Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Cassidy schreef:Als een paard zijn rug rond maakt, de achterhand ondertreed en er meer gewicht op de achterhand komt (en dat is in mijn ogen de enige manier waarop een paard zijn rug rond kan maken), dan ben ik bezig met verzameling hoor!
joyce B schreef:Ik heb geen verstand van kip en ei...
Mijn instructrice laat mij veel in schoudervoor rijden om mijn pony recht te richten in het lijf. Door de schoudervoor brengt hij of zij het binnenachterbeen meer onder de massa, waardoor het meer gaat dragen. Dit doet ze om het been sterker te maken waardoor het weer rechter kan gaan dragen... Tja... volgens mij is het milimeter werk van beide dingen... Stapje recht, stapje dragen, stapje recht, stapje dragen... Ga zo maar door...
Aqua8horse schreef:Op het moment dat je op een dier gaat zitten, moet het dier dragen.

Cassidy"]
[quote="Tyrza schreef:Hoe verklaar je dan het piafferen? Dat is het toppunt van verzameling, maar imo loopt het paard dan bergopwaarts en niet met een ronde rug.
Lovely schreef:Tyrza, jij zit al bij bekkenkanteling volgens mij? Een paard dat van voor naar achter, nageeflijk, over twee teugels en tussen twee benen, over vier benen gereden wordt, kan ook de ruiter actief meedragen met zijn rug. Gewoon de verbinding in het paard, die al aanwezig moet zijn in het begin, ook voor dat het paard toe is aan verzameling en evenwicht op de achterhand, denk ik.

Lovely schreef:Het is ook niet vanzelfsprekend natuurlijk, maar is wel een van de basisdingen waar actief aan gewerkt moet worden denk ik, zodat het paard zijn rug niet wegdrukt.