nessie_1987 schreef:Ik zal ff op wat vragen van germie antwoorden:
-> Als ik moet mijn paard wandel doet ze het niet
-> als ik al begin met lange teugel in te stappen doet ze het al
-> bij de stal waar ik haar vandaan heb deed ze het niet, ook niet toen ik met mijn spullen ( dus ook hoofdstel en huidig bit) op haar ging proef rijden. Ze doet het sinds dat ik de 1e keer op haar reed op mijn eigen manege.
Dus is het dan het beste als ik ffies met een tonglepelbit gaat rijden?
Maar is een tonglepel bit niet voor paarden die hun tong over het bit heen gooien?
Wordt ze door meerdere ruiters gereden? Want dan wordt het lastig om iets af te leren als een ander het juist weer veroorzaakt.
Ze doet het niet als je met haar loopt, maar wel zodra je erop stapt. Dan is het geen spelen met de tong normaal gesproken.
Ik zei eerder wel vrij 'bot' dat het een vooroordeel is dat elk paard met de tong uit de mond een aanleuningsprobleem heeft, maar je moet wel zeker weten dat je paard niets mankeert. En dat moet je nu eerst gaan uitzoeken voordat je met een tonglepelbit gaat rijden.
Zo te horen doet je paard het nog niet zo lang, dus dan hoeft het nog geen gewoonte te zijn.
Heb je haar al aan de longe geobserveerd, doet ze het 1 kant op meer dan aan de andere kant?
Een tonglepelbit kan een hulpmiddel zijn, maar je moet wel eerst proberen om de oorzaak te achterhalen (ik val in herhaling). Heb je al zonder neusriem geprobeerd? Als het een stijfheid in de rug is, dan kun je met zo'n bit misschien de symptomen weghalen, maar de oorzaak blijft er zitten. Een tonglepelbit wordt gebruikt bij paarden die de tong over het bit gooien, maar het wil ook wel eens helpen bij paarden die de tong naar buiten steken.
Het is net als een slof een hulpmiddel, zonder enig verstand van zaken zoiets gebruiken werkt alleen maar averechts, en het is zeker geen wondermiddel. Als ik je verhaal zo lees, dan zou ik het wel eerst met je instructeur overleggen, het lijkt iets wat bij jou ontstaan is, ongeacht of het nu je schuld is of niet.
Vooral als het wat moeilijker word..