Hoe IJslander in te houden/remmen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ferretangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 18:39

En hoe gaat het nu?
Trouwens,als je rijd hoe hou je dan je hoofd?
Voor IJslanders die op de IJslandse mannier zijn bereden,heb ik geleerd dat je je hoofd goed recht moet houden.
Kijk goed onder je cap door tot over de hoefslagheen,ik krijg er persoonlijk kramp van zo recht moet je kijken.
Maar als je op een toppertje zit voelt 'ie daardoor welke delen van je lichaam op zijn rug drukken en dat bepaalt dus ook de snelheid.
Zo hoefde ik op een bepaalt ruintje maar even met mijn hoofd te zakken (ahhhh ik kreeg kramp) en dan vloog je al door de bak,succes ermee!!!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 18:52

Citaat:
Ijslands les is zo ver ik weet niet zo zeer verschillend van het engelse. Enkel die extra gangen komen er bij.

het is dag en nacht verschil!
Ik heb een keer in de vakantie een week Ijslanders gereden op Terschelling, daar kreeg je eerst een complete omscholing en hersenspoeling met veel video's en uitleg voordat je een Ijslander mocht opzadelen!

Er staan Ijslanders bij ons in de polder, maar die mensen laten er echt geen "Engelse" ruiter op, dan zijn ze meteen verpest!

overigens schweint mijn Noriker ook, ik baal daar enorm van en ben al druk doende het weer af te leren Boos!

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:13

Ik zou voor al met lichte hulpen werken en veel oplossen met je zit.
Als je langzamer wilt iets uit het zadel komen en je knie in het zadel drukken daar bij een halve ophouding.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 21:28

Update:
gisteren is ie voor de 2e maal gereden door iemand die ijslanders heeft en er ervaring mee heeft.
Ze kan er goed mee overweg. Ik heb er langs gefietst, kijken en luisteren wat ze doet. Ze laat 'm tölten en rijd fijne wendingen.. ook een telgang en een galop. Ook ophoudingen maken. Warempel, hij staat stil en reageert best.
Daarna heb ik wat les en ervaring opgedaan op een van haar ijslanders. Dat is een goed idee he?

Zo gaan we ook samen rijden, zij op Bakkus en ik op een van hun.
Het is wel verschillend hoor pffff.

Ik dacht zo'n recht töltzadel (die gebruikt zij en had ze al in de winkel gezien).. daar gaat mijn rug weer. Dat had ik nl in een dressuurzadel.. ook recht. Maar dit is toch anders, je zit achterop.. daar is het vlak, dus buigen je benen automatisch ietsie. Was met ribzit.

Dus zo kan ik rustig wennen en zij Bakkus bijschaven... Yes! Haha!

Irsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:43

Wat super zeg! klinkt allemaal erg goed!
Het is inderdaad prettig om op deze manier wat meer gewend te raken aan IJslanders! heel veel succes verder en ik ben benieuwd hoe het gaat als je erstraks zelf weer op gaat!

Ferretangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 00:12

Je moet dus niet ophouden zoals bij het engelse rijden: trek,los,trek,los.
Want als je los laat heeft hij weer het idee dat hij mag gaan,je moet dus in de teugel gaan "kneden" richting buik.
Dan moet je je heupel kantelen en je buikspieren aantrekken,houd je benen van hem af!!!
Bovenbenen relaxed,onderbenen alleen aangesloten als je wilt aansporen!!!
(en in je hoofd overtuigd zijn dat je wilt stoppen,want een IJsco wil altijd graag de leiding van je overnemen en het heft in handen nemen Knipoog )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 00:25

super joh, hulp zo dichtbij
en ook geweldig dat jij ijslander ervaring kan opdoen op 1 van hun paarden
gaat helemaal goedkomen zo

Ferretangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 15:39

Ohja dat wou ik ook nog zeggen Frusty fijn dat je nu iemand in de buurt hebt gevonden

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 17:39

Gaaf he..ben er ook blij mee.. Ben zo uit en thuis in ruim 2 uurtjes.
Beetje bijhouden nu en dan proberen!
Leuke reacties van jullie, bedankt