Trainen met een plan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Trainen met een plan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:41

Zelfs met al enige jaren geen les meer weet ik precies waar ik aan moet werken. Dus heb altijd een plan. Natuurlijk is het aan te passen aan de vorm van de dag.

Wat is dus je probleem met 'ik doe maar wat'? Je werkt toch ergens aan? Je wilt toch iets bereiken? Of heb je dat allemaal niet? Al is het maar iets als een beter reageren op het been.

Kijk, de ene keer richt ik mij op springen, en een andere training op stap-galop-stap en een enkelvoudige wissel. En weer een andere keer opverzamelen richting de piaffe en passage.

scrabbel

Re: Trainen met een plan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:50

Ik ken dat gevoel heel goed. Ja lekker loswerken en dan... Er waren wel puntjes, maar niet echt iets waar ik meerdere dagen een training mee kon vullen. Ik heb toen gevraagd om een proef te gaan rijden in de les. Sommige combinaties van oefeningen scoorde ik dan slecht op. Die combinatie achter elkaar kon ik dan op trainen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:05

Ik heb globaal in gedachte waar ik mijn paard heen wil en kijk hoe ik hem in die richting krijg die dag zodra ik op stap. :=

Als ik les geef krijgen mijn leerlingen oefeningen mee met uitleg wat het doel is maar ook uitleg over de valkuilen en oplossingen voor wanneer het niet helemaal gaat zoals gepland. Ik probeer ze zo snel mogelijk oplossend te leren denken. Het jongste stel stuurt occasioneel tussendoor wel eens dat iets niet opgelost raakte maar die zijn 15. Dan nemen we het even via app door en kijk ik of ik alternatieven kan bieden tot de volgende les. Maar dat is nu 1 keer Gebeurd gedurende het jaar dat ik ze help.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:14

Ik heb een fijne coachende instructrice, die altijd wel een soort van huiswerk mee geeft. Maar ook een opvolgend plan voor verschillende onderdelen.
"Als A goed gaat, kan je het daarna uitbouwen door B of C te doen."
En dat is top, want Cor kan soms in de les iets wat moeilijker vinden, bij een nieuwe oefening, maar als het lukt en je sluit het goed af, kan hij de dag daarna het doen alsof hij het al jaren onder de knie heeft... dus dan is het wel fijn om het daarna meteen uit te kunnen bouwen. Met jonge paarden etc vind ik dat op mezelf makkelijk. Maar bv met pirouettes of piaffe waar ik zelf ook weinig ervaring mee heb vind ik zo'n stappen plan met vervolg wel prettig zodat je ook meteen door kan trainen.

En soms heeft een van ons gewoon onze dag niet, is hij knetter fris door storm of kou, of ben ik er zelf niet helemaal bij. Dan doen we het allemaal wat makkelijker tot er ontspanning is. En laten we het zitten en gaan we gewoon lekker een rondje buiten stappen :+
Daarin moet ik hem wel nog aan het werk zetten, want daar wordt hij juist rustiger van, maar dan pak ik geen hele nieuwe dingen op of zaken waar hij nog heter van wordt.