Discussie: aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 13:40

eum, stille hand= harde hand, je veert toch mee en speelt toch wat met je vingers op de teugels of doen jullie dat niet ? ik leg t mischien vberkeerd uit maar als je aant rijden bent kom jij met je been en je paard geeft na, hij is dan los over zen rug maar dan zet je hand voor maar dan blijf ik toch zo zacht mogelijk inwerken in de mond! jullie niet dan?

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 13:45

Klopt PJ je hebt dan een stille hand die natuurlijk mee gaat in de beweging. je friemeld dus niet steeds in zijn mond om 'm aan de teugel te krijgen. Hooguit dat je halve ophouding maakt die mee blijft gaan ind e beweging maar friemelen frunniken etc is al veel te veel imo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 13:47

ja maar je blijft toch ophoudingen geven niet ? zo doen wij t toch ! echt zitten snokken niet maar wel loswerken door ophoudingen en nageven, dat wel Lovers

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 13:50

is maar net hoe je t uitlegt PJ. voor mij is een stille hand, via een stille teugel een stil liggend bit. die inwerkt wanneer dat nodig is. tuurlijk beweegt je hand mee want als ja die vast zit. kan het bit ook niet stil in de mond liggen. maar je hand beweegt mee met het hoofd en de mond van t paard. en probert hem in zijn beweging zo min mogelijk te storen.
dat vind ik heel wat anders dan een frummelende hand. Dan liever (mijn idee van) een stille hand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 15:28

De enige beweging die je met je handen maakt is om te voorkomen dat je paard de hele tijd aan het bit herinnerd wordt. Dus niet friemelen om zijn aandacht erbij te houden. Als je die aandacht wilt kun je die opwekken door hele of halve ophoudingen, tempovertragingen, figuren rijden en zijgangen.

De enige keer dat je dan het paard aan het bit herinnert is als je ook echt een reactie wil. Ik zou een paard zo gevoelig in de mond willen hebben dat een kneepje in de teugels direct voor een verzamelde noodstop zorgt. Dat betekent immers dat het paard nooit onnodig in de mond gestoord is en dat het zijn aandacht 100% bij de ruiter heeft. Of zie ik dat verkeerd? Knipoog

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 16:15

nee dat zie je goed.
Ik gebruik een halve ophouding zodra er wat gebeurd als ik van tempo ga wisselen een overgang in wil gaan zetten of een figuur rijd de rest van de tijd houd ik mijn hand stil tenzij hij tegen de hand wil komen dan sluit ik mijn hand weer even,natuurlijk heb ik 'm dan eerst weer naar mijn hand toe gedreven