keertwending

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:20

Het moet in principe niets uit maken, alleen wordt de keertwendig meestal door de verzamelde stap gevraagd en de wending in arbeidsstap.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:24

achterhand begrenzen met je been + hand aan die kant...

niet teveel je andere been naar achter zetten, daardoor kan hij zijn achterhand ook meer naar buiten gaan plaatsen/

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:06

patos schreef:
Het moet in principe niets uit maken, alleen wordt de keertwendig meestal door de verzamelde stap gevraagd en de wending in arbeidsstap.

ja daarom dat bedoel ik, en die door de verzamelde stap heen kan ie het veel beter.
maar mijn instructrice zegt ook dat ik hem voor de wending ook gewoon een beetje moet verzamelen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 14:33

Probleem met de keertwending door de verzamelde stap is, dat je al snel je ritme verliest omdat je te gefocust bent op het verzamelen. Als je een correcte keertwending rijdt, moet en de verzameling voldoende zijn, en het spipbeen blijven stappen en het ritme in de oefening blijven. Daarom ben ik meer voor het oefenen in arbeidsstap, dan kun je het ritme houden waarmee je de oefening inzet.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 09:42

danifur schreef:
misschien zou je het met een zweepje erbij kunnen proberen bij de buitenkant dan en als ze probeert haar kont naar buiten te gooien corrigeren met een klein tikje(ik ben namelijk absoluut niet van het slaan ofzoiets Haha!) dus proberen te corrigeren met een klein tikjue dan op haar kont ofzo

Tikje met de zweep zou ik laten. Die hulp komt simpelweg niet over want zweep = voorwaarts, niet zijwaarts.

Wat je kunt gebruiken om de (keert) wending op te bouwen is travers OF schoudervoor inzetten (het is maar net wat je paard het beste ligt) en 1 of 2 pasjes doorwenden. Dus zeker niet te lang doorgaan! Liever een paar goede passen dan te lang doorgaan en verkeerd rijden.

Die paar passen bouw je dan steeds meer uit.

Let erop dat je zelf niet krom gaat zitten, want dat gebeurd nogal eens als je onzeker bent, of als je paard niet direkt luistert naar je been. Probeer op de bil te zitten van de kant waar je heen gaat. Binnenteugel zorgt voor de stelling, buiten teugel begrenst de schouder. Dus door beide teugels wat naar binnen te zetten, neem je zo de schouders mee.

Let er ook op dat elke pas even aktief en voorwaarts is. Daarom kan je het beste dus met een paar pasjes beginnen.

Je kunt ook een pion of iets ander in het midden zetten en daar omheen "mikken". Dat is net iets meer ondersteuning voor jezelf om een draaipunt te vinden.

Veel succes ermee!

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 16:53

Tyrza"]
[quote="danifur schreef:
misschien zou je het met een zweepje erbij kunnen proberen bij de buitenkant dan en als ze probeert haar kont naar buiten te gooien corrigeren met een klein tikje(ik ben namelijk absoluut niet van het slaan ofzoiets Haha!) dus proberen te corrigeren met een klein tikjue dan op haar kont ofzo

Tikje met de zweep zou ik laten. Die hulp komt simpelweg niet over want zweep = voorwaarts, niet zijwaarts.

Wat je kunt gebruiken om de (keert) wending op te bouwen is travers OF schoudervoor inzetten (het is maar net wat je paard het beste ligt) en 1 of 2 pasjes doorwenden. Dus zeker niet te lang doorgaan! Liever een paar goede passen dan te lang doorgaan en verkeerd rijden.

Die paar passen bouw je dan steeds meer uit.

Let erop dat je zelf niet krom gaat zitten, want dat gebeurd nogal eens als je onzeker bent, of als je paard niet direkt luistert naar je been. Probeer op de bil te zitten van de kant waar je heen gaat. Binnenteugel zorgt voor de stelling, buiten teugel begrenst de schouder. Dus door beide teugels wat naar binnen te zetten, neem je zo de schouders mee.

Let er ook op dat elke pas even aktief en voorwaarts is. Daarom kan je het beste dus met een paar pasjes beginnen.

Je kunt ook een pion of iets ander in het midden zetten en daar omheen "mikken". Dat is net iets meer ondersteuning voor jezelf om een draaipunt te vinden.

Veel succes ermee!
[/quote]

maar wat zou jij er aan doen als een paard zijn kont er probeert uit te gooien tijdens een keertwending??, dat zeg ik ook MISSCHIEN kan je dat proberen, maar ik houd zelf helemaal niet van de zweep , dus het is maar gissen voor een oplossing, het is namelijk moeilijk om iets over een paard te zeggen als je niet precies zien wat hij doet en hoe hij verder in de training loopt. en ik persoonlijk denk dat je niet bij alles tikje= voorwaarts hebt, want als je zijwaarts gaat gebruik je toch ook wel een een zweepje zodat hij zijn kont erbij houd ofzo Verward

want mijn paard gooit zijn kont er niet uit, dus ik weet verder niet hoe dat gaat Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 17:53

als hij zijn kont wegdrukt, betekend het dat hij teveel over de middenhand wendt. De inzet is dan waarschijnlijk te groot (te weinig gezet) of je gaat er te lang in door. Nog VOORDAT het paard zijn kont eruit gooit, rechtuit gaan.

Je kunt eventueel ook keertwending van een paar pasjes maken en van daaruit terugwijken.

En nee... bij zijwaarts hoort het niet zo te zijn dat men een zweepje gebruikt. Zoals gezegd: zweep= voorwaarts. Het kan wel zo zijn dat je met het zweepje iets meer aktiveert, waardoor hij beter eronder komt er zich meer gaat dragen.