waarom aan de teuge??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 23:27

Lianne007 schreef:
natuurlijk gooi ik ook niet zomaar alles los,

Ik wel Lachen
So Verward

Citaat:
Ik weet ook wel dat zon paard opeens kan schrikken en weg kan vluchten,daar heb ik buiten altijd alle rekening mee.

Buitenritten is ook voor jezelf ontspanning. Op een onbekend dier kan ik me voorstellen dat je alert bent. Maar op een paard waarmee ik vertrouwt ben denk ik er echt niet de hele tijd aan dat ie er wel eens vandoor zou kunnen gaan hoor
Alleen als er iets is wat vreemd is.

Iemand die doet wel de hele tijd gespitst is op gevaar komt bij mij over als iemand met te weinig vertrouwen in eigen paard.

Verder is aan de teugel niet hetzelfde als inde de krul. Maar dat was al duidelik dacht ik Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 09:30

Ik gooi hem in het bos ook helemaal los
Natuurlijk niet langs de weg, maar midden in het bos lange teugel.
Heerlijk.
Kawa kijkt dan net zoveel om zich heen als ik Haha!
Zou niet anders willen, anders vind ik er geen snars aan.

Maar daarnaast word hij ook getraind de juiste spieren te gebruiken, zodat hij me kan goed te dragen en zo het risico op blessures te verkleinen.
Gooi je hem dan een keer los, zijn zijn spieren toch genoeg getraind omdan mijn gewicht goed aan te kunnen.

En idd wat Rom zegt aan de krul is wat anders dan aan de teugel.
Bij aan de kruk krijg je alleen maar blessures,
Daarom is goede les ook zo belangrijk.
Alleen word daar zo vaak op geknibeld Verdrietig

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 13:14

Ben het in zover met je eens runningkawa dat je een paard zeker lekker los mag gooien in het bos. Het is voor bijde ontspanning.
Enkel over die spieren ben ik niet helemaal mee eens. Met het trainen moet je je paard bewust hebben gemaakt van de achterhand en hoe die te gebruiken. En dan kun je het paard zonder gevolgen lekker los gooien, want ze zorgt dat ze in evenwicht blijft omdat ze weet hoe dat moet.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 13:22

Volgens mij zegt dat kawa dat ook josien Haha!

Maar ik kan het mis hebben Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 14:20

Yup, zo bedoelde ik dat ook, alleen wat anders omschreven Lachen

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 14:42

oke, niet goed gelezen van mij.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 18:39

Citaat:
Ik weet ook wel dat zon paard opeens kan schrikken en weg kan vluchten,daar heb ik buiten altijd alle rekening mee.

Buitenritten is ook voor jezelf ontspanning. Op een onbekend dier kan ik me voorstellen dat je alert bent. Maar op een paard waarmee ik vertrouwt ben denk ik er echt niet de hele tijd aan dat ie er wel eens vandoor zou kunnen gaan hoor
Alleen als er iets is wat vreemd is.

Iemand die doet wel de hele tijd gespitst is op gevaar komt bij mij over als iemand met te weinig vertrouwen in eigen paard.
[/quote]

Ik ben ook niet de hele tijd gespitst natuurlijk op het vandoor gaan,ik hou gewoon rekening met de omgeving,mijn paard is nog erg jong (3,5),en moet nog een hoop leren dus ga ik niet als een slaap kop erop zitten, zou mezelf het nooit vergeven als er een ongeluk gebeurde als ik niet op zat te letten.
Dit is natuurlijk ook anders als ik op het andere oudere paard zou zitten.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 19:30

Ik let ook wel op hoor Lachen

Maar ik zie best vaak mensen die overal gevaar zien. Terwijl het paard fluitend aan het wandelen is. Als ie dat zou kunnen dan Knipoog
Dat vind ik best jammer voor die mensen, want ik kan met niet voorstellen dat het een pretje is om zo buiten te rijden Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 19:38

Idd rk Tong uitsteken (is grappig om te typen)
Dan rijden ze al 5 jaar lang met hetzelfde paard in het bos, altijd met slof.
Vol trots zeggen ze er dan bij, ik heb hem nog nooit nodig gehad.
Dan denk ik bij mezelf, laat dat ding dan gewoon thuis, is alleen maar gevaarlijk als ie eens struikeld, maar heeft verder dan toch ook geen nut.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 19:41

Idd rk *LOL*

Het nooit nodig hebben gehad kun je ook nog aan twijfelen. Maar dat kun je beter aan het paard vragen dan aan de ruiter Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 19:47

RK, Clown
Ik wilde deze keer, bij wijze van uitzondering, de ruiter het voordeel van de twijfel een keer geven over het gebruik van de slof.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 11:34

Vroeger met me pony zei ik idd na de proef als commentaar nog wel is van ja "hij liep niet zo goed aan de teugel", maar nu gebruik ik dan de kreet hij was "niet lekker ontspannen", "hij stond niet goed aan me hulpen" of iets in die trant! Het si gewoon het hele plaatje, als de jury ziet dat je m correct voorwaarts rijd, mag ie best een keer "niet aan de teugel" zijn, maar als je alleen maar zit te rukken en te plukken om m "aan de teugel te krijgen" dan zal de jury dit ook niet waarderen!

Muizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 11:47

Ik ga wel eens mee met wedstrijden en ze kreeg gelijk een 4 toen dat paarde even niet nageeflijk was, en als commentaar "niet goed nageeflijk" Dus het moet wel degelijk.

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:19

Bij western rijden ze hun paard ook aan de teugel. Dit is in het belang van het paard zijn gewrichten. Hij draagt een groot deel van zijn gewicht op zijn voorhand, en als je hem aan de teugel rijdt dan verdeelt hij zijn gewicht meer over zijn voor- en achterhand. Je maakt bij aan de teugel rijden de achterhand actief waardoor het ook goed bij de loodlijn gaat lopen zodat hij nauwelijks rugklachten kan krijgen. OK dan!

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 15:57

Cassidy schreef:
Nee Heinekengirl, ook als je je paard recreatief rijdt, is het belangrijk dat je de achterhand eronder rijdt en voorkomt dat het paard op zijn voorhand loopt te sloffen. Aan de teugel rijden zorgt er namelijk voor dat de goede spieren worden getraind voor het dragen van het ruitergewicht. En dat moet in alle disciplines worden gedaan, anders worden verkeerde spieren gekweekt. En een paard dat op de voorhand sloft, heeft meer kans op blessures aan de voorbenen. Het aan de teugel rijden zorgt ervoor dat het gewicht beter over de vier benen verdeelt wordt, i.p.v. voor het grootste gedeelte op de voorbenen.

De vraag is natuurlijk of het paard perse aan de teugel moet lopen om te bereiken dat hij op de juiste manier het ruitergewicht draagt.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 17:17

Ran schreef:
De vraag is natuurlijk of het paard perse aan de teugel moet lopen om te bereiken dat hij op de juiste manier het ruitergewicht draagt.

Imo moet een paard om het gewicht van een ruiter op een juiste manier te dragen, zijn rug bollen en dus omhoog doen. Als je als viervoeter je rug bolt, is het volgens mij het makkelijkst voor je om je hoofd omlaag te doen, want dat scheelt een boel spanning op je nek en rug. Dus dan is "aan de teugel" (de hoofdhouding) niet de oorzaak, maar een gevolg van het ontspannen van de rug.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 17:39

Een echte bolle rug heb je enkel bij de hoge verzameling. Het paard hoeft echt niet aan de teugel en daarbij met bolle rug ontspannen in het bos rond te rennen.
Ik zeg altijd dat je verzameling niet kunt dwingen, maar enkel kan aan bieden. En dan moet het paard al bewust zijn van zijn achterhand en dat mis ik bij zeer veel paarden.
Een paard dat bewust is van zijn achterhand en weet hoe hij het lekkerste en makkelijkste loopt zou zonder jouw hulp in evenwicht lopen. En natuurlijk moet het paard daar wel de spieren voor hebben, maar dit kun je ook in het bos trainen. Heuveltjes, sprongetjes, snelle overgangen enz. Een paard los maken en zich leren te dragen kan zeer zeker ook enkel in het bos je hebt daar geen bak voor nodig. Juist in het bos kun je vaak nog beter de spieren trainen dan in de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 17:52

Alleen in het bos staat geen instructeur (in de bak hopelijk wel regelmatig)
en als je nog nooit heb gevoeld hoe een goed achterhand en ruggebruik hoort te volen, kun je in het bos ook niks trainen.
Dan word het gewoon wat naar voren jakker en wat bultjes crossen Lachen

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 18:04

In het bos vind ik het inderdaad juist heel fijn om te trainen. Vooral aangezien we hier op heuvelachtig gebied wonen. Dan is een heuvel imo ideaal om je paard voorwaarts neerwaarts omhoog te rijden hierdoor moet hij heel erg zijn achterhand gebruiken (en ik heel hard werken om daar voor te zorgen pfff. Tong uitsteken ) maar daar worden vooral de jonge paarden veel sterker van en het balans gaat met sprongen vooruit. Natuurlijk moet je in het bos ook volledig kunnen ontspannen en je paard eens kunnen "los gooien" zonder zelf géspannen erop te zitten omdat je opeens minder contact hebt met de teugel Verward Dat bit houdt ook niet alles tegen, als het paard echt wilt trekt hij ook daardoorheen.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 18:18

Je moet inderdaat wel weten hoe het voelt als het paard goed loopt, maar dan heeft het in de bak rijden zonder instructeur ook geen zin of wel.
Denk is aan de situaties die je in het bos tegen komt. Sprongetjes, smalle doorgangen, mul zand tot hard, scherpe bochten. Dit kun je heel goed gebruiken in je training. En zo blijft het ook leuk voor paard en ruiter.

Ik zelf ga regelmatig naar een gebied bij mij in de buurt dat ze "de duinen" noemen. Daar zijn hoge zeer stijle heuvels. Zeer goed voor de achterhand, maar ook voor het zelfvertrouwen van het paard. Daar heb je ook zeer smalle paadjes die bijna niet toegankelijk zijn. En dan laat ik Brenda zelf zijn weg zoeken. Dat vraagt heel wat evenwicht en controle om zo tussen boom stammen, geulen, enz te komen.

Ik vind het rijden in het bos als je tenminsten zulke dingen opzoekt een zeer goede aanvulling op het rijden in de bak. Het ene paard vind het rijden in de bak leuker, het andere juist in het bos. Mijn paard houd van uitdagingen. Wil ik mijn paard dan vrolijk, gezond houden dan moet ik hieraan voldoen. En dat krijg je nu eenmaal niet zo voor elkaar in de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 18:21

Citaat:
Je moet inderdaat wel weten hoe het voelt als het paard goed loopt, maar dan heeft het in de bak rijden zonder instructeur ook geen zin of wel.

nee, helaas niet.
Alleen krijg ik altijd spontaan de tranen in mijn ogen als ik merk hier op bokt hoeveel er geen les hebben.
En de vragen die je dan hoort Huilen
Arme paarden Verdrietig

Voor de rest ben ik het zeker met je eens dat trainen in het bos zeker zinvol kan zijn.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 18:23

Majo schreef:
Die van mij loopt ook niet 'aan de teugel' maar gewoon een beetje met zijn koppie naar beneden (ik rij western). Ik ga niet aan zijn kop zitten plukken dat hij zijn hoofd naar beneden moet doen, dat vindt ie vast niet fijn.

Klopt. Geruk en gepluk is niet fijn, maar is in principe ook niet wat je behoort te doen om je paard aan de teugel te rijden. Ik ben aan het overstappen op western en ik merk dat het eigenlijk net zo werkt als bij de dressuur; een mooie en goede houding moet je verdienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 18:24

Citaat:
een mooie en goede houding moet je verdienen

Mooie uitspraak OK dan!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 18:25

Jep, je zou maar een paard zijn van iemand die er niks van snapt en geen les neemt. Wij zouden ontslag nemen, maar het paard laat het vaak maar zo over zich heen komen. Hoewel ik zeg dat somige instructeurs ook niet al te dier vriendelijk zijn. Les in hoe je paarden moet slaan b.v. grrrr.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 18:29

runningkawa schreef:
Citaat:
een mooie en goede houding moet je verdienen

Mooie uitspraak OK dan!

Danke! Is een soort lijfspreuk voor mij inmiddels. Knipoog