Wil niet aan de teugel!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MinX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:03

Je wil je paard aan de teugel rijden? Dan zou ik beginnen de teugels er maar eens af te halen. =) Aan de teugel rijden heeft namelijk echt helemaal NIETS te maken met teugelgebruik, bit, hoofdstel of wat dan ook. Het enige wat je doet is met je zit en benen de achterhand zo trainen dat die goed buigt, zodat het paard jouw gewicht in balans kan dragen. Het gevolg van het buigen van de achterhand is dat de achterhand beter onder het lichaam geplaatst wordt, en het paard als het ware "in elkaar schuift" Het gehele paard wordt korter, de hals en het hoofd worden hoog gedragen en de in wordt teruggehouden. En voila, een paard, aan de teugel, alleen mis je 1 ding... die verrotte teugel Knipoog
Uiteraard, dit kost heel veel tijd, en ja, door lekker flink je paard in zn bek te trekken krijg je het plaatje ook wel... Maar dat heeft niets, maar dan ook echt helemaal niets met "aan de teugel" te maken!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:33

Ja sorrie hoor jonges, maar Alexandra15 kraamde zoveel onzin uit dat ik het niet kon laten Knipoog

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:40

Misschien zit ik nu verkeerd, maar: een onderhals kan toch 'gekweekt' zijn, dan kan je je paard toch ook zo trainen dat die spieren afnemen en aan de bovenkant juist sterker worden?
Ik bedoel dus dat een onderhals niet betekent dat je paard per definitie niet aan de teugel kan lopen, maar dat het wel wat training vereist.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:40

maar GK! dat is toch de juiste manier! geef toe zeg! sporen derin, en die gaat wel komen
*al is het uit vermoeidheid dat die zen hoofd niet meer op kan houden, maar kom*
en als het niet gaat, slof eraan

*hopelijk snapt iedereen dat het sarcasme hier vanaf druipt*

ik ga met de rest mee, paard ontspannen rijden, en de rest komt vanzelf, en volg goede les...

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:42

Ja het is wel duidelijk dat Effy nieuw is Knipoog

(is niet gemeen bedoeld hoor Effy!!)

edit: ik bedoel dus dat Effy de grap van GK niet gelijk doorhad...

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:59

Ahum... Ik dacht wel dat ie niet serieus bedoeld was hoor. Maar je weet je het gewoon nooit met sommige mensen Knipoog Niet al het sarcasme is af te lezen uit geschreven tekst Haha!

BiancaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 09:21

Mensen lieve, Alexandra15, zoveel onzin bij elkaar heb ik nog nooit gehoord!! Sporen erom? Passoa-teugel?? Door verkeerd gebruik kan je je hele paard verpesten maar goed.

Ik zou gewoon beginnen met stelling en buiging. Voltes links om en rechts om. Voltes 10 meter. Slangenvoltes. Eerst de spieren warm maken en oprekken.
Veel tempowisselingen en overgangen rijden. Je paard wordt dan attent op je hulpen en de achterhand wordt geactiveerd ( van achter naar vOren rijden ).
Zelf heel los blijven in je hand maar wel aanleuning houden. Je paard moet iets hebben om tegen aan te lopen, anders raakt het uit balans en valt op de voorhand. Alles doe je met je zit. Het is dus belangrijk netjes recht en stil te kunnen zitten. Verder niet te veel frummelen in de mond. Je krijgt er een onrustige hand van en je paard zal dan zeker geen contact met de hand zoeken. Met je been drijf je je paard naar de hand toe. Je paard zakt vanzelf een keer in.
Maar dit kan een hoop tijd kosten. Het is niet iets wat je in 1 dag aanleert. Geduld is een schone zaak.

In principe moet een paard met onderhals wel aan de teugel kunnen lopen, maar wel moeilijker uiteraard. Heb zelf een Welsh-Cob met onderhals gereden en die reed ik heel laag en rond. Je moet gewoon aftasten waar jouw pony het fijnste loopt.
En vergeet niet, doordat jij op de rug zit wordt de rug hol en komt de voorhand omhoog. Het aan de teugel rijden doe je dus niet omdat het mooi is of wat dan ook, maar om die rug bol te krijgen en het gewicht beter te verdelen over 4 benen ( Een paard loopt 3/5 op de voorhand, 2/5 op de achterhand ).
Denk dus niet van: mijn paard moet aan de teugel lopen dus frummel of trek ik hem aan de teugel. Dan bouw je spanning op en het paard spant zijn kaken, rug enz en dat is niet de bedoeling. Doe het rustig aan en het kan ontzettend lang duren voordat het lukt.

Oja, ik dacht ergens te lezen dat als je paard een stukje inzakt je de teugels mee moet geven. Niet doen, want dan valt je paard op de voorhand!

Succes. Groetjes

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:45

niet passoateugel, maar pessoateugel, is heel goed voor het longeren. En je kan hem beter ff goed voorwaarts rijden met spoortjes, dan sloom zonder spoortjes. Als hij eenmaal voorwaarts is zonder kun je ze wel weer af doen. en wat jij hier probeert uit te leggen, bedoelde ik precies, maar misschien met andere woorden Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:27

euh een spoor is niet om je paard voorwaardts te rijden.......... maar om je hulp te verfijnen

BiancaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:15

Precies! Maarjah, makkelijk tog, even een spoortje eraan doen. Oooo en als die het de volgende keer niet, gewoon wielsporen. Waarom niet gelijk een stang en trens Alexandra? Sorry ik kan het even niet laten..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 16:48

Houden jullie het hier wel netjes in dit topic?

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:44

Mijn verzorgpaard is ook zo sloom als de neten... En toch rijd ik hem zonder sporen. Waarom zou ik dat nou doen?!

Omdat ik hem voorwaarts op mijn been wil maken en niet op m'n spoor!

Maar goed, het topic ging niet eens over slome paarden. Longeren en rijden met allerlei prullaria trekt je paard in een houding die ie absoluut niet gewend is. Zoals al heel vaak gezegd moet een paard vanzelf naar beneden komen, zeker als het dit nog niet gewend is. Doe je er allerlei hulpmiddelen aan dan dwing je 'm in een houding en daar krijgt ie alleeen maar spierpijn van (en zeker paarden met een onderhals) en dus een nare ervaring. Met als gevolg dat ie naar beneden lopen associeert met pijn en het dus niet meer wil doen.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:47

Mijn haflinger kan ook aan de teugel lopen dat is gewoon geblaat dus! Veel oefenen !

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:49

Ik zeg dat je beter het in het begin even goed kan doen, dus met een spoortje en daarna kan je ze af doen als ie goed doorloopt. Als ie goed voorwaarts is, is het aan de teugel rijden veel makkelijker(van achter naar voren rijden), maar ik begrijp niet wat jullie tegen spoortjes hebben

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:53

Haflingers krijg nooit 1 2 3 aan de teugel, Je moet veel oefenen met stellingen enz enz Lachen Dan komt ie ook wat losser in de nek.
Je moet wel bij nadenken dat een haflinger een zware nek heeft en die kan die niet al te lang belasten in het begin Lachen Veel oefenen met stellingen en dan naar beneden vragen Haha!

BiancaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 20:53

alexandra15 schreef:
Ik zeg dat je beter het in het begin even goed kan doen, dus met een spoortje en daarna kan je ze af doen als ie goed doorloopt. Als ie goed voorwaarts is, is het aan de teugel rijden veel makkelijker(van achter naar voren rijden), maar ik begrijp niet wat jullie tegen spoortjes hebben

Niks tegen spoortjes!! Mijn pony die ik bijna Z rijd, ( nee nee gene opscheppen maar ter verduideliking ) rijd ik 1 per maand ermee. Op de wedstrijd!! Ter verfijning van mijn hulp. Ik heb geen sporen nodig om mijn paard voorwaarts te rijden. Geen enkel paard is van nature lui, maar wordt door de ruiter lui gemaakt. Binnen 10 minuten zijn ze allemaal voorwaarts!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 20:55

Sporen zijn daar idd niet voor.
dat helpt ff en ook dan zijn ze daar aangewend en lopen ze er ook niet meer op.
uitleg waarom staat er genoeg op bokt.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 22:51

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 23:10

Idd, in de sticky van Apple staan voldoende topics die hierover gingen. Ik raad je aan om het in de sticky op te zoeken. Ik sluit dit topic