het ''echte'' doorzitten...hoe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 17:30

doorzitten, tja.... veel oefenen...
maar ik ben ook van mening dat doorzitten per paard anders is, ik kan bv op een groot paard beter doorzitten dan op een pony, ik rijd nu een pony, en heb onwijs veel moeite met doorzitten.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 17:38

maar op een pony is de beweging veel kleiner en dus gemakkelijker

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 17:42

Om op de juiste manier door te zitten komt het er op aan de natuurlijke beweging van een paard op de eerste plaats niet te storen door de beweging aan te nemen en door te laten. Dan pas kan men beginnen werken vanuit het kruis. Zolang men de beweging niet kan aannemen moet men eigelijk zelfs geen teugels in de hand nemen omdat die dan al snel eens dienen voor het evenwicht te herstellen. Dus longeles zonder teugels en zonder beugels. Succes

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:11

Ik heb idd zitlessen gehad eerst zonder zadel. Later met zadel.. Ik heb zelfs als een debiel naast mijn instructice in het zand gezetten, oefeningen om mijn bekken los te maken. Dat deed ik niet, drom kon ik nooit doorzitte en had ik last van mijn rug. Maar heel veel blauwe plekken en spierpijn verder gaat het nu redelijk!

Lientie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:04

[quote="MinX"]oeww rieja... riskant.... los? wat doe je dan als er ineens een beest uit de struiken springt? of een monster in de hoek zit? of.. of.. en je paard springt ineens opzij? Dan neem je vliegles?

Je onderbenen daarentegen moeten niet aan je paard geklemd zijn. Dan druk je jezelf namelijk uit je zadel, of in dit geval druk je jezelf iets omhoog waardoor je gaat stuiteren. Dit wordt ervaren als "eng" en "wankel" waardoor men de onderbenen nóg meer gaat aanspannen, als het ware om steviger te zitten, waardoor je nog meer los komt, en je dus nog sneller van je paard stuiterd. quote]

Ten eerste als je je paard los hebt kun je met de beweging meegaan, dus ook als hij/zij ineens naar links of naar rechts springt. Geloof me, ik heb het meest bange paard wat er ooit geboren is!

Ten tweede je moet je onderbenen niet constant aangeklemd hebben maar je moet ze wel met de pas mee kunnen aanklemmen en hierbij je bovenbenen los kunnen houden! Wanneer je je bovenbenen ontspant kun je jezelf nooit uit het zadel drukken.

Casanova: Ga anders thuis even oefenen met het aanspannen van de verschillende spieren. Dus kantel je bekken naar voren en naar achteren, span je beenspieren een voor een aan, enz. Dit kan trouwens heel goed wanneer je aan het fietsen bent. Wanneer je dit kunt, kun je je paard van stal halen en de oefeningen daar opnieuw toepassen........

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:02

Ik heb het geleerd van zonder zadel te rijden (ik doe dat meestal op nieuwe paarden/pony's, dan vertrouw ik ze meer Lachen )
In elk geval: in het begin zag het er erg slech tuit, omdat je natuurlijk niet zomaar kan blivjen zitten als dat paard zo hobbelt. Maar na een tijdje ga je vanzelf goed zitten, want dan kun je beter je evenwicht houden. Je moet het natuurlijk leren, en leren doe je nu eenmaal met vallen en opstaan. *LOL*

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:54

De drafbeweging wordt opgevangen in je onderrug (wordt steeds iets bol en daarna weer recht), daarnaast worden afwisselend je linker en rechterzitbeenknobbel naar voren gebracht. Deze beweging kan je zittend op een stoel uitproberen. Het wil nog wel eens helpen om mee te tellen in het drafritme 1,2 1,2 etc. Het doorzitten is voor de meest mensen heel inspannend omdat je steeds spieren moet aanspannen om je evenwicht te behouden, vandaar dat het belangrijk is dat je het langzaam opbouwt. Eerst 2 passen doorzitten, dan 3 etc. Als je jezelf overvraagt, ga je je juist spannen waardoor je tegen gaat werken in de beweging, paard gaat zich spannen en je kan nog beroerder zitten.