dan van haar lendenpartij? Is dat te zien op de 1e foto?
Ik vind haar lekker springen en makkelijk op te zitten. Ik heb een paar 'minder fijne' gereden en dat zit inderdaad heel wat minder comfortabel.

susie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 22:35

Mooi paardje hoor, en ze springt netjes. Ik weet niet hoe hoog je in het parcours springt en of ik het goed zie, maar op de 1e foto's laat ze haar linkerbeentje wat hangen? Bij de hogere sprongen doet ze dat niet..zou dat misschien een reden kunnen zijn? er zijn genoeg pony's die gewoon minder moeite ervoor doen bij een lage sprong..en er dan wel eens makkelijker een balkje afstoten dan bij een hogere hindernis. Maar als je in het parcours ook zo hoog springt als de laatste hindernissen...tja. Dan zul jij je paard toch inderdaad hinderen op 1 of andere manier.

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 22:44

Die met dat hangende been viel eraf Haha! . Maar aangezien goed timen moeilijk is en ik haar niet zo heel veel heb laten springen heb ik hem er toch maar opgezet.
Maar ze wil inderdaad wel eens een beetje lui zijn op de lagere sprongen. Dan doe ik wat Crossmonster al zei. Dus expres eraf laten vallen, dan let ze snel genoeg op.