Waar zit de noodrem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 16:33

stef schreef:
Wat mij ooit verteld is (heb het nooit toegepast)
2 teugels in 1 hand zo hoog mogelijk op de manenkam plaatsen (en zo strak mogelijk dus) met je andere hand het zadel beetpakken.
Dan in 1 korte, heftige ruk de hand met teugels naar de schoft toe.
Dat zou de noodrem zijn, maar heb hem nooit hoeven gebruiken, dus heb geen idee

Dan lijkt me omtrekken toch iets vriendlijker. (Voor zover je nog vriendelijk kan blijven als je paard in blinde paniek op hol slaat...)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 16:42

Ik heb een keer op een paard gezeten wat uit angst loeihard eruit naaide. Ik zat op een smal pad, dus omtrekken ging niet. Ik heb alles geprobeerd wat god verboden heeft om haar te laten stoppen, ze ging nl richting een weg/fietspad. Ik heb dus wel een schietgebedje gedaan, wist totaal niet meer wat ik moest doen. Totdat ik het angstwit van haar ogen zag. Ik heb tegen haar gepraat en haar op haar schoft gekriebeld. Langzaam kwam er reactie vanuit haar oortjes en kreeg ik haar stil. Ze stond na een kwartier vluchten helemaal onder het schuim op haar lijf, voor EN achter... Wat heb ik toen schrik gehad zeg...

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 18:00

O o o, wat een verhalen allemaal zeg. En wat is het herkenbaar! Als die van mij er vandoor gaat, helpt omterkken niet eens meer, want als ik hem wil omtrekken trekt ie tijdens het rennen gewoon net zo hard terug. Fijn is dat hoor! Ik heb hem geleerd dat ie steeds als ie zijn benen voor de galopsprong naar voren gooit, hij rukken in zijn mond krijgt om te stoppen. Dan kan ie namelijk geen snelheid meer maken. Dan maar pijn in zijn mond, alles beter dan een ongeluk!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:13

Gelukkig heb ik het met mijn paard nog nooit meegemaakt (afkloppen Knipoog)
Maar mocht de nood aan de man komen, dan gooi ik in elk geval m'n kilo's in de strijd Cool
Plus de "los-vast"-greep, zo hard het nodig moet zijn.
Omtrekken kan ook nog een optie zijn, maar daar moet je maar net de ruimte voor hebben.
En als dat niet helpt...... dan wordt het bidden *LOL*

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:24

pff ja ik heb ook 1 keer gehad, dat ze er vandoor sjeesde... recht op een drukke weg af Heel eng! Ik heb ook vanalles geprobeerd, omtrekken, los vast, praten, met de zit, heb geprobeerd haar neusriem te pakken te krijgen... Maar nee hoor... niets mocht baten..

Bloos! de rem... Bloos!
de laatste meters van het pad, kwam er opeens een vrouw met rottweiler om de hoek heen... en EINDELIJK had mevrouw opeens de drang om te stoppen! Dus mev. stond op de noodrem... Met gevolg een mooie koprol van mij over haar hals... Ik stond direct op en was die vrouw helemaal enthousiast aan het bedanken dat ze daar liep Haha! en stapte vervolgens op en reed verder... Die vrouw snapte er helemaal nix meer van Haha!

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:49

Jullie hebben het er ook over als die er vandoor gaat..
lekker laten gaan en uitrazen!
Doe dit juist niet! gooi niet de teugels los!
Laat hem weten dat er nog iemand op hem zit!
Anders zou het nog weleens een gewoonte kunnen worden dat iej niet meer stopt! omdat uiej weet, dat iej dat lekker uit mag rennen!
laat hem weten dat je hem probeert te stoppen! het maakt nix uit als het niet lukt!
maar laat hem weten dat als die bijgekomen is van de schrik, dat je er dan geen gezellig cross raceje van maakt!
probeer hem duidelijk te maken dat iej niet gelijk eindeloos 3 kilometer ofzo de speurt neemt! want als je hem laat gaan! gaat iej dat vast en zeker vaker doen als die "schrikt"

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 17:01

tja ik ben ook altijd zo geweest dat ik hem om zou trekken als het een gevaarlijke situatie was tot ik ben gevallen met mijn paard, ze ging er vandoor ik kon d'r niet omtrekken en ze gallopeerde over een fietspad heen!! wat doe je dan??? idd.....porberen te zorgen dat ie stopt zonder om te trekken want dan gaat ie op z'n bek, helaas mislukt ze viel toch doordat ik waarschijnlijk een NET iets te scherp bochtje wilde maken.....
sinds dien ben ik er huiverig geworden met omtrekken.......heb het er niet zo meer op, heb vanaf nu altijd een martingaal om en als ze gaat rennen, handen omhoog! dan dwing ik haar om haar hoofd naar beneden te brengen tot een bepaalde hoogte en stopt ze wel....(hoop ik)

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 17:10

Ik laat haar dus echt niet uitracen, over de grote weg zeker. Don't think so

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 17:17

Heb zelf gelukkig nog nooit een noodrem moeten gebruiken.
Mijn nieuwe bijrijdpaard schijnt buiten nogal al hard te gaan, tegen de tijd dat we er klaar voor ben naar buiten te gaan(duurt nog wel ff), zal ik er de eerste keer er waarschijlijk een slof omgooien. Hij hoeft niet strak maar ik moet iets hebben om hem te kunnen stoppen, buiten is namelijk een park, waar er over een heleboel heen valt te rennen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 18:10

Een boer vertelde me ooit dat kruislings de teugels aantrekken de noodrem is, nooit uitgeprobeerd. Zelf trek ik m meestal op een volte als daar ruimte voor is. Meestal als ik ga buiten rijden doe ik een bitstukje aan het bit en dan een touw naar de singel, of slofteugel, of martingaal, iets waardoor het hoofd niet omhoog kan. Zodra het paard zijn kop omhoog doet kan je niks meer...... Scheve mond

helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 18:14

wanneer mijn paard op hol slaat, rol ik mijn tapijtje uit, maak een paar buigingen richting mekka en hoop er het beste van. Bloos!

nee hoor, grapje. ik heb het 1 keer meegemaakt, reed met een nieuwe bosal op het strand toen mijn paardje ineens er van door ging echt zo hard, ik heb van alles geprobeerd maar er was geen houden aan.

omdat de snelheid zo hoog was durfde ik ook niet het touw om de knop heen te slaan, dus uitrazen dan maar en toen die moe was nog maar even door laten lopen. gelukkig ben je dan op het strand en was het erg rustig, heb het daarna ook nooit meer meegemaakt.

ik denk dat de enige oplossing is, op tijd ingrijpen voordat hij echt op snelheid is.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 18:15

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 18:27

Concorde schreef:
Ik laat haar dus echt niet uitracen, over de grote weg zeker. Don't think so

ja, en Eldientje kennende racet die nog wel een uurtje door!

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 19:47

als ik een buitenrit maak dan heb ik zowiezo een thiedeman om gewoon ook voor je gevoel dat je een rem hebt want ik heb een fjord en die is sterk....maar ja ben niet de enigste zie ik Lachen

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 20:13

Euh bij mijn pony werkt schreeuwen tegen hem wel. Dan komt ie weer op de bewoonde wereld en stopt ie. Verder als hij heel erg schrikt dan rent hij wel weg maar vaak stopt hij al gauw om te kijken wat het nou eigenlijks was Haha! En anders omtrekken of goed vasthouden, er vanaf springen zou ik nooit doen (zeg ik nu...)

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 23:48

Ik dacht een keer als ik me paard op de bosjes stuur stopt ie wel.
Goed hij wase cht in paniek en ging er dwars doorheen.
maar er kwam wel een weg aan dus bit van lings naar rechts door zijn mond getrokken. Was wel zielig maar beter dan onder de auto.

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 00:31

LauwtjuhLevi"]
Jullie hebben het er ook over als die er vandoor gaat..
lekker laten gaan en uitrazen!
Doe dit juist niet! gooi niet de teugels los!
Laat hem weten dat er nog iemand op hem zit!
Anders zou het nog weleens een gewoonte kunnen worden dat iej niet meer stopt! omdat uiej weet, dat iej dat lekker uit mag rennen!
laat hem weten dat je hem probeert te stoppen! het maakt nix uit als het niet lukt!
maar laat hem weten dat als die bijgekomen is van de schrik, dat je er dan geen gezellig cross raceje van maakt!
probeer hem duidelijk te maken dat iej niet gelijk eindeloos 3 kilometer ofzo de speurt neemt! want als je hem laat gaan! gaat iej dat vast en zeker vaker doen als die "schrikt"
[/quote]

sjonge jonge,meid jij mag eens op mijn paard buiten komen rijden,en wat jij hier typte eens van toepassing laten komen..... Knipoog

[quote="Concorde schreef:
Als een paard er écht tussenuit naait op een buitenrit (bijvoorbeeld omdat een ander ergens van schrikt en loeihard langs hem heen komt crossen) en je écht de rem kwijt bent. Wat doe je dan?
(persoonlijk blijf ik gewoon op m'n knol zitten, en maak ik om de beurten rechts en links flinke ophoudingen, en kom eventueel een x flink met been om m attent te maken dat er ook nog iemand op zn rug zit)

ik heb een ex renpaardje,is ook eens op hol geslagen...
ik had eerst iets van poedersuiker was is dit,maar ik schrok zo van de snelheid die ze maakte,dat ik eerst even niet wist wat ik moest doen.
ik had ook nog eens leren dressuurteugels en mijn handen waren nat van het zweet,dus teugels om mijn handen zitten draaien om een ophouding te kunnen maken,maar niets hielp.
erna wist ik dat er een zijstraat kwam naar jos (staleigenaar)toe,en voor me was nog het veld,ik heb haar toen die zijstraat ingetrokken,helaas rende ze langs stal heen,sprong over vanalles heen en viel ik eraf,madam rende lekker door de autobaan op.....

ik ben nu weer langzaam met haar aan het buitenrijden,maar heb dezelfde vraag als jouw,ik weet ook niet wat ik moet doen als ze weer gaat?
ik denk gewoon het land op sturen en daar proberen op een volte te zetten en om te trekken.

ik kon haar toen niet omtrekken of volte op rijden omdat ik op een pad zat,als ik dat zou doen zouden we op ons gezicht vliegen...

maar wat ik hier ook in het toppic las,heeft erna ook bijna iedereen tegen mij gezegd,niet aan de teugels blijven trekken,maar juist los laten,en dna ophoudingen geven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 08:33

en daarom dames hang ik er gewoon een slof aan Haha! Haha! Haha!, das mijn noodrem Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 09:35

En daarom train ik mijn paard vergenoeg door en ga met een vreemd paard alleen galoperen op een stuk waarvan ik weet dat het lang is en niet eindigd op een drukke weg.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 09:36

runningkawa schreef:
En daarom train ik mijn paard vergenoeg door en ga met een vreemd paard alleen galoperen op een stuk waarvan ik weet dat het lang is en niet eindigd op een drukke weg.

Haha! Haha! das idd het beste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 12:46

Fitzroy schreef:
Hmmm. dat denk ik niet Piep. Paarden die er echt vandoor gaan zijn blind voor alles wat er om hun heen gebeurt en willen maar 1 ding: vluchten.
Als je die loslaat aan de voorkant gaan ze alleen maar harder en harder.

Klopt, en als je die aan de voorkant vastpakt kunnen ze op je hand nog veel meer kracht en snelheid maken Haha!

Loslaten en dan een keer hard trekken...........snel weer los enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 12:49

Als ze bij mij aan de kletter gaan............maar das wel heel lang geleden Haha! Dan gaf ik meestal wat gas bij om daarna te remmen.

Heb ooit een driejarige gehad die met het zadelmak maken aan de haal ging, en goed ook. In een 30 bij 80 bak kunnen ze best snelheid maken Haha!

Toen heb ik maar niets gedaan en gehoopt dat ie een keer stopte. Deed ie ook! ( was wel het moment dat ik met mijn kop in de bakrand lag)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 13:03

Ik heb die link over de 'one-rein stop' eens goed bestudeerd en ik ben gisteren gaan oefenen in het gangpad (compleet met touwhalster en leadrope).

Vnl touwhalster en leadrope trokken veel bekijks ('wat een mooi touw', 'heb je dat halster zelf geknoopt') kwam natuurlijk ook de vraag wat ik eigenlijk aan het doen was. Daarbij de opmerking dat het met een wortel waarschijnlijk een stuk makkelijker gaat Haha!.
Kevin dacht al dat ik niet helemaal spoorde, maar is daar nu helemaal van overtuigd (gelukkig voor hem heeft het andere baasje niet van dit soort experimenten Haha!).

Verder leerpunt: gangpad niet geschikte plek om te oefenen. Paardlief wil vnl buurten bij de belendende paarden en er is over het geheel genomen erg veel afleiding.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 13:09

zag ik 'uitrazen' staan?
Die mensen hebben duidelijk nog nooit op een paard gezeten wat echt aan de haal ging. Die hebben het over een paard die eens even lekker zijn benen wil strekken en weinig respect heeft voor zijn ruiter.

Ik zet trouwens een hand vast achter mijn knie holte, met de andere geef ik zo hard mogelijke rukken.
Lekker boeien dat het niet vriendelijk is, liever het paard zijn mond aan gort dan allebei in de kreukels.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 13:13

Citaat:
alleen galoperen op een stuk waarvan ik weet dat het lang is en niet eindigd op een drukke weg.

dat is bij ons dus nergens , dus ik heb galop uit het repertoire geschrapt Scheve mond

Ik ben vorig jaar in Brabant op de eindeloze zandbanen 3 x aan de kletter geweest met dit paard en als zoiets hier (in het Gooi) gebeurt, gebeuren er vreselijke ongelukken.

Die one-rein-stop klinkt wel leuk, maar mijn paard heeft al wat coöridinatieproblemen, die klapt gewoonweg op z'n plaat als ik dat doe.

In stilstand heb ik die kunstjes al moeten doen van mijn lesgeefster, alleen wel met bit, want zonder bit ga ik er niet op zitten