zonder zadel compleet ander paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:36

ik denk dat ze de huloen zonder bit niet begrijpt

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:44

rij je je paard normaal niet te veel op de hand? dan moet je dus met hoofdstel hem ook leren reageren op zit en been

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:47

smurf schreef:
zo is die van mij ook: geen bit in is niet aan het werk!

Als ik ga wandelen of fietsen met hem doe ik tegenwoordig gewoon een bit in, dan verloopt het perfect, op een halster smeert ie hem en gaat ergens staan grazen.

Longeren met halster wordt een partijtje touwtrekken (dat ik ga verliezen), dus als er iets moet gebeuren: gewoon bit in.

met of zonder zadel maakt hem niet uit

Goh , een tweede Splash Haha! Voor Splash ook , bit uit is niksen en niet werken , bit in is gewoon werken en gedraagt ie zich ook voorbeeldig.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:50

smurf schreef:
Citaat:
Dit is niet de bedoeling he.

ik begrijp niet waarom men tegenwoordig zo graag zonder bit wil rijden?
Alleen om te bewijzen hoezeer je je paard vertrouwd?

da's voor mij absoluut geen reden om zonder bit te rijden. Ik leer mijn paard reageren op zithulpen met halster, gebruik daarbij een one-rein-stop. Dit is het makkelijkste om met halster te doen en het minst vervelend voor het paard. Daarbij hoeft m'n paard geen ruk in z'n mond te krijgen als mijn zit nog niet goed genoeg is om m'n handen stil te houden.
Bij buitenrijden vind ik het ook handiger, omdat m'n paard dan kan grazen.
Een bit is voor mij voor communicatie, niet voor controle. Maar met communicatie begin ik pas als ik in ieder geval de basisdingen (overgangen, sturen, achterwaarts en wijken) op m'n zit kan.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 11:12

smurf schreef:
ik begrijp niet waarom men tegenwoordig zo graag zonder bit wil rijden?
Alleen om te bewijzen hoezeer je je paard vertrouwd?

Paarden blijven toch vluchtdieren èn ze zijn vele malen sterker dan wij.

En daarom, omdat het sterke vluchtdieren zijn, maakt het geen bal uit wat er wel of niet om zijn hoofd/ in zijn mond hangt.
Als hij niet wil dan wil hij niet, punt.
Je paard kunnen stoppen en sturen zit meer in zijn en jouw hoofd en niet in de fysieke kracht die je daarvoor op hem uit moet oefenen.

Ik denk er zelf vrijwel nooit meer aan dat Nacino al drie jaar geen bit meer inheeft. En als ik al die mensen hoor die al tijden naar een goed en fijn bit aan het zoeken ben zou ik wel willen zeggen, uhmm, misschien eens zonder proberen? Schijnheilig Maar ik doe het niet, ieder maar zijn eigen ideeen.

Niets tegen een bit hoor! Dat niet echt, maar ik vind wel dat het niets uit zou moeten maken, met of zonder.

Dus tegen Stef zou ik willen zeggen. Oefen vanaf de grond met een halster; stelling, stoppen, wijken voor druk. Dan zal je merken dat het erop ook een stukje makkelijker is! Prior proper preparation zou Pat Parelli zeggen...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 16:52

het stomme is dat ik een tijdje geleden met halster gereden heb (wel met zadel) omdat ze aan het wisselen was, en daardoor niet graag het bit in wilde. Toen was ze braaf....
Dat ik teveel met hand rij... neuh, voor mijn gevoel althans niet