doof voor been EN zweep!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:53

hoi

ik denk dat het rijden van overgangen wel erg veel zal helpen en het kan natuurlijk ook zijn dat ie gewoon een laag basistempo heeft ik weet naturrlijk niet hoe hard ie moet lopen in de andere lessen het is erg moeilijk om een paard van de manege goed naar je eigen hand te krijgen aangezien er ook andere mensen oprijden ik hoop dat het je lukt heel veel succes ermee

Babbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 11:41

Beetje rare opmerking Stekelroosje als ik het zo mag zeggen.
Het nadeel van een forum als je een vraag stelt is dat er een paar mensen zijn die wel over het onderwerp kunnen praten en ook echt LEZEN wat er staat en de rest kakelt er als een kip zonder kop achteraan.

Ze vraagt gewoon HOE ze de pony aan het been kan krijgen, en niet of ze op een waardelose manegepony rijd. Beestje is nog heel jong en moet dus nog veel leren. Het is ook beter een paard vaker te berijden, maar het moet ook e betalen zijn. Iemand die een eigen paard KAN betalen heeft dus heel makkelijk praten.

En dan al helemaal om te zeggen dat ze op haar werk hopelijk meer respect heeft dan hier op het forum en dat je moet slikken om te zien wat voor werk ze doet, dat zegt meer over jou dan over Gretha.

stekelroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 14:32

ja hoor babbel

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:49

Gretha schreef:
verzorgpony ben ik niet geschikt voor, heb alleen tijd van ma-avond tot do-avond, vr t/m ma middag bij vriend, die woont namelijk niet naast de deur...

Ik wil heel even reageren dat ik PRECIES deze situatie heb (gehad, nu eigen paard)...
Toch heb ik 2x een verzorgpaard gevonden.
Gewoon zoeken, lukt je wel Knipoog .
Nogal offtopic.

Ontopic:
Ik zou het zowiezo eens voorleggen aan je instructrice op de manege, die kent het paard, dus dat scheelt.
Meer advies kan ik je in elk geval niet geven.
Veel succes!

Gretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 02:12

ik woon midden in de stad, geen rijbewijs, dus dan is t lastig om berijkbaar een pony/paardje te vinden...
maar thnx voor je steun myra! Haha!
en stekelroosje, zoals babbel al zegt, ik vraag hier tips om een pony beter aan t been te maken, vraag niet of t zielig is, of dat t een waardeloze pony is
ze reageert t liefst pas na 1, of meerdere rondjes kuit geven eindelijk op mijn been, en opzweep reageert ze dan ook niet
dus gaat niet om t tempo, maar op de tijd tussen 1e hulp en reageren!
mijn instructeur van vorige week zei er steeds niets op, instructeur van vandaag, andere, t wisselt wel eens, heb ik niet eens gevraagd, eigenaresse zei met sporen rijden, dus vandaag gecombineerd, in begin gelijk wat overgangen naar draf, eerst slecht reactie, toen schrikken van sporen en toen draf! ja, ze snapt t, en steeds sneller
dus overgangen rijden helpt uit eindelijk!
dus bedankt voor degene die die tip gaf!
en ik ben niet snel aangebrand, maar zit te wachten op commentaar op onze paarden op de manege, meesten zijn super voor t been, kan je mee wijken, alles hoor! Haha!

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:39

heel veel overgangen rijden, veel voltes.
Doordat jij overgangen rijd word zijn achterhand actiever, zodra hij op de achterhand loopt, en die er dus onderzet, word hij lichter in de hand en zal hij ook makkelijker aan het been zijn.

Ik denk alleen dat die overgangen moeilijk bij jou zullen gaan omdat je juist een topic heb gestart omdat hij niet reageerd op je been.

Misschien helpen balkjes, daardoor worden zal hij na een tijd zijn benen beter gaan gebruiken, en dus ook meer voorwaards.

Gretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 19:16

t gaat eerst nog niet om t voorwaartse, alhoewel ze dat gister wel beter was, t gaat nu puur om t feit dat ze niet reageert op been, of dat t heel lang duurt voordat ze snapt dat ze dan een versnelling harder moet om t zo te noemen
gister met sporen ging t wel weer beter, wat vertragen en versnellen in draf ging goed
terwijl overgang van stap naar draf moeizaam bleef gaan.
1e x galop prima, andere hand galop: verzet, dus bokken, volgende week verder oefenen Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 12:18

Gretha schreef:
t gaat eerst nog niet om t voorwaartse, alhoewel ze dat gister wel beter was, t gaat nu puur om t feit dat ze niet reageert op been, of dat t heel lang duurt voordat ze snapt dat ze dan een versnelling harder moet om t zo te noemen
gister met sporen ging t wel weer beter, wat vertragen en versnellen in draf ging goed
terwijl overgang van stap naar draf moeizaam bleef gaan.
1e x galop prima, andere hand galop: verzet, dus bokken, volgende week verder oefenen Haha!

De weg naar gevoeliger en allerter krijgen moet je niet met spoor bewandelen.
Probeer het met de uitleg die ik hierboven uitgebreid gaf en begin met veel overgangen halt-stap-halt.
De clue ligt hem erin dat je zeker weet dat het paard de hulp gevoeld heeft: Van been helemaal af tot heel lichtjes aan het paard, dat voelt ie zeker, dus moet je eraan werken om DAAR de reactie op te krijgen. Dus als ie niet direct reageert: snel been af en tikje met het been, geen directe reactie: zwiepen met de zweep in de lucht. Loopt weg: belonen! en herhalen. Geduld en waak ervoor dat je je hulpen niet sterker gaat maken en dat je bovenstaande volgorde van hulpgeven ALTIJD aanhoudt.

In stap is dit makkelijker, omdat het in draf en galop moeilijker is om je onafhankelijke beenhulpen te blijven geven. Daarvoor zou je dan aan je zit moeten werken!!

Succes, geduld en hou vol!

Gretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 17:50

ik doe t juist wel met spoor, natuurlijk niet gelijk, eerst licht met been, dan meer been, dan pas spoor
echt niet gelijk
maar omdat ie naar zweep niet luisterd
en zwiepen in een les met meerdere paarden begin ik niet aan
gaan ze er straks allemaal vandoor :p
maar dit werkte, en zo probeer ik steeds minder spoor en dus meer been zegmaar, of alleen nog maar been te geven, en ook elke keer zodra ze luisterd belonen
zodat ze t uiteindelijk gelijk snapt: been--> luisteren

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 11:09

Gretha schreef:
ik doe t juist wel met spoor, natuurlijk niet gelijk, eerst licht met been, dan meer been, dan pas spoor
echt niet gelijk
maar omdat ie naar zweep niet luisterd
en zwiepen in een les met meerdere paarden begin ik niet aan
gaan ze er straks allemaal vandoor :p
maar dit werkte, en zo probeer ik steeds minder spoor en dus meer been zegmaar, of alleen nog maar been te geven, en ook elke keer zodra ze luisterd belonen
zodat ze t uiteindelijk gelijk snapt: been--> luisteren

Dit kan werken, maar dan moet je je spoor wel altijd en 100% onder controle hebben en (niet banketstaaf bedoeld hoor) ik heb nog geen manegeruiter gezien die daar de zit en controle voor heeft....
Valt trouwens erg mee, dat reageren op gezwiep van andere paarden. Je krijgt meer reactie als je een flinke pets met de zweep geeft (ik rij ook lang niet altijd alleen in de bak).

Gretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 14:57

dit beest reageert totaal niet op de zweep, dat is t probleem
en jij hebt t over zwiepen met de zweep, dus in de lucht, lijkt mij, , en daar begin ik dus niet aan
ik leer nu met sporen rijden, heb mn instructeur na afloop gevraagd of ik t beest niet constant zat te porren en dat viel mee volgens hem,
ik zeg ook niet dat ik spoor compleet onder controle heb, en t is ook geen spoor wat ik t liefste omheb, ,was geen knop namelijk, wil nu op zoek naar kortste knopspoortje
maar ik sta open om te leren Haha! en dat lijkt mij ook de bedoeling van lessen!
als je t nooit doet, zal je t ook nooit leren! hiervan krijg ik wel een betere zit/beenhouding!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 15:04

Gretha schreef:
dit beest reageert totaal niet op de zweep, dat is t probleem
en jij hebt t over zwiepen met de zweep, dus in de lucht, lijkt mij, , en daar begin ik dus niet aan
ik leer nu met sporen rijden, heb mn instructeur na afloop gevraagd of ik t beest niet constant zat te porren en dat viel mee volgens hem,
ik zeg ook niet dat ik spoor compleet onder controle heb, en t is ook geen spoor wat ik t liefste omheb, ,was geen knop namelijk, wil nu op zoek naar kortste knopspoortje
maar ik sta open om te leren Haha! en dat lijkt mij ook de bedoeling van lessen!
als je t nooit doet, zal je t ook nooit leren! hiervan krijg ik wel een betere zit/beenhouding!

Zwiepen in de lucht inderdaad. Grote kans dat ie daar wel op reageerd, en het kan vrij subtiel, als je maar een beetje strak zweepje hebt. Kleine, korte snelle bewegingen. Kan in de gewone houding, aan de zijkant, of met de zweep ondersteboven, over de hals.

Van sporen dragen krijg je geen betere beenhouding, tenzij misschien het paard panisch reageert op een aanraking met het spoortje (maar dat is hier niet het geval).
Volgorde is: Eerst been onder controle krijgen, Dan spoortje om.
Veel instructeurs zijn er te makkelijk in, en als het "wel mee viel" dan wist je ze er dus niet vanaf te houden.
Daarnaast is de kans groot dat het paard op het knopje geen enkele reactie zal geven.

Gretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 17:47

hoezo zou die daar niet op reageren?
deze vond ie te vervelend, vind ik dan weer zielig

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:58

Gretha schreef:
hoezo zou die daar niet op reageren?
deze vond ie te vervelend, vind ik dan weer zielig

Hoe scherper de spoor, hoe feller ie in eerste instantie zal reageren. Hij is al aardig afgestompt op het been, als ik het zo hoor, dus zal ie ook snel afstompen op een spoortje. Op een bot spoortje dat soms onbedoeld de buik raakt nog eerder.
Ik zeg dus niet: rij maar met scherp spoortje!!!!!! In tegendeel.
Ook op het scherpe spoortje zal ie steeds meer afstompen.

De strekking van dit verhaal is te omschrijven als: "Zorg dat ie beter gaat luisteren, zonder dat jij steeds harder moet gaan schreeuwen. Je moet duidelijker gaan praten, niet harder."

Gretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 10:58

nee, ZIJ is niet afgestompt op t been, ze snapt t gewoon niet!
daarom wil ik dus met kort stomp spoortje rijden, om dus duidelijker te zijn dan met een been
snappie!
we bedoelen wel t zelfde, maar zeggen t anders :p

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:17

Gretha schreef:
nee, ZIJ is niet afgestompt op t been, ze snapt t gewoon niet!
daarom wil ik dus met kort stomp spoortje rijden, om dus duidelijker te zijn dan met een been
snappie!
we bedoelen wel t zelfde, maar zeggen t anders :p

Niet helemaal.
Als iemand je niet snapt, omdat ie geen nederlands spreekt, helpt het niet harder te gaan praten. Wat wel helpt is het simpeler maken en een taal gebruiken die de ander wel snapt: gebarentaal of misschien engels. Je zal niet zo snel fysiek reageren (hoop ik... Haha! )

Als je paard dat been niet snapt, is het niet eerlijk om hem dat met een spoor duidelijk proberen te maken. Je moet wat geduld tonen en hem duidelijk maken wat er bedoelt wordt. Je moet hem ook interesseren, zodat ie goed gaat opletten en daardoor z'n best gaat doen om te achterhalen wat jij van 'm wilt.

Als jij je benen niet echt stil kan houden en die spoor komt er onbedoeld steeds tegenaan, dan is het net alsof je met iemand praat in een heel druk en lawaaiig café. Door die achtergrond-ruis (je kloppende been) moet je wel harder gaan praten om je verstaanbaar te maken (harder drijven).
Door dus de achtergrond ruis te verminderen (door te leren goed onafhankelijk te zitten met een stil been) kan je met subtielere hulpen uitkomen. Dat is minder inspannend voor jou en stukken prettiger voor het paard.

Gretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 14:09

wie zegt dat ik mn benen niet stil kan houden? staat helemaal nergens!
maar zoals eerder beschreven, eerst geprobeerd zonder spoor, dus alleen been gegeven, moest meer dan een rondje aandrijven, zweep geven, etc, snapte t niet, uiteindelijk spoor, dat snapte die wel
en als die spoor wel snapt, prima, dan dat maar eerst wel
steeds minder spoor, steeds meer been
zo leer ik m de andere taal, de taal van t been :p

Gretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 15:30

ik ga snel vragen of ik weer op een andere mag
ik vind dit echt zonde van mn geld en tijd
beest wil gewoon niet, kan niet, weet ik t
is voor mij niet een leuke les op deze manier, bah
sorry, moest er ff uit hoor
is niet vooruit te branden, zeker niet in galop te krijgen
sporen is protest
kep er zo geen zin in
als t nou mn eigen pony was zou ik wat meer doorzetten, maar t kost me alleen maar geld, en levert mij niets op alleen de manege, dus dan doen ze t zelf maar hoor

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 16:43

Je moet ook niet op een manege gaan rijden en dan gaan denken dat jij die paarden en pony's weer goed kan gaan rijden..

Op de manege waar ik vroeger heb gereden ging het zo als een paard een uurtje in een beginners les mee liep ging er daarna ook weer direct drie keer een gevorderde ruiter op.. Haha!

Weet niet of dat op de maneges in nederland ook gaan (heb zelf vroeger in duitsland gelest)..

Op een manege moet je leuk kunnen hobbelen en meer niet, meer kan er ook niet daarvoor rijden er teveel mensen op dat paard

NANZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:00

Tja je hebt paarden mensen en mensen met paarden Knipoog

Idd het is beter als je gewoon op een ander dier gaat rijden. Daar heb jij waarschijnlijk ook veel meer aan. Een manege is er niet voor om een sterruiter te worden en iemand die paardjes wel even zal corigeren. Ik bedoel je moet ook niet verwachten dat je met 1 uurtje in de week een paard naar je hand kan zetten! Daar gaat tijd in zitten OK dan!

Je hebt een verstandig besluit genomen om een ander paardje te kiezen. Wie weet lukt het daar beter bij en heb je er strax weer meer plezier in!

Succes !

Gretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-04 19:52

ik heb ook nooit verwacht dat beest wat te leren,
ze vroegen mij alleen omdat paardje waar ik op reed, al veel bereden wordt, en deze nog niet zo veel, ,is er nog niet zo lang..
en bij ons lopen wel goede paarden, kan je nog wel een l proef uit halen
is niet superhoog, maar toch leuk, en als je ze least, of gewoon vaak rijd vast ook nog wel m ofzo
paardje waar ik op reed ging goed, we gingen samen vooruit, hij wist ook precies wie die op zn rug had, heerlijk, kon ik vooral merken als toen ik 2x (dus 3 weken) niet gereden had! moest weer van vooraf aan beginnen
en liever zou ik ook vaker rijden.. maar ja, heb er t geld niet voor...
helaas
en t allerliefst een verzorg/bijrijdpaardje, maar is hier moeilijk te vinden..

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 10:52

Gretha"]
wie zegt dat ik mn benen niet stil kan houden? staat helemaal nergens!
[/quote]

Jij!:

[quote="Gretha"]
ik leer nu met sporen rijden, heb mn instructeur na afloop gevraagd of ik t beest niet constant zat te porren en dat viel mee volgens hem, ik zeg ook niet dat ik spoor compleet onder controle heb
[/quote]

[quote="Gretha schreef:
eerst geprobeerd zonder spoor, dus alleen been gegeven, moest meer dan een rondje aandrijven, zweep geven, etc, snapte t niet, uiteindelijk spoor, dat snapte die wel

Je bent hier ook al een stap te ver bezig. Doe het eerst van halt naar stap. Dan kan je het duidelijkst zijn, want dan kan je goed je been eerst los hebben en vervolgens zachtjes aanleggen (etc. zoals boven beschreven).

Maar, ben het ermee eens dat je er niet teveel van moet verwachten met een manegepaard en dat een ander paard rijden een betere optie voor je is (maar je vroeg nou eenmaal een oplossing voor dit probleem...)

Succes verder!

Gretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 11:29

een ander paard zal dan ook een ander manege paard worden
voor zoveelste keer, kan hier geen bijrijd/verzorgpaard vinden!
(in de buurt dan....)

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 11:32

Ja, da's jammer. Probeer dan een paard te rijden waar jij het meest van kan leren.

Gretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 11:34

ik zat op een heel fijn paardje
maar ga t nog 1x proberen, en zodra ik eigenaresse van manege zie, gelijk zeggen dat ik dit niets vind