Welk soort dressuur past bij ons?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Re: Welk soort dressuur past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:52

Ja met die contragalop kunnen ze inderdaad beter eerst dingen gaan oefenen als wijken in galop of desnoods over de schouder weglopen in galop. Puur om hem soepeler en sterker te maken. En daarna alleen een zwak gebroken lijntje maken. En daarna dat gebroken lijntje wijkend doen. En dan een keer wat groter maken, tot je dat tot de overkant kunt met een ruime bocht. Dan de bocht scherper maken. Dan meer richting slangenvolte 3 bogen. En dan pas van hand veranderen proberen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:18

Sluit me geheel bij Katja aan, goed verwoord!

Wil tegen de TS zeggen dat ik denk dat in real life lessen beter is dan zelf een beetje aan klungelen met online filmpjes. (sorry voor mijn oneerbiedige uitdrukking)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:07

Elisa2 schreef:

Wil tegen de TS zeggen dat ik denk dat in real life lessen beter is dan zelf een beetje aan klungelen met online filmpjes. (sorry voor mijn oneerbiedige uitdrukking)

Veelal voor gedaan op paarden wiens basis veel beter ontwikkeld is dan de basis van de paarden van de kijkers.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:34

Ayasha schreef:
Elisa2 schreef:

Veelal voor gedaan op paarden wiens basis veel beter ontwikkeld is dan de basis van de paarden van de kijkers.

Zeker mee eens. Het kan een aanvulling zijn op de training die je met je instructeur doet. Geen op zichzelf staande instructie.

Overigens is mijn huidige instructie iemand die niet 100x hetzelfde laat doen in de hoop dat het op een gegeven moment goed gaat (even kort door de bocht). Als iets niet lukt, gaan we opzoek waarom en hoe op te lossen.
Maar nogmaals, deze manier van rijden/instructie past ons dus niet.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:22

Wat jammer dat je op een plateau zit met de dressuuroefeningen, ik denk dat iedereen dat wel herkent. Op zich heb je al veel afwisseling door het springen en het crossen, maar kennelijk zoek je toch nog iets anders. Je hebt tegenwoordig ook door het hele land gelegenheid om clinics te rijden in andere disciplines, zoals WE, ranchriding en dergelijke. Er wordt ook dressuurmatig gereden, maar door het werk met hindernissen is het wat meer to-the-point en daardoor direct nuttig. Voor zo'n groot paard heb je wel wat aanpassing nodig in afstanden etc, maar het kan zeker. Je leert er altijd van en je doet het nooit voor niks.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:22

In welke regio zit je?

En als je aangeeft dat je paard niet blij is met de huidige methode, kun je dan aangeven hoe die methode is?

Ik heb op hele verschillende manieren les gehad en ondanks dat daar hele goede tussen zaten, waren dat niet allemaal matches. Soms niet qua (communicatie)stijl richting mij, soms omdat ze mijn paard niet begrepen (en soms simpelweg niet 'goed genoeg' of werkend naar een rijstijl waar ik het niet mee eens was)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:27

Oh ja, ik vergeet nog helemaal te vertellen dat mijn instructeur eigenlijk mijn pratende spiegel is. We weten allebei waar we heen willen en hij vertelt of ik op het goede spoor zit. Voor mij dus geen lessen waar het gaat om welke been of teugel ik meer of minder moet, dat weet ik zelf wel, maar al pratend krijg ik ingevuld wat ik nodig heb. We kennen elkaar goed en zijn de beleefdheid voorbij, dus ik verwacht nuttige antwoorden op vragen.